Köpte radhus. Dödat all växtlighet på en vecka...

Permalänk
Medlem

Köpte radhus. Dödat all växtlighet på en vecka...

Tjo!
Har nu flyttat in i vårt radhus. Förra ägaren var snäll och planterade nya blommor i blomlådan utanför köksfönstret. Har redan fått ett antal pikar av grannkärringar i området då blommorna ser ut som oregano nu... Fick skäll när jag sågade ner rönnen :S.

Nu undrar jag om det finns lämpliga plastblommor att slänga i blomlådorna på fasaden? Har gärna kvar blomlådorna istället för att ha fula hål i teglet.

På IKEA finns ju en del, men mest för inomhusbruk.

Har dragit upp en industrihampa en gång, men den dog rätt kvickt. Jag kan inte och har ingen lust. Sambon kan, men har ingen lust att underhålla.

MVH

Permalänk
Inaktiv

Kan inte tänka mig att det är problem för IKEA blommorna att stå ute. Däremot kanske du vill byta dem efter 2-3 år då de kan bli solblekta

Permalänk
Medlem

Kaktusar? Eller andra blommor som är väldigt tåliga och inte kräver mycket vatten.

Permalänk
Medlem

asså vattna 2-3 ggr i månaden kan du nog klara av. köp blommor som klarar lite illa behandling

Permalänk
Medlem

Gnäller grannkäringen kan hon köpa blommor själv. Det är ert radhus och hon har inget att säga till om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Gnäller grannkäringen kan hon köpa blommor själv. Det är ert radhus och hon har inget att säga till om.

håller inte riktigt med dig. Jag tycker att man kan ha lite ansvar och respekt mot sin grannar.

Permalänk
Medlem

Ja kaktusar kanske vore ballt. De där lite klotformade korta. Instämmer, klart hon inte kan bestämma över vår tomt, men lite respekt för att hålla grannsämjan på bra nivå är inte fel. Är nog kört nu när jag plockade rönnen dock vart ett jävla liv.

Permalänk
Medlem

Eller skaffa självvattnande blomlådor. Bara att fylla på då och då.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yorgo_:

Kaktusar? Eller andra blommor som är väldigt tåliga och inte kräver mycket vatten.

Kaktusar fungerar dåligt utomhus i Sverige. I alla fall framåt hösten när det blir kallt. Det finns däremot massa fetbladsväxter som klarar vårt klimat och som är väldigt tåliga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

håller inte riktigt med dig. Jag tycker att man kan ha lite ansvar och respekt mot sin grannar.

Hon vet ju inte varför de inte har hållt efter blommorna, kanske någon i familjen har blivit sjuk? Börjar man gnälla över nåt sånt direkt så vet man varför förra ägaren flyttade...

Permalänk
Medlem

Det finns folk till allt....

Grannar som ska lägga sig i och bara gnälla, är nog de jobbigaste. Sen finns det de som lägger sig i, men kommer med goda råd och gärna hjälper till ibland.

Kan tänka mig att rönnen var uppskattad av vissa, då den är rätt fin på höstkanten. Den ger även vissa fågelarter mat, då de gillar rönnbären..
Men hur som, så är det er tomt och ni har rätt att göra som ni vill där. Vill de ha en rönn, kan de plantera en själva..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

håller inte riktigt med dig. Jag tycker att man kan ha lite ansvar och respekt mot sin grannar.

Precis som att tanten bör respektera att vissa kanske vill odla oregano eller inget alls. Inget konstigt med det och det är inget hon har med att göra.

Ett alternativ är ju att tanten betalar för en trädgårdsmästare eller själv sköter era blommor.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Det finns folk till allt....

Grannar som ska lägga sig i och bara gnälla, är nog de jobbigaste. Sen finns det de som lägger sig i, men kommer med goda råd och gärna hjälper till ibland.

Kan tänka mig att rönnen var uppskattad av vissa, då den är rätt fin på höstkanten. Den ger även vissa fågelarter mat, då de gillar rönnbären..
Men hur som, så är det er tomt och ni har rätt att göra som ni vill där. Vill de ha en rönn, kan de plantera en själva..

Sen när äger man tomten på ett radhus? Det gör man inte = du får inte göra ett skit på tomten, såga eller vad du nu gör
Man äger endast det innuti, resterande äger föreningen.

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem

Är ju sjukt nice att se på fulla fåglar i rönnen på hösten så kan tänka mig att någon blev lite upprörd.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

@skywa1ker: Det beror väl på om radhuset drivs som samfällighet eller som bostadsrättsförening?

Permalänk
Medlem

@skywa1ker:
Var mor min bor är det radhus med egma tomter och ingen förening öht.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Alla som sågar ner rönnträd blir de facto fredlösa.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av skywa1ker:

Sen när äger man tomten på ett radhus? Det gör man inte = du får inte göra ett skit på tomten, såga eller vad du nu gör
Man äger endast det innuti, resterande äger föreningen.

Har vänner som gör lite som de vill på sina radhustomter, så det är nog lite olika. Enda som jag tror är sagt, är att det ska se anständigt ut..

Googlade lite och det verkar ju vara ett ganska stort problem på vissa håll. Man får nog först hålla lite koll vad styrelsen har sagt iaf..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av skywa1ker:

Sen när äger man tomten på ett radhus? Det gör man inte = du får inte göra ett skit på tomten, såga eller vad du nu gör
Man äger endast det innuti, resterande äger föreningen.

Jag äger tomten, på samma sätt som grannen äger sin tomt. Det är ingen bostadsrättsförening. Friköpt upplåtelseform. Samfällighetens ansvar ligger utanför mitt staket när det gäller trädgårdsskötsel.

Permalänk
Skrivet av pwntato:

Jag äger tomten, på samma sätt som grannen äger sin tomt. Det är ingen bostadsrättsförening. Friköpt upplåtelseform. Samfällighetens ansvar ligger utanför mitt staket när det gäller trädgårdsskötsel.

Åhh nice, då är det en annan femma
Då ska hon inte bry sig, men det finns surkärringar / gubbar överallt
Har du pratat med grannen? Vore kul att höra varför hon är sur.

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Precis som att tanten bör respektera att vissa kanske vill odla oregano eller inget alls. Inget konstigt med det och det är inget hon har med att göra.

Ett alternativ är ju att tanten betalar för en trädgårdsmästare eller själv sköter era blommor.

Fast plantera inte växter om du inte kan sköta det. Lite ordning får man allt se till att ha på ytor som andra faktiskt ser, är inte direkt kul för grannarna när det ser ut som skit hos en annan granne.
Men plastblommor är ju en utmärkt lösning bara man orkar byta dom lite då och då för de kan blekna osv om de står i sol (beror säkert på vilken kvalitet man köper) Sen tar ni in dom över vintern så inte grannarna ser att de blommar även i snö för då kanske de börjar gnälla på att du fuskar

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb