Permalänk

-18Grader med 85W pelt?

Finns det möjlighet att lyckas med minus 18 grader med vattenkylning och en 85W-pelt?

Är det helt omöjligt eller bara ett dåligt rykte?

(Tillägga det är en P4 runt 2GHz eller nåt sånt)

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt kallt tycker jag... om det är möjligt eller inte kan jag inte säga, men det låter orimligt kallt för en 85 w pelt.

Permalänk
Medlem

om processorn inte jobbar (=datorn avstängd) låter det alldeles utmärkt rimligt med tanke på att en deltaT på en normal pelt är runt 40 grader (22 - 40 = -18) annars låter det som en ren lögn.

EDIT:
Kom just på att om vattnet är redigt jäkla kallt så kanske det skulle gå (men då måste det vara ordentligt kallt)

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Re: -18Grader med 85W pelt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Finns det möjlighet att lyckas med minus 18 grader med vattenkylning och en 85W-pelt?

Är det helt omöjligt eller bara ett dåligt rykte?

(Tillägga det är en P4 runt 2GHz eller nåt sånt)

lycka till!

möjligt viss med minus gradigt vatten då. Men 200+watts måste du nog minst ha.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axly
om processorn inte jobbar (=datorn avstängd) låter det alldeles utmärkt rimligt med tanke på att en deltaT på en normal pelt är runt 40 grader (22 - 40 = -18) annars låter det som en ren lögn.

EDIT:
Kom just på att om vattnet är redigt jäkla kallt så kanske det skulle gå (men då måste det vara ordentligt kallt)

Datorn var under drift...
Hur viktigt är det med trycket på pelten och CPU? Jätteviktigt eller bara lite viktigt?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |

Permalänk
Avstängd

nej det är inte möjligt..om inte vattnet är typ -20 grader...

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
nej det är inte möjligt..om inte vattnet är typ -20 grader...

Vattnet är i ett vanligt vattenkylt system med radioatorer osv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej det är inte möjligt. Jag skulle nästan förvåna mig om det kylde till 18C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Nej det är inte möjligt. Jag skulle nästan förvåna mig om det kylde till 18C

Ok...
Låter lite otroligt faktiskt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt räknat på det nu.

Han hade en P4 2GHz sade du. Den avger 66W, med en 80W peltier så skulle ha få ett teoretiskt DeltaT på 11C alltså kalla sidan på peltiern skulle vara 11C kallare än vad värma sidan är och eftersom processorn inte kommer bli samma temp som coldplaten så kan vi säga ungefär samma temp på processorn som vattentempen och vattentempen skulle säkert vara 10C över rumstemp i detta fall. Så hans temp skulle bli ca 10C över rumstemp om inte mera. Full load räknar jag med såklart.

Så nej han kan inte komma innärheten av -18C.

Permalänk
Citat:

Jag har faktiskt räknat på det nu.

Han hade en P4 2GHz sade du. Den avger 66W, med en 80W peltier så skulle ha få ett teoretiskt DeltaT på 11C alltså kalla sidan på peltiern skulle vara 11C kallare än vad värma sidan är och eftersom processorn inte kommer bli samma temp som coldplaten så kan vi säga ungefär samma temp på processorn som vattentempen och vattentempen skulle säkert vara 10C över rumstemp i detta fall. Så hans temp skulle bli ca 10C över rumstemp om inte mera. Full load räknar jag med såklart.

Så nej han kan inte komma innärheten av -18C.

Ok.
Har snackat med den här killen och han säger det är så att han har en 85W pelt och har fått -18 grader.
Säger han att han har fått det så får man väl tro det, men tycker ändå (och om man räknar på det) så låter det väldigt konstigt. Han kanske fick en annan pelt när han beställde den?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

asså när jag körde med 85W pelt på mitt gf4 så fick jag ungefär rumstemp på baksidan av coren...dock kunde jag monterat det mycket bättre, men det var ganska optimalt endå

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem

och ett gf4 avger mycket mindre värme en en p4 @ 2GHz.

Well om det är idle han syftar på så finns det en möljighet. En 32-33W värmekälla skulle få den kalla sidan till -19C om man kyler varma sidan till 20C. Tror dock ändå inte han når så långt och vem bryr sig om idle?

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att han snackar zit.
Har själv en 156w tec och med den så får man ca: 15 minus.
Satte en givare mot coldplaten.
Detta med blocket lös och vattnet igång naturligtvis.

Utrustning =
Swiftech block MCW462-U
Transformator som lämnar ca 18-20 amp ( 12v ).
1250 Enheim pump
En heatcor
Allt i 1/2 nipplar.

Mvh lexus.

Permalänk
Medlem

lexus
-15C utan belasting(värmekälla) eller vad??

Permalänk
Medlem
Citat:

lexus
-15C utan belasting(värmekälla) eller vad??

Lessen om jag inte utryckte mig rent
Men jomen visst, vatten riggen ligger vid sidan om
alltså ej monterad.
Prövade så en gång bara för att se vad man får för temp när man inte belastar peltiern.

Mvh lexus.

Permalänk

Den ska ha gett -18 grader som bäst när den var oklockad om jag förstod det rätt, den ska vara klockad från 1.8 till 2.8 ....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Ok.
Har snackat med den här killen och han säger det är så att han har en 85W pelt och har fått -18 grader.
Säger han att han har fått det så får man väl tro det, men tycker ändå (och om man räknar på det) så låter det väldigt konstigt. Han kanske fick en annan pelt när han beställde den?

Defekt tempgivare är troligare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Delarium.

En 85W peltier skulle aldrig klara att kyla en P4a klockad till 2.8GHz.

jaja nu ska jag bort ett par dagar

Permalänk
Medlem

Kan inte du delarium be han om lite screenshots eller liknande av honom...låter lite otroligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Kan inte du delarium be han om lite screenshots eller liknande av honom...låter lite otroligt

haha... faktum är att han är här på SweC tror jag...

Visa signatur

Permalänk

hmmmm jag tror inte riktig på det där att han kunde klocka den till 2.8Ghz, kolla på swec när dom kväve kylde en clerion och klockkade den.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Dessutom har ni glömt ta med i era beräkningar att en peltier också bidrar med värme till systemet. Viss del av energin som krävs för att driva en peltier blir ju värme.

kolla här:

http://www.overclockers.com/tips45/

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Pelle76

Det där vet jag om, ja har ju inte ens visatt mina beräkningar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompa_
Om min P4 2GHz utvecklar 100w vid lite load så borde det inte gå.. 100-85 = 15w = förmodligen inte minusgrader.

100-85.. så kan man ju inte räkna.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

85-100 är mer korrekt...Vilket då visar att peltiern inte klarar av att förflytta tillräckligt med energi för den specifika processorn.

Permalänk

jag har erfarenhet av en XP2100+ med en 220w pelt. vid full load låg tempen på runt -1 ungefär, o då var de rätt fet vattenkylning på... så en såndär 85wattare ner till -18 låter inte sådärjätte kul..

Visa signatur

något

Permalänk
Medlem

-18c tror jeg ikke engang man klarer med et 226watts TEC på en 2Ghz.. ikke med "romtepratur" på vannet.
Skal man ned i -18c så må det bli Vapo eller enn prommy

Visa signatur

AMD XP2500+@ 2616Mhz 227*11.5 - Abit NF7 v2.0 - Twinmos /m WB BH5 PC3200 - innovaFlatFlow-O-Matic - Hayden Giant - Hercules 9800np 128MB @ 450/365 -21197 3DMark

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forman
-18c tror jeg ikke engang man klarer med et 226watts TEC på en 2Ghz.. ikke med "romtepratur" på vannet.
Skal man ned i -18c så må det bli Vapo eller enn prommy

Med chiller till vattnet eller liknande så är det inte alls omöjligt, det handlar rätt mycket om kunskap att bygga bra system.

edit: Såg inte rumstemperatur

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Citat:

Pelle76

Det där vet jag om, ja har ju inte ens visatt mina beräkningar

Jag trodde nog att du visste det

Men jag tänkte att vissa andra i forumet inte visste...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv