Gjorde jag ett bra bilköp ? Ungdom + Mercedes

Permalänk

Gjorde jag ett bra bilköp ? Ungdom + Mercedes

Hej Forumet.

Det är så att jag tog körkort för nästan en månad sedan. Efter att jag fick mitt körkort så ville jag naturligtvis ha en bil.

Så jag gick in på Blocket och kollade på olika bilar allt från BMW E46 till E60.

Efter att ha kollat runt en del så fick jag syn på en väldigt fin Mercedes E 200 W212 CDI Sport Edition -12 Manuell 6-Vxl 136HK/360NM med 2.2L CDI motorn, som har gått 12.500 mil och 2 ägare besiktad och ny betald skatt.

Den såg riktigt bra ut och jag ville bara ha den. Priset som var begärt utav säljaren var 186.000:-. Jag lyckades sänka ner priset till 170.000:- och han gick med på det efter lite om och men eftersom han hade haft annonsen ute i nästan 2 månader. Glad som jag var så åkte jag till Halmstad och köpte bilen. Allt gick bra, och jag fick med 18'' Original Mercedes sport fälgar och 17'' original vinterdäck.

Men nu undrar jag om jag har gjort ett ''bra'' köp eller ett misstag. Jag har trots allt betalat 170.000:- för bilen. Jag skulle vilja ha råd från er och era åsikter om köpet.

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på dina behov om det är en lämplig bil eller inte så jag valde vet inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of Traditions

Den typiska "ge mig råd efter att jag redan köpt"-tråden

Ska man som ungdom lägga ut 170000 kanske man skulle rett ut det innan?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Är du nöjd med bilen så är det väl ett jättebra köp, men frågar du mig är allt förutom Volvo skit

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Och så RH-Garanti på de

Permalänk
Avstängd

@Melinho2895:
Helt OK köp... Denna har dock bara gått 7500 Mil för 179.000... så ?
http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_e_200cdi_sport_editi...

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Melinho2895:

Hej Forumet.

Det är så att jag tog körkort för nästan en månad sedan. Efter att jag fick mitt körkort så ville jag naturligtvis ha en bil.

Så jag gick in på Blocket och kollade på olika bilar allt från BMW E46 till E60.

Efter att ha kollat runt en del så fick jag syn på en väldigt fin Mercedes E 200 W212 CDI Sport Edition -12 Manuell 6-Vxl 136HK/360NM med 2.2L CDI motorn, som har gått 12.500 mil och 2 ägare besiktad och ny betald skatt.

Den såg riktigt bra ut och jag ville bara ha den. Priset som var begärt utav säljaren var 186.000:-. Jag lyckades sänka ner priset till 170.000:- och han gick med på det efter lite om och men eftersom han hade haft annonsen ute i nästan 2 månader. Glad som jag var så åkte jag till Halmstad och köpte bilen. Allt gick bra, och jag fick med 18'' Original Mercedes sport fälgar och 17'' original vinterdäck.

Men nu undrar jag om jag har gjort ett ''bra'' köp eller ett misstag. Jag har trots allt betalat 170.000:- för bilen. Jag skulle vilja ha råd från er och era åsikter om köpet.

http://i.imgur.com/cZBUmAV.jpg

Mvh

http://www.bilpriser.se/bilvardering?regnr=LXA621&distance=12... så svar nej bilens värde är ca 130k om man köper den från privatperson medans värdet är ca 140k via bilhandlare

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Avstängd

@macke0010: Allt förutom Volvo är bra..

Permalänk
Medlem

Du har betalat ett överpris enligt marknaden så du har inte fått mycket för pengarna men är du nöjd med bilen så skit i det i bara kör (eller försök häva köpet)!

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

@Melinho2895:
Helt OK köp... Denna har dock bara gått 7500 Mil för 179.000... så ?
http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_e_200cdi_sport_editi...

Den har dock haft mer ägare än min. Men men.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Psst, farsan har betalat 60%

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

http://www.bilpriser.se/bilvardering?regnr=LXA621&distance=12... så svar nej bilens värde är ca 130k om man köper den från privatperson medans värdet är ca 140k via bilhandlare

Och helt andra uppskattade priset genom den här länken.

Permalänk

Har den inga dolda fel är det väl ändå ett bra köp. Vet inte hur prisläget är i Sverige men i Finland skulle den varit mycket mycket dyrare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Min andra fråga är, skulle det vara värt att använda bilen i typ 5 år eller ska man sälja den inom några månader för att få pengarna tillbaka ?
Bilen är jätte ekonomisk och drar runt 0.45 på landsväg och 0.59 vid statskörning.

Permalänk

Det enda som betyder någonting egentligen är hur nöjd du är med bilen.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

jag tycker då inte mercedes är något bra köp sålänge man inte köper en av dyrare AMG vagnarna, själv kollar jag enbart på japanska bilar som bruksbilar eftersom jag inte gillar att bli stående med motorfel längs vägen

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Rocky_MediuM:

Det enda som betyder någonting egentligen är hur nöjd du är med bilen.

Jag är väldigt nöjd med bilen, den är enkel att parkera och väldigt fin att titta på. Men jag vill ju självklart inte att bilen ska gå ner i värde till 100.000:- från 170k om nått år..

Permalänk
Medlem

En bil är aldrig ett bra köp. Däremot finns det bilar som är mindre dåliga köp. Detta är inte en sådan. Men det beror också på dig och hur mycket du tycker just denna bil är värd dina pengar. Har du ett intresse av bilar och av Mercedes så sure

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Den har dock haft mer ägare än min. Men men.

Mmmm... bry dig inte om det. Tuta och kör din pärla och känn dig som kung. Helt OK köp.
Enligt dessa sajter så värderas bilar helt fel anser jag... Hur och var hittar man de priser de får fram? Kan inte hitta en som säljer för deras prisvärderingar ändå. Bara något för att få oss kunder att acceptera skitpriser då vi säljer eller byter in våra bilar till bilhandlare.

Lycka till vännen och grattis till din nya pärla och körkort.
Kör försiktigt ute i trafiken.

MVH

Permalänk
Medlem

Jag har mycket erfarenhet när det gäller bilar och jag tycker du gjort ett "moget" bilval. Kanske du kunde sparat några tusenlapper här eller där men bry dig inte om det. Om du gillar bilen så bara att köra och njuta. W212 är en mycket komfortabel bil att åka i, en utav de bästa.

Om du gillar bilen tycker jag du ska ta väl hand om den och behålla den länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag är väldigt nöjd med bilen, den är enkel att parkera och väldigt fin att titta på. Men jag vill ju självklart inte att bilen ska gå ner i värde till 100.000:- från 170k om nått år..

Bilars värde halveras var tredje år.. så om 3 år är din bil värd ca 90 000:-

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ja, ett relativt bra köp även om den gått lite väl långt för de pengarna, den borde nog inte ha kostat mer än 150.000:-. Värt att tänka på är att Mercedes brukar väl ha en relativt dyr motorservice när de börjar få några år på nacken då motorerna sotar igen med tiden med dagens avgasreningskrav men det finns säkert någon erfaren Mercedes-ägare som kan belysa den problematiken.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av BraCCa:

Och helt andra uppskattade priset genom den här länken.

Fast de flesta försäkringsbolag använder KVD för att beräkna fordonets värde om du ex råkar ut för krökt ram eller annan olycka.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Avstängd

Hade inte lagt mer än ett par tusen på en biljävel och köpt en ny för några tusen vid haveri.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Enkelt, då har du gjort ett bra köp! Att den kommer gå ner i värde kommer du inte ifrån, nästan alla bilköp är dåliga rent ekonomiskt. Var nöjd, använd den väl och behåll den så länge du gillar den och skit i ev värdeminskning! Du köper bilen för att DU vill ha den inte för att nästa person ska köpa den av dig.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

jag tycker då inte mercedes är något bra köp sålänge man inte köper en av dyrare AMG vagnarna, själv kollar jag enbart på japanska bilar som bruksbilar eftersom jag inte gillar att bli stående med motorfel längs vägen

Berätta gärna mer om det fantastiska rostskyddet t.ex. Nissan stoltserar med. Snackar du japanskt får du nog vara mer specifik än så. Finns mycket skit därifrån, men många bra grejer också, precis som med andra länder.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Skrivet av ronz:

En bil är aldrig ett bra köp. Däremot finns det bilar som är mindre dåliga köp. Detta är inte en sådan. Men det beror också på dig och hur mycket du tycker just denna bil är värd dina pengar. Har du ett intresse av bilar och av Mercedes så sure

Jo det är ju sant. Men jag är ju en ungdom så ung & dum som dom brukar kalla oss hehehe.

Skrivet av RaBlack:

Mmmm... bry dig inte om det. Tuta och kör din pärla och känn dig som kung. Helt OK köp.
Enligt dessa sajter så värderas bilar helt fel anser jag... Hur och var hittar man de priser de får fram? Kan inte hitta en som säljer för deras prisvärderingar ändå. Bara något för att få oss kunder att acceptera skitpriser då vi säljer eller byter in våra bilar till bilhandlare.

Lycka till vännen och grattis till din nya pärla och körkort.
Kör försiktigt ute i trafiken.

MVH

Tack så mycket för din kommentar

Skrivet av CFSsss:

Jag har mycket erfarenhet när det gäller bilar och jag tycker du gjort ett "moget" bilval. Kanske du kunde sparat några tusenlapper här eller där men bry dig inte om det. Om du gillar bilen så bara att köra och njuta. W212 är en mycket komfortabel bil att åka i, en utav de bästa.

Om du gillar bilen tycker jag du ska ta väl hand om den och behålla den länge

Det är vad jag tänkte. Men i.s.f så kommer jag nog ta och slänga in något chip i framtiden när den börjar kännas seg. Har hört att man kan köpa chip som ger 35+ HK samt minskad bränsleförbrukning.

Skrivet av Matwik:

Bilars värde halveras var tredje år.. så om 3 år är din bil värd ca 90 000:-

Åfan, ju mer man vet.

Skrivet av skogsvilden:

Ja, ett relativt bra köp även om den gått lite väl långt för de pengarna, den borde nog inte ha kostat mer än 150.000:-. Värt att tänka på är att Mercedes brukar väl ha en relativt dyr motorservice när de börjar få några år på nacken då motorerna sotar igen med tiden med dagens avgasreningskrav men det finns säkert någon erfaren Mercedes-ägare som kan belysa den problematiken.

Säljaren sa att den stora motorservicen var gjort. Sen har olja + filter bytts för cirkus 3 månader tillbaka.

Skrivet av lakej:

Hade inte lagt mer än ett par tusen på en biljävel och köpt en ny för några tusen vid haveri.

Hahah jo det är ju sant. Men man vill ju ha liiite klass åtminstone. Samt att man tjänar in på nyare bilar vid bensinmackarna då dom drar så lite. 121 gram vid landsväg är inget att klaga på !

Permalänk

@Litenskit:

Då är man lite gladare
Men som ungdom så tänker man alltid på pengar... Och det är ju en viktig punkt när man är ung & dum.

Permalänk
Medlem

@Melinho2895:

Du är inte så "ung & dum" som du tror. Finns värre, mycket värre. När jag sa att du gjort ett "moget" bilval så var det en komplimang

Permalänk
Hedersmedlem

Bil är väl aldrig ett bra köp men har du råd så varför inte.

Skickades från m.sweclockers.com