kan jag bekräfta om jag har fått hem anniversary update på något sätt?

Permalänk

kan jag bekräfta om jag har fått hem anniversary update på något sätt?

tankade hem massa updates igår men kan ej se någonstans att det står anniversary update/edition, kan man kolla version/bekräfta om man kör den eller inte kör den enkelt?

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

tankade hem massa updates igår men kan ej se någonstans att det står anniversary update/edition, kan man kolla version/bekräfta om man kör den eller inte kör den enkelt?

Så här ska det se ut om du har fått hem den.

Start menyn märker man av först!

https://www.youtube.com/watch?v=TFDFl6AnOTk

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Du kan också använda dig utav cmd för att kolla detta.
win key+R sen skriver du bara winver

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

Enkelt.
Är allt sk*t du tagit redan bort en gång där igen ?
Och är alla tweaks du pillrat med återställda ?
I så fall har "uppgraderingen" installerats.

Permalänk
Medlem

Jag märker på att alt tab menyn blir 3d miniatyrer vid varje update..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Crucial P3 2TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W |

Permalänk

japp verkar som jag har rätt build nu 1607, tack för svaren!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Enkelt.

Notera att detta inte händer för alla. Jag råkade inte på det när min dator uppdaterades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Enkelt.

Dock finns ju den där fina enkla Shutup10 programmet man kan köra, som med ett par klick hjälper till att stänga AV, alla de där hemska sakerna man inte vill skall vara igång i bakgrunden, "gratis" är det också.
Shutup10

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem

Orättvist. Jag har kört winver och läser att jag har Version 1511, alltså inte Anniversary Update. Jag har testat köra en sökning efter updates manuellt, men nä, "Din enhet är uppdaterad".

Edit: Denna fil från Micrsosoft kickar igång det tydligen: http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=823759

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Orättvist. Jag har kört winver och läser att jag har Version 1511, alltså inte Anniversary Update. Jag har testat köra en sökning efter updates manuellt, men nä, "Din enhet är uppdaterad".

Edit: Denna fil från Micrsosoft kickar igång det tydligen: http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=823759

Jag vet hur man ser om AU är installerat och jag vet att man kan starta uppdateringen "manuellt" genom att ladda ner filen från Microsoft, men jag har inte gjort det, för ville se lite vilka problem som uppstod med AU.

Men nu har det gått över en månad och jag har fortfarande inte fått den automatiskt på nån av mina 2 datorer? Är det fler som fortfarande inte fått den?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Undrar också varför jag inte har fått Anniversary på min 11" reserv-/fd resedator än.
På min stora 15" som jag använder stationärt fick jag redan 4 augusti och på min Lumia för tre veckor sedan. 8" plattan har inte fått men med 99% sannolikhet beroende på bara 1 gb ram-minne.

Permalänk
Medlem

@Bopper: jag tog bort det igen. Kunde inte starta tex BF4 eller Arkham Knight. Kraschade på startup.
Detta var med uppdaterade drivrutiner också.

Säljes jag avinstallerade AU och allt funkade igen.

Permalänk
Medlem

Ja ja, jag väntar väl ett tag till och ser om den dyker upp. Verkar inte innehålla nåt som jag saknar direkt...

För dem som vill tvinga igång uppdateringen, så finns hjälp om man klickar på Inställning - Uppdatering och säkerhet och sedan klickar på "Läs mer".

Om jag inte minns fel, så börjar det med att visa om man uppfyller systemkraven.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Man Tackar.
Laddade ner filen till 11" datorn och faktiskt även till 8" plattan för att se om 2 gb begränsningen för Anniversary på den stämmer.
Skönt att själv få bestämma lämplig tid och plats för uppgraderingen om det funkar. Ska testa senare i veckan eller till helgen.

Permalänk
Medlem

Något märklig installation och mycket problem. Tog mig rätt lång tid och många försök och idelt googlande innan jag lyckades installera uppdateringen. Verkar vara otroligt dåligt förberett från MS sida.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Något märklig installation och mycket problem. Tog mig rätt lång tid och många försök och idelt googlande innan jag lyckades installera uppdateringen. Verkar vara otroligt dåligt förberett från MS sida.

Kan i och för sig ta fram till november innan alla fått den också...

http://www.zdnet.com/article/windows-10-anniversary-update-ro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Kan i och för sig ta fram till november innan alla fått den också...

http://www.zdnet.com/article/windows-10-anniversary-update-ro...

Konstigt att det ska behöva ta så lång tid. 2-3 veckor hade jag förstått...
Men jag har ingen brådska

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Konstigt att det ska behöva ta så lång tid. 2-3 veckor hade jag förstått...
Men jag har ingen brådska

Inte konstigt alls.

Citat:

Last week, Paul Thurrott wrote about how the first wave of update recipients used configurations known to work courtesy of either internal Microsoft testing or the Insider Program. As early adopters and power users forcibly install the update onto their systems, Microsoft can determine new working configurations and open up the distribution a little further. Incrementally, more and more combinations of software, hardware, and drivers can be tested and shown to work (or, alternatively, shown to not work, prompting appropriate remedial action). This incremental introduction should enable Microsoft to safely distribute the update to more and more people.

Källa:
Windows 10 Anniversary Update rollout will take 3 months
Kanske har Microsoft lärt sig något av tidigare "fiasko".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Inte konstigt alls.
Källa:
Windows 10 Anniversary Update rollout will take 3 months
Kanske har Microsoft lärt sig något av tidigare "fiasko".

Ja, det låter väl ganska vettigt och besvarar nog min ursprungsfråga, om det är fler än jag som inte fått AU.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@Bopper: jag tog bort det igen. Kunde inte starta tex BF4 eller Arkham Knight. Kraschade på startup.
Detta var med uppdaterade drivrutiner också.

Säljes jag avinstallerade AU och allt funkade igen.

ja kör bf4, inga problem alls med win10 version 1607, build 14393.187
nvidias driver 372.54
så då har väl nåt fuckat via updaten.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Installerade Anniversary på 11" datorn utan problem med hjälp av den hämtade filen Uppgraderingsassistenten när jag ville och inte när Microsoft vill. Tack för för tipset.

Testade också på 8" plattan. CPU ok, Minne ok, men Lagring inte ok eftersom det krävs 16gb ledigt och den bara har 14,8gb.
Synd, men inte om jag så avinstallerade alla program så skulle jag komma upp i 16gb. Lagringsenheten är på 32 gb där ligger W10 och alla program. Allt annat sparar jag på ett 32gb microSD.
Tacksam för tips på om hur man ev kan komma runt problemet.

Det märkliga är att jag läst att Anniversary kräver 2gb ram men plattan har bara 1gb. Ändå var Minne ok.

Permalänk
Medlem

Nu dök AU på min dator till slut, i Windows Update (eller Uppdatering och Säkerhet som det heter numera). Får se vad som händer efter omstart...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Fick igår en funktionsuppdatering 1607 till surfplattan 8". Den som har för lite internminne och ledigt på lagringsenheten enl Microsoft för att bli uppdaterad till W10 Anniversery.
1607 är Anniversery och är nu installerad på plattan.

Vad håller de på med på Microsoft?

Permalänk
Medlem

@Galvanizer: För mig finns inte ens AU på windows update. Har inte fått det på 3 av våra 5 datorer.

Vet att man manuellt kan ladda ner ISOn men jag orkar inte

EDIT: På mina datorer som fått AU har jag inte behövt avaktivera MS telemetri etc. Men förvisso har jag Malvarebytes Antibeacon som med ett klick stänger av allt onödigt "snokande".

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Vet att man manuellt kan ladda ner ISOn men jag orkar inte

Du behöver inte ladda ner ISO. Det räcker att göra så här:

http://www.sweclockers.com/forum/post/16375715

Där laddar man ner en lite exe-fil, som sedan startar uppdateringen.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Dock finns ju den där fina enkla Shutup10 programmet man kan köra, som med ett par klick hjälper till att stänga AV, alla de där hemska sakerna man inte vill skall vara igång i bakgrunden, "gratis" är det också.
Shutup10

Tack men nej tack.

Själv föredrar jag ett OS - hint W7! - där jag inte behöver installera 3:e parts program och annat skit för att själv få bestämma över min egen dator.

Have fun!