Bahnhof anklagar Spridningskollen för varumärkesintrång

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

hur fun kar det med ett hushåll med flera personer i och en dator? borde ju behövas bevisas vem som gjort det alltså laddat ner. a

Nej, det är den som abonnemanget står på som får fakturan, kvittar vem som laddat ner.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

hur fun kar det med ett hushåll med flera personer i och en dator? borde ju behövas bevisas vem som gjort det alltså laddat ner. a

Givetvis så måste man kunna bevisa det.

Vad jag vet så är det erkännanden ifrån de åtalade som avgjort målen i tidigare fall gällande piratkopiering. Skulle de nekat hade de inte kunnat blivit dömda.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som helst insyn i de data som bolagen samlar in?

Ingår något av bolagen i samma ägarsfärer som äger media?

Skulle det isf vara osannolikt att bolagen samkör registren med tex researchgruppen? Inte så särskilt svårt att tänka sig en selektiv utövning där personer med fel åsikter kan klämmas åt.

Och.. det är därför detta är fel åt helvete. Det är polisen som ska jaga brottslingar. Inte privata organisationer med okända intressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrambler:

Har varit kund hos Telia sedan 1995, men idag ringde jag dem och sade upp min fiber till villan.
Killen på kundtjänst ville veta varför och jag sade att det berodde på att jag tyckte Bahnhof visar rätt attityd och inställning till den personliga integriteten. Lustigt nog höll han med mig helt och hållet och lovade att framföra detta till sina chefer

Jag måste säga att jag allmänt har varit nöjd med Telia som stabil leverantör, mitt 250/100 Mbit har aldrig haft några problem. Men nu blir det 500/100 Mbit istället, så det borde ju bli ändå bättre.
Jag kör en Exchange server hemma för min egen domän, är det någon som på rak arm vet om det är krångligt att skicka utgående SMTP med Bahnhof?
En annan fråga, ni som redan har Bahnhof och kör deras VPN-tjänst, har ni någon koll på hur mycket "overhead" det blir att gå via tjänsten, alltså om ni har mätt hastigheter på kommunikation utan VPN kontra med VPN?

Hade 100/10 innan jag köpte hus. Med VPN hade jag samma bandbredd som utan. Dock högre latens så när man lirade BF4 var det bäst att köra utan VPN.
Notera att jag använde gratistjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Tack för länkarna! Menar dem mobilabonnemangen hos Telenor eller menar dem Telenorgruppen och därmed kan Bredbandsbolagets bredband kunder vara bland de 350 tro?

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Har Spridningskollen.se varumärkesskyddat namnet?

Nej. Därmed har Bhanhof inte gjort något varumärkesintrång.

Tror att om de kan påvisa att de använt namnet före Bahnhof så kommer inte Bahnhofs ansökan att gå igenom.
Men detta handlar ju egentligen inte om att Bahnhof vill ha varumärket...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridsvagnen91:

Tack för länkarna! Menar dem mobilabonnemangen hos Telenor eller menar dem Telenorgruppen och därmed kan Bredbandsbolagets bredband kunder vara bland de 350 tro?

https://twitter.com/opassande/status/771691890165030912

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

Tack så mycket igen! Jag är inte insatt i facebook/twitter, är vilsen på dem sidorna hehe

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem

snabb fråga.. om man äger en kopia av det man laddar ner kan man hänvisa till privatkopiering? för man betalar ju faktiskt skatt på all lagringsmedia här i sverige för eventuell "förlust" som kopiering medför.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom vi inte har någon form av strafflindring i Sverige så är det mot våra rättsprinciper att man kan köpa sig fri. Lagstiftarna bestämde sig för drygt 10 år sedan att upphovsrättsintrång inte bara var ett brott utan något de även tyckte polisen kunde användas mot (tidigare gick det inte att göra husrannsakan utan man fick göra intrångsundersökning via Kronofogden – enligt URL ska man dock fortfarande använda intrångsundersökning). Man kan inte gå med på förlikning i Sverige för att att slippa undan från brott rent generellt, här går det i teorin då det är ett angivelsebrott. Fortfarande galen metod och fel utförare däremot. Ska uppgifter begäras ut med hänvisning till att det är ett brott som kan ge 2 års fängelse så ska de rimligtvis användas för att väcka åtal som kan ge en brottsdom med böter eller fängelse och att folk får ett brottmål i deras belastningsregister, sen får de välja om de vill ha några orimliga skadeståndskrav eller inte för det hela.

Det här begriper jag inte heller, är det ett "brott" skall det väl heller inte finnas någon möjlighet att "köpa sig fri" via någon form av "avlatsbrev" (betala "mindre" bötessumma för att slippa att riskera ett hårdare straff). Jämför med debatten om kronvittnen https://www.advokatsamfundet.se/Nyhetsarkiv/2015/april/Anne-R...

Invändningen mot detta är att det handlar om en civilrättslig process, och då är en "förlikning" (utpressning?) fullt möjligt. Men då borde det väl heller inte vara möjligt för en privat organisation att att begära ut från operatören vilken person som är kopplad till ett visst IP-nummer? Givet att den möjligheten ges just för att det är ett grovt(?) brott? Utan istället borde detta då utredas av polisen som alla andra brott och inte av privata aktörer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn0bb3n:

Hur går det till i praktiken...

...hur spårar de en IP adress? Antar att de måste ha tillgång till det torrent nätverk som den misstänkte är medlem i och där hämta informationen i själva torrent-strömmen/filen.

Det kallas brottsprovokation eftersom de måste medverka till brottet. De genomför brottet genom att anlita tvivelaktiga analysfirmor i Tyskland.
Det här är naturligtvis inget som bör hålla i svensk domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Det här är typ definitionen av en rättshaverist. Det Bahnhof gör är direkt skadligt mot rättvisan.

Än mer skadligt är det med privata polis, utredare och domare som ju spridningskollen är, ingen utredning krävs, räcker ju med ett utpekande.

Så jag pekade precis på dig, så nu måste du vara skyldig

Rättssäkerheten är återställd...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd

Lite moment 22 om man skulle få detta krav på sig. Skriver du på och betalar så erkänner du brottet, detta gör att fler kan ställa krav om pengar på dig. Skriver du inte på riskerar du en rättsprocess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Detta är inte USA - du har goda möjligheter att vinna om du har rätten på din sida. Likväl är det en risk och ett tidsåttagande.

Om man nu själv inte fildelar och får ett brev, hur kul är det då att börja fråga runt hos vänner man vet har haft tillgång till ens internet.
Har själv inte ens räkning på hur många som över åren fått låna, för att inte säga hur kul det är att peka ut vänner

Vad detta innebär är att man måste vara angivare för att själv klara sig = lite av forna Öst-Tyskland...

Om man nu inte råkat ut för att någon obehörigt använt ens internet, vilket då ger nya frågor.

- Hur många kan se ett intrång.
- Hur stor är loggfilen, finns där någon m.m.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kommer nog att byta till Bahnhof gbit snart nog nu.
549:-/månaden jämnfört med 999:- som Telia vill ha.

Lite synd bara att man måste byta mail på en drös ställen, men det känns som att det kommer att vara värt det.

Jag kör gmail, men förutom ISPmail vet jag vet inte vad som är bäst integritetsmässigt. "hotmail"/outlook är väl inte bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Ge Bahnhof ett gott omdöme på Trustpilot för att öka chansen att omedvetna gemene man också väljer dem i framtiden. Man får låta operatörerna veta med ens plånbok vad man tycker om dem, men eftersom jag som så många andra inte har möjlighet att använda mig av dem så får det bli ett positivt omdöme för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

En sak jag funderar på hur spårar dom torentfilerna? Har dom lagt ut peparerade torenter? De är inte lovligt att dela ut eller ladda ner skyddat matrial. .. Så begår Spridningskontrollen själv lagbrott?

Det är möjligt att dela ut en skräpfil, eller ännu värre en spionprogramvara med samma hash som den riktiga filen. Något som dom troligen gör!
Eller ännu enklare att direkt dela ut en spionprogramvara med egen hash under förevändningen att den är något annat så som en film, lite väl uppenbart för den uppmärksamma men likväl så går en del gröna på det...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

de kräver ingenting, det ända de gör är att erbjuda en förlikning, du måste aldrig betala om inte en domstol beslutat detta

Har dom skickat ut ett krav så kan dom sen låta det gå till inkasso och senare kronofogden = betalningsanmärkning = inget nytt banklån eller kredit...

Så i en förlängning kan det ses som ett hotbrev, betala eller få bekymmer!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Vilka äckliga svin (inkasso bolagen)!
Först gör sig rika människor stora vinster på folks dåliga ekonomi.
Nu har de hittat något nytt att håva in pengar på...
Tro inte de bryr sig om rätt och fel, de vill tjäna pengar!

Men som sades i artikeln om Spridningskollen - den som ger sig in i leken får leken tåla.
Hoppas de som får brev tar personlig kontakt med vederbörande VD och reder ut vad detta är för jävla utpressning!

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Det här begriper jag inte heller, är det ett "brott" skall det väl heller inte finnas någon möjlighet att "köpa sig fri" via någon form av "avlatsbrev" (betala "mindre" bötessumma för att slippa att riskera ett hårdare straff). Jämför med debatten om kronvittnen https://www.advokatsamfundet.se/Nyhetsarkiv/2015/april/Anne-R...

Invändningen mot detta är att det handlar om en civilrättslig process, och då är en "förlikning" (utpressning?) fullt möjligt. Men då borde det väl heller inte vara möjligt för en privat organisation att att begära ut från operatören vilken person som är kopplad till ett visst IP-nummer? Givet att den möjligheten ges just för att det är ett grovt(?) brott? Utan istället borde detta då utredas av polisen som alla andra brott och inte av privata aktörer?

Då det är ett angivelsebrott som åklagaren själv inte kan väcka åtal i utan anmälan av målsägande så betyder det i praktiken att Polisen lägger ner alla ärenden (ska så göra åtminstone) som inte kommer in med fullgod bevisning. Upphovsrättsinnehavaren måste lämna in uppgifter som pekar ut någon för brottet och göra en anmälan. Uppgifterna måste gå att utreda. Upphovsrättsinnehavaren kan ytterligare välja att ansöka om en intrångsundersökning (som utförs av Kronofogden) för att säkra bevis, men i praktiken är det alltid Polisen som gör en husrannsakan, som är en möjlighet lagstiftarna velat haft (läs propositionerna) men aldrig specifikt lagstiftat om. Polisen får i praktiken inte utreda innan en anmälan kommer in, men när den gör det så kan åklagare såklart begära hjälp av polisen med att begära ut uppgifter och utföra eventuell husrannsakan.

Vid en intrångsundersökning får de bara söka efter det anmälan/åtalet gäller, vid en husrannsakan så kommer Polisen självklart leta efter annat de kan sätta dit folk för – alltså typ vapenbrott eller hembränt, eller vad de nu kan hitta hos folk, men står Sony bakom husrannsakan så spelar det faktiskt ingen roll om Polisen hittar din samling Jönssonliganfilmer som du seedar, om inte åklagaren är väldigt tvär och lyckas koppla in Sandrew Metronome på något sett, vilket inte bör ske då utan anmälan så har de ingen anledning att misstänka brott. När det gäller brottsaspekten blir det lite som vid misshandel, målsägande måste anmäla brottet själv annars ska det inte utredas. Eftersom det också är en civilrättslig fråga när det gäller upphovsrätt blir det lite svårare, tror det blir svårt att döma en fildelare till skadestånd om han blir friad från brottet.. Finns ändå gott om upphovsrättsfall där man knappast talar om brott (av en fysisk person) men ändå kan ha rätt till skadestånd.

Edit: Utan beslagtagning av datorn så tror jag det blir svårt att belägga att intrång har gjorts. Det här handlar ju inte om en tidning eller en reklamkampanj som snott din bild och använt utan tillstånd eller dylikt där det går att styrka spridning genom att visa användningen som faktiskt skett. Här handlar det om en mjukvara som läser peers/seeders från en tracker och dylikt. Första rättsmålet kommer bli unikt. IPRED och upphovsrätten har aldrig använts på det sättet tidigare.

Permalänk
Medlem

Frågan är då vad som händer om det dimper ner ett kravbrev och man helt sålunda bestrider kravet?

Visa signatur

Cooler Master budget case, i7 8700, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vid såna här situationer så är man oerhört glad över att ha Bahnhof som internetleverantör.

https://media.giphy.com/media/l2SpPUVtn0azcuWxG/giphy.gif

Tänkte samma sak. Kan vara det bästa beslutet jag gjort de senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jygge:

En sak jag funderar på hur spårar dom torentfilerna? Har dom lagt ut peparerade torenter? De är inte lovligt att dela ut eller ladda ner skyddat matrial. .. Så begår Spridningskontrollen själv lagbrott?

Blir kanske lite svårt för dom i rätten när de ska förklara hur de spårat adresser till nedladdning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här är lite off topic men jag älskar verkligen de sponsrade länkarna från prisjakt som dyker upp på sweclockers när det handlar om sånt här... Vet inte om det är redaktionen eller prisjakt som har humor men att göra reklam för "Jakes skattjakt" efter artikeln är rätt passande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Däremot är spridningskollen en organisation jag har en del känslor kring...

Skrivet av lekman:

Spridningskontrollen är ingen myndighet...

Skrivet av Bengt-Arne:

Än mer skadligt är det med privata polis, utredare och domare som ju spridningskollen är...

Jag håller helt med er. Tycker inte alls om när privata organisationer leker polis. Gillar inte det här, antipiratbyrån eller den utredning som taxibolagen började mot Uber.

Men det betyder inte att jag tycker om Bahnhofs reaktion.

Skrivet av MBY:

Ehh, hur tänkte du nu?

Ok, det kanske inte är den rena definitionen. Men jag tycker nog att ett bolag som skapar en ny situation för att få hävda en rätt juridiskt bör falla under begreppet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Jag ska flytta nästa år och det första jag ska göra i den nya lägenheten är att beställa en pizza. Det andra jag ska göra är att skaffa bahnhof

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Får lite Metallica vs Napster vibbar av hela denna soppan ^^

Visa signatur

Mvh Pierre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacon:

Ok, det kanske inte är den rena definitionen. Men jag tycker nog att ett bolag som skapar en ny situation för att få hävda en rätt juridiskt bör falla under begreppet.

Fast, förutsatt att saker ens händer i den ordning vi förstår av nyheten, så är det ju precis det som är poängen! En av dem, iaf. För detta är precis det oetiska hinder och käppar-i-hjulen som företag bland "rättighetsivrarna" använder dagligen. Patenttroll är väl urtypen, men även mediabolag som rutinmässigt varumärkesskyddar loggor, produktnamn, osv, som inte ens man avser sprida i större uppfattning, för att kanske kunna sätta dit en konkurrent eller mjölka lite skadestånd från någon i en helt annan bransch.

Om det är "lagligt" så används principen för första gången mig veterligen med lite rättspatos i ryggen snarare än av sabotage-skäl. Således bör vi bejaka att fler personer, företag och organisationer försöker komma åt dessa rättighetsbusar och klå dem i deras egna fulspel. Rätt utnyttjat kanske vi rentav slipper kulor av bly och molotovcocktails!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Dessa kräk vill bara tjäna pengar låsa in och kasta nyckeln!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

snabb fråga.. om man äger en kopia av det man laddar ner kan man hänvisa till privatkopiering? för man betalar ju faktiskt skatt på all lagringsmedia här i sverige för eventuell "förlust" som kopiering medför.

Väldigt bra fråga.

Det ändå problemet jag kan se här är att man laddar även upp när man laddar ner.