Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är jag dum som vill köpa en Macbook istället för windowsmaskin inför Chalmerslivet?

Permalänk
Medlem

Okej. Får definitivt intrycket att du aldrig har känt på en Macbook Pro, men jag svarar ändå.

Citat:

Tangentbord

Tangentbord är helt subjektivt.

Citat:

Touchpad

Touchpaden på Macs fungerar i överlag tusen gånger bättre än allting annat jag har testat. Och som sagt, jag har testat myyycket. Fördelen med att jobba i datorbutik.

Citat:

Skärm

Skärmen är de enda skärmarna som inte plågas av oändligt mycket bleeding. Gillar dessutom blankt. Av sin kategori, dvs 2560x1660 IPS är de bäst. Vill man ha högre upplösning av någon anledning så visst.

Citat:

Byggkvalité

...allvarligt? Försöker du lura dig själv eller har du helt enkelt aldrig någonsin ens känt på en mac? Det är två olika världar. Enda som kommer ens i närheten är de betydligt dyrare Lenovo-maskinerna.

Citat:

Pris

Faktiskt inte. Väger man in allting vad gäller batteritiden, touchpad och byggkvalitén i överlag så får du punga ut betydligt mer för en närmast motsvarande Windowsmaskin.

Citat:

Utseende

Utseende är även det helt subjektivt. Gillar däremot att chassit är helt i metall. Inte så många andra datorer från andra tillverkare som är det.

Citat:

Reparationsmöjligheter och uppgradingering av hårdvara

Reparationsmöjligheterna är identiska med andra liknande ultrabooks, samma sak med uppgraderingen av hårdvara, vad pratar du om? Ingenting skiljer sig över huvud taget.

Citat:

Ändring av OS

Vad menar du? OSX är inte under några som helst omständigheter begränsat. Dessutom råkar Applemaskiner vara de enda maskinerna du kan installera samtliga OS på: Valfri linuxdist, OSX eller Windows, allting fungerar.

Citat:

Företaget i allmänhet

Har ingenting med datorn i sig att göra. Tycker däremot att backupmöjligheterna och ominstallationsmöjligheterna som de erbjuder via nätet är helt fantastiska. Du behöver ingen bootmedia eller någonting om du ska installera om en dator som du har bytt SSD i, den kan hämta OSX från nätet helt själv, trots att du inte har något på datorn alls. Tycker till och med Apple är mycket schysstare mot sina kunder än de flesta andra företag.

Citat:

Webbkamera

Ska inte ljuga, har aldrig varit tillräckligt intressant för mig för att jag ska ha orkat testa och jämföra. Webbkameran på min MBPR är däremot mycket än den på min UX32VD.

Kan du inte faktiskt ha ägt en mac eller åtminstone ha använt en ett längre tag innan du försöker nedvärdera dem? Lättare att ta dina åsikter på allvar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Förstår inte hajpen kring Dell XPS 13/15. Ok, de är snygga. Kör man med FHD skärmen på 25% ljus, så får man 6-7 timmar arbetstid på maskinen. Kör man QHD+ med 50% ljus, så får man 4-5 timmar arbetstid(inte surftid).

Detta är inte bara Dellens "fel", utan det är även så att Windows drar mer batteri än OSX. Märks tydligt när jag dual bootar min MBA 13, går från 9 OSX timmar, till 6 windows timmar.

// LZ

Fick nyligen hem en XPS 15" Skylake (9550), och batteritiden är något bättre än så för mig iallafall. Har FHD/i7 HQ/512SSD/16Ram, och får närmare 9h på med 40% brightness med "Dell power profile" utan batterisparfunktion igång, vilket är bra för quad core (dock har modellen med lägre specs (8ram 256SSD) ett mindre batteri, 56Wh vs 84Wh). Är i övrigt tyst, har TB3, håller bra temperatur, bra matt skärm (FHD) och har bra tangentbord. Infinity-display är riktigt schysst, dvs. knappt någon ram runt skärmen vilket gör att 15" blir närmare lika stor som en 14", och bra byggkvalitét.

Enda jag skulle ge minus är att styrplattan använder Microsofts Precision Touchpad-drivrutiner, vilket (hos mitt exemplar) gör att den känner av små rörelser dåligt. Man kan dock installera Synaptics generic drivers över (tar bort problemet, dock dyker nya upp såsom skrollningsproblem osv).

Är dock gränsfall att jag skulle kalla den prisvärd. Fick både 1500 rabatt p.g.a. kampanj och studentrabatt på det och är nöjd med den för det priset (ca 14800 istället för 18000).

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ninjaflipp:

Kan du inte faktiskt ha ägt en mac eller åtminstone ha använt en ett längre tag innan du försöker nedvärdera dem? Lättare att ta dina åsikter på allvar då.

Jag har en bredvid mig dagligen då vi pysslar med utveckling, och detta är vad jag kommit fram till. Det handlar inte om att försöka nedvärdera. Du bad mig lista vad som inte är bättre på en Macbook och jag gav dig svar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

En MacBook Pro är inte alls en dum idé om du har pengarna att punga ut. Visst är dom ganska dyra men finns i princip ingen annan laptop som kommer i närheten, är väl Dell XPS isf så ett tips är att prova bägge och se vilken av dom du föredrar. Är många duktiga programmerare som kör Mac så det behöver du inte oroa dig över

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ninjaflipp:

Skärmen är de enda skärmarna som inte plågas av oändligt mycket bleeding. Gillar dessutom blankt. Av sin kategori, dvs 2560x1660 IPS är de bäst. Vill man ha högre upplösning av någon anledning så visst.

Här måste jag faktiskt undra om det ens finns någon laptop med högre upplösning än MacBook Pro? 3200x1800 PenTile-skräp räknas inte, då det till och med utklassas av 1920x1080 RGB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Här måste jag faktiskt undra om det ens finns någon laptop med högre upplösning än MacBook Pro? 3200x1800 PenTile-skräp räknas inte, då det till och med utklassas av 1920x1080 RGB.

Vadå, gillar du inte slimegröna färger istället för gult?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alling:

Här måste jag faktiskt undra om det ens finns någon laptop med högre upplösning än MacBook Pro? 3200x1800 PenTile-skräp räknas inte, då det till och med utklassas av 1920x1080 RGB.

2013/14 års Dell XPS15 har 3200x1800, så även den aktuella XPS13 modellen. Den aktuella XPS15 har 3840x2160 "4k". Surface Pro 4 har 2736x1824. Alla dessa har full-RGB, d.v.s. ingen Pentile dynga.

Däremot är rMBP ensam med högupplöst 16:10 skärm så vitt jag vet. Surface Pro 4 har 3:2 skärm och bara det gör att jag lite funderar om nästa maskin blir en rMBP eller Surface Pro...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det går att välja om knapparna ska vara default F-tangenter eller default multifunktion. Men det kanske stör ändå?

Skrivet av versions:

jag tycker nog att det är bättre att det är volym-kontroll och liknande utan fn-tangenten och att man får hålla in fn för f-tangenterna. det beror naturligtvis på vilka man använder mer men jag använder i stort sett aldrig f-tangeterna och tyckte att det var väldigt jobbigt att behöva använda två händer för att höja och sänka volymen på min gamla laptop. jag tror att de flesta hellre ser den lösningen apple valt än den andra men naturligtvis passar den inte alla.

att skärmen är blank är inte något jag stör mig på heller, tycker att den gör ett bra jobb på att stoppa reflektioner så mycket som möjligt och den blanka ytan gör att det ser väldigt fint ut.

Off topic men lämnar min sista kommentar angående tangentbordsupplägg.

På Mac och Apples tänk används inte F-tangenterna men om man kör lite Linux-mjukvara så förekommer användandet av dessa tangenter titt som tätt.

Jag vill ha helt separata tangenter som äldre Thinkpad. Exempel T500 och X200 har väldigt bra tangentbord som är som desktoptangentbord och inte sönderkompromissade laptoptangentbord. Där är det separata tangenter för ljud upp/ner och mute. Även helt separata ins, del, home, end, pgup, pgdown och dom ligger i exakt samma ordning som på ett vanligt tangentbord. Har även scrrenshot, scrolllock och pause.

X200 är en liten 12"-dator och har fått in allt detta men ingen annan tillverkare idag kan göra det, inte ens på 17"-datorer. Varför kompromissa något så det blir dåligt när det inte ens behövs göra det? Varför inte använda ytan och göra ett bra tangentbordsupplägg? Tyvärr har Lenovo fått för sig att förstöra sina bärbara med 16x9-skärm och förstöra tangentbordsupplägget så det blivit som vilket annat laptoptangentbord. Kolla upp skillnaden mellan X200 och X250-tangnetborden.

X200: http://s3.media.squarespace.com/production/1439628/17021576/r...
X250: http://www.laptopmag.com/images/uploads/4422/g/lenovo-thinkpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Förstår inte hajpen kring Dell XPS 13/15. Ok, de är snygga. Kör man med FHD skärmen på 25% ljus, så får man 6-7 timmar arbetstid på maskinen. Kör man QHD+ med 50% ljus, så får man 4-5 timmar arbetstid(inte surftid).

Detta är inte bara Dellens "fel", utan det är även så att Windows drar mer batteri än OSX. Märks tydligt när jag dual bootar min MBA 13, går från 9 OSX timmar, till 6 windows timmar.

// LZ

Så där kan du ju inte räkna. OsX är optimerat för mac-hårdvara.
Om du installerar Hackintosh på en typisk wintel-dator så kommer windows att ha längre batteritid än OsX.
Apple-entusiaster hittar på otroliga mängder såna där missvisande exempel.
Jag har hört många som tror att säkerheten på OsX är bättre än på Windows för att det finns färre virus, medan det såklart handlar om att de som gör virus vill nå så många datorer som möjligt, så det är en fråga om marknadsandelar, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Så där kan du ju inte räkna. OsX är optimerat för mac-hårdvara.
Om du installerar Hackintosh på en typisk wintel-dator så kommer windows att ha längre batteritid än OsX.
Apple-entusiaster hittar på otroliga mängder såna där missvisande exempel.

Om du kör ett hack och får sämre batteritid använder du det som argument för att dissa apple?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av farnebr1nk:

Ja, det är du.

Köp en Dell XPS istället.

Köper du en XPS 13 (9350) så välj en med ett Intel WLAN kort, Dells egna kort som levereras med vissa suger möglig citron, trust me...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om du kör ett hack och får sämre batteritid använder du det som argument för att dissa apple?

Hacket består i att man går runt mekanismen som syftar till att man bara skall kunna installera OsX på Mac-hårdvara. Jag tror inte det är just den grejjen i sig som gör att man får sämre batteritid ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Hacket består i att man går runt mekanismen som syftar till att man bara skall kunna installera OsX på Mac-hårdvara. Jag tror inte det är just den grejjen i sig som gör att man får sämre batteritid ?

Varför inte? Du kör mjukvara på hårdvara som inte stöds, det mesta av energisparfunktioner bygger ju på mjukvara.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför inte? Du kör mjukvara på hårdvara som inte stöds, det mesta av energisparfunktioner bygger ju på mjukvara.

(1) OsX utvecklades inte specifikt för att köras på en Dell-laptop med Intel-CPU.
(2) Windows utvecklades inte specifikt för att köras på en Mac-dator.
Du kan inte säga att det ena fallet ger en rättvisande bild av de olika OS:en, men inte det andra fallet.

Om något så vore det väl vettigt att testa båda OS:en på en icke-mac dator, eftersom ingen av OS:en har möjlighet att köra vendor-specifika optimeringar för viss hårdvara, som det andra OS:et inte har tillgång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

ja har en macbook där ja testade linux på. Inte bra på linux tyvärr men ja lyckades inte få en viss driver som nästa är en dealbreaker för mig att rulla så bra. Att man inte kan skrolla med dubbla fingrar på touchpaden.

https://www.maketecheasier.com/enable-two-finger-scrolling-in...

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Entusiast

Har inte läst alla inlägg fram till nu och sett hur snacket gått. Men så länge du inte ska göra nåt där en apple-dator är bättre än en windows-baserad maskin så ser jag inte varför du ska köpa just en sån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

(1) OsX utvecklades inte specifikt för att köras på en Dell-laptop med Intel-CPU.
(2) Windows utvecklades inte specifikt för att köras på en Mac-dator.
Du kan inte säga att det ena fallet ger en rättvisande bild av de olika OS:en, men inte det andra fallet.

Om något så vore det väl vettigt att testa båda OS:en på en icke-mac dator, eftersom ingen av OS:en har möjlighet att köra vendor-specifika optimeringar för viss hårdvara, som det andra OS:et inte har tillgång till.

Nej, det är vettigt att testa saker som de fungerar.
Jag skiter totalt i hur jag kan hacka hårdvaran och få sämre resultat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, det är vettigt att testa saker som de fungerar.
Jag skiter totalt i hur jag kan hacka hårdvaran och få sämre resultat.

Ditt påstående saknar relevans.
Hackintosh "funkar", precis som att det funkar att köra Windows på en mac. Det första kanske kan säga något om den grundläggande effektiviteten hos Windows vs OsX, men inte det senare, av de skälet jag angav i mitt inlägg.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

(1) OsX utvecklades inte specifikt för att köras på en Dell-laptop med Intel-CPU.
(2) Windows utvecklades inte specifikt för att köras på en Mac-dator.
Du kan inte säga att det ena fallet ger en rättvisande bild av de olika OS:en, men inte det andra fallet.

Om något så vore det väl vettigt att testa båda OS:en på en icke-mac dator, eftersom ingen av OS:en har möjlighet att köra vendor-specifika optimeringar för viss hårdvara, som det andra OS:et inte har tillgång till.

Nej det är det inte, varför ska man bortse från vendorspecifika optimeringar?

§1/påhopp
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

*Uppmaning*

Vänligen håll en trevlig ton, se §1 i forumreglerna.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag tror att du i arbetslivet kommer förväntas kunna linux. Det är nog därför ingen nackdel att lära sig det nu under skolåren. Windows är lite krångligare om man vill ssha (ansluta till andra datorer eller servrar remotely, ish) även om git-klienten (git är ett versionshanteringssystem, ish google drive fast lättare och snabbare att använda, speciellt för kod) fungerar vettigt. Linux har även gcc som C/C++-kompilator vilket är mycket trevligt. Jag vet inte vad windows eller mac har för motsvarighet. Macarnas OS är nog mer likt linux.

Jag tror inte officepacketen ska vara något avgörande argument då du troligtvis kommer använda en texteditor och latex. Emacs vilken är min favoriteditor finns till linux, och jag har hört att macversionen ska vara bra också.

Linux är rätt chill när du ska installera program också eftersom du bara skriver "sudo apt-get install PROGRAMNAMN" oftast, så fixar den allt själv. Linux är även rätt säkert.

Jag anser därför att windows inte är ett alternativ för en skoldator. Linux eller OSX är nog alternativen. Om du väljer linux rekommenderar jag Linux Mint ifall du ej testat linux innan. Det är användarvänligt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av digitaldigital:

Jag tror att du i arbetslivet kommer förväntas kunna linux. Det är nog därför ingen nackdel att lära sig det nu under skolåren. Windows är lite krångligare om man vill ssha (ansluta till andra datorer eller servrar remotely, ish) även om git-klienten (git är ett versionshanteringssystem, ish google drive fast lättare och snabbare att använda, speciellt för kod) fungerar vettigt. Linux har även gcc som C/C++-kompilator vilket är mycket trevligt. Jag vet inte vad windows eller mac har för motsvarighet. Macarnas OS är nog mer likt linux.

Jag tror inte officepacketen ska vara något avgörande argument då du troligtvis kommer använda en texteditor och latex. Emacs vilken är min favoriteditor finns till linux, och jag har hört att macversionen ska vara bra också.

Linux är rätt chill när du ska installera program också eftersom du bara skriver "sudo apt-get install PROGRAMNAMN" oftast, så fixar den allt själv. Linux är även rätt säkert.

Jag anser därför att windows inte är ett alternativ för en skoldator. Linux eller OSX är nog alternativen. Om du väljer linux rekommenderar jag Linux Mint ifall du ej testat linux innan. Det är användarvänligt.

Inget av det du skriver är dock något som saknas i Windows. Du kan få samma kompilator, samma "editor", samma git, samma ssh, samma latex... Säkerheten är inte sämre den heller.

Jag brukar dock dualboota Windows och Linux.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Programmeringskurserna kommer att fungera lika bra oavsett om du kör Windows, Linux eller OS X.

Det skulle jag verkligen inte hålla med om. Var många gånger under min studietid som windowsanvändarna hade det svårare att få till en fungerande miljö än OSX och Linuxanvändarna. Och det var inte skit bakom spakarna det handlade om, allting man ska utveckla fungerar inte identiskt på de tre plattformarna.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sniglom:

Det skulle jag verkligen inte hålla med om. Var många gånger under min studietid som windowsanvändarna hade det svårare att få till en fungerande miljö än OSX och Linuxanvändarna. Och det var inte skit bakom spakarna det handlade om, allting man ska utveckla fungerar inte identiskt på de tre plattformarna.

Det finns dock mjukvaror som endast fungerar på Windows också, vissa simulatorer som används i vissa kurser, t.ex. Så ska man bestämma sig utifrån det får man helt enkelt gräva i exakt vilka kurser man ska läsa och se vad de använder.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Så där kan du ju inte räkna. OsX är optimerat för mac-hårdvara.
Om du installerar Hackintosh på en typisk wintel-dator så kommer windows att ha längre batteritid än OsX.
Apple-entusiaster hittar på otroliga mängder såna där missvisande exempel.
Jag har hört många som tror att säkerheten på OsX är bättre än på Windows för att det finns färre virus, medan det såklart handlar om att de som gör virus vill nå så många datorer som möjligt, så det är en fråga om marknadsandelar, etc.

No shit, varför skulle dom optimera operativet för att fungera lika bra på hårdvara som dom inte säljer sina datorer med? Hur logiskt är det?

Självklart är du säkrare om det finns färre virus, vilket det gör. Sen betyder det inte att anledningen till att säkerheten är bättre är för att dom har bättre antivirus program inbyggt eller så. Men ja du är säkrare på en Mac än på en PC i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av Aje:

Enkelt svar för att bemöta kritiken på om den blir långsam: Spenderade du 25,000:- på din PC? Jag gjorde det när jag köpte min för fyra år sedan. Den är absolut inte slö. Dock vet vi alla är Apple är i en unik position med att både tillverka hårdvara och mjukvara. Du får en matchning som ingen PC kan leverera - oavsett pris.
När jag pluggade på KTH var där vissa program till PCn som inte fanns till Mac. Hade valt PC, dessutom får du ett fullt tangentbord vilket hjälper dig i alla oändliga rapporter och uppsatser som ska skrivas.

Lycka till med plugget!

KTH Elektroteknik, de har fortfarande inte program för Apple. Det man får göra är att köra programmen i virtual box. HATAR virtual box så grovt att jag inte vet vem jag är längre. Extremt frustrerande att de inte löst problemet smidigare än att bara hänvisa till virtual machines..... (Vrede)

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

@Gauz: väldigt sent svar men fick för mig för första gången på länge att använda linux lite igen. Direkt behövde ja ju dubbel finger funktionerna för att lätt kunna navigera. Kom på ditt gamla svar och körde på de och funkade galant. Vill tacka även om det var sent Hoppas du får en trevlig semester.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.