Omröstning, om det var rikstagsval idag vilket parti hade du röstat på?

Permalänk

Omröstning, om det var rikstagsval idag vilket parti hade du röstat på?

Nu när valet börjar närma sig lite smått så skulle det vara intressant att se hur/om Sweclockers medlemmars åsikter skiljer sig från de mätningar som släppts från de olika instituten.

Permalänk
Medlem

PP FtW!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Avstängd

SD, för att trigga folk.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd

V kommer få min röst 2018.

Permalänk
Medlem

Ännu en totalt meningslös tråd.

Permalänk
Avstängd

SD är enda vettiga alternativet och får min röst 2018 och även här

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Samma här och än så länge 50% av alla som röstat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RuneWebradio:

Samma här och än så länge 50% av alla som röstat.

Hade varit underbart om det vart så 2018 så vi får en riktig statsminister

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Lås tråden innan den spårar ur. Ge mig SweC från 2000-talet eller 90-talet -.-

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Centern för Annie lööf är awsome och hon kämpar för småföretagare Är så in åt helvetes jävla trött på invandrings politik. Inte för att den inte behövs pratas om men ALLT behöver inte handla om det.

Permalänk
Medlem

Tråden är ju lysande för de som undrar över varför det är så mycket åsiktsyttringar som hör hemma på den mera bruna högerkanten och börjar bli oroliga att åsikterna skulle börja bli mer normaliserade, det är bara att jämföra resultatet i omröstningen för ett visst parti med dess stöd i ordentliga opinionsundersökningar...

Permalänk

Hade ingen aning att Sverigedemokraterna var så populära här.

Var ligger appealen bland ni som röstar SD? Invandringsfrågan är väl till stor del "löst" nu när man i princip stängt gränserna? Är inte super insatt i deras politik och vet inte mycket mer utöver det man hört på debatter etc.

Kan själv tycka att Åkesson värkar väldigt vettig som politiker och person men har svårt att säga detsamma om de resterande medlemmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Var ligger appealen bland ni som röstar SD? Invandringsfrågan är väl till stor del "löst" nu när man i princip stängt gränserna? Är inte super insatt i deras politik och vet inte mycket mer utöver det man hört på debatter etc.

Kan själv tycka att Åkesson värkar väldigt vettig som politiker och person men har svårt att säga detsamma om de resterande medlemmarna.

Tror många missnöjes röstar. Sen generellt har väl SD ganska stort stöd utanför Stockholm.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Löst? Haha nej LÅNGT ifrån. Det har varit en viktig fråga under lång tid, långt före den så kallade "flyktingkrisen" som började förra året.

Permalänk
Medlem

Piratpartiet näst största parti, vore ju något om det hände i verkligheten

Permalänk
Medlem

Vi får se om Moderaterna släpper Reinfeldts sorgliga arv på riktigt och blir ett konservativt högerparti igen innan SD fyller den rollen helt. Eller KD, om de över huvud taget kan bli aktuella igen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Hellre SD än fi, inte för att nån av dom fick min "röst".

Permalänk
Medlem

Det handlar nog som sagt om att många är missnöjda. De ledande partierna idag har oerhört svårt att hålla sig objektiva och skulle de lägga om kursen är det redan för sent. Man kan inte föra en politik som människor inte tycker om och sedan ändra sig någon månad innan valet (om de nu tänker göra det innan 2018 dvs) och tro att man vinner tillbaka röster. Oavsett vad man tycker om partiet och medlemmarna går det inte att neka att vissa förslag kan vara vettiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

V kommer få min röst 2018.

Du är rolig du.

Permalänk
Medlem

Populära? SD:are är en grupp som väldigt aktiva, de får i ordentliga opinionsundersökingar något mer än en tredjedel av det stöd de får omröstningen högst upp just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Populära? SD:are är en grupp som väldigt aktiva, de får i ordentliga opinionsundersökingar något mer än en tredjedel av det stöd de får omröstningen högst upp just nu.

Sen tror jag att många SD-väljare är yngre män, dvs samma grupp som hänger här i stor utsträckning.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Amen! Även fast jag är ateist

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Jag hatar inte invandrare, homosexuella och kvinnor.

Men det stämmer in på hip-hop

Älskar kvinnor hehe. Jag är inte ensam utan jobb, tvärtom. Jag har bra jobb och egen familj. Hatar också Nazister som du. Är en normal människa jag som även röstade SD. Mvh

Citerat inlägg raderat
Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

SD är ju faktiskt helt okej om du hatar homosexuella, Kvinnor, transpersoner, hip-hop, mänskliga rättigheter, invandrare, vänstern med flera.

Måste vara skönt att hitta ett parti som kan spegla ens inre ilska på alla orättvisor!

Är ju sådana helt grundlösa anklagelser som gör att folk röstar för SD..
Speglar ju mer dig som tror på det du skriver och läser i media

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Ur SD:s partiprogram:
(Kapitel 2, sidan 8):

"...Vi tror inte på teorin om att människor föds som blanka blad som kan fyllas med vilket innehåll som helst. Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling och samspelar ofta med det biologiska arvet och den fria viljan. Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser.

Tja, vill minnas att vissa brunklädda människor pratade om genetisk "master race" för ca 70 år sen. Och nu försöker vissa sprida sin bullshit om vi o dom via genetik? När modern forskning visar att vi är extremt likadana rent genetiskt?? Nä, blir inte SD för mig. De har många bra poänger, men det har alla extrema partier. Det är så man lockar väljare! Går liksom inte bara att blunda o säga att man vill ha det som förr, funkar inte så i verkligheten

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag tror på politiker förakt, svenska folket, media uppfostrar politiker till att bli extremt POK, det är okej som tidigare statsminister med miljoninkomst i eget företag att samtidigt leva på det svenska folket/skattepengarna men ett litet feltramp så skapas ett mediadrev och det svenska folket skriker avgå. Om det finns någon politiker som vill väll så äts dom väll upp av systemet, det blir skolgård/maktspel/manipulation och röstfiske av allting.

Löser vi detta så lär politikerföraktet minska, men det är så djupt rotat i det svenska samhället så vi får väll börja deportera svenskar och öka invandringen så åsiktspoliserna försvinner.
Men det lär ju aldrig hända, det som kvarstår är att lägga sin röst där man tror att det går att skapa förändring och då dom traditionella partierna inte verkar hålla sig till det traditionella röstfisket så går min röst till det parti som kan röra om i grytan/sticker i ögonen på dom andra partierna oavsett parti och partiinnehåll "så länge jag tror att dom får tillräckligt många röster för att påverka"

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Tror många missnöjes röstar. Sen generellt har väl SD ganska stort stöd utanför Stockholm.

Skrivet av mixxo:

Det handlar nog som sagt om att många är missnöjda. De ledande partierna idag har oerhört svårt att hålla sig objektiva och skulle de lägga om kursen är det redan för sent. Man kan inte föra en politik som människor inte tycker om och sedan ändra sig någon månad innan valet (om de nu tänker göra det innan 2018 dvs) och tro att man vinner tillbaka röster. Oavsett vad man tycker om partiet och medlemmarna går det inte att neka att vissa förslag kan vara vettiga.

Men varför just SD och inte tex Piratpartiet? Om det nu huvudsakligen är en misstro mot de "vanliga" partierna. Är en del av det kanske att dom är så kontroversiella bland de andra partierna?

Skrivet av Sometime:

Löst? Haha nej LÅNGT ifrån. Det har varit en viktig fråga under lång tid, långt före den så kallade "flyktingkrisen" som började förra året.

Att invandringen varit en viktig fråga för dom sedan starten är väl svårt att missa men flyktingströmmen är ju strypt nu. Vad är då deras nästa steg gällande invandring som tilltalar dig? Har dom kanske en integrationspolitik som lockar?

Försöker varken argumentera för eller emot deras politik utan är mer nyfiken på vad det är som får andra här att rösta på dom. Vilken del av SD det är som tilltalar medlemmarna här inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Hade varit underbart om det vart så 2018 så vi får en riktig statsminister

Suck 45% av Sweclockers lägger sin röst på ett fd naziparti och vill ha übersturmbannführer Åkesson som statsminister 2018. Dags att lämna Sweclockers och Sverige känns det som.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Borde lägga till "Inte rösta alls" i alternativen Det är vad jag har gjort hittils och kommer troligtvis fortsätta göra

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av fermia:

Är ju sådana helt grundlösa anklagelser som gör att folk röstar för SD..
Speglar ju mer dig som tror på det du skriver och läser i media

I SDs fall är det tämligen lätt att avgöra vari deras ideologi egentligen består, då deras framträdande medlemmar är väldigt glada i att efterleva denna när de tror att ingen tittar, till skillnad från den vattenkammade fasad de försöker visa upp offentligt.
Sedan måste det bli väldigt tjatigt i längden att konstant rapa femton varianter av "vänstervriden ljugmedia" istället för att våga ifrågasättas.

Men varför just SD och inte tex Piratpartiet? Om det nu huvudsakligen är en misstro mot de "vanliga" partierna. Är en del av det kanske att dom är så kontroversiella bland de andra partierna?

SD är ett populistiskt parti som bygger på att samla ihop väljare som av valfri anledning är missnöjda och presentera en enkel lösning: det är invandrarnas fel. Piratpartiet samlar även de i viss mån missnöjda men ur en betydligt mindre grupp, men den största skillnaden enligt mig sammanfattat i en mening är att Piratpartiet försöker nå en konstruktiv förändring medan SD verkar för destruktiv förändring.
Konstruktiv förändring innebär arbete medan du kan sitta bredvid och titta på när de andra utför den destruktiva förändringen, det räcker att du inte säger emot.
Jämför med den isländska motsvarigheten till Piratpartiets framgångar, där mentaliteten i landet varit betydligt mer positiv än den är i Sverige.

Visa signatur