Problem med port forwarding och publik IP (Jensen AL3000DGv2 router)

Permalänk
Medlem

@Maxizor: kommer inte hjälpa för jag hade bredband2 och om man läser avtalet så står det att man få inte driva någon slask server över nätet och som deras rätt så gör dom inget mer en tala om att det är ett tekniskt fel och att så ska det inte va men sen så har man ingen rätt till att driva något mer en att surfa kolla film och spela (ingen server). http://www.sweclockers.com/forum/trad/1407023-bredband2-betal...

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Hedersmedlem

@sMASKARE *Rubrik förtydligad (§3.1)*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Du är välkommen att PM:a en ny rubrik ifall du är missnöjd med min.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon224490:

@sMASKARE: eftersom handhavandet av din router verkar oklart... För att vara på den säkra sidan om du får en publik ip eller inte - gör följande:

koppla datorn direkt till inkommande uttag (koppla bort routern alltså).
kör en ipconfig i cmd.
kontrollera vad du får för standard gateway.
kontrollera vad du får för ip på "whats my ip".

är det samma, Ja eller nej. återkom med svar.

Ska kolla ikväll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sMASKARE:

I vilket syfte o.O

Skickades från m.sweclockers.com

För att ta reda på om du verkligen får publik IP-adress.

Permalänk
Medlem

@anon224490: Det är inte samma. Default gateway är som min gamla ip men 129 ist för 210 i slutet. IV4P adress samt den på cmyip är också samma i början men 238 i slutet.

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sMASKARE:

@Frewik: Det är inte samma. Default gateway är som min gamla ip men 129 ist för 210 i slutet. IV4P adress samt den på cmyip är också samma i början men 238 i slutet.

Hänger inte med på vad du menar riktigt. Den fjärde oktetten är dessutom host-adress och talar inte om viket nät du ligger i.

men matchar resultatet av en ipconfig det som står på exempelvis mittip.se så har du publik adress

Permalänk
Medlem

@jocke92: Den jag har då routern är inkopplad matchar inte. Men då jag kopplar direkt till väggen är den i ipconfig och cmyip.com samma.

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sMASKARE:

@jocke92: Den jag har då routern är inkopplad matchar inte. Men då jag kopplar direkt till väggen är den i ipconfig och cmyip.com samma.

Då är det ju korrekt ifrån Bredband2's sida. Sen verkar det något strul med din router. Kanske köpa en ny..? Kostar inte många kronor.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maxizor:

Då är det ju korrekt ifrån Bredband2's sida. Sen verkar det något strul med din router. Kanske köpa en ny..? Kostar inte många kronor.

Man kan ju börja med att resetta routern till fabriksinställningarna och prova att göra om. Inte alls säkert att det är något fel på routern.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sMASKARE:

@jocke92: Men då jag kopplar direkt till väggen är den i ipconfig och cmyip.com samma.

Bra, då ligger felet i din router. Kanske även brandväggen i servern (osäker om du kollat de)