SweClockers modifierar omdömet runt Radeon RX 480

Permalänk
Medlem

Jag ska ha ett rx 480! Och vet ni vad! Jag ska njuta 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror att man bör vänta lite angående spekulationer om problemet och låta ingenjörerna utreda först.
Det är ett fåtal kort av de hundratals kort som skickats ut som har uppvisat ett problem.
Jag läste om någon som påstod att det endast skedde på m-kort avsedda för överklockning som extraströmsatte PCIe.
Personligen har jag varken testat hårdvaran eller sett problemet så vill inte spekulera i vad som händer eller dess orsak, men en sak vet jag och det är att det kommer vara många osanna rykten och påståenden ett tag nu.
Nä jag väntar på att AMD undersöker detta och uttalar sig officiellt om orsaken samt kanske det är bättre att vänta in eftermarknadskorten då många av dessa både lär ha bättre kylning samt 8-pin.

Permalänk
Medlem

Spekulera kan man göra tills man trillar av stolen. nu inväntar vi svar grabbar och sedan tar vi det som det kommer.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

3.5 vad?
Om du syftar på 3.5GB så är det felaktigt då kortet har 4GB VRAM.

Rättelse. 3.5GB "snabbt" vram och 0,5 "icke snabbt" vram.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Rättelse. 3.5GB "snabbt" vram och 0,5 "icke snabbt" vram.

Fortfarande 4GB totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det här känns som ett riktigt val. Skulle vara läge på att sänka utmärkelsen på MSI-kortet också.

Antar att du tänker på GTX 1080 korten, MSI vs EVGA? Jag tycker de satte ett helt korrekt betyg, klockfrekvenserna var mycket stabilare hos MSI. Ibland är det vädligt lite som behövs för att tippa över till toppklass.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Lite Aftonbladet panikhets över det hela. Det går över.. Ungarna överklockar och övervoltar dagarna i ända

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag tror att man bör vänta lite angående spekulationer om problemet och låta ingenjörerna utreda först.
Det är ett fåtal kort av de hundratals kort som skickats ut som har uppvisat ett problem.
Jag läste om någon som påstod att det endast skedde på m-kort avsedda för överklockning som extraströmsatte PCIe.
Personligen har jag varken testat hårdvaran eller sett problemet så vill inte spekulera i vad som händer eller dess orsak, men en sak vet jag och det är att det kommer vara många osanna rykten och påståenden ett tag nu.
Nä jag väntar på att AMD undersöker detta och uttalar sig officiellt om orsaken samt kanske det är bättre att vänta in eftermarknadskorten då många av dessa både lär ha bättre kylning samt 8-pin.

Skrivet av AmdX2:

Spekulera kan man göra tills man trillar av stolen. nu inväntar vi svar grabbar och sedan tar vi det som det kommer.

Har ni läst artikeln från PC Perspective som det länkas till i denna tråd? Det är inte spekulationer. Det är fakta bekräftade av två stora oberoende hårdvarusidor som kommit fram till samma resultat. Hur många andra har testat så noga med oscilloskop elelr likannde metoder? Förmodligen ingen annan...De flesta gör "vanliga" standardtester precis som Swec.

Kortet är ej överklockningsbar i praktiken. Den drar för mycket ström genom pci-e porten vid spel som pressar kortet till det yttersta och det i standardhastigheter. Pci-e porten kan leverera upp till 75W kontinuerligt enligt specifikationer som det redan nämnts vid många tillfällen innan. Detta överskrids av RX480 med standardinställningar och vid överklockning är det rent av farligt då man riskerar att förstöra moderkortet. Att AMD levererar en produkt som kan skada andra datorkomponenter vid överklockning är för mig en gåta. De ville förmodligen bara trimma kortet så högt det bara gick och spotta ut det så snabbt som möjligt...De gick över gränsen istället och levererar en produkt som inte håller sig inom standard normer samt i praktiken inte går att överklocka överhuvudtaget. Ren OEM variant på steroider som inte skulle ha kommit till retail marknaden. Det enda "ingenjörer" på AMD kan göra är att släppa ny bios som klockar ner kortet en aning vilket kommer resultera i sämre prestanda. Det är först iom tredjepartstillverkare som vi kan få modeller med bättre strömhantering dvs 8-pins strömkontakt som kan avlasta pci-e porten som du skriver Snubb1. Att köpa detta kort idag är inte att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Frågan är varför de ger grafikkortet så mycket volt då det i flera tester visar att man får MER prestandard när man sänker max volten till 1,075V Frågan är om det kommer att komma en my bios där man fixar detta.

När 480 presterar som ett 390/390X så är frågan om vi kommer att få dessa kort VR godkända av AMD?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Antar att du tänker på GTX 1080 korten, MSI vs EVGA? Jag tycker de satte ett helt korrekt betyg, klockfrekvenserna var mycket stabilare hos MSI. Ibland är det vädligt lite som behövs för att tippa över till toppklass.

Mmm, ingen idé att dra upp det här har redan postat i tråden för den recensionen om varför det var omotiverat enligt mig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@boibo:
Skrivet av en person som lärt sig om PCI-E på wikipedia samma dag.

Detta är skrivet av en person som vet vad han pratar om : http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Power-Consumption...

"I asked around our friends in the motherboard business for some feedback on this issue - is it something that users should be concerned about or are modern day motherboards built to handle this type of variance? One vendor told me directly that while spikes as high as 95 watts of power draw through the PCIE connection are tolerated without issue, sustained power draw at that kind of level would likely cause damage. The pins and connectors are the most likely failure points - he didn’t seem concerned about the traces on the board as they had enough copper in the power plane to withstand the current."

Tror säkert att det är rätt.. Men vill bara påpeka hur roligt det ser ut när du säger att detta är skrivet av en snubbe som vet vad han snackar om.. Så citerar du någon som frågar andra om svar utan att de ens framkommer villa dom andra är 😁

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dom dominerar ju konsolmarknaden, så grafikchip kommer dom att fortsätta att göra, men kanske inga instickskort för persondatorer. Det vore en tråkig utveckling. Enter the dark ages.

Och Nvidia sa att det inte är värt pengarna för dem att göra något till konsoler (gissar på 50% pr, 50% sanning).
Det är också ganska lite pengar i den marknaden, det är inte många slantar per xbox/wiiu/ps4 som går till AMD vid varje såld.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

För tidigt att säga om det är en flopp eller ej, jag minns GTX 970 3,5Gb grejen men i slut ändan blev det fortfarande en väldigt bra säljande produkt.

Men gtx970 presterade ju fortfarande och den riskerade ju inte att andra komponenter tog skada.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det är inget som kan skada andra komponenter

men det är defensivt okej att skada konsumenter?, så han har rätt i att ifrågasätta det..

Permalänk
Medlem

hade inte 960 liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kör AMD en stor reklamkampanj kring fluff och trams istället för hårda siffror så vet man att besvikelse är på väg.
Deras största svaghet är PR, detta är ett praktexempel på det.

PR är dom bra på, men dom är också bra på ljug och fuffens. Jag hade hoppats på succé så jag får mina 1080 ifred, men icke, nu lär konkurrensen om 1080 bli ännu större ;/

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Detta var ju inget som AMD behövde. Även om referenskortet inte var speciellt intressant på grund av kylaren så borde ju kretskortet vara designat med lite marginal. Detta problem kommer ju förmodligen vara löst med tredjepartskorten, frågan är bara vad de kommer att kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför riktar du denna misstänksamhet mot AMD när precis alla gör så?
Sist AMD släppte embargot innan försäljningsstart så fick de skit för att det ansågs vara en papperslansering, även fast kortet fanns i butik när det var tänkt. När nVidia gör det så är det okej. Samma personer håller jävligt tyst om nVidias lansering av 1080 som är sämre hur man än vrider och vänder på det. När AMD inte släpper NDA innan försäljningsstart så är de lömska och vill dölja saker?
Varför ser vi alltid sådana dubbla standarder?

Nämen kolla. Vilken tur att jag inte hade förbeställt kortet, hade NDA släppts tidigare hade vi kunnat vara medvetna om detta mycket tidigare.

Jag tycker synd om alla som förbeställt kortet och nu inser att det är totalt rubbish.

Får hoppas att det kommer några billiga tredjepartsvarianter som kan bräcka Nvidia på något, vore verkligen värdelöst om Nvidia fick monopol på grafikkortsmarknaden..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Nämen kolla. Vilken tur att jag inte hade förbeställt kortet, hade NDA släppts tidigare hade vi kunnat vara medvetna om detta mycket tidigare.

Jag tycker synd om alla som förbeställt kortet och nu inser att det är totalt rubbish.

Får hoppas att det kommer några billiga tredjepartsvarianter som kan bräcka Nvidia på något, vore verkligen värdelöst om Nvidia fick monopol på grafikkortsmarknaden..

Tror msi korten kommer vara riktigt bra med nya twin frozr kylaren, msi RX 480 gaming X, kommer säkert bli 2x 6 pins och man slipper att det bränner sönder mobot som detta ref kort.

https://i.imgur.com/p5X6utO.jpg

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Frågan är varför de ger grafikkortet så mycket volt då det i flera tester visar att man får MER prestandard när man sänker max volten till 1,075V Frågan är om det kommer att komma en my bios där man fixar detta.

När 480 presterar som ett 390/390X så är frågan om vi kommer att få dessa kort VR godkända av AMD?

Precis, det verkar som att något gör att korten drar för mycket vilket ställer till det för kortet. I och med att korten går snabbare när spänningen sänks verkar det inte vara avsiktligt att korten drar så mycket.

Personligen inväntar jag på AMDs utredning och svar.

Permalänk
Medlem

Så tråkigt för AMD. Men man kan fråga sig hur man designat detta kort/chip om man har dessa problem...?
14nm borde ge betydande vinster i effekt utnyttjande men man är på samma nivå som Nivida GTX 970/980 som är gjorda i 28nm. Dessutom uppvisar man samma prestanda. Nä något blev inte som det var tänkt. Förmodligen ligger GloFlo efter TSMC då det gäller tillvekningsteknik för dessa chip.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Fortfarande 4GB totalt.

Det finns delade meningar om det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Nima2001:
Precis som Sweclockers skyddar de sina källor.

Permalänk
Inaktiv

Sen gäller inte garantin på moderkortet om det går sönder om manstoppar i saker som drar mer än vad som är specat av mobo tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Att 0,5 GB av totalt 4 GB VRAM inte är lika snabbt som resterande 3,5 GB kommer inte innebära att ens dators komponenter riskerar att ta skada. Dock påverkas ju prestandan, i vissa fall. Således var det inget problem av stor grad, och då kortet var så bra i övrigt antar jag att de inte tyckte att betyget behövde sänkas?

Fast då tycker jag ändå att man hjälper till lite på fel sätt genom att inte slå dem på fingrarna och tala om att detta inte är något som är vi accepterar!
Precis som detta med strömspikar inte kan godtas (givetvis inte) är det inte heller OK att hävda att ett kort har 4GB arbetsminne när det inte är 4GB av samma specifikation.
Måhända större skillnad på papperet än i praktiken men du skulle nog inte uppskatta om tillverkarna hade fortsatt med detta.
Ex. ett Titan kort med 12GB fast 6GB av dem är bara ett fastlödat SD-kort med kass överföringshatighet.
"Nemas problemas, -du kommer ändå normalt sett inte att utnyttja de sista 6GB när du spelar, så det är ändå ett bra kort!"
Eller råder det på något vis förmildrande omständigheter?
Produktionskostnaderna lär ju kunna bli rätt mycket lägre om man kan fortsätta med sånt...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av krigelkorren:

Fast då tycker jag ändå att man hjälper till lite på fel sätt genom att inte slå dem på fingrarna och tala om att detta inte är något som är vi accepterar!
Precis som detta med strömspikar inte kan godtas (givetvis inte) är det inte heller OK att hävda att ett kort har 4GB arbetsminne när det inte är 4GB av samma specifikation.
Måhända större skillnad på papperet än i praktiken men du skulle nog inte uppskatta om tillverkarna hade fortsatt med detta.
Ex. ett Titan kort med 12GB fast 6GB av dem är bara ett fastlödat SD-kort med kass överföringshatighet.
"Nemas problemas, -du kommer ändå normalt sett inte att utnyttja de sista 6GB när du spelar, så det är ändå ett bra kort!"
Eller råder det på något vis förmildrande omständigheter?
Produktionskostnaderna lär ju kunna bli rätt mycket lägre om man kan fortsätta med sånt...

Varför diskuteras fortfarande minneskonfigurationen på 970?

Varför diskuteras det i en tråd om att RX480 kanske inte följer den elektriska specifikationen för PCIe?

Och framförallt, varför diskuteras det överhuvudtaget efter att mer eller mindre var enda teknikwebbplats mätte på alla tänkbara sätt hur detta påverkar prestanda i praktiken, det man kom fram till var att 970 och 980 uppförs sig extremt snarlikt när man närmar och passerar 4 GB VRAM spärren, t.ex. denna.

Rent tekniskt har kortet 8 st 32-bitars VRAM-bussar som alla har helt identiskt bandbredd. Det är också fullt möjligt att få ut specificerad 224 GB/s ur både 970 och 980, skillnaden är att 970 endast får ut den bandbredden när 3,5 GB poolen används samtidigt som 0,5 GB poolen. I praktiken verkar drivarna göra ett väldigt bra jobb att använda 0,5 GB delen som en L3-cache vilket gissningsvis är anledningen till att 970 och 980 uppför sig väldig snarlikt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Livsnjutare 😎

Oj... snacka om att AMD sket i det blå skåpet denna gång.

Inte bra.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KalBumling:

@ernstp:

Risken för problem är minimal så länge det handlar om ett enda stock rx 480 i min mening, skulle du däremot ge dig på crossfire eller har många andra enheter som drar rejält från 12V på moderkortet så kan du bränna banor på moderkortet alternativt 24-pins atx kontakten (som standard används endast 2st pins i 24-pins kontakten för all 12V på moderkortet minus cpu som har 4/8 pin att dra från)

Vid överklockning kan det bli ett rejält problem dessutom för då börjar vi riskera själva PCIe porten även om man sitter på ett moderkort som har extra 6pin/molex på moderkortet för för PCIe.

Jag tror inte att det är banorna som är den svaga punkten, det är kontakten men överklockning bör man nog låta bli.
En tröst för de som vill pilla är att undervoltnng ibland kan ge lite bättre prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

varför drog ni inte tillbaka er stämpel för 970 då ? 3.5 Vram.

Troligtvis för att 3.5gb snabbt minne och 0.5 långsamt inte riskerar att pajj ditt moderkort.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Varför diskuteras fortfarande minneskonfigurationen på 970?

Varför diskuteras det i en tråd om att RX480 kanske inte följer den elektriska specifikationen för PCIe?

Och framförallt, varför diskuteras det överhuvudtaget efter att mer eller mindre var enda teknikwebbplats mätte på alla tänkbara sätt hur detta påverkar prestanda i praktiken, det man kom fram till var att 970 och 980 uppförs sig extremt snarlikt när man närmar och passerar 4 GB VRAM spärren, t.ex. denna.

Rent tekniskt har kortet 8 st 32-bitars VRAM-bussar som alla har helt identiskt bandbredd. Det är också fullt möjligt att få ut specificerad 224 GB/s ur både 970 och 980, skillnaden är att 970 endast får ut den bandbredden när 3,5 GB poolen används samtidigt som 0,5 GB poolen. I praktiken verkar drivarna göra ett väldigt bra jobb att använda 0,5 GB delen som en L3-cache vilket gissningsvis är anledningen till att 970 och 980 uppför sig väldig snarlikt.

Jag tycker att problemet med 3½GB var värre än du.
Men jag håller med om att;

• Ämnet är utjatat, det går bara ned i skyttegravskrig.

• Det var länge sedan, ingen idé att tjata om detta nu.

• Ämnet har inget i denna tråd att göra, den gäller RX480.

Tror att AMD kommer att fixa detta med en uppdatering av drivrutiner, men någon överklockning kommer inte refkorten att klara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |