Permalänk
Medlem

Här sitter folk och skrävlar med att de ska handla på börsen för pengarna. Hade ni förstått skatteplanering så hade pengarna gått in på börsen med början på 2015 och förhoppningsvis genererat en ökning av insatt kapital. För det blir inte mycket ökning av det ni betalat in för mycket i skatt förra året och får ut nu.
Eller de som säger att nu ska det handlas, resas och festas. Ni kunde handlat, rest och festat mer om ni förvaltat pengarna bättre. Nja, kanske inte festat. Att få tillbaka på skatten är inte bra.
Säg inte emot, läs ekonomi först.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Där kom 34k till swedbank.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Här sitter folk och skrävlar med att de ska handla på börsen för pengarna. Hade ni förstått skatteplanering så hade pengarna gått in på börsen med början på 2015 och förhoppningsvis genererat en ökning av insatt kapital. För det blir inte mycket ökning av det ni betalat in för mycket i skatt förra året och får ut nu.
Eller de som säger att nu ska det handlas, resas och festas. Ni kunde handlat, rest och festat mer om ni förvaltat pengarna bättre. Nja, kanske inte festat. Att få tillbaka på skatten är inte bra.
Säg inte emot, läs ekonomi först.

Det är lika lustigt varje år när folk blir lyckliga över skatteåterbäringen. Många människor har ju otroligt dålig koll på sin ekonomi, och har knappt något sparande. Så det kanske inte är så konstigt. Jag däremot är jättenöjd med att få tillbaka 149:- samtidigt som mitt sparkapital (dvs ej överdrivet inbetald skatt) har växt med ca 11%.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f@boy:

Här sitter folk och skrävlar med att de ska handla på börsen för pengarna. Hade ni förstått skatteplanering så hade pengarna gått in på börsen med början på 2015 och förhoppningsvis genererat en ökning av insatt kapital. För det blir inte mycket ökning av det ni betalat in för mycket i skatt förra året och får ut nu.
Eller de som säger att nu ska det handlas, resas och festas. Ni kunde handlat, rest och festat mer om ni förvaltat pengarna bättre. Nja, kanske inte festat. Att få tillbaka på skatten är inte bra.
Säg inte emot, läs ekonomi först.

Finns vissa som får tillbaks pga jobbskatteavdrag, men visst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

@toker!!!: Tänkte göra samma med de 10300 jag fick tillbaka Älskar verkligen starbreeze, är +80% sedan jag köpte

Själv är man +370% på Serstech aktien som sköt iväg i fredags

Fick 13.5k och har endast jobbat sommar samt lite deltid.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haumen, idag trillade det in $$ ...

... Men de försvann ju lika snabbt!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Amzo:

Själv är man +370% på Serstech aktien som sköt iväg i fredags

Fick 13.5k och har endast jobbat sommar samt lite deltid.

Vilken marknad köper ni på?

Tänkte jag också skulle sätta mig in lite mer i aktier...
Och då specifikt teknik-inriktade sådana.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

@andreas_dock: STAR är noterade på First North, SERT är noterade på Aktietorget.

Permalänk
Medlem

@Amzo: Gäller att pricka sådana raketer rätt. Skulle inte rekommendera att lägga in hela återbäringen i förhoppningsbolag, kan lika gärna sluta med att allt försvinner då.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Dryga 5k kom under dagen. Har dock en skatteskuld på 30k nästa år.
Så in på börsen och hoppas den går upp lite.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Fick in 8k på kontot idag

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Schysst att du lyckades köpa två Titan X på Webhallens rea, hur snabbt gick dom åt?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Här sitter folk och skrävlar med att de ska handla på börsen för pengarna. Hade ni förstått skatteplanering så hade pengarna gått in på börsen med början på 2015 och förhoppningsvis genererat en ökning av insatt kapital. För det blir inte mycket ökning av det ni betalat in för mycket i skatt förra året och får ut nu.
Eller de som säger att nu ska det handlas, resas och festas. Ni kunde handlat, rest och festat mer om ni förvaltat pengarna bättre. Nja, kanske inte festat. Att få tillbaka på skatten är inte bra.
Säg inte emot, läs ekonomi först.

Kan säga att jag sparat undan pengar förra året sen fick jag pengar tillbaka på skatten dessutom (betalar lite extra skatt för att slippa betala tillbaka, jobbigare att betala 3000/5000 direkt än dela upp det på ett år).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Här sitter folk och skrävlar med att de ska handla på börsen för pengarna. Hade ni förstått skatteplanering så hade pengarna gått in på börsen med början på 2015 och förhoppningsvis genererat en ökning av insatt kapital. För det blir inte mycket ökning av det ni betalat in för mycket i skatt förra året och får ut nu.
Eller de som säger att nu ska det handlas, resas och festas. Ni kunde handlat, rest och festat mer om ni förvaltat pengarna bättre. Nja, kanske inte festat. Att få tillbaka på skatten är inte bra.
Säg inte emot, läs ekonomi först.

Samma visa varje år med ett fåtal individer som tror att de är nästa finansminister för att de läst ekonomi A på gymnasiet. Ni är jätteduktiga, verkligen. Oavsett så är det en trevlig känsla att få ett par tusenlappar in på kontot, på samma nivå som det är trevligt att hitta ett par sedlar i förra årets sommarjacka.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Samma visa varje år med ett fåtal individer som tror att de är nästa finansminister för att de läst ekonomi A på gymnasiet. Ni är jätteduktiga, verkligen. Oavsett så är det en trevlig känsla att få ett par tusenlappar in på kontot, på samma nivå som det är trevligt att hitta ett par sedlar i förra årets sommarjacka.

Han är bara bitter för han inte fick dollars som vi andra

Permalänk
Entusiast

Kom in imorse...

Hade redan planerat för dessa pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vilken marknad köper ni på?

Tänkte jag också skulle sätta mig in lite mer i aktier...
Och då specifikt teknik-inriktade sådana.

Jag har konto hos Avanza, riktigt bra villkor och schyssta avgifter.

Skrivet av HallonsyltarN:

@amarinho95: Gäller att pricka sådana raketer rätt. Skulle inte rekommendera att lägga in hela återbäringen i förhoppningsbolag, kan lika gärna sluta med att allt försvinner då.

Självklart gäller det att ha en spridning på sina investeringar. Men jag placerar med kort sikt då jag inte har någon lust att sitta i stora bolag och få en ensiffrig avkastning/utdelning, hög risk/reward så att säga

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Aeig:

@andreas_dock: Schysst att du lyckades köpa två Titan X på Webhallens rea, hur snabbt gick dom åt?

MVH

6min så var alla 10-12st de hade slut.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Någon gång efter 1800 igår till nu så trillade 14 lappar in
Swedbank.
Får se hur länge jag orkar hålla i dom ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Ramlade in ca 12k igår på kontot, ska unna mig en god frukost, resten kommer placeras i fonder som vanligt.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Fick mina 13290 kr igår, målet är att skatteplanera lite bättre tills nästa år! Däremot går allt in på buffertkontot, så får vi se vad de nyttjas till framöver!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Finns vissa som får tillbaks pga jobbskatteavdrag, men visst..

Fast just det avdraget är väl inkluderat i de vanliga skattetabellerna?

Själv får jag betala in närmare 200 000 men det har absolut inte med dålig planering att göra.

Permalänk
Medlem

Har inte fått mina 3k än :'(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bonovox85:

Fick precis in pengarna... cirka 4000 kr mindre än utbetalt från skattekontot. 8490 kr är utbetalt, fick precis in 4752 kr på kontot. Hur fasen funkar det då?

Har du skuld hos kronofogden så tar dom vad du är skyldig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Airtours fick mina skattepengar...

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Fasiken vad folk får pengar.
Vart bara ca. 9600 för mig i år. Och då har jag även skickat in om mina resor.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Fasiken vad folk får pengar.
Vart bara ca. 9600 för mig i år. Och då har jag även skickat in om mina resor.

Nej, knegar man bara på som vanligt utan att göra några speciella stora avdrag, affärer o.s.v. blir det inte så stora överraskningar. Något år har jag fått betala nån tusenlapp, andra har jag fått tillbaks några tusen. I år blev det ovanligt mycket för mig, ca. 5500:- tillbaks. Alltid trevligt att få in lite extra pengar även om det egentligen inte är en "inkomst".

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Här sitter folk och skrävlar med att de ska handla på börsen för pengarna. Hade ni förstått skatteplanering så hade pengarna gått in på börsen med början på 2015 och förhoppningsvis genererat en ökning av insatt kapital. För det blir inte mycket ökning av det ni betalat in för mycket i skatt förra året och får ut nu.
Eller de som säger att nu ska det handlas, resas och festas. Ni kunde handlat, rest och festat mer om ni förvaltat pengarna bättre. Nja, kanske inte festat. Att få tillbaka på skatten är inte bra.
Säg inte emot, läs ekonomi först.

Nja, riktigt så funkar det inte. Du utgår ifrån att dessa pengar är fria att gå in på aktiemarknaden i början på 2015, medans skatten beräknas på varje lön. Säg att du får 8000kr tillbaka innebär det strax över 650 kronor varje månad som hade varit likvida vilket inte är någon jättesumma. Visst hade man kunnat spara dessa 650 kronor på ett sparkonto och nyttjat till diverse nöjen under året, men de flesta har faktiskt inte en så tight budget, plus att där försvinner ditt argument att skatteplanering skulle vara till ens fördel. Nu landade 14000 kronor in på kontot som jag lika gärna kunde ta ut från mitt sparkonto, där räntan inte hade varit fördelaktig överhuvudtaget.

Sen är aktiesparande alltid en risk, hade lika gärna inte fått någon avkastning överhuvudtaget eller gått med förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Nja, riktigt så funkar det inte. Du utgår ifrån att dessa pengar är fria att gå in på aktiemarknaden i början på 2015, medans skatten beräknas på varje lön. Säg att du får 8000kr tillbaka innebär det strax över 650 kronor varje månad som hade varit likvida vilket inte är någon jättesumma. Visst hade man kunnat spara dessa 650 kronor på ett sparkonto och nyttjat till diverse nöjen under året, men de flesta har faktiskt inte en så tight budget, plus att där försvinner ditt argument att skatteplanering skulle vara till ens fördel. Nu landade 14000 kronor in på kontot som jag lika gärna kunde ta ut från mitt sparkonto, där räntan inte hade varit fördelaktig överhuvudtaget.

Sen är aktiesparande alltid en risk, hade lika gärna inte fått någon avkastning överhuvudtaget eller gått med förlust.

Jag vet om att det inte fungerar så som du tror jag menar, kanske var lite otydlig.
Jämkning finns det något som heter. Bra att använda när man vet man betalar för mycket skatt. 650 :- /mån in på ett fondsparande är inte fy skam. Banken blir glad och ser dig som en skötsam kund, det är bra inför framtida bostadslån.
Nu talar jag inte om mig, utan de jag läser om här som verkar ha det så knapert att skatteåterbäringen är räddningen. Jag hade det själv så för 30 år sen.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Samma visa varje år med ett fåtal individer som tror att de är nästa finansminister för att de läst ekonomi A på gymnasiet. Ni är jätteduktiga, verkligen. Oavsett så är det en trevlig känsla att få ett par tusenlappar in på kontot, på samma nivå som det är trevligt att hitta ett par sedlar i förra årets sommarjacka.

Jodå, jag har läst ekonomi på gymnasiet för 35 år sen, just det med att får man pengar tillbaka på skatten har man gjort fel kommer jag väl ihåg att läraren sa. Sen har jag läst ytterligare ett antal tiotals poäng på högskolan efter det

Skrivet av SUMITOMO:

Han är bara bitter för han inte fick dollars som vi andra

Nej, jag fick kronor som alla andra. Men jag står och faller inte med skatteåterbäringen. Utan har den möjligheten att kunna spara varje månad och köpa det jag vill, när jag vill. Nu är jag betydligt äldre än vad många här är så jag hoppas ni också kommer dit en dag.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10