Permalänk
Medlem

Köpråd: Gamingstol

Tjenare alla Sweclockare!

Nu är jag trött på min gamla IKEA-stol och känner att det är dags att investera i en riktig gamingstol.
Jag har kollat lite på DXracer och AKracing stolarna och är väldigt kluven när de gäller att välja mellan dessa. Vad jag har läst så har de flesta rekommenderat DXracer över AKracing stolarna men utan underlag varför den ena är bättre än den andra

Så nu till mina frågor:

Vilket av märkena är bäst?

Är det äkta läder/skinn på stolarna?

Är tyg eller skinn/läder att rekommendera?(tänker att tyg andas mer men börjar lukta äckligt och slits snabbare medan läder/skinn inte andas och blir svettigt)

Jag är 1,85 och väger ca 85kg.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har bara hört dåliga saker om "gaming" stolarna ergonomi. Skulle rekommendera att du köper en ordentlig (Beganad)kontors stol istället. Din rygg tackar dig senare.

Permalänk
Medlem

Jag sitter otroligt bra i en DXRacer, ångrar inte ett dugg att jag lade 2600kr på jävla stol. Värt varenda slant!

Permalänk
Medlem

Vilken IKEA-stol har du? Kan varmt rekommendera IKEA Markus!
EDIT: Kan tillägga att jag är 188cm och väger 75kg. När jag först testsatt stolen så kändes det som att den inte var så bekväm för ändan men det är den faktiskt! Den är ju helt OK utseendemässigt dessutom, jämför man med de groteska DXRacer osv så är ju Markus helt fantastiskt snygg.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk

har en Ak racin ja köpte på någon rea för typ 1500:- sitter ganska bra i den hade gärna sett inställbar svank istället för kudden men klart bättre än 1500:- jyskstol...

tror inte det är så stor skillnad mellan AK och DX sett någon review på youtube tror jag det var där det har sönder en dx och en AK i samma prisklass och de är mer eller mindre identiska invändigt bara några få mindre skillnader men inget man som sittare typ kommer märka.

angående "läder" vs tyg så är jag själv en tygperson då jag tycker rövsvetten är tillräcklig ändå.

nästan hundra 100% säker på att bägge tillverkarna använder fakeläder och av egen erfarenhet med fakelädersoffor vs tygsoffor i ordentligt slitstarkt typ så håller tyg längre medand fakeläder har en tendens att torka ut och börja spricka sönder bara efter några få år.

och min AK känns iaf som att den har ett ganska grovt slitstarkt tyg.

vet inte riktigt vad du menar med att tyg börjar lukta efter ett tag? aldrig något jag personligen märkt av men brukar både damsuga den och köra med sitsrengöring för bilklädsel nån gång om året i min kontorstol.

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/interior/tex...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Strumpa:

Vilken IKEA-stol har du? Kan varmt rekommendera IKEA Markus!

Måste fråga (faktistk seriöst):
Är jag den enda som blir skitnödig i denna stol? Har jag inte varit på toaletten och sätter mig på en markus blir jag nödig direkt.
Måste vara grymt bra ergonomi i denna, då den sätter fart på tarmarna direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Måste fråga (faktistk seriöst):
Är jag den enda som blir skitnödig i denna stol? Har jag inte varit på toaletten och sätter mig på en markus blir jag nödig direkt.
Måste vara grymt bra ergonomi i denna, då den sätter fart på tarmarna direkt.

du tycker väl den är så awesome att den kittlar till där bak.

jag är nog den enda i sverige som tycker att ikea markus är bland den oskönaste stolen jag suttit i. sitter i en på jobbet sedan 3 år tillbaka

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Prov satt lite i en ny AKracing stol under helgen hos en bekant och den kändes helt ok.
Sitter dock hellre på min egen Markus samt att jag hört att gaming stolarna inte brukar hålla speciellt många år.

Permalänk
Medlem

Jag i 190cm satt ytterst illa i min 2,7kkr akracing stol. Noll justeringsmöjligheter och den enda ergonomi var en dålig svankkudde. Nog att vissa tydligen sitter bra i dom men ska du ändå lägga ut så mycket pengar så köp en vettig kontorsstol!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k, G.SKILL 32GB, GTX 1080Ti, Z170, In Win

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en stor provsittning av alla möjliga stolar (inklusive AK och DX) på DHW15. Jag kom fram till Maxnomic, kolla gärna min review på den här. Skall tillägga att jag sitter i en Kinnarps på jobbet hela dagarna och jag är inte imponerad, tror det är individuellt om de passar eller inte.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Gick från ikea markus till dxracer king, stor tabbe! Läder, varmt som fan. Stolen står på en vinkel, ojämn höjd på armstöden osv. Ska köpa en ny ikea markus vid nästa ikea besök.

Permalänk
Medlem

Har en Dxracer hemma (drift serien) som är så jävla skön. Kan sitta i den hela dagen utan att få ont i rygg eller röv.
Har diverse Kinnarps stolar på jobbet som är extremt obehagliga. Jag är väl speciell där
Funderar på att köpa en Dxracer till jobbet också.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

KAB Director, inte ångrat en sekund sedan jag skämde bort mig själv för några år sedan.
Kan vara svår att få tag på, och kostnaden är väl lite i överste skiktet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Har en Dxracer hemma (drift serien) som är så jävla skön. Kan sitta i den hela dagen utan att få ont i rygg eller röv.
Har diverse Kinnarps stolar på jobbet som är extremt obehagliga. Jag är väl speciell där
Funderar på att köpa en Dxracer till jobbet också.

Samma sak för mej,sitter på en skön dx-king hemma och en massa osköna kinnarps på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iGMAS:

Har bara hört dåliga saker om "gaming" stolarna ergonomi. Skulle rekommendera att du köper en ordentlig (Beganad)kontors stol istället. Din rygg tackar dig senare.

Märker att detta inlägg inte kommer från någon som testat?

Jag har haft "gamingstol" sedan ett par år tillbaka, och jag har dyra kontorsstolar på arbetsplatsen att jämföra med.

Kontorsstolarna har mer inställningsmöjligheter men jag sitter förträffligt i en billigare gamingstol.

Köpte ytterligare en gamingstol i veckan till grabben. Supernöjd. Han hade en Ikea Markus tidigare. Den hamnar på tippen nu.

Permalänk
Skrivet av dblade:

Märker att detta inlägg inte kommer från någon som testat?

Jag har haft "gamingstol" sedan ett par år tillbaka, och jag har dyra kontorsstolar på arbetsplatsen att jämföra med.

Kontorsstolarna har mer inställningsmöjligheter men jag sitter förträffligt i en billigare gamingstol.

Köpte ytterligare en gamingstol i veckan till grabben. Supernöjd. Han hade en Ikea Markus tidigare. Den hamnar på tippen nu.

notera att sitta "skönt" och ergonomiskt är 2 skilda saker...

just när det kommer till att sitta skönt finns det många stilar som föredras av olika personer men sitta ergonomiskt och bekvämt går ofta inte han i hand direkt då de oergonomiska oftast är skönast men otroligt påfrestande i längden.

bla
hösäcken
där man nästan ligger i stolen med röven så långt fram på sitsen man kan och ryggen som en pilbåge motryggstödet (oerhört oergonomiskt men ganska skönt vid filmtittande men kommer ge ryggskador i längden.)

gamen
där man sitter med röven ända in mot ryggstödet lutad frammåt mot skärmen och ofta med ryggen böjd över skrivbordskanten med nacken i skarp vinkel (största risken är nackskador så som gamnacke)

Skruvstädet (vad jag kallar den iaf för känns som att sitta i ett skruvstäd...)
där man sitter med röven ända in mot ryggstödet och rak i ryggen längs hela ryggstödet i 100-120ish°
(är väl inte den mest sköna possitionen men den mest ergonomiska om ordentligt stöd för svanken finns i stolen så att ryggen rätas ut.)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Kinnarps 8000 serien. Köpte min på blocket i nyskick för 1000kr

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:

Tack det var otroligt bra förklarat och jag jag var otydlig när jag valde att använda ordet "sitta förträffligt" då jag också hade ergonomi i baktanke. Tror det är svårare att sitta fel i en modern gamingstol då det brukar medfölja en svank-kudde som trycker in i ryggen. Denna kudde gör det lite obekvämt i början, men när man väl vänjer sig så är det svårt att vara utan.

Om man ser på t.ex. Ikea Markus, så har jag till och med svårt att tro att man kan sitta ergonomiskt i den med tanke på hur ryggstödet är utformat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Rekommenderar Kinnarps 8000 serien. Köpte min på blocket i nyskick för 1000kr

För det priset är det inget att tveka på!

Permalänk
Medlem

@ToyBoB:
Jag köpte en SAAB 9000 stol från skroten i äkta bajsbrun SAAB färg. Den har läder, och inställningsfunktioner samt värme om jag orkar pilla lite.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Märker att detta inlägg inte kommer från någon som testat?

Jag har haft "gamingstol" sedan ett par år tillbaka, och jag har dyra kontorsstolar på arbetsplatsen att jämföra med.

Kontorsstolarna har mer inställningsmöjligheter men jag sitter förträffligt i en billigare gamingstol.

Köpte ytterligare en gamingstol i veckan till grabben. Supernöjd. Han hade en Ikea Markus tidigare. Den hamnar på tippen nu.

Ikea Markus =/= Ordentlig Kontorsstol.
Kinnarps 7000 = Ordentlig Kontorsstol.

Har själv en Kinnarps som jag köpte beganda.

Behöver inte testa då man ser redan på hur de är upbyggada att det är subpar sit stolar. Har också hör och läst om hur folks ryggproblem försvann efter de bytte till ordentliga kontorstolar. Pratar om sån som sitter 6h+ varje dag i stolen.

Permalänk

Håller med om att om man kan bör man skaffa sig en riktig kontorsstol istället för en gamingstol, problemet är dock att de kostar en rejäl slant, min nya Kinnarpsstol på jobbet gick på 7,000 kr vilket jag aldrig betalat själv. Går dock att hitta begagnade till vettigt pris.

Köpte en http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/tillbehor-pc-g... till sonen och han är supernöjd, kanske värt att kolla upp?

Skall tilägga att även jag tycker den är väldigt skön, och jag är 190 cm och väger 85 kg, så inte långt ifrån TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

KAB Director, inte ångrat en sekund sedan jag skämde bort mig själv för några år sedan.
Kan vara svår att få tag på, och kostnaden är väl lite i överste skiktet.

Riktigt nöjd med min också. Sitter riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@ToyBoB:
Jag köpte en SAAB 9000 stol från skroten i äkta bajsbrun SAAB färg. Den har läder, och inställningsfunktioner samt värme om jag orkar pilla lite.

Ja egentligen är det helt otroligt att man satsar mer på att sitta bekvämt i bilen än på kontoret. Jag sitter säkert över 20 gånger längre period i min kontorsstol än i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iGMAS:

Har bara hört dåliga saker om "gaming" stolarna ergonomi. Skulle rekommendera att du köper en ordentlig (Beganad)kontors stol istället. Din rygg tackar dig senare.

Jasså trodde att de var ergonomiska? Vill gärna inte ha begagnat

Skrivet av biorrith:

Jag sitter otroligt bra i en DXRacer, ångrar inte ett dugg att jag lade 2600kr på jävla stol. Värt varenda slant!

Vilken modell har du och hur lång är du? Samt hur mycket väger du om man får fråga?

Skrivet av Strumpa:

Vilken IKEA-stol har du? Kan varmt rekommendera IKEA Markus!
EDIT: Kan tillägga att jag är 188cm och väger 75kg. När jag först testsatt stolen så kändes det som att den inte var så bekväm för ändan men det är den faktiskt! Den är ju helt OK utseendemässigt dessutom, jämför man med de groteska DXRacer osv så är ju Markus helt fantastiskt snygg.

Vet faktist inte vad det är för modell, men den har bra många år på nacken! Tycker att Markus ser rätt tråkig ut faktist haha men smaken är som baken! ser dock inget stöd vid svanken som jag gärna har för en upprätt hållning.

Skrivet av Rouge of Darkness:

har en Ak racin ja köpte på någon rea för typ 1500:- sitter ganska bra i den hade gärna sett inställbar svank istället för kudden men klart bättre än 1500:- jyskstol...

tror inte det är så stor skillnad mellan AK och DX sett någon review på youtube tror jag det var där det har sönder en dx och en AK i samma prisklass och de är mer eller mindre identiska invändigt bara några få mindre skillnader men inget man som sittare typ kommer märka.

angående "läder" vs tyg så är jag själv en tygperson då jag tycker rövsvetten är tillräcklig ändå.

nästan hundra 100% säker på att bägge tillverkarna använder fakeläder och av egen erfarenhet med fakelädersoffor vs tygsoffor i ordentligt slitstarkt typ så håller tyg längre medand fakeläder har en tendens att torka ut och börja spricka sönder bara efter några få år.

och min AK känns iaf som att den har ett ganska grovt slitstarkt tyg.

vet inte riktigt vad du menar med att tyg börjar lukta efter ett tag? aldrig något jag personligen märkt av men brukar både damsuga den och köra med sitsrengöring för bilklädsel nån gång om året i min kontorstol.

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/interior/tex...

Jag är med inte på tygspåret då det blir lite svettigt med läder.
När jag pratar om lukt tänker jag på om tyget börjar lukta äckligt efter ett tag av allt sittande haha, inget du har märkt av?

Skrivet av Six:

Prov satt lite i en ny AKracing stol under helgen hos en bekant och den kändes helt ok.
Sitter dock hellre på min egen Markus samt att jag hört att gaming stolarna inte brukar hålla speciellt många år.

Varför skulle gamingstolarna inte hålla? DXracer erbjuder väl livstids garanti på att själva ramen håller? Även hört att det tar ett tag att vänja sig vid en DX/AK stol Kanske därför du föredrog din egna Markus?

Skrivet av tobn:

Jag i 190cm satt ytterst illa i min 2,7kkr akracing stol. Noll justeringsmöjligheter och den enda ergonomi var en dålig svankkudde. Nog att vissa tydligen sitter bra i dom men ska du ändå lägga ut så mycket pengar så köp en vettig kontorsstol!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad skulle en vettig kontorsstol vara då som inte kostar skjortan? Inget begagnat.

Skrivet av Henrik-W:

Jag gjorde en stor provsittning av alla möjliga stolar (inklusive AK och DX) på DHW15. Jag kom fram till Maxnomic, kolla gärna min review på den här. Skall tillägga att jag sitter i en Kinnarps på jobbet hela dagarna och jag är inte imponerad, tror det är individuellt om de passar eller inte.

Jag har bara haft möjligheten att provsitta DXracer änsålänge så de lutar åt det hållet för att ligga på den säkra sidan med modell osv.
Riktigt bra review för övrigt!

Skrivet av headphone.ninja:

Gick från ikea markus till dxracer king, stor tabbe! Läder, varmt som fan. Stolen står på en vinkel, ojämn höjd på armstöden osv. Ska köpa en ny ikea markus vid nästa ikea besök.

Jag tänkte ju dock köpa en dxracer i tyg så man slipper lädret som är "varmt som fan". Men står på en vinkel? Aldrig hört innan va det ett dåligt exemplar du fick?

Skrivet av Emtek:

Har en Dxracer hemma (drift serien) som är så jävla skön. Kan sitta i den hela dagen utan att få ont i rygg eller röv.
Har diverse Kinnarps stolar på jobbet som är extremt obehagliga. Jag är väl speciell där
Funderar på att köpa en Dxracer till jobbet också.

Låter mycket bra! Hur lång är du samt vad väger du?

Skrivet av frankof:

KAB Director, inte ångrat en sekund sedan jag skämde bort mig själv för några år sedan.
Kan vara svår att få tag på, och kostnaden är väl lite i överste skiktet.

Hmm ja vill inte punga allt för mycket. Varför är dessa stolar så bra då?

Permalänk
Medlem

Du ska se stolen som en investering inte som en kostnad. Man märker inte av att man sitter i dåliga stolar då man är yngre. Det kommer sen då man blir äldre och rygg problemen kommer.

Angående att folk tycker att kinnarps stolar obekväma så är de ju till för att du ska röra dig i stolen den skall aldrig vara i låst läge utan den skall röra sig med kroppens rörelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Hmm ja vill inte punga allt för mycket. Varför är dessa stolar så bra då?

Det är i grund och botten en "bilstol" för yrkesbruk.
Jag har väl haft min i 5år nu, och den ser fortfarande ny ut och inga tendenser till nersutten eller slitage(tyg), och då köpte jag min som demo ex.
Uppblåsbart svankstöd, justerbar sits, justerbara armstöd och justerbart nackstöd, allt steglöst.
Dom ikea/jysk stolar jag har haft har i regel varit tokslut efter 3 år, så även om en KAB är dyr i inköp så betalar den sig i längden.
(fullt nypris är styvt dock)

180cm, +100kg

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@ToyBoB: Här var det citerat ja! Du måste vara en nyfiken typ

Jag valde en DXRacer i Racing-serien. Den som är lite längre i ryggen.

Jag är 184 lång och väger runt 80kg, ganska normalbyggd alltså. Exakt hur mycket längre stolarna egentligen är i ryggstödet har jag ingen siffra på, men sitter jag ordentligt med rumpan in så är slutar ryggstödet i höjd med hjässan. Det är skönt när man lutar sig bak och ser video av något slag, youtube-klipp, serier eller film och så.

Modellen jag valde har tyg. Skitskönt är det! Det är modellen med sömmar i sitsen så det inte bara är platt och tråkigt.

Här köpte jag den:
http://www.maxgaming.se/racing-series/dxracer/racing-gaming-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iGMAS:

Du ska se stolen som en investering inte som en kostnad. Man märker inte av att man sitter i dåliga stolar då man är yngre. Det kommer sen då man blir äldre och rygg problemen kommer.

Angående att folk tycker att kinnarps stolar obekväma så är de ju till för att du ska röra dig i stolen den skall aldrig vara i låst läge utan den skall röra sig med kroppens rörelse

Duger inte en DXracer som ergonomisk stol då?

Skrivet av frankof:

Det är i grund och botten en "bilstol" för yrkesbruk.
Jag har väl haft min i 5år nu, och den ser fortfarande ny ut och inga tendenser till nersutten eller slitage(tyg), och då köpte jag min som demo ex.
Uppblåsbart svankstöd, justerbar sits, justerbara armstöd och justerbart nackstöd, allt steglöst.
Dom ikea/jysk stolar jag har haft har i regel varit tokslut efter 3 år, så även om en KAB är dyr i inköp så betalar den sig i längden.
(fullt nypris är styvt dock)

180cm, +100kg

Hmm ja låter ju fruktansvärt skönt men en snabb googling och tyckte att stolen såg frukansvärt tråkig ut Var får man tag på dessa stolar?

Skrivet av biorrith:

@ToyBoB: Här var det citerat ja! Du måste vara en nyfiken typ

Jag valde en DXRacer i Racing-serien. Den som är lite längre i ryggen.

Jag är 184 lång och väger runt 80kg, ganska normalbyggd alltså. Exakt hur mycket längre stolarna egentligen är i ryggstödet har jag ingen siffra på, men sitter jag ordentligt med rumpan in så är slutar ryggstödet i höjd med hjässan. Det är skönt när man lutar sig bak och ser video av något slag, youtube-klipp, serier eller film och så.

Modellen jag valde har tyg. Skitskönt är det! Det är modellen med sömmar i sitsen så det inte bara är platt och tråkigt.

Här köpte jag den:
http://www.maxgaming.se/racing-series/dxracer/racing-gaming-c...

Haha jajjemän! Vill man ha svar ska man citera!

Nämen, det är precis den stolen jag har beställt hem idag från netonnet för att montera och provsitta lite! Dom hade nämligen inte en med tyg i butik som jag är sugen på

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Duger inte en DXracer som ergonomisk stol då?

Nää skulle inte klassa den som en full ergonomisk stol. Men on du vill köp en DXRacer typ stol så finns det billigare märken så som Arozzi och Ak Racing