Bättre ljud för en liten lägenhet. Budget 10,000kr

Permalänk
Medlem

Bättre ljud för en liten lägenhet. Budget 10,000kr

Hej,

Bor just nu i en 27 kvadratmeter "stor" lägenhet och känner att det börjar bli dags att införskaffa lite bättre ljud för mitt filmtittande.

Min utrustning i dagsläget ser ut som följande.
Ljudkort = asus essence stx
Högtalare = Logitech Z623

Allt är kopplad till min dator eftersom jag ej äger en TV. Jag är helt nybörjare när det kommer till ljud, så därför vänder jag mig till er för råd och tips. Min budget är 10,000kr. Vill inte köpa begagnat eftersom jag har så pass dålig koll på ljud. Det jag är ute efter är ett par bra högtalare för främst film. Kan gärna skippa överdriven bas så inte grannarna börjar hata mig allt för mycket.

Har sneglat på dessa, men funderar hur jag kopplar dem till datorn på smidigast sett? https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t....

Eller är det mer värt att köpa en förstärkare och passiva högtalare ?

Kom gärna med tips, fördel om ni gärna tar med kablar mm som behövs för att koppla in allt. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad du vill ha. Vill du lyssna på musik eller kolla film med surround?

Skippa en subwoofer iaf och se till att skaffa spikes eller motsvarande så blir det mindre vibrationer som går ner i marken. Se till att köpa något du kan lämna tillbaka för alla högtalare låter olika i olika miljöer. Vad har du för material i väggarna och hur mycket tyg har du?

Betongväggar är stumma men skapar mycket studs och kan få saker att låta rätt illa om det inte är dämpat något med tyg etc.. Matta + Gardiner eller annat gör mycket, även bokhyllor fungerar bra.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Rekordmedlem

Systemet blir med flexibelt och uppgraderingsbart om du har separata delar i stället för att välja aktiva högtalare, ditt argument mot begagnat är också rätt dåligt eftersom de flesta försäljare säger att deras pryl är bäst så chansen att du blir "lurad" är nog lika stor oavsett om du väljer nytt eller beg, det enda du kanske inte ska välja är riktigt gamla begagnade prylar för de kan behöva service, däremot är tex en högtalare som är "lätt begagnad" i de allra flesta fall bättre än en helt ny.

Ska du primärt ha en dator som signalkälla så ska du kanske satsa på dac/förstärkare och högtalare och för att eliminera risken för störningar från datorn kan det vara lämpligt att om du väljer nån förstärkare som har integrerad dac så ska den anslutas med toslink till datorn, högtalarna kopplar du med fördel med vanlig installationskabel typ ek eller om du vill ha en smidigare och mer lättböjlig kabel så välj Supra, kabellängden är för det mesta viktigaste än kabeltypen.

Jag tycker att du ska välja en normal golvhögtalare (som du verkar vara inne på) för det ger dig en bra grund däremot undvik spikfötter, ska du ha bättre fötter på högtalarna så välj mjuka fötter för de minskar vibrationerna i högtalarlådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Det beror lite på vad du vill ha. Vill du lyssna på musik eller kolla film med surround?

Skippa en subwoofer iaf och se till att skaffa spikes eller motsvarande så blir det mindre vibrationer som går ner i marken. Se till att köpa något du kan lämna tillbaka för alla högtalare låter olika i olika miljöer. Vad har du för material i väggarna och hur mycket tyg har du?

Betongväggar är stumma men skapar mycket studs och kan få saker att låta rätt illa om det inte är dämpat något med tyg etc.. Matta + Gardiner eller annat gör mycket, även bokhyllor fungerar bra.

Ska mest använda det för att kolla på film. Tror inte jag får plats med ett surround system så ska nog satsa på ett 2.1 eller 2.0 system. Lägenheten består av betongväggar (tror jag ) väggarna är i princip tomma förutom min enda gardin.

Skrivet av mrqaffe:

Systemet blir med flexibelt och uppgraderingsbart om du har separata delar i stället för att välja aktiva högtalare, ditt argument mot begagnat är också rätt dåligt eftersom de flesta försäljare säger att deras pryl är bäst så chansen att du blir "lurad" är nog lika stor oavsett om du väljer nytt eller beg, det enda du kanske inte ska välja är riktigt gamla begagnade prylar för de kan behöva service, däremot är tex en högtalare som är "lätt begagnad" i de allra flesta fall bättre än en helt ny.

Ska du primärt ha en dator som signalkälla så ska du kanske satsa på dac/förstärkare och högtalare och för att eliminera risken för störningar från datorn kan det vara lämpligt att om du väljer nån förstärkare som har integrerad dac så ska den anslutas med toslink till datorn, högtalarna kopplar du med fördel med vanlig installationskabel typ ek eller om du vill ha en smidigare och mer lättböjlig kabel så välj Supra, kabellängden är för det mesta viktigaste än kabeltypen.

Jag tycker att du ska välja en normal golvhögtalare (som du verkar vara inne på) för det ger dig en bra grund däremot undvik spikfötter, ska du ha bättre fötter på högtalarna så välj mjuka fötter för de minskar vibrationerna i högtalarlådan.

Okej låter ju som att det är en bättre investering att inte satsa på aktiva högtalare. Har du något tips på en lämplig förstärkare och tillhörande högtalare ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av darkviki:

Ska mest använda det för att kolla på film. Tror inte jag får plats med ett surround system så ska nog satsa på ett 2.1 eller 2.0 system. Lägenheten består av betongväggar (tror jag ) väggarna är i princip tomma förutom min enda gardin.

Okej låter ju som att det är en bättre investering att inte satsa på aktiva högtalare. Har du något tips på en lämplig förstärkare och tillhörande högtalare ?

Jag är inbiten begagnatförespråkare men du ska nog även fundera på lägenheten, betongväggar och din "enda gardin" tyder på att du nog har katastrofalt dålig akustik, du borde lägga ner lite jobb budget på akustiken också men det kanske inte är samm budget för det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är inbiten begagnatförespråkare men du ska nog även fundera på lägenheten, betongväggar och din "enda gardin" tyder på att du nog har katastrofalt dålig akustik, du borde lägga ner lite jobb budget på akustiken också men det kanske inte är samm budget för det ?

Förstår att man mest troligtivs borde fixa akustiken i lägenheten och möjligtvis köpa begantat för att få mest valuta för pengarna. Men tyvärr räcker ju inte min budget fram till det så därför letar jag efter ett bra mellanting. Bättre än logitech högtalar paket men under dem äka HiFi systemen.

Det borde väll finnas något som skulle passa mina behov ?

Permalänk
Medlem

Har nu sökt runt och hittat 2 st dac/förstärkare som verkar intressanta.
https://www.komplett.se/product/871784/tv-ljud-bild/hemmabio/...
https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanlaggningar/nad-d30...

Vilken av dessa två skulle ni rekommendera ?

Samt skulle någon av dessa högtalare passa bra ?
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/golvhogtalare/dali-zenso...
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/golvhogtalare/argon-6355...

Är det några extra kablar man ska tänka på att köpa med ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av darkviki:

Har nu sökt runt och hittat 2 st dac/förstärkare som verkar intressanta.
https://www.komplett.se/product/871784/tv-ljud-bild/hemmabio/...
https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanlaggningar/nad-d30...

Vilken av dessa två skulle ni rekommendera ?

Samt skulle någon av dessa högtalare passa bra ?
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/golvhogtalare/dali-zenso...
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/golvhogtalare/argon-6355...

Är det några extra kablar man ska tänka på att köpa med ?

Har inte jämfört nån av de prylarna, låna hem och prova, besök även de lokala hifibutikerna och lyssna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan hoppsan!

Har själv ett ganska litet vardagsrum och satt i samma situation som dig, vilka högtalare skall jag välja? Och vad ska jag välja för att inte störa grannarna? Ett par golvhögtalare i din lilla lägenhet låter ganska onödigt. Du klarar dig bra på ett par Dali Zensor 3. Vill du inte ha dem stående på tv-bänken eller i bokhyllan så finns det ett par snygga stativ att köpa till. https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...

Åk till närmsta Hifiklubben, de brukar ha kombinationen NAD D3020 och Dali Zensor 3 uppe för provspelning.

Permalänk
Rekordmedlem

Högtalarnas storlek har inget att göra med om man stör sina grannar eller inte, det beror på ljudtrycket.
Det finns dessutom fler hifibutiker än Hifiklubben på de flesta orter, Hifiklubben är ungefär som vilken anna större kedja som helst och är inte nått speciellt så besök även andra hifibutiker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Bra inlägg. Det är min erfarenhet att ett par stora golvare med större element gör att man oftast kan spela lite lägre och fortfarande vara nöjd för man "känner" midbasen på ett annat sätt vid lägre volymer. Nackdelen är ju att dom tar upp halva ditt vardagsrum, något som jag inte kan ta personligen.

Bara för att man kan spela jättehögt så betyder det inte att man måste göra det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Du kollar alltså på film sittandes vid ditt skrivbord på din dator?
Golvare känns isåfall väldigt dåligt, känns som det kommer bli extremt svårt att få fram ljudet till din position på ett bra sätt.

Ska du köra 2.0/2.1 så kör på en dac som d3020 och valfritt paket ex Zensor 3, Q acoustics 3020, B&W 686 S2 (dessa gillade jag personligen för "skrivbordslyssnande")

Studio monitorer är såklart ett val också, men jag valde inte den vägen för jag vill ha "stand alone" högtalare med dac som sköter allt, bättre för ändringar i systemet i framtiden också.

Men i övrigt, det mesta kommer låta bättre.

Permalänk
Medlem

Blev en D3020 med DALI ZENSOR 5 högtalare. Är riktigt nöjd, tack för alla tips