Bahnhof: "Polisen lägger resurser på meningslösa bagateller"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är snarare upphovsmännen som genom rättighetsalliansen skadar samhället genom att tvinga oss skattebetalare att pröjsa för deras rättegångar så att de kan driva brottmål som har svag moralisk förankring hos folket.

Skall vi ha demokrati så skall brott och straff stå i proportion till folkets genomsnittliga moraliska uppfattning, men så är det inte nu, och det borde vara besvärande för Polisen att deras prioriteringar nu dras fram i ljuset. I en rättstat skall man inte kunna köpa sig förtur till polisens resurser.

Du skriver om brottmål som har svag moralisk förankring hos folket när de politiska partier som folket röstar på vill att detta ska vara ett brott. "Folket" tycker uppenbarligen inte som dig ,och många andra på Sweclockers, i alla fall inte till den grad att de påverkar deras val när de röstar i riksdagsvalet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tommy_h:

Fast nej, med tanke på hur det ser ut här i landet idag när "småbrott", som med enkelhet skulle klaras upp, åker rakt ner i papperskorgen så är det helt sjukt att det här är en prioritering överhuvudtaget.

Det är direkt felaktigt att alls dra slutsatser om polisens fokusområden och prioriteringar utifrån infon i nyheten. Tror du har tolkat datan och budskapet lite snett.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Polisen ska lagföra de personer som begår brott, oavsett vad polisen tycker om dessa brott. Vänd dig mot lagstiftarna istället för polisen.

Sant men ändå inte.

Polisen hinner knappt med en bråkdel av de brott som sker i samhället idag.

Olaglig fildelning, vilket har olagliggjorts på ett odemokratiskt vis, måste ändå vara landets absoluta bottenprioritering av brott. Ungefär på samma nivå som att jaga fyllisar som urinerar på offentlig plats. Eller jaga bilister som kör 100 på en 90väg.

Polisen verkar ha enormt mycket resurser att gå efter sådana "kriminella" medans organiserad brottslighet och gäng/ligor verkar kunna härja närmast på fritt i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Sant men ändå inte.

Polisen hinner knappt med en bråkdel av de brott som sker i samhället idag.

Olaglig fildelning, vilket har olagliggjorts på ett odemokratiskt vis, måste ändå vara landets absoluta bottenprioritering av brott. Ungefär på samma nivå som att jaga fyllisar som urinerar på offentlig plats. Eller jaga bilister som kör 100 på en 90väg.

Polisen verkar ha enormt mycket resurser att gå efter sådana "kriminella" medans organiserad brottslighet och gäng/ligor verkar kunna härja närmast på fritt i samhället.

Vad baserar du det på, att Polisen verkar ha enormt mycket resurser att gå efter sådana "kriminella"? Har du någon källa för det påståendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Siffrorna avser perioden 2015-09-17 till 2016-05-03.

Sen kan man alltid berömma Bahnhofs ställning till integritet och annat, men frågan är hur de hade reagerat om folk hade kommit på ett sätt att utnyttja deras tjänster gratis? Hade varit intressant om de då inte hade tagit kontakt med polisen på grund av sådana bagateller.

Jag tycker självklart att man ska betala för sig men samtidigt så borde efterfrågan styra priset och när priset ä fel så går folk andra vägar. Och tittar man på exempelvis filmindustrin så går bolagen inte direkt dåligt och det är sjuka pengar som snurrar. Jag anser att bio egentligen är för dyrt, varje gång. Men ibland hostat man upp för att det är jävligt trevligt med bio.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kanske bevis på att det inte längre sker brott i i det nya spännande mångkulturella Sverige längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av nnevynn:

Jag tycker självklart att man ska betala för sig men samtidigt så borde efterfrågan styra priset och när priset ä fel så går folk andra vägar. Och tittar man på exempelvis filmindustrin så går bolagen inte direkt dåligt och det är sjuka pengar som snurrar. Jag anser att bio egentligen är för dyrt, varje gång. Men ibland hostat man upp för att det är jävligt trevligt med bio.

Jovisst, jag håller med om att filmbolagen hade kunnat göra mycket mer för oss användare, bättre tjänster, billigare tjänster etc. Men bara för att man är missnöjd så anser inte jag att det är rätt att begå brott mot ett bolag, oavsett hur mycket, eller lite, det bolaget tjänar. Och MGM (James Bond, Stargate, X-Files m.fl.) gick i konkurs för några år sedan så även ifall det är sjuka pengar som snurrar så är det uppenbarligen inte helt lätt för vissa bolag att gå runt.

Permalänk
Medlem

detta är ju enbart reklam för Banhof inget annat.....kort sagt..``

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Bra att Bahnhof inte lämnar ut uppgifter på mindre brott, det gör att jag respekterar operatören, men det är löjligt att de försöker måla ut det som att detta är en bild av hur Polisen procentuellt sett prioriterar brott.

Fildelningsbrott är nog enormt mycket vanligare än de andra brotten så om något så visar stapeln för den kategorin en klart lägre siffra, vilket visar på att det inte är prioriterat. Dessutom är fildelning något för vilket man alltid behöver uppgifter från en ISP, medan många av de andra brotten bara behöver sådan information i utredningen i specifika fall. Dessutom är självklart inte alla brottsutredningar lika omfattande utan vissa tar ju betydligt mindre resurser i anspråk.

Det blir lite löjligt när man ser att folk som tror att de är vänner av kritiskt tänkande så blint köper saker som passar in i det de vill vara kritiska mot. Det klassiska missnöjestänkandet som ofta leder folk vilse. Skulle jag se den här statistiken som bevis för att Polisen gör galna prioriteringar och spenderar stora mängder resurser på fildelningsutredningar, tillsammans med att jag har en förståelse för hur många som begår sådana brott, så skulle jag också bli extremt förfärad över hur enormt mycket grooming-brott som begås, då det är mer än 50% av fildelningsstapeln. Ett ungefär lika intelligent resonemang.

Det är dock glädjande att se att en rad personer i tråden ser igenom det småskumma försöket till reklam.

Permalänk
Medlem

Får vilken polis som helst begära ut uppgifter från en ISP? eller krävs det något sorts domstolsbeslut?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

En graf med annat perspektiv till folk som jämför fildelning med resten och anser att polisen prioriterar fildelning

Permalänk

@Jearom: Enligt Bahnhof är det Polisen som har gjort bedömningarna och inte ett domstolsbeslut.

Permalänk
Hedersmedlem

Det intressanta här är väl inte om fildelning av upphovsrättsskyddat material är ett brott, det är det helt klart. Frågan är ifall man ska använda en lag som från början togs fram med motiveringen att hindra terrorism för att sätta dit fildelare? Och om man nu tillåter det, ska man reagera när lagen inte använts för en enda fråga som rör terrorism, endast ett fåtal (ca 20%) frågor som rör grova brott och i övrigt för att försöka lösa mindre brott? Jag tycker att man ska reagera på det. Lagen fungerar inte som den lades fram och ska göras om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Vänta, tycker Bahnhof att följande är resursslöseri?
människorov, mord, govrt förtal, grovtboköfringsbrott, gvortbedrägeti, grooming, ofredande,sexualbrott, spionage, stlöld. urkundsförfalskning

Jag hoppas jag missuppfattar artikeln / Bahnhof här.

De menar att resurser som läggs på att jaga fildelare bör omvandlas till attläggas på att bekämpa de kategorier du nämner.

Permalänk
Medlem

Bahnhof så får man ett extra lager säkerhet om man nu sysslar med Svensson brott (copyright).

Samtidigt hos Telia så är dina uppgifter redan skickade till skumma tyska bolag så du får stångas med mångmiljonbolag helt på egen hand även om anklagelserna är helt felaktiga.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Vad baserar du det på, att Polisen verkar ha enormt mycket resurser att gå efter sådana "kriminella"? Har du någon källa för det påståendet?

Vad behöver jag en källa till för?? Det är väl bara att öppna ögonen eller är du blind kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vad behöver jag en källa till för?? Det är väl bara att öppna ögonen eller är du blind kanske?

Ja, elva förfrågningar på lite mer än sju månader (2015-09-17 till 2016-05-03). Det krävs verkligen enorma resurser av polisen för att hantera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobado:

Frågan är inte om fildelning är ett brott diskussionen handlar om att lagen har blivit urholkat och missbrukas används inte för ändamålet den skapades för. eskalerar det vidare riskerar vi att leva i ett samhälle med total insyn i allt vi gör både från staten och företag

Polisen måste ha befogenheter att kolla upp brottsmisstankar. Sålänge det är brott som förmodligen omsätter miljoner kan jag inte se hur förfrågningarna missbrukas överhuvudtaget. Snarare borde där vara fler.

Sedan är det trist att polisen inte har större resurser i frågan. Hade de fällt tillräckligt många stora pirater och låtit media skriva om det så är jag övertygad om att vi hade sett en minskning av piratkopieringen och en ökning av betalande konsumenter. I slutändan hade vi haft billigare produkter, mer skatt till samhället, sparat in på onödiga rättegångar, poliser som kan fokusera på annat osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

På vilket sätt är den här statistiken pinsam för banhof?

Har du läst statistik? Börja annars med tex

http://www.bokus.com/bok/9789172240605/forbannade-logner-hur-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Du påstår att polisen lägger "enormt mycket resurser" på fildelning och det bör du kunna backa upp med någon källa som talar för det. Precis som @md7 skriver så krävs det inte "enormt mycket resurser" för att hantera 11 förfrågningar på knappt 8 månader. Du verkar inte kunna tolka statistiken som presenteras i artikeln.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Du påstår att polisen lägger "enormt mycket resurser" på fildelning och det bör du kunna backa upp med någon källa som talar för det. Precis som @md7 skriver så krävs det inte "enormt mycket resurser" för att hantera 11 förfrågningar på knappt 8 månader. Du verkar inte kunna tolka statistiken som presenteras i artikeln.

Du verkar inte kunna tolka det jag skrev.

Det handlar inte om 11 förfrågningar hos bahnhof utan generellt totala felprioriteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Polisen måste ha befogenheter att kolla upp brottsmisstankar. Sålänge det är brott som förmodligen omsätter miljoner kan jag inte se hur förfrågningarna missbrukas överhuvudtaget. Snarare borde där vara fler.

Sedan är det trist att polisen inte har större resurser i frågan. Hade de fällt tillräckligt många stora pirater och låtit media skriva om det så är jag övertygad om att vi hade sett en minskning av piratkopieringen och en ökning av betalande konsumenter. I slutändan hade vi haft billigare produkter, mer skatt till samhället, sparat in på onödiga rättegångar, poliser som kan fokusera på annat osv.

Så fungerar det dock inte i dagens samhälle, snarare gäller svarta hålet politik och inte en chans att de resurser du tror skulle kunna komma ifrån eventuellt större skatteintäkter skulle göra nytta. Polisen löser även enbart de enklaste av enkla brott som prioritet där fildelning verkar vara populärt att utreda. Polisen har t.om bytt motto i takt med att fokus har flyttats från att skydda medborgare mot brott till annan verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Du verkar inte kunna tolka det jag skrev.

Det handlar inte om 11 förfrågningar hos bahnhof utan generellt totala felprioriteringar.

Din förmåga att uttrycka dig gör det svårt att förstå dig, samt att ta dig på allvar.

Presentera källor som styrker ditt påstående om "enormt mycket resurser", annars är ditt påstående inget värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Hur vet du att det har en svag moralisk förankring hos folket? Har du någon statistik på detta?

Sen att vissa anser att andra människor ska arbeta gratis, det hör inte hemma på varken 2000-talet eller i FNs stadgar om mänskliga rättigheter, vi har kommit betydligt längre än så här i västvärlden. Men visst självklart, anser man att samhällsutvecklingen ska gå bakåt och därmed införskaffa slaveriet igen då förstår jag ju att man tycker att andra människor ska arbeta gratis för ens underhållning.

Skrivet av TuHack:

Rättegångarna uppstår för att ett brott har begåtts. Problemet är skapat av illegala fildelare som inte kunde hålla sin fingrar borta. Att de går ihop för att kämpa är du alltså emot. Precis som facket då?

Minoriteter ska väl skyddas i ett samhälle och ingen ska väl behöva kränkas? Varför är det rätt att kränka minoriteter? Dessutom handlar det ju knappast om att stjäla bröd för att överleva. Då hade vi haft en helt annan diskussion.

Skrivet av twk:

Du skriver om brottmål som har svag moralisk förankring hos folket när de politiska partier som folket röstar på vill att detta ska vara ett brott. "Folket" tycker uppenbarligen inte som dig ,och många andra på Sweclockers, i alla fall inte till den grad att de påverkar deras val när de röstar i riksdagsvalet.

Det handlar inte om att "arbeta gratis", det handlar om att inte förvänta sig att få betalt för icke-materiella ting som ingen vill betala för.

Lyssna nu noga. Jag är för helvete själv musiker, och tjänar pengar på min musik, trotts att jag ger bort den helt gratis också. Man kommer så mycket längre på Goodwill än på att dra på sig offerkoftan och sedan sitta och lipa i ett hörn för att man saknar förmåga att producera saker med kvalitet nog så att man kan få betalt utefter sitt önskemål.

Om jag så gör 100 låtar, men det råkar vara skit alltihopa, så har jag enligt erat sätt att se det blivit en "slav"? Tror ni på det där själva?

Producerar man bra grejer som ger mervärde och inte gnäller om någon laddar ner det, DÅ, och endast då förtjänar man pröjs.

Dessutom ljuger ni. FRA var inte ett folkligt alternativ, och Miljöpartiet, som både var mot FRA och är för fri fildelning för privat bruk, sitter nu i regeringen, men "driver inte de frågorna", så det spelar ingen roll vem man röstar på i det här landet eftersom den som betalar/hotar bäst ändå får igenom sina skitförslag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det handlar inte om att "arbeta gratis", det handlar om att inte förvänta sig att få betalt för icke-materiella ting som ingen vill betala för.

Lyssna nu noga. Jag är för helvete själv musiker, och tjänar pengar på min musik, trotts att jag ger bort den helt gratis också. Man kommer så mycket längre på Goodwill än på att dra på sig offerkoftan och sedan sitta och lipa i ett hörn för att man saknar förmåga att producera saker med kvalitet nog så att man kan få betalt utefter sitt önskemål.

Om jag så gör 100 låtar, men det råkar vara skit alltihopa, så har jag enligt erat sätt att se det blivit en "slav"? Tror ni på det där själva?

Producerar man bra grejer som ger mervärde och inte gnäller om någon laddar ner det, DÅ, och endast då förtjänar man pröjs.

Dessutom ljuger ni. FRA var inte ett folkligt alternativ, och Miljöpartiet, som både var mot FRA och är för fri fildelning för privat bruk, sitter nu i regeringen, men "driver inte de frågorna", så det spelar ingen roll vem man röstar på i det här landet eftersom den som betalar/hotar bäst ändå får igenom sina skitförslag.

Jag vet att du själv är musiker och att du lägger ut din musik gratis, du skriver det i varenda tråd som handlar om piratkopiering. Bara för att du gör så och att du tycker att det fungerar för dig så betyder inte det att det per automatik är det bästa för alla andra musiker. De flesta musiker delar inte din uppfattning, då de släpper musik med copyright och vill ha betalt för den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Din förmåga att uttrycka dig gör det svårt att förstå dig, samt att ta dig på allvar.

Presentera källor som styrker ditt påstående om "enormt mycket resurser", annars är ditt påstående inget värt.

Okej tack för ditt meningslösa tyckande.

Dags att stänga av datorn och prova på verkligheten kanske.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Polisen ska lagföra de personer som begår brott, oavsett vad polisen tycker om dessa brott. Vänd dig mot lagstiftarna istället för polisen.

Då polisen inte har oändliga resurser ska de prioritera brott som gör mest skada på samhället. Upphovsrättsbrott gör ingen skada alls och ska med andra ord ligga längst ner på botten efter saker som att gå mot rött och liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Jag vet att du själv är musiker och att du lägger ut din musik gratis, du skriver det i varenda tråd som handlar om piratkopiering. Bara för att du gör så och att du tycker att det fungerar för dig så betyder inte det att det per automatik är det bästa för alla andra musiker. De flesta musiker delar inte din uppfattning, då de släpper musik med copyright och vill ha betalt för den.

Jag vill också ha betalt i 70 år efter min död för en gångs arbete men tråkigt nog verkar forskarlobbyn vara sunkigare än upphovsrättslobbyn på att fixa till speciella lagar så att vi inte behöver slita år ut och år in bara för att ha tak över huvudet och mat för våra stackars barn.

Det är inte någons rätt att kunna leva på sin hobby. Om inte musiken eller vad det är de håller på med betalar tillräckligt mycket får de göra precis som alla andra och leta upp ett bättre jobb. Det finns ingen plats för parasiter i samhället (inte att upphovsrättsmaffian är de enda parasiter vi har idag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Att en del andra musiker har en verklighetsfrånvänd världsbild betyder inte att det ska behöva drabba folk.

Om du förvärvsarbetar så får du x antal kronor i timmen oavsett om du jobbar eller pillar naveln. Så fungerar det inte för oss kulturarbetare.

Som exempel kan jag nämna att det finns låtar jag lagt der månader på som inte har genererat så mycket pengar alls, och så finns det låtar jag typ vispat ihop på någon timme som går skitbra. Man kan helt enkelt inte veta på förhand hur det kommer slå, så är det bara.

Men just de flesta musiker verkar ju ha fattat grejen då de ligger på Spotify mm nuförtiden, där får du ju faktiskt betalt för vad folk lyssnar på, och inte något påhittat skit, och för de lyssnare som inte vill betala så finns ett reklamfinansierat alternativ. Själv tror jag att samtliga bracher som hanterar immaterialrättsliga varor kommer gå den vägen De som inte vill betala kommer aldrig att göra det, hur mycket pekpinnar folk än petar dem i ögonen med, så är det bara.

"Home taping is killing music".... Ja eller hur var det nu?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Då polisen inte har oändliga resurser ska de prioritera brott som gör mest skada på samhället. Upphovsrättsbrott gör ingen skada alls och ska med andra ord ligga längst ner på botten efter saker som att gå mot rött och liknande.

Med det resonemanget ska polisen inte heller utreda brott som tex inbrott och misshandel, eftersom att mord är allvarligare och det finns många olösta mord att lägga resurser på. Det resonemanget håller inte.