Är jag dum som vill köpa en Macbook istället för windowsmaskin inför Chalmerslivet?

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Så lagra dina filmer på en usb-sticka eller ett minneskort, om du måste ha 1080p-filmer på skoldatorn.

Finns ju exempelvis den här (och billigare kopior på den)
http://eu.minidrive.bynifty.com/

Som jag skrev tidigare så har jag själv löst det med en NAS på 4TB i raid 1, jävligt smidigt, därför jag rekommenderar TS om det. Har kopplat den till telefonen, iPaden, mina MacBooks, Apple TV i sjöboden, Apple TV i festboden, familjens alla MacBooks och min stationära speldator/mediaspelare så klart. Offtopic är det så jag slipper ha massa SSD för masslagring på stationära.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herp Derp:

Som jag skrev tidigare så har jag själv löst det med en NAS på 4TB i raid 1, jävligt smidigt, därför jag rekommenderar TS om det. Har kopplat den till telefonen, iPaden, mina MacBooks, Apple TV i sjöboden, Apple TV i festboden, familjens alla MacBooks och min stationära speldator/mediaspelare så klart. Offtopic är det så jag slipper ha massa SSD för masslagring på stationära.

Men det är rätt dålig prestanda eller? Spela film går an, men har du kört någon virtuell maskin från nasen?

Nå NAS är inte alls fel att skaffa, ett billig sätt för vanliga personer att spara viss arbete på. Jag skulle ej kalla det för helt nödvändigt, då jag misstänker att studenter än idag får spara sin skolfiler på skolans server i sin tilldelade "homekatalog".

*edit*
Jag har dock tolkat som att Chalmers IT-program inte hänger med i utvecklingen och i princip alla där installerar all skit på sin riktiga maskin som man gjorde på det glada 90talet, stämmer detta? T.ex. Ska de programmera en mitsubishi PLC så drar de ix developer och installerar den på sin fysiska maskin, ska de programmera något annat så gör de likadant. Sedan undrar de varför burken fungerar dåligt och är seg, där svaret är skit bakom spakarna och de bör byta ut användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Ja... men 128GB är i det absolut klenaste laget om du ska ha filmer på datorn, 8st 1080p videos, sedan går datorn segt :/

visst är det inte mycket att komma med men det går att lösa ganska lätt. en väldigt enkel lösning är en extern hårddisk om man inte måste se på film överallt och kan nöja sig med att bara kunna använda den hemma eller ta med sig den när man reser. vill man lagra stora mängder film på en ssd i en bärbar dator så blir det dyrt hur man än vrider och vänder på det, sedan blir det ännu dyrare när det gäller macbook då de har pci-e-ssd i datorn.

Permalänk
Medlem

Slänger bara ut Dell XPS 13 Developer Edition som ett alternativ här, om man är sugen på en klokt Linux-kompitabel dator. Personligen tycker jag Microsoft har gjort alldeles för många tabbar med Windows och att OSX är för plottrigt designat samt för nedstängt.

Sen kan jag säga att en Macbook Air inte riktigt är värd pengarna, den har bra batteritid men skärmen är inte särskilt bra.

Permalänk

Tack för alla svar! Värst vad jag fick åsikter Tackar ödmjukast. Det lutar definitivt åt en Macbook, och kanske låter det som att det kan vara värt att investera i en lite finare produkt när man ändå ska spendera såpass mycket pengar. Jag borde väl fjäska lite för mina nära o kära innan jag tar studenten.

Jag förstod också på vissa av er att det kommer en ny generation av datorer från Apple snart, och det är ju helt klart något jag måste hålla utkik för. Apple har ju studenter i åtanke när de utvecklar sina produkter och kanske har de precis det jag söker till ett rabatterat studentpris lite senare in på året. Vem vet?

Tack, återigen, för alla svar och givande inlägg.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Men det är rätt dålig prestanda eller? Spela film går an, men har du kört någon virtuell maskin från nasen?

Nja, jag hade hoppats på att lagringen på ca 256GB skulle räcka, det har gjort det för mig. För endast program och skolarbete borde det räcka om du lagrar all film på en NAS och bilder i iCloud. Jag har ju inte stremat något annat förutom film eftersom att min 512gb lagring inte blivit ens hälften så full så jag har inte kommit till det vägskälet, jag hoppas att inte TS fyller upp 256gb med ren skit.

Skrivet av versions:

visst är det inte mycket att komma med men det går att lösa ganska lätt. en väldigt enkel lösning är en extern hårddisk om man inte måste se på film överallt och kan nöja sig med att bara kunna använda den hemma eller ta med sig den när man reser. vill man lagra stora mängder film på en ssd i en bärbar dator så blir det dyrt hur man än vrider och vänder på det, sedan blir det ännu dyrare när det gäller macbook då de har pci-e-ssd i datorn.

En extern hårddisk kan va jobbigt att släpa på, jag tycker också att man kan lösa det lätt men om du ska ha just lätt är NAS en helt godtycklig lösning på problemet. Jag påpekade även att hans stora lagringsutrymme skulle bli vart skon eller plånboken klämmer.
Varför jag förespråkar för NAS:
1, Inget att släpa på.
2, Billigare än att ha lagring på datorn.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

du är absolut inte dum för att du vill köpa en macbook, men kan vara värt att kolla på windows konkurrenter som Dell XPS, Razer Blade eller Lenovo X1 Carbon vilka alla är bra datorer vad jag har förstått på recensioner osv. jag personligen skulle nog köra på en windows laptop i den prisklassen mest för att jag är mer hemma på windows och det känns bekvämare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herp Derp:

Nja, jag hade hoppats på att lagringen på ca 256GB skulle räcka, det har gjort det för mig.

Vissa pratade på 128GB och det är i snålaste laget, 256GB med komplittering klarar sig dock de flesta studenter av.

Skrivet av olofenstrom:

och kanske låter det som att det kan vara värt att investera i en lite finare produkt när man ändå ska spendera såpass mycket pengar. Jag borde väl fjäska lite för mina nära o kära innan jag tar studenten.

Med Apple så vet man vad man får, man kan kolla runt på alternativ i premiumklassen, men en Apple är alltid en Apple.
När jag läste så hade studenter kraftigt rabatt på Appledatorer, det verkar de ha idag också: -Spara upp till 2 200 kr på en ny Mac till studierna.
http://www.apple.com/se/shop/browse/campaigns/education_prici...
Nu kan jag ej logga in på mecenat och kolla.

Annars det är ingen brådska alls med laptop, så mitt råd är att avvakta tills skolan börjar, se vad de andra har och köpa lite efter detta. Då får du även rabatten. Det fösta året brukar typ enbart vara matte och då går det fint utan laptop, så om man inte före 2 veckor efter programmet startat får sin laptop gör inget.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det fösta året brukar typ enbart vara matte och då går det fint utan laptop, så om man inte före 2 veckor efter programmet startat får sin laptop gör inget.

Grejen är ju den att jag läser programmering redan från början och därför behöver jag väl ha en dator med mig till lektionerna.

Permalänk
Medlem

Sitter på Chalmers och lyssnar på en seg föreläsning as I type, med en MacBook Pro (2013 retina). Det fungerar bra att köra Mac men ibland är det någon simulator eller så som är Windows exklusiv (ibland finns det saker som är Mac/Linux exklusivt också, eller åtminstone fungerar bättre i). Bara kör på, jag tycker Mac är mer utvecklingsvänligt än Windows. Ha en VM med windows bara så borde det vara lugnt.

Skrivet av Yoshman:

...
Men man får också en äkta UNIX-miljö och så länge man inte arbetar med Linux-specifika saker så har man alla effektivitetsfördelar med att helt kunna styra sitt system från ett skal (OSX har en rad skalverktyg som gör det möjligt att styra det mesta OSX-specifika också).
....

Detta.

Skrivet av anon159643:

Annars det är ingen brådska alls med laptop, så mitt råd är att avvakta tills skolan börjar, se vad de andra har och köpa lite efter detta. Då får du även rabatten. Det fösta året brukar typ enbart vara matte och då går det fint utan laptop, så om man inte före 2 veckor efter programmet startat får sin laptop gör inget.

IT inleds med en programmeringskurs men knappast något krav på egen dator någonsin, men det underlättar och är trevligt.

Permalänk
Medlem

Läser civilingenjör Datateknik. Programmerar dagligen på min MBP och det går hur bra som helst. Det är den smidigaste surfdatorn någonsin. Köpte en den 2013 och den rullar på som tusan (2012-varren). Köpte 16 gig ram för 500 spänn och uppdaterade samt en SSD.

Mitt tips är nästan att du köper en 2012-variant begagnat istället. Du sparar pengar + du har möjlighet att uppdatera ram och lagring.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofenstrom:

Tack för alla svar! Värst vad jag fick åsikter Tackar ödmjukast. Det lutar definitivt åt en Macbook, och kanske låter det som att det kan vara värt att investera i en lite finare produkt när man ändå ska spendera såpass mycket pengar. Jag borde väl fjäska lite för mina nära o kära innan jag tar studenten.

Jag förstod också på vissa av er att det kommer en ny generation av datorer från Apple snart, och det är ju helt klart något jag måste hålla utkik för. Apple har ju studenter i åtanke när de utvecklar sina produkter och kanske har de precis det jag söker till ett rabatterat studentpris lite senare in på året. Vem vet?

Tack, återigen, för alla svar och givande inlägg.

10% rabatt som student, såg att det nämnts någonstans tidigare med.
De brukar ha ett extra erbjudande vid skolstarten utöver det, förr fick man med en ipod, senaste åren har det varit presentkort på itunes/app store.

Hur det blir med nya macar vet man aldrig, men de borde få skylake snart. Tips är att hålla ögonen på WWDC i början av juni.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofenstrom:

Ska börja läsa informationsteknik på chalmers (programmeringskurs) och jag är i behov av en laptop till mina studier (civilingenjör 5-årig).

I hela livet har jag haft en windowsmaskin och jag känner att dom ofta blir långsamma, särskilt laptops. Min skoldator är helt värdelös, trots att jag försöker ta hand om den. Jag har redan en stabil windowsmaskin hemma som jag spelar på, så detta blir min portabla andradator helt enkelt.

Mina behov:
Programmera (köra något tyngre program mao)
Surfa, youtube, streama (twitch/netflix etc) och ladda ner film, lagra film (minne på macbook för lite?!?!)
Något som klarar sig länge och som inte ger upp efter tredje året som en konventionell skoldator hade gjort
Budget... det blir en studentpresent så man kan väl tänka sig att om familjerna lägger ihop blir det väl ett tak på 10k kanske. Men finns det en superdator för elva så nämn gärna den också.

Så jag frågar er -- är jag dum som vill bort från windowslaptops? Många av mina kompisar har Macbooks och säger att dom är "jättenöjda" och att jag "verkligen borde köpa en". Men jag är emot Apple när det gäller mobiler och vägrar köpa en iPhone igen. Men det känns som att Apple verkligen har lyckats med sina bärbara datorer, att dom är stabila och förutsägbara, att dom har bra batteritid och att dom helt enkelt fungerar och håller länge, till skillnad från de windowslaptops jag haft.

Har jag fel? Vilka datorer kan passa mig? Är Macbooks något att investera i jämfört med en windowsdator?

Tack på förhand.

Enkelt svar för att bemöta kritiken på om den blir långsam: Spenderade du 25,000:- på din PC? Jag gjorde det när jag köpte min för fyra år sedan. Den är absolut inte slö. Dock vet vi alla är Apple är i en unik position med att både tillverka hårdvara och mjukvara. Du får en matchning som ingen PC kan leverera - oavsett pris.
När jag pluggade på KTH var där vissa program till PCn som inte fanns till Mac. Hade valt PC, dessutom får du ett fullt tangentbord vilket hjälper dig i alla oändliga rapporter och uppsatser som ska skrivas.

Lycka till med plugget!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Jag läser Datateknik på LTH och kör med en bärbar Debian och Windows hemma på speldatorn. Jag skulle absolut köra på ett unixsystem. I skolan så har vi både Linux och Windows datorsalar, alla labbar vi har gjort har varit på Linux och det har varit bekvämt att kunna ha en liknande miljö. Kolla hur det är på Chalmers.

Skulle jag köpa ny dator nu skulle det antingen bli en MacBook eller en XPS developer edition, svårt val...

EDIT: Du kan testa att sätta in en SSD i din laptop om du inte redan har det och testa kanske både Win och Linux under första året.

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Chalmerist här är på år 2. Har en 2013 Macbook Ret.

Du är betydligt bättre rustad med en macbook IMO. Du kommer dock behöva köra windows i virtualbox/boot camp (dual boot) för enstaka kurser då simulatorerna hittills endast har stöd för windows.

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem

@Commander: Det är en macbook air mid 2014 tror ja årsmodellen är. Lite osäker. Samt kör med linux mint senaste versionen.
Har du några förslag vad jag kan testa att göra för att få det att fungera?

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Json_81:

10% rabatt som student, såg att det nämnts någonstans tidigare med.
De brukar ha ett extra erbjudande vid skolstarten utöver det, förr fick man med en ipod, senaste åren har det varit presentkort på itunes/app store.

Hur det blir med nya macar vet man aldrig, men de borde få skylake snart. Tips är att hålla ögonen på WWDC i början av juni.

10% får man även på Dell:s XPS (så får man en Skylake). Tror att Lenovo har någon rea också. Sen finns även campusdiscount.de, men de verkar ha blivit sämre jämfört med för några år sedan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag läser i dagsläget IT på Chalmers och du kommer att ha en liten nackdel i och med att du kör iOS eftersom vissa av programmen som kurser kan kräva inte är kompatibla med iOS. Dock kan du ju alltid labba med någon som har windows, köra dual boot eller helt enkelt använda en labbdator (som det finns gott om).

Permalänk
Medlem

Här kan du få en överblick över hur det ser ut med modellerna:
http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Permalänk
Medlem

Ta en seriös titt på en Surface Pro 4 med nya Type Cover. Har själv en med Core i5, 8GB RAM och 256GB SSD. kostade mig 12 995:- inkl. Type Cover (specialerbjudande som ofta dyker upp).

Smidig, snabb och byggd minst lika bra som Apples prylar. Dessutom en skärm med extremt hög upplösning och ett trevligt format (3:2) och en penna som funkar klockrent (är en dröm i OneNote).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Macbook är bra, men de kostar därefter.

Mitt råd är att lära sig arbeta med virtuella maskiner, alla maskiner blir dåliga om man slänger in en massa skit i dem. Nej skaffa en ny virtuell maskin för typ av arbete du gör.

Sedan tycker jag 128GB ssd är väldigt snålt, visst det finns ssd ssd på usb kontakt, men både prestandan och säkerheten blir dåligt då.

Mitt råd till alla inom skolan är att det oftast inte är någon brådska med laptop, det man brukar göra de första åren är matematik.

Jag skulle ha köpt någon typ sån här:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/231547-a...
Arbetar du på rätt sätt med virtuella maskiner så blir den ej slö. Dessutom är det ett litet jobb att formatera om skiten så du har alla program och konfigurationer på separata vm.

Vad är det för typ av arbete som ni gör om ni behöver så mycket lagring?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maraur:

Jag läser i dagsläget IT på Chalmers och du kommer att ha en liten nackdel i och med att du kör iOS eftersom vissa av programmen som kurser kan kräva inte är kompatibla med iOS. Dock kan du ju alltid labba med någon som har windows, köra dual boot eller helt enkelt använda en labbdator (som det finns gott om).

Varför inte köra virtuellt som många i arbetslivet göra hela tiden, ingen vettig människa installerar all dritt som de ska använda på en och samma maskin.
Så argumentet att man behöver windows, ser jag inte längre som ett argument emot mac som hårdvaruplattform.

Skrivet av Bascule666:

Ta en seriös titt på en Surface Pro 4 med nya Type Cover. Har själv en med Core i5, 8GB RAM och 256GB SSD. kostade mig 12 995:- inkl. Type Cover (specialerbjudande som ofta dyker upp).

Smidig, snabb och byggd minst lika bra som Apples prylar. Dessutom en skärm med extremt hög upplösning och ett trevligt format (3:2) och en penna som funkar klockrent (är en dröm i OneNote).

De är riktigt grym och man får tänka till hur man ska använda datorn i skolan. Har man en schysst dator hemma och vill ha något bärbart som man vill använda överallt, ja varför inte en Surface Pro 4 som du nämnde. Men att enbart köra en sådan hade ej fungerat för det jag gjorde i skolan.

Permalänk
Avstängd

För samma pris som en Macbook kostar får du inte en lika bra Windows-laptop. Då snackar jag inte bara ren prestanda utan även batteritid, skärm, ljudnivå osv. Jag är som du emot iPhone och kör Samsung, men tycker att Apples laptops är överlägsna. Har du pengarna så är det värt det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Vad är det för typ av arbete som ni gör om ni behöver så mycket lagring?

128GB är mycket lagring? Nu har jag ej jobbat så mycket i MacOS men i windows så är det fullt bara att installera de ordinarie programmen. Nej 256GB bör alla ha, även folk som enbart har datorn som surfdator.

Sedan vad jag gör är lite irrelevant då studenter knappast arbetar med riktiga system och inte har något större behov av utrymme. Men säg en student som åtminstone försöker vara lite seriös, så räkna med minimum 50GB per VM. Med 256GB, så kan man då ha två stycken vm på maskinen, där man byter ut dessa beroende på vad man nu jobbar med.
Eftersom man lägger all skit på sina VM, så kommer då återstående 156GB räcka åt de ordinarie applikationerna som man alltid använder.

Permalänk
Medlem

@anon159643:
Det var det jag menade, inte dualboot. Du har helt rätt, en del som kör virtuellt har gnällt lite på det och att det jävlas men jag kan inte uttala mig direkt

Permalänk
Medlem

Har själv alltid varit anti mot Mac men har på sista tiden faktiskt själv blivit sugen då intresset för Unix/Linux växt. Synd att de inte gjorde iPad Pro med OS X utan envisades med iOS.

Permalänk
Medlem

Det här är min högst personliga åsikt:

Köp en dator som du lättast kan koppla in i din utrustning hemma - dvs monitor, tangentbord, mus etc - eftersom ergonomin i en bärbar är helt värdelös. Bärbara datorer är ett nödvändigt ont när man inte har en fast arbetsstation. Macbooks är fina datorer men de kräver (oftast) många adaptrar för att passa in. Lenovo, Dell, Asus, Acer och allt vad de nu heter har alla fina modeller runt 10- 12 000kr som ger mycket dator för pengarna även om Apple är utgångspunkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

128GB är mycket lagring? Nu har jag ej jobbat så mycket i MacOS men i windows så är det fullt bara att installera de ordinarie programmen. Nej 256GB bör alla ha, även folk som enbart har datorn som surfdator.

Sedan vad jag gör är lite irrelevant då studenter knappast arbetar med riktiga system och inte har något större behov av utrymme. Men säg en student som åtminstone försöker vara lite seriös, så räkna med minimum 50GB per VM. Med 256GB, så kan man då ha två stycken vm på maskinen, där man byter ut dessa beroende på vad man nu jobbar med.
Eftersom man lägger all skit på sina VM, så kommer då återstående 156GB räcka åt de ordinarie applikationerna som man alltid använder.

Nu kör jag inte massa vm men min Dell skoldator på 120GB räckte väldigt väldigt långt. Ska man nu ha mer kan man konfigurera då, får man 10% studentrabatt så blir det inte så farligt imo. Men klart ska man spara alla sina privata grejer på datorn med så tar det plats med bilder osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maraur:

@Johan86c:
Det var det jag menade, inte dualboot. Du har helt rätt, en del som kör virtuellt har gnällt lite på det och att det jävlas men jag kan inte uttala mig direkt

Det beror på skit bakom spakarna.
Professionellt inom automation kör i princip alla virtuellt idag 40h i veckan och då pratar vi ändå om mjukvara som ska ha väldigt mycket datakommunikation med olika prylar, alltså bland de svåraste att köra virtuellt.
Har man 8GB ram minst 256GB hårddisk och en vettig processor, (helst i7a/xeon) så flyter det på bra idag. De mjukvaror som strular är riktiga undantag och knappast någon som folk i skolan pysslar med.

Så en macbook plus att köra virtuellt blir riktigt grymt plus att man får en massa brudar på köpet. Problemet tidigare var att macarna var lite klena, men idag har de blivit bättre för detta.

Och om man har en dator hemma, så varför inte fjärrstyra denna? Högskolorna idag har väl bra bredband, så det går fint att koda i skolan på laptoppen som styr ens hemdator.

Vad jag menar med detta är att köper man en vettig mac, så är inga utbildningar ett problem, allt som ni vill köra går i princip att köra. (med undantag spel)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olofenstrom:

Ska börja läsa informationsteknik på chalmers (programmeringskurs) och jag är i behov av en laptop till mina studier (civilingenjör 5-årig).

I hela livet har jag haft en windowsmaskin och jag känner att dom ofta blir långsamma, särskilt laptops. Min skoldator är helt värdelös, trots att jag försöker ta hand om den. Jag har redan en stabil windowsmaskin hemma som jag spelar på, så detta blir min portabla andradator helt enkelt.

Mina behov:
Programmera (köra något tyngre program mao)
Surfa, youtube, streama (twitch/netflix etc) och ladda ner film, lagra film (minne på macbook för lite?!?!)
Något som klarar sig länge och som inte ger upp efter tredje året som en konventionell skoldator hade gjort
Budget... det blir en studentpresent så man kan väl tänka sig att om familjerna lägger ihop blir det väl ett tak på 10k kanske. Men finns det en superdator för elva så nämn gärna den också.

Så jag frågar er -- är jag dum som vill bort från windowslaptops? Många av mina kompisar har Macbooks och säger att dom är "jättenöjda" och att jag "verkligen borde köpa en". Men jag är emot Apple när det gäller mobiler och vägrar köpa en iPhone igen. Men det känns som att Apple verkligen har lyckats med sina bärbara datorer, att dom är stabila och förutsägbara, att dom har bra batteritid och att dom helt enkelt fungerar och håller länge, till skillnad från de windowslaptops jag haft.

Har jag fel? Vilka datorer kan passa mig? Är Macbooks något att investera i jämfört med en windowsdator?

Tack på förhand.

Du är inte dum i huvudet. Jag kör förvisso ingen Apple-maskin längre (inte ens på jobbet) men under studietiden så fungerade en Macbook helt perfekt till just de sakerna du nämner. Sen när det kommer till bärbart så tycker jag inte någon annan matchar Apple i byggkvalité (musplatta, tangentbord, allmän känsla osv). Möjligtvis Razer med sin Blade-dator men den kostar mer som Macbook Pro 15.