Feedback på första datorplocket!

Permalänk
Medlem

Feedback på första datorplocket!

Hej.
Jag har satt ihop en dator som jag tror ska fungera bra och skulle vilja ha lite feedback på det hela.
Motivera gärna, för jag vill gärna lära mig! (Dvs, varför är den bra/dålig? Vad kan jag göra bättre/tänka på?)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9867004/

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka (personlig åsikt) att du ska välja att montera datorn själv och spara in en liten slant på det. När det kommer till val av hårdvara skulle jag kanske inte valt en HDD, utan nöjt mig med en SSD 480+ GB (kanske valt en billigare). Då SSD:erna ständigt sjunker i pris skulle jag använda upp den SSD du köper först sedan köpa en ny när den är full. Så länge du du inte sitter på 200 filmer/spel som du bara måste ha på datorn skulle jag välja bort HDD.

Skulle välja bort vattenkylen, inte för att de är nödvädigtvis sämre utan för att jag föredrar att inte stoppa in vatten i datorn. Samt att en Noctua d15 är ett betydligt bättre alternativ än många biligare vattenlösningar.

När du har så fina komponenter i din inköpslista känns det bara fel att välja ett nätaggregat, som ligger i den klassen. Ta en titt på det agg RM750x mycket trevligt agg, med 10års garanti.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Min spontana känsla är väldigt lite dator för 26 tkr. Mera krimskramset runtom som ökat prislappen. Sen bör du kolla konkurrenterna för bättre pris innan du skickar ordern.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Crucial P3 2TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duktig:

Jag kan tycka (personlig åsikt) att du ska välja att montera datorn själv och spara in en liten slant på det. När det kommer till val av hårdvara skulle jag kanske inte valt en HDD, utan nöjt mig med en SSD 480+ GB (kanske valt en billigare). Då SSD:erna ständigt sjunker i pris skulle jag använda upp den SSD du köper först sedan köpa en ny när den är full. Så länge du du inte sitter på 200 filmer/spel som du bara måste ha på datorn skulle jag välja bort HDD.

Skulle välja bort vattenkylen, inte för att de är nödvädigtvis sämre utan för att jag föredrar att inte stoppa in vatten i datorn. Samt att en Noctua d15 är ett betydligt bättre alternativ än många biligare vattenlösningar.

När du har så fina komponenter i din inköpslista känns det bara fel att välja ett nätaggregat, som ligger i den klassen. Ta en titt på det agg RM750x mycket trevligt agg, med 10års garanti.

Tack! Ska kolla upp grejerna du skrev och tänka lite på det! Tror dock jag kan behöva 1tb eftersom jag fotograferar väldigt många (stora) bilder, och håller programmen på ssd:n. Kommer ha en hel del olika program på också. Ska checka upp det andra!

REDIGERAT: checkade nyss kylaren du rekommenderade men den är tyvärr för hög för chassit, vad jag förstått det som :/ Nätagget du länkade verkar nice, och den borde hålla ett par år, men är det verkligen nödvändigt att byta? Kan inte riktigt hitta större skillnader på dem, så du får mer än gärna förklara för mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Min spontana känsla är väldigt lite dator för 26 tkr. Mera krimskramset runtom som ökat prislappen. Sen bör du kolla konkurrenterna för bättre pris innan du skickar ordern.

Hade gärna tagit bort vissa saker men då jag inte äger något av det på inköpslistan så behöver jag allt. Jag vet att man kan komma ner i pris genom att välja andra prylar men känner att det är lika bra att köra på det jag vill ha. Att kolla konkurrenter hade jag gärna gjort - OM det inte vore så att jag ska ta den på delbetalning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om Noctua d15 inte passar finns det andra alternativ noctua Nh-u14s eller u12s. Rekommenderar dessa framför vattenkylning helt klart.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb