Muskampen 2025: Segraren korad!

::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nitro har väl annorlunda design på strömhanteringen? Synd att det är ganska mkt dyrare dock.

Nitro har fler strömfaser, bättre spolar, kondensatorer som beräknas hålla i 16 000 timmar, tjockare PCB, mm.

Det är ett dyrare kort, men det är värt varenda krona, ASUS är inte dåligt så pröva det först om du har en beställning lagd, förhoppningsvis blir du nöjd, jag var väldigt nöjd med det kortet men tyvärr började en av fläktarna väsnas efter någon månad.

MVH

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag har verkligen 0 coilwhine på mina Asus kort, Måste haft tur då

ASUS korten är bra, jag var supernöjd med det jag ägde en period.

Tyst och svalt!

MVH

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Fortsättning i historien om sökandet av ett nytt grafikkort

Lämnade tillbaka de två Sapphire Fury korten jag köpte igår och tog hem ett Nitro istället för att testa. Coilwhine där också, ganska rejält. Testade kortet i min andra dator med ett annat nätagg och samma där. Åkte tillbaka till affären och tog hem ett ASUS GTX 980 Ti strix, mest för att utesluta att det enbart handlar om Fury kort. Coilwhine där också, lite mindre men fortfarande rejält störande. Samma i den andra datorn.

Slängde in ett reservkort för att utesluta att det handlar om min hårdvara, ett GTX 550T i. Inget coilwhine alls.

Kan man ha sån här otur?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att nu när jag satt i ett Corsair RM1000x fungerar burken felfritt så grafikkorten var hela, och jag kan äntligen spela

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Lämnade tillbaka de två Sapphire Fury korten jag köpte igår och tog hem ett Nitro istället för att testa. Coilwhine där också, ganska rejält. Testade kortet i min andra dator med ett annat nätagg och samma där. Åkte tillbaka till affären och tog hem ett ASUS GTX 980 Ti strix, mest för att utesluta att det enbart handlar om Fury kort. Coilwhine där också, lite mindre men fortfarande rejält störande. Samma i den andra datorn.

Slängde in ett reservkort för att utesluta att det handlar om min hårdvara, ett GTX 550T i. Inget coilwhine alls.

Kan man ha sån här otur?

Bara en tanke. Kan det vara så att ditt moderkort / nätagg producerar coilwhine vid en viss belastning som inte GTX 550 kommer upp till? Men visst coilwhine är tyvärr vanligt på moderna grafikkort... Jag har ju som sagt en skärm som coilwhinar när den är avstängd så får dra ur sladden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kan säga att nu när jag satt i ett Corsair RM1000x fungerar burken felfritt så grafikkorten var hela, och jag kan äntligen spela Bara en tanke. Kan det vara så att ditt moderkort / nätagg producerar coilwhine vid en viss belastning som inte GTX 550 kommer upp till? Men visst coilwhine är tyvärr vanligt på moderna grafikkort... Jag har ju som sagt en skärm som coilwhinar när den är avstängd så får dra ur sladden.

Jo visst, men i så fall är det exakt samma problem med kombinationen av dator två i min signatur. Har testat på den och haft exakt samma coilwhine.

Kan ju vara så att jag bara har otur. Som du säger så är det ett vanligt problem idag med coilwhine och jag har kanske lyckats få tag i just sådana exemplar.

Kan tillägga bara för skojs skull att ASUS 980 Ti Strix var jag inte ett dugg imponerad av. Begriper inte vad Sweclockers har hållt på med när de testat GTX 980 Ti-kort. Det har högljudda fläktar när de varvar upp och blir rejält varmt även då jag har en stort och välventilerat chassi. Hade ett MSI GTX 980 Ti Gaming 6G innan och det kortet var knäpptyst samt höll sig under 75 grader hela tiden.

Aja, fortsättning följer i jakten på ett grafikkort

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n

Har kört två tester av Valley nu:

1920x1080 8xAA Fullscreen Extreme HD
FPS:
128.0
Score:
5355
Min FPS:
40.6
Max FPS:
193.4
-----------------------------------------------
2560x1440 8xAA Fullscreen Ultra
FPS:
94.5
Score:
3956
Min FPS:
22.4
Max FPS:
185.6
Körde även en benchmark i Battlefront (Survival of Tatooine) Allt på ultra 2560x1440 144hz:
Max: 200
Min: 67
Avg: 81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kan man ha sån här otur?

Prövade du ett Fury Nitro OC?

Det låter märkligt, mitt kort har nästintill inget spoltjut och det är väldigt tyst även under full belastning.

Hoppas du finner vad du söker, även om jag tror att spoltjut är något vi får vänja oss vid för moderna kort oavsett AMD eller Nvidia.

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Stoff3th3m4n

Har kört två tester av Valley nu:

1920x1080 8xAA Fullscreen Extreme HD
FPS:
128.0
Score:
5355
Min FPS:
40.6
Max FPS:
193.4
2560x1440 8xAA Fullscreen Ultra
FPS:
94.5
Score:
3956
Min FPS:
22.4
Max FPS:
185.6
Körde även en benchmark i Battlefront (Survival of Tatooine) Allt på ultra 2560x1440 144hz:
Max: 200
Min: 67
Avg: 81

Tackar för det

Skrivet av Aeig:

Prövade du ett Fury Nitro OC?

Det låter märkligt, mitt kort har nästintill inget spoltjut och det är väldigt tyst även under full belastning.

Hoppas du finner vad du söker, även om jag tror att spoltjut är något vi får vänja oss vid för moderna kort oavsett AMD eller Nvidia.

MVH

Jag kan tolerera lite spoltjut, men man ska inte höra det från andra sidan av rummet. Verkar som jag lyckats få tag i riktigt dåliga exemplar bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska prova att beställa ett Nitro (Fury) från ett annat ställe och se om moderådran är bättre där

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Mina problemfria kort kommer från Inet (MSI) & Misco (Asus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Stoff3th3m4n: Mina problemfria kort kommer från Inet (MSI) & Misco (Asus)

Tack för upplysningen.

Vill verkligen gå tillbaka till det röda laget, men de gör det svårt för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tittar man på nya benchmarks gällande Sapphire Fury Nitro presterar det ju näst intill identiskt med ett riktigt Fury X. Några FPS lägre här och där.

Kan det verkligen stämma?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har provat att låsa upp sina Fury kort?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag provade för länge sedan med mitt sapphire (köpt i somras) och det gick inte. Ej testat Asus kortet eftersom jag inte vinner något på det

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tänker prova så fort jag får ett kort som inte har en massa coilwhine Sedan är frågan om det är lönt egentligen när det gäller Nitro korten. De verkar ju prestera snarlikt med ett Fury X out of the box.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det krångligt? Hr slö läst lite men alla skriver ju ut en massa varningar att det kan fucka kortet och det är jag ju mindre sugen på.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Är det krångligt? Hr slö läst lite men alla skriver ju ut en massa varningar att det kan fucka kortet och det är jag ju mindre sugen på.

Det är krångligt. Men du kan först kolla om det ens går att låsa upp med verktyget i första posten. "cuinfo"

http://www.overclock.net/t/1567179/activation-of-cores-in-haw...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:
Kan det vara så att du köpt samtliga från samma butik som köper in skit batchar av fury? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

@Stoff3th3m4n:
Kan det vara så att du köpt samtliga från samma butik som köper in skit batchar av fury? xD

Kan mycket väl vara så Har köpt från Siba och Netonnet och de delar på samma lager om jag inte har helt fel för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:
Tycker att du ska filma så du får med coilwhinet o sen skriver du ett mejl till amd där du tycker till att dom får fixa skiten nu så att vi slipper coilwhine eller att dom minskar på det helt enkelt.
Här har du mejladressen: Roy.Taylor@amd.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

@Stoff3th3m4n:
Tycker att du ska filma så du får med coilwhinet o sen skriver du ett mejl till amd där du tycker till att dom får fixa skiten nu så att vi slipper coilwhine eller att dom minskar på det helt enkelt.
Här har du mejladressen: Roy.Taylor@amd.com

Hehe kommer säkert att göra nytta. Det finns ju inte hundratals sådana videos på youtube redan

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag har sneglat lite på ett R9 Nano, ligger på 4490:- just nu.

Jag har två frågor.

1. Är det ett fullstort Fiji-chipp alltså inte ett nedskalat?

2. Finns det några AIO-kylare till Nano som man kan sätta på själv?

Med tanke på hur Fiji ser ut att prestera i Dx12 så funderar jag på att sälja mitt GTX 980Ti och köra på två Nano i CFX.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Relik 📜

Sitter och kikar på Nano också, priset är ju ruskigt trevligt och prestandan är enormt över vad jag har nu.. fast jag VET att det inte kommer fungera, haha. Det är bara prylnörden i mig som talar egentligen, när hjärnan kopplas in inser jag att kortet inte kommer trivas i min HTPC. Empiriska studier säger att varken R9 380(X) eller GTX 970 fungerar värmemässigt, och då är ju Nano ytterligare en liten bit upp.

Damnit, får bli att vänta på Polaris eller Pascal. Hoppas på en prima prestandabump inom ~samma effektfönster som GTX 960.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag har sneglat lite på ett R9 Nano, ligger på 4490:- just nu.

Jag har två frågor.

1. Är det ett fullstort Fiji-chipp alltså inte ett nedskalat?

2. Finns det några AIO-kylare till Nano som man kan sätta på själv?

Med tanke på hur Fiji ser ut att prestera i Dx12 så funderar jag på att sälja mitt GTX 980Ti och köra på två Nano i CFX.

Det är samma chip som i Fury X. Vad gäller kylare hade jag nog kikat på ett vattenblock och kört vattenkylning, så slipper man throttlingen.

Skrivet av emilakered:

Sitter och kikar på Nano också, priset är ju ruskigt trevligt och prestandan är enormt över vad jag har nu.. fast jag VET att det inte kommer fungera, haha. Det är bara prylnörden i mig som talar egentligen, när hjärnan kopplas in inser jag att kortet inte kommer trivas i min HTPC. Empiriska studier säger att varken R9 380(X) eller GTX 970 fungerar värmemässigt, och då är ju Nano ytterligare en liten bit upp.

Damnit, får bli att vänta på Polaris eller Pascal. Hoppas på en prima prestandabump inom ~samma effektfönster som GTX 960.

Har du ingen custom loop så är det nog som du säger. Personligen hade jag inte kört ett Nano med stockkylaren då den är ganska högljudd samt innebär viss throttling.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av emilakered:

Vad var det dom visade. GTX 960 mot Polaris, 145W kontra 90W för samma prestanda så det är kanske inte helt taget ur luften?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är samma chip som i Fury X. Vad gäller kylare hade jag nog kikat på ett vattenblock och kört vattenkylning, så slipper man throttlingen.

Ja fast custom loop vatten är inte aktuellt just nu.

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har du ingen custom loop så är det nog som du säger. Personligen hade jag inte kört ett Nano med stockkylaren då den är ganska högljudd samt innebär viss throttling.

Nej, det skulle praktiskt inte gå i HTPC:n med stockkylaren. Visst skulle jag kunna bygga loop i den, men då är projektet lite för stort för vad jag känner för. Väntar nog hellre på Polaris/Pascal och "lider" med GTX 960 tills dess.

Skrivet av Dinoman:

Vad var det dom visade. GTX 960 mot Polaris, 145W kontra 90W för samma prestanda så det är kanske inte helt taget ur luften?

Var det inte GTX 950, eller sviker minnet? Oavsett, ska bli intressant att se produkter i praktiken. Har high hopes för att kunna göra ett prima byte framåt hösten - processorn i HTPC:n orkar lätt (speciellt med DX12) så nytt grafikkort kommer göra stor skillnad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk

Jag har låst upp mitt Asus Fury till 3840 shaders och det funkar finfint. Gick att låsa upp alla men fick artefakter i 3DMark Firestrike men inte i Valley Benchmark...

Kör överklockat till 1085MHz på GPU samt 550MHz på minnet.

Permalänk

Tips för er med nedklockningsproblem i spel:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/477ot0/how_to_fix_fury_...

Funkar klockrent

Har iofs bara testat i Fallout 4 men där hade jag mycket problem på vissa ställen förut.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av emilakered:

Var det inte GTX 950, eller sviker minnet? Oavsett, ska bli intressant att se produkter i praktiken. Har high hopes för att kunna göra ett prima byte framåt hösten - processorn i HTPC:n orkar lätt (speciellt med DX12) så nytt grafikkort kommer göra stor skillnad.

Jo det stämmer.

Läckert metalhår

Å andra sidan så bör väl förhållandet vara någorlunda lika även för mer högpresterande chipp.

Visa signatur