Intel Core i7 4770S (3.1GHz) basfrekvens. turbo upp till (3.9GHz) Hur ökar jag frekvensen ?

Permalänk

Intel Core i7 4770S (3.1GHz) basfrekvens. turbo upp till (3.9GHz) Hur ökar jag frekvensen ?

Tjenare jag har en Intel Core i7 4770S processor och tycker att den är lite seg med resten av mina komponenter som t.ex. gtx970 då basfrekvensen på min processor är 3.1GHz. Jag undrar ifall jag kan öka frekvensen för en bättre spelupplevelse i vissa spel med processorn jag har och isåfall hur? Det står på hemsidorna som har processorn att den har en TURBO frekvens upp till 3.9 GHz vilket är väldigt bra men jag har inte tänkt så mycket på det iom att jag trott att man inte kan öka frekvensen (att den är låst) när det står s i slutet (4770s) <------. Tacksam för svar mvh fundersam snubbe
(EDIT)
dock när jag går in i aktivitetshanteraren för att se prestandan på min processor så står det att hastigheten är runt 3.5 och uppåt. Frågan är då ifall jag då alltså använder mer än 3.1 GHz som det står är maxfrekvensen lite mer åt höger i Gyazon som jag skickar med för er att kolla på under.
https://gyazo.com/942c9ee366ae86454de892001bc918ed

Permalänk
Entusiast

"Turbo Core"är en funktion som klockar upp några/alla kärnor beroende på belastning upp till frekvens X, men detta är satt av Intel och går ej att ändra mer än att stänga av på modellar utan "K" markör, i ditt fall "S" så går det tyvärr inte att dra upp.

I vilka scenarion/mjukvaror/spel upplever du att CPUn tar emot?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Entusiast

Förutsatt att temperaturerna är tillräckligt låga under hög belastning så som när du spelar så har den alltid boostat upp till 3.9GHz så vitt jag vet.
Ett sätt att ta reda på det är att till exempel ha HWMonitor: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html uppe när du spelar och kolla vilken maxfrekvens CPU'n nådde.

Windows aktivitetshanterare kan vara väldigt buggig när det gäller att läsa av aktiva klockfrekvenser har jag märkt så prova HWmonitor och se vad den visar

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Du "kan" inte överklocka en cpu av Intel som ej är K-modell. S har jag för mig står för att det är en mer strömsnål cpu och har därför lägre klockfrekvens. Turbo skall vara aktiverat från fabrik men om du tror att du inte har det aktiverat kan du göra det i BIOS. Turbo går igång automatiskt när du gör krävande saker som spelande osv.

Permalänk

@Jonssown: Det är när jag spelar spel som World of warcraft som jag måste sänka ner grafiken till relativt dåligt kvalite för att ligga på en stadig fps som är smooth, men som sagt det kan ju vara ram minnena i detta fall som inte är det bästa för just det spelet.

Permalänk
Permalänk

@Friterad: det verkar dock som den är aktiverad om man kollar på min gyazo då det står att hastigheten är 3.69 och 3.72 eller vad det var

Permalänk
Entusiast

@ludakrishy: Din CPU ska vara mer än väl för World of Warcraft på fina inställningar, förutsatt att upplösningen > 720P, vad har du för grafikkort? RAM har mer eller mindre 0 betydelse i spelprestanda så länge mängden är tillräcklig.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

Permalänk
Permalänk

@Jonssown: jag vill ligga på minst 100 fps så har därför ganska låga inställningar

Permalänk
Entusiast

@ludakrishy: Borde inte vara några som helst problem att spela WoW på High/Ultra i 1920x1080 med den datorn. Se till att du har Render Scale satt på 100% i Advanced.

För att se att datorn presterar som den ska, kör Unigine Valley benchmarken och ha HWMonitor uppe i bakgrunden samtidigt, så kan vi se temperaturerna också.

PS; Med "Lagg" menar du låg FPS, och inte hög Latency, korrekt?
EDIT: 100FPS i nyare zoner med "Shadows" på ultra kan kräva en hel del att hålla FPSen > 100, spelet är inte superoptimerat för det.

@Tvelander Har du några kommentarer? TL;DR: Driva WoW i > 100FPS @ 1920x1080 och krav på hårdvara, har själv bara en 60Hz skärm, så svårt att avgöra.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk

@Jonssown: Hade render scale på 155%..... Ingen aning varför den var inställd på det, vart sjukt mycket bättre när jag sänkte till 100%. Har nu när jag springer runt i stormshield som lägst 70 fps på high men annars 140+fps. Jag ser smoothness ganska enkelt då jag har en 144hz skärm. Tack för angagering och svaren
edit:
dock när jag höjer till ultra så får jag ner till 57 fps som lägst i stormshield

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ludakrishy:

@Jonssown: Hade render scale på 155%..... Ingen aning varför den var inställd på det, vart sjukt mycket bättre när jag sänkte till 100%. Har nu när jag springer runt i stormshield som lägst 70 fps på high men annars 140+fps. Jag ser smoothness ganska enkelt då jag har en 144hz skärm. Tack för angagering och svaren
edit:
dock när jag höjer till ultra så får jag ner till 57 fps som lägst i stormshield

Storstäder kommer alltid att vara svåra att nå hög FPS i, i alla fall som det är nu.

Visa signatur

Permalänk

@Jonssown: Jepp, säkert så. kör lite mer optimerade inställningar nu, sänkt kvaliteten på onödigt skit som t.ex. shadow quality osv

Permalänk
Medlem

4770S är en låg-ström version av vanliga 4770.

Den är långsammare men inte med mycket. Spel som WOW är ganska dåligt optimerade för höga framerates och MMO-spel tenderar alltid vara extremt svårdrivna pga att det kan vara väääldigt mycket som händer, inte bara sånt man ser och som är direkt accelererat av grafikkortet.