Intel lägger ned satsning på mobiltelefoner

Permalänk
Datavetare
Skrivet av teejee:

Hålle med. Visserligen är ARM inte en öppen lösning, men ARM har ju hela tiden jobbat långsiktigt och har alltid haft en mkt låg licenskostnad per chip och inte lockats till kortsiktiga vinster med höga licensavgifter. Som så ofta så har den här långsiktigheten lönat sig, det säljs bisarra mängder av ARM-chip.
Så i praktiken med så låga licensavgifter och att ARM inte hindrar några företag att skaffa licens (såvitt jag vet) så blir effekten en mkt välfungerande konkurrens.

På lång sikt kan jag tänka mig att en open source ISA som RISC-V kan ta över från ARM, men det kommer ta lång tid i så fall ( http://riscv.org/ ). Oavsett så kommer RISC-V ge ett tryck som försvårar för ARM att höja priserna.

Om du tittar på trenden från ARM11, till 32-bitars Cortex A till dagens 64-bitars Cortex A så har licensenskostnaden sakta ökat.

Up-front delen av licensen är med alla rimliga måttstockar irrelevant, men den har ändå ökat med en faktor tio i flera lägen så relativt sett har man jackat upp avgiften rejält. Licensavgiften per såld enhet har gått från ~1% (av priset på hela kretsen) till ~2% med 32-bitars Cortex A till idag ofta vara strax över 2% med 64-bitars Cortex A.

Fortfarande långa nivåer och ser inte hur man på något sätt kan kritisera ARM för att de tar ut allt högre avgifter, de är trots allt ett aktiebolag! ARM "äger" numera totalt marknaden för smarta telefoner.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du tittar på trenden från ARM11, till 32-bitars Cortex A till dagens 64-bitars Cortex A så har licensenskostnaden sakta ökat.

Up-front delen av licensen är med alla rimliga måttstockar irrelevant, men den har ändå ökat med en faktor tio i flera lägen så relativt sett har man jackat upp avgiften rejält. Licensavgiften per såld enhet har gått från ~1% (av priset på hela kretsen) till ~2% med 32-bitars Cortex A till idag ofta vara strax över 2% med 64-bitars Cortex A.

Fortfarande långa nivåer och ser inte hur man på något sätt kan kritisera ARM för att de tar ut allt högre avgifter, de är trots allt ett aktiebolag! ARM "äger" numera totalt marknaden för smarta telefoner.

Intressant att licenskostnaden för ARM ökar, det visste jag inte. Jag antar att de faller efter för aktiemarknadens kortsiktiga krav.

Jag läste precis lite mer om RISC-V och det har hänt en del sen sista jag kollade läget. Verkar helt klart som att RISC-V kommer bli en ISA att räkna med framöver.

T ex:
http://www.nextplatform.com/2016/03/08/risc-v-inching-closer-...
http://www.adapteva.com/andreas-blog/why-i-will-be-using-the-...
http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1328790
http://www.lowrisc.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej nej. Volvo var inte först med att bygga lastbilar, båtmotorer eller bussar, Intel var inte först med att bygga beräkningsenheter och google/apple var inte först med smartphones ;). Men vem som var först hade inget med min invändning att göra. Det var snarare inställningen "Skomakare bliv vid din läst!" som jag tyckte verkade dumt som grundsats till alla företag i alla lägen.

Fast nu var det ju inte "alla företag i alla lägen", utan intel, som är väldigt bra på ett fåtal saker och inte kan så mycket annat. Ska man slå sig in på en marknad som redan är mättad måste man ha något nästintill revolutionerande på bordet, och det har intel absolut inte haft så jag tycker det är konstigt att de ens försökte och helt naturligt att de drar sig ur.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jag läste fel, tyckte först det skulle lägga ner hela verksamheten och det var på tiden var min åsikt.
Kaby Lake som släpps till hösten vilken en stor skara kommer köpa, så kommer enligt rykten Core i7-7700K ha 400Mhz lägre basfrekvens än Core i7-6700. Boostfrekensen kommer dock vara densamma och prestandan säkerligen identisk.
http://wccftech.com/intel-kaby-lake-core-i7-7700k-cpu-leaked/

Det finns många anledningar till lägre basfrekvens , jag gissar på att de inte har fått nog av nerbloating utan ska sätta dit en ännu större iGpu som ingen använder, kanske även gps, accelerometer och bluetooth direkt i cpun..

Nå konkurrensen är hårt bland mobila cpuer och det var lite väntat att de skulle ge upp denna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Nej nej. Volvo var inte först med att bygga lastbilar, båtmotorer eller bussar, Intel var inte först med att bygga beräkningsenheter och google/apple var inte först med smartphones ;). Men vem som var först hade inget med min invändning att göra. Det var snarare inställningen "Skomakare bliv vid din läst!" som jag tyckte verkade dumt som grundsats till alla företag i alla lägen.

Jag vill nämna Facit i sammanhanget. Det blev vid sina mekaniska beräkningsenheters läst och slogs ut av de japanska digitala räknarna. Att bliva vid sin läst tror jag kan ha att göra med gamla skråsamhällets vanor, där yrkena gick i arv och man noga kontrollerade vilka kom in på marknaden i form av leverantörer. För många aktörer, innebar för mycket konkurrens och sänkta vinster.
(Det finns många fler orsaker till skråsamhället men eftersom jag inte har en doktorstitel i skråsamhället, då och nu, väljer jag att endast ta ett exempel på hur skråsystemet nyttjades av aktörerna då. Således friskriver jag mig från allt ansvar och undanber mig all kritik eftersom jag hänvisar den kritiske läsaren till att söka referenser själva. Denna standardiserade friskrivningsklausul för internetforum har jag nu sjösatt och publicerat 2016-05-02 och avser marknadsföra internationellt. Jag anser mig inte ha djupa sakkunskaper annat än som en entusiastisk människa i allmänhet och konsument i detta materialla samhälle i synnerhet. Det betyder att läsaren av texterna bör ta vad jag skriver med en del nypa salt och en del allvarlig betraktan.)

Att slå sig in på en ny marknad är svårt och lätt. Varje marknad har sina egenheter. Om man inte är villig att lära från grunden, så är det inte lönt. Då kan man använda management-ursäkten "vi koncentrerar oss på kärnverksamheten" eller spotta i nävarna och anställa samt hyra in människor med rätt kompetens för den marknad man vill slå sig in på.
Vad Apple gjorde var att brygga mellan teknologierna mobiltelefoni och bärbara datorer. Man skapade även en rigorös standard med program som gjorde enheterna användningsbara. I annat fall skulle de annars bara vara väldigt dyra vuxenleksaker. Slutligen lärde man sig att göra enheterna tillräckligt hållbara för att fungera i vardagen. Exempelvis när Steve letade upp de gamla patenten på pekskärmarna som gjorde glasen tätare än vanligt glas. Man saknade en nyckel till en framgångsrik och funktionell produkt och lade ner tid och energi på att hitta denna nyckel.

Nokia å sin sida gjorde en statisk analys av Apples nya telefoner och viftade bort idén. De straffades eftersom de inte såg dynamiken och förbättringsmöjligheterna av gamla teknologier, samt bryggan in i en ny teknologimodell.

Argentina och Puerto Rico slutligen gjorde tvärtom. De hoppades för mycket på dynamiska effekter och låtsades låna pengar till investaringar, medan de i verkligheten lånade till konsumtion. Då kraschar det förr eller senare. Argentina har kraschat ett antal gånger under historien och Puerto Rico kraschar denna vecka.

Som jag skrivit i en annan tråd. Omdöme är svårt.

Statisk och dynamisk analys, samt korrekt analys baserade på de rätta parametrarna eller en ofullstänständig analys grundad på egensinne, egoism, okunskap och massa andra o-
Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Fast nu var det ju inte "alla företag i alla lägen", utan intel, som är väldigt bra på ett fåtal saker och inte kan så mycket annat.

Lät ju som att du menade att företag generellt inte ska ge sig in på nya grejer i ditt första inlägg. Nu när du förtydligat att det bara är intel som inte bör testa grejer utöver områden de redan är stora på så förstår jag vad du vill ha sagt. Håller inte med, för de har väl ungefär en fantasiljard förgreningar med nya projekt åt olika håll utöver det här ;). Allt ifrån SSDbyggen till rent administrativa tjänster.

Skrivet av Ozzed:

Ska man slå sig in på en marknad som redan är mättad måste man ha något nästintill revolutionerande på bordet, och det har intel absolut inte haft så jag tycker det är konstigt att de ens försökte och helt naturligt att de drar sig ur.

Mobilmarknaden var inte mättad när Intel tog beslutet att gå in på mobilmarknaden ;). Det beslutet togs inte direkt förra veckan och övriga tillämpningsområden där strömsnåla beräkningsenheter behövs minskar ju inte direkt så det fanns nog mycket att vinna på att försöka komma med på det tåget ;). Om inte annat för synergier till liknande satsningar.

I nuläget är det säkert rimligt att retirera här när deras mobilprocessorer inte haft nå vidare genomslag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Lät ju som att du menade att företag generellt inte ska ge sig in på nya grejer i ditt första inlägg. Nu när du förtydligat att det bara är intel som inte bör testa grejer utöver områden de redan är stora på så förstår jag vad du vill ha sagt. Håller inte med, för de har väl ungefär en fantasiljard förgreningar med nya projekt åt åloka håll utöver det här ;).
Mobilmarknaden var inte mättad när Intel tog beslutet att gå in på mobilmarknaden ;). Det beslutet togs inte direkt förra veckan och övriga tillämpningsområden där strömsnåla beräkningsenheter behövs minskar ju inte direkt så det fanns nog mycket att vinna på att försöka komma med på det tåget ;). Om inte annat för synergier till liknande satsningar.

I nuläget är det säkert rimligt att retirera här när deras mobilprocessorer inte haft nå vidare genomslag.

Och anledningen till att de inte haft något vidare genomslag måste ju då ha varit att efterfrågan inte fanns, de fyllde inte något glapp i marknaden, eftersom den var mättad.

Sen menar jag inte heller Intel specifikt, utan mer företag i intels situation. Dvs de som sitter på smal kompetens men gör det de gör på ett bra sätt. Att bredda marknaden "bara för att".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Och anledningen till att de inte haft något vidare genomslag måste ju då ha varit att efterfrågan inte fanns, de fyllde inte något glapp i marknaden, eftersom den var mättad.

Det där har väl mer haft att göra med hur lång tid det tog att få fram proodukten och hur den blev, marknadsföring till mobilbyggarna, timing och stöd/efterfrågan från mjukvarutillverkare som man inte kunde veta i förhand. Inget företag lyckas med alla satsningar. Marknaden var inte mättad när intel beslöt att satsa på mobiler. Det var många år sedan de initialt tog beslut om att testa den marknaden. Deras satsning på nätverkskosrt för konsumentdatorer föll mer väl ut på en marknad som redan var etablerad där de inte revolutionerade marknaden exempelvis.

Skrivet av Ozzed:

Sen menar jag inte heller Intel specifikt, utan mer företag i intels situation. Dvs de som sitter på smal kompetens men gör det de gör på ett bra sätt. Att bredda marknaden "bara för att".

Allt är relativt. Kompetensmässigt och storleksmässigt var det nog inte fel att rikta in sig på fler typer av beräkningsenheter. Likt Atom som gått bra utan att vara starka desktopmaskiner. SSDdiskar breddade de sig också med vilket gått rätt bra.

Tror egentligen bara din invändning här har att göra med din sista mening -"Att bredda marknaden "bara för att". Intel vill bredda sig på andra marknader eftersom att de är så stora på sitt huvudområdet att det är svårt att växa så mycket där. Ur företagsperspektiv är det en rätt naturlig följd att bredda produktportföljen inom fler branscher om man har som ambition att växa. Den typen av tänk vet jag att du inte gillar ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Detta är historiskt. Början på slutet för Intel som gigant? Det kommer ta lång tid förstås, men PC-marknaden krymper stadigt.

Inte omöjlig, men det känns lite långsökt. Intel gjorde ju inte ens förlust utan det var bara att vinsten inte var lika hög som de väntat/hoppats. Intel har också server/datacenter-marknaden där marginalerna är betydligt större än både mobil och PC-marknaden, och där växer fortfarande marknaden. Varje liten "smart pryl" ska ju kommunicera med ett flertal olika tjänster som drivs av Intels serverprodukter.

Personligen tror jag smartphone/tablet marknaden också kommer plana ut precis som PC-marknaden. Kanske inte i år eller nästa år, men ser man längre framåt kommer den bli mättad. Folk behöver inte längre köpa en ny mobil för 7000:- varje år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har någon slags Intel-processor i "Hybriddatorn" ASUS TF103C en Androidsurfplatta med tangentbord.
Hade nog problem med den att appar inte fungerade eller kraschade men efter flera uppdateringar från ASUS fungerade den med alla program som jag har på Androidmobilen till slut.

TF103C är dock undanlagd i en låda då den ersatts av en Netbook (Acer E3-112) med Linux Mint.
För Media uppspelning fungerade TF103C lika bra eller bättre (Tack vare BS-Player) än PC-datorer vare sig de kör Linux eller Windows.

Däremot var surf upplevelsen för mig bedrövlig med Android/TF103C men det berodde mest på att inga webbläsare (2013-2014) fungerade eller såg ut som Dator-Firefox och avsaknaden av Flash.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Detta är historiskt. Början på slutet för Intel som gigant? Det kommer ta lång tid förstås, men PC-marknaden krymper stadigt.

Dock är servrar och datacenter områden som knappast krymper och där Intel är enorma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Där dog min dröm om en "Microsoft surface phone" med win32 legacy stöd i continuum läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med om att det inte bådar gott, men kom ihåg att intel tryckt in en Core m3 i en compute stick (om än aktivt kyld), så hoppet är inte ute än.

Permalänk
Medlem

@Cocosoft:

Inte för att de producerar till Mobiltelefoner, men både AMC och FreeScale har ett ganska saftigt fäste inom ARMvärlden

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Din kommentar om att det skulle råda konkurrens inom ARM-processormarknaden är inte verklighetsförankrad. Kolla alla topp 10 mobiltelefoner idag och se vilka processorer som de innehåller. Du kommer hitta några Samsungmobiler med Samsung-processorer (beroende på region) och Apples processorer till deras mobiler - resterande är Qualcomm-processorer på Qualcomm-chipset.

Jag vill påpeka att Ti inte gör ARM-processorer längre, de drog sig ur 2012-2013. AMD, nVidia och (så vitt jag vet) Huawei kanske har licenser, men gör idag inga ARM-processorer.

Ja, läget är såklart inte lika illa som x86-markanden, men bara därför är den inte immun mot kritik. Det är fortfarande fruktansvärt illa.

EDIT: Mobiltelefoner är dock såklart inte ARM-arkitekturens enda marknad.

Fast nu sätter du Mobiltelefon = mobilmarknad. Ganska felaktigt att göra så.

Sen säger du några Samsung och Apple, de 2 största? Redan där har du alltså 3 stora konkurrenter.

Huawei som är som är tredje störst(över 8%) använder t ex Hisilicon. Så där har vi alltså 4 stora på bara mobilmarknaden.

Och då har vi inte rört alla andra mobila områden som ARM rör sig på.

Lägg där till att du måste skilja mellan producent, varumärke och fabrikatör. Qualcomm äger INGEN produktion utan är beroende på priserna på fabrik och har därför ingen möjlighet att ta till sig någon monopolställning så som Intel som äger licensen OCH är störst i produktionen.

Qualcomm är bara ett företag som har lyckats bra i en stentuff konkurrens men de är låååångt ifrån någon monopol ställning. T ex har MediaTek med sina chip av lägre kvalité sett till att ett stort budgetsegement av ARM funnits där bolag som Qaulcomm inte velat härja.

Men sen har du som sagt ARM i routers, servers, NAS, PoS system, Hälsovårds övervakning, Navsystem, PLC, Industri automatisering med mera.

Tack vare den stora tillväxten av IoT och all annan industri automatisering så måste man säga att ARMs affärsmodell är jävligt sund av att hålla konkurrensen öppen. Utvecklingen är otrolig och mångfalden är enorm.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av AndreasPC:

Synd! Det skulle vara bra med lite mer konkurrens inom branschen.

Även om jag håller med om det, tvivlar jag på att de skulle kunna göra en skillnad. Apple och Samsung har mobilmarknaden i ett låsgrepp, och det går inte att intala massorna att iPhones är överprisat skit, och de som har blivit övertalade, står vid Samsung boothen och tror att de är så pass mycket bättre.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Granter:

Mobilmarknaden kommer att krascha inom 10år så undrar om de har något med saken att göra att intel drar sig ur?

Den börjar redan bli helt mättad av mobiltelefoner som knappt är bättre än vad tidigare generationer har varit. Man är ju ganska van med att har man en ny mobil är den nästan 40-100% snabbare än den förra. Men folk slutar se anledning att uppgradera varje år och behåller sin mobil längre! Mobiler kommer att bli som datorer, man köper en mobil så har man den i 3-5år. Byter kanske ut någon grej i den så har man längre livslängd på den. Svårt att säga när denna krasch kommer att hända, men att den kommer hända är mer eller mindre givet.

Tror inte riktigt på en krasch, snarare skiftande fokus på nyare produkter (som fortfarande är inom den mobila sektorn).

Skulle lätt kunna byta ut min S6 Edge Plus mot en "telefonklocka" och en 10" vikbar skärm att ha i innefickan på jackan med sig, sedan ett wifi/bluetooth chip direkt inopererat i örat för samtal/konferans

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Modemkretsar

Jag skulle gissa att de behåller modemkretsarna för att de vill ha laptops och surfplattor med mobilt internet. Internet of things lär ju inte vara Intels grej efter denna omstrukturering eftersom kaffekokaren och termostaten inte direkt behöver prestandakretsar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag tror inte har gjort ett stort misstag. Om dom lyckas komma ikapp konkurrenterna vilket med tanke på deras resurser och tekniskt kunnande bara skulle vara en tidsfråga om dom satsade pengar på det så skulle dom kunna ta del av en enorm marknad. Antalet smartphones är en enorm marknad.

Dom borde satsat mer pengar och låtit dom ge det 3 år till.

Anledningen till att Intel inte lyckades var att dom istället att skapa. Nya prexossorer så försökte dom återanvända teknologi från desktop segmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Immersion: Intel har redan lagt ett decennium, och gått med ca 10 miljarder USD i förlust i sina försök att ta sig in på mobilmarknaden. Dedicerad processteknologi har inte hjälpt. Det är dags för PC-entusiaster att se sanningen i vitögat. Intel har satsat enorma resurser och ändå misslyckats. Det finns ingen anledning att tro att tre år till skulle förbättra deras konkurrenskraft och kostnadsläge såpass mycket (eller ens alls) att de skulle kunna börja göra vinst.

Permalänk
Medlem

Hur skall Intel klara sin självutannonserade satsning på IoT utan low-power och budgetkretsar? Kan XMM och de billiga Core-modellerna verkligen täcka hela spektrumet i den branschen?

Visa signatur

Ryzen 2600X, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av TR65:

Hur skall Intel klara sin självutannonserade satsning på IoT utan low-power och budgetkretsar? Kan XMM och de billiga Core-modellerna verkligen täcka hela spektrumet i den branschen?

De har ju sin Quark-CPU, men den verkar vara riktigt dålig jämfört med konkurrenterna.
Annars verkar det som att Intel vill tjäna mkt pengar på serversidan av IoT, och det kommer de nog lyckas med, för på servrar är de starka i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av Cocosoft:

Din kommentar om att det skulle råda konkurrens inom ARM-processormarknaden är inte verklighetsförankrad. Kolla alla topp 10 mobiltelefoner idag och se vilka processorer som de innehåller. Du kommer hitta några Samsungmobiler med Samsung-processorer (beroende på region) och Apples processorer till deras mobiler - resterande är Qualcomm-processorer på Qualcomm-chipset.

Jag vill påpeka att Ti inte gör ARM-processorer längre, de drog sig ur 2012-2013. AMD, nVidia och (så vitt jag vet) Huawei kanske har licenser, men gör idag inga ARM-processorer.

Ja, läget är såklart inte lika illa som x86-markanden, men bara därför är den inte immun mot kritik. Det är fortfarande fruktansvärt illa.

EDIT: Mobiltelefoner är dock såklart inte ARM-arkitekturens enda marknad.

Huawei gör visst ARM CPUer, deras egna mobiler innehåller dessa! (någon har kanske redan svarat på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Mobiler kommer att bli som datorer, man köper en mobil så har man den i 3-5år.

Kanske bra för planeten med mindre slit o släng iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skomakare bliv vid din läst!

Samtidigt så måste man ibland utveckla sig i takt med att världen och marknaden förändrar sig. Titta på tex Microsoft och Nokia som var för långsamma med att satsa ordentligt på bra touchtelefoner. De var ledande på smartphonemarknaden med teledoner med små QWERTY-tangetbord, men alldeles för långsamma när Apple revolutionerade marknaden med iPhone. Google var mycket snabbare med att ändra sitt koncept och att ta efter Apple och iPhone.

Finns massor med mer exempel på när detta motsatta, att förbli vid sin läst, inte heller varit så lyckat.

Intel hade inga riktigt konkurrenskraftiga produkter/teknik att möta ARM, men eftersom de visste att PC-sidan skulle fortsätta rasa så behövde de göra ett bra försök att slå sig in på marknaden. Detta lyckades inte speciellt väl (plattor gick väl lite bättre, men på telefoner, som är det stora volymsegmentet, så lyckades man inte alls).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Detta är historiskt. Början på slutet för Intel som gigant? Det kommer ta lång tid förstås, men PC-marknaden krymper stadigt.

Visst kommer Intel att tappa på PC-marknaden som krymper, och det är något de varit väl medvetna om (därav att de försökte sig på denna satsning på mobilsidan).

Däremot så tror jag inte att detta är slutet för Intel. De har så många andra ben att stå på med servermarknaden, och den växer fortsatt kraftigt med alla allt mer centraliserade tjänster. De kommer nog att klara sig betydligt bättre än AMD. ARM däremot tror jag kommer att vinna på att slippa denna konkurrensen ifrån Intel, och kommer att bara fortsätta att gå ifrån klarhet till klarhet (iaf ekonomiskt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/