Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk

Min mormor laddar sin telefon med en "eltråd"...

Visa signatur

Peace.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

@Mithras:

sant, tänkte inte på chai, vet att man säger chai i ryssland men kanske förekommer samma lika uttalsmässigt på andra språk också

Förekommer i många, många språk.

Det intressanta är dock att chai-te har blivit en specifik typ av te i Sverige med vissa kryddor, och naanbröd har börjat betyda en specifik typ av indisk tunnbröd. Rent krasst blir båda dock te-te och bröd-bröd.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Vad har er slutkund för modem?
- Ett svart!

Då går man hem från jobbet

Jag ringde supporten på en av våra största ISP:er för ett antal år sedan. Tyckte jag varit duktig som tagit reda på exakt modell av mitt modem och hur långt jag kom i uppkoppling. Första frågan jag får är vilken färg jag har på modemet. Överraskad svarar jag att det är en Motorola XYZ. Men det gick inte för sig utan för att komma vidare behövde jag berätta vad det var för färg då de hade något schema så att de kunde få veta modellen den vägen.

Permalänk
Medlem

hade en som kom in på jobbet.

K = kund
J = jag

K: jag kommer inte ihåg lösenordet för att starta min telefon (krypterings nyckel)
J: det är samma som du låser upp skärmen med

K: jag har inget skärmlås
J: är du säker? för om du inte har haft det har någon ställt in det på din telefon

K: jag har aldrig haft skärmlås på min telefon
J: om du inte kan komma ihåg ditt lösenord eller om du inte haft något lösenord finns det inte så mycket vi kan göra annat än att återställa enheten men då försvinner allt på den

K: det är bara jobbtelefonen, jag har inget på den, det är bara att återställa
J: jag återställer telefonen, så, nu är telefonen återställd

K: men du, nu när jag tänker efter så kanske det där inte är min telefon
J: den är din nu iaf

Permalänk
Medlem

@Aene:

Ser framför mig hur dom sitter med ett liknande papper:

Vitt modem = Motorola ABC
Svart moden = Motorola XYZ

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Förekommer i många, många språk.

Det intressanta är dock att chai-te har blivit en specifik typ av te i Sverige med vissa kryddor, och naanbröd har börjat betyda en specifik typ av indisk tunnbröd. Rent krasst blir båda dock te-te och bröd-bröd.

Taskbar... på svenska...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

@Mithras:

sant, tänkte inte på chai, vet att man säger chai i ryssland men kanske förekommer samma lika uttalsmässigt på andra språk också

Te på ryska, ukrainska och vitryska är чай och utalas med tje-ljud i början (tchaj) och j i slutet. På portugisiska är te chá med sje-ljud i början. Både ryskan och portugiskan har lånat ordet från kinesiska.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Avstängd

Då antar jag att en "taskbar" är en planka med en massa glory holes... eller en kille som går utan byxor... Eller någonting sådant...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Hittade en gammal lista som legat på hemmaburken i åratal utan att jag ens tänkt på det, det mesta kan man relatera till ganska bra som IT-support. Lägger den inom spoiler så att den inte tar upp halva sidan

30 goda råd från supporten till de trevliga användarna.

1) När vi har kommit överens om en tid, logga av datorn och gå på kaffepaus.
Det är inget problem för oss att få tillgång till, och komma ihåg, 1500 nätverkslösenord.

2) När du ringer och vill ha din dator flyttad ska du försäkra dig om att den är begravd under tonvis av vykort, babybilder, uppstoppade djur, torkade blommor, bowlingtroféer och recept. Vi har själva inget liv, och vi blir djupt rörda när vi får en glimt av ditt.

3) När vi skickar viktiga mail och berättar vital information, kan du lugnt radera posten omgående utan att läsa den. Vi kollar säkert bara mailinglistor.

4) När vi äter lunch vid skrivbordet kan du lugnt störa oss med dina problem och förvänta dig en lösning omgående. Vi är till för att serva er och är alltid redo att lösa datorfel.

5) När vi hämtar vatten, tar en cigarett eller är sociala är vi också redo för tekniska frågor. Den verkliga orsaken till dessa aktiviteter är att vi erbjuder vår hjälp även till människor utan mail och telefon.

6) Skicka alla viktiga mail med STORA BOKSTÄVER. Mailservern uppfattar dessa som brådskande och levererar dem EXPRESS till mottagaren.

7) Om kopiatorn, faxen eller kaffebryggaren inte heller funkar så ring oss.
Det är säkert en eller annan sorts elektronik i den, vilket gör problemet som gjort för oss att lösa.

8) Om det är något problem med din privata PC, lämna den på en ledig stol, utan namn, utan telefonnummer, utan felbeskrivning. Vi älskar problemlösning.

9) När vi försöker guida dig genom problemen via telefonen är det helt ok att du läser tidningen samtidigt. Vi förväntar oss inte att DU ska göra något. Vi snackar bara för oss själva.

10) När det erbjuds utbildning i program som senare ska användas på företaget är det inget du behöver bekymra dig om. Vi är kvar här när du ska ha privatundervisning.

11) Om skrivaren inte fungerar klicka på utskriftsikonen 20 gånger. Det är ett känt problem att utskrifter försvinner i det stora kosmos utan förklaring.

12) Om skrivaren forfarande inte fungerar efter 20 ikonklickningar, skicka då utskriften till samtliga skrivare. Det är säkert nån av dem som fortfarande fungerar.

13) Använd inte hjälpfiler. De är bara till för idioter.

14) Om du går en kvällskurs om datorer får du gärna uppdatera diverse drivrutiner i din egen och i avdelningens maskiner. Vi är tacksamma för att få rätta fel i timmar efter det att du har gått hem.

15) När du får hjälp mitt i lunchpausen kan du lugnt äta din lunch framför näsan på oss. Vi arbetar bäst när vi är utsvultna och slöa.

16) Säg aldrig tack för hjälpen. Vi är nöjda med "Det är ju det du får lön för!"

17) När vi frågar vad du har installerat på din maskin, ljug. Det angår ju inte oss vad du har på din arbetsdator.

18) Om kabeln till din mus ständigt välter bilden av din hamster, kan du ju alltid lägga kabeln under datorn. Kablar är gjorda för stora belastningar och skarpa kanter.

19) Om mellanslagstangenten inte fungerar är det säkert en uppdatering som behövs. Tangentbord trivs nämligen bäst fyllda med kaksmulor, gem och kaffe.

20) Om en dialogruta dyker upp med texten "Är du säker" så tryck genast på enterknappen. Om du inte var säker skulle du väl inte ha bett om det!

21) Berätta för oss att du inte vet något om "skitdatorn". Vi älskar när det behov du har för vårt professionella kunnande benämns som "skit".

22) När du ska byta toner i laserskrivaren kan du kalla på oss. Att byta toner är ett extremt komplext tekniskt uppdrag. Hewlett-Packard rekommenderar att detta endast utförs av högt utbildade personer, t ex atomfysiker.

23) När det är något fel med din dator så be din sekreterare att tillkalla teknisk hjälp. Inget är mer spännande än att tala med någon som inte har en aning om vad problemet är.

24) Om du tar emot ett 30 megabyte stort filmklipp kan du lugnt sända det vidare till samtliga på förvaltningen. Vi har gott om plats på våra mailservrar!

25) Överväg aldrig att dela upp stora utskrifter till flera små. Gud förbjude om någon annan slank in i skrivarkön med ett litet snabbjobb.

26) När du möter oss på ICA lördag eftermiddag är du mycket välkommen med frågor. Vi arbetar 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan 365 dagar om året.

27) Om din son är datorstuderande, låt honom använda din kontorsdator till sina projekt. Vi hjälper gärna till när hans piratkopia av Visual Basic 6.0 får våra SQL-databaser att krascha.

28) Kom ihåg att det är en otrolig hjälp för oss om du kan berätta att någon "pillade lite och så funkade det". Denna upplysningen är nyckeln till allt.

29) Om du tar med din privata PC så att vi kan fixa fel på den, ska du komma ihåg att berätta hur bråttom det är, så att dina barn ska kunna spela Doom 2 igen. Vi ska nog klara av det omgående på vår fritid, som alltid tillbringas på kontoret. Alla vet ju att vi ändå bara sitter och surfar.

30) Du är mycket välkommen att ladda ner och installera program från nätet.
Om det inte funkar eller om det helt sabbar din PC så var det säkert inget bra program i alla fall.

Dold text

Haha, ja mycket känner man igen (jobbade ca. 3 år med support tidigare). Speciellt detta med att folk totalt vägrar läsa instruktioner, viktiga mail o.s.v. och sedan ringer ändå och undrar vad som hänt och vad de ska göra trots att de fått instruktioner.
Eller att man förväntas ge support dygnet runt, på kafferasten, på lunchen, på väg till bussen, på ICA en söndag...
Eller när någon kommer in med en bekants kusins barnbarns laptop som är totalt belamrad med malware och virus, och "har blivit så långsam", och så förväntas man fixa den antingen på betald arbetstid eller på fritiden.

En annan klassiker är när något inte fungerar och man frågar "Kommer det något felmeddelande?". "Nej, det händer ingenting när jag klickar". Sen remotar man in och det första man ser är ett stort felmeddelande över halva skärmen... "Jaha det där, men det trodde jag inte var så viktigt".

Har också en äldre släkting som alltid säger "Datorn vill inte" eller "Nej det gillar den inte" ungefär som datorn hade ett eget liv. H*n vägrar också ta bort alla ikoner för diverse bloatware från skrivbordet.."Nej, de ska nog vara där".

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Min granne som är 85 år brukar komma hit ungefär en gång i veckan och vilja ha hjälp med allt möjligt. Men nu på senare tid har jag varit nere hos henne säkert 20 gånger med samma problem. Problemet är att hon trycker på source knappen på fjärrkontrollenen hela tiden så hon hamnar på en annan kanalkälla än hdmi 1 och varje gång säger hon: jaaaaahaaaaaaa nu förstår jag. Så nu har jag tejpat över den knappen

Tipsa henne om att köpa en "Senior remote" köpte själv en till min morfar för några år sedan, i samma veva som han fick en Doro telefon (som var jävligt krånglig att komma igång med faktiskt ) . Minns dock ej modell och vad han har för tv.
Men ex flipper Ser ju lagom enkel ut dock får du nog programmera den åt henne

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Klassikern att dyra "snake oil"-kabalar för digital överföring är "otroligt mycket bättre".
Får ont i huvudet varje gång jag hör det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Har en kompis han gillar ljud jätte mycket satsar otroliga pengar på det med .Han tycker man ska spela musik tidigt på morgonen eller sent på kvällen då mindre använder strömnätet .Han tycker det låter så mycket bättre när strömmen är renare .

ISOTEK's billigaste strömrenare kostar runt 7000kr, du kan ju tipsa din kompis.

Människor utan skam i kroppen kan lura folk till vad som helst.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Klassikern att dyra "snake oil"-kabalar för digital överföring är "otroligt mycket bättre".
Får ont i huvudet varje gång jag hör det.

Japp, märket transparent har väl en högtalarkabel för närmare en miljon. Om det kabeln tillför något till ljudet jämfört med helt vanligt lampsladd, så kan jag LOVA att det är en försämring snarare än något annat.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Men, ärligt talat, varför görs allt sådant så krångligt idag har jag ofta undrat, en knapp för var funktion man använder ofta borde det vara.
Sedan en lucka över knappar man normalt inte använder, de behöver egentligen inte ens finnas på fjärrkontrollen, som i princip alltid går sönder hos äldre personer eller när man har barn där... Hade räck att göra som förr att det satt en lucka på apparaten med dessa knappar och bara basfunktioner på fjärren med stora tydliga knappar och en egen till tex video och liknande.
Även mobiltelefoner är onödigt krångliga för en person som totalt saknar intresse men måste använda det ändå.

Fick ofta hjälpa min mamma att svara i mobilen förut.
På min telefon är den knappen pytteliten och saknar totalt alla former av markeringar för vad det är dessutom... Dessutom sitter det en massa skit på utsidan av den som gör att jag kommer åt en massa dynga (tex trycker bort samtalet) när jag skall ta upp den ur fickan då dessa knappar inte verkar gå att låsa....

Elle också är den en djäkla knapp med en massa funktioner, vilket jag hatar ännu mer...

Jag jobbar mycket med äldre personer och håller med till hundra procent. Det finns dock bra alternativ, DORO är ju ganska känd för att göra *väldigt* enkla mobiltelefoner och det finns även liknande "pensionärssäkra" fjärrkontroller.

Och när vi ändå gnäller om onödiga knappar på fjärrkontroller så vill jag nämna att min fjärr till TV:n är full av fullkomligt onödiga knappar (för mig i alla fall). Det finns t.ex. en knapp för att direkt komma till netflixappen. Utan den knappen hade jag varit tvungen att trycka på två (!) knappar för att komma till netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

IT-branschen är rätt välrepresenterad i tråden, kanske för att många kan relatera till "roligheterna"..

Men kan säga att när man jobbar på industri får man precis lika korkade problem på halsen, det handlar om en typ av människor som helt enkelt inte tycks vilja kunna vissa saker.

Eller som när man löser ett maskinproblem, med över 10års yrkeserfarenhet, så kommer någon som inte ens är i nivå med det man kunde första månaden i yrket och ger tips och förslag på hur man skall lösa något. Kanske samma person som senare gör en enkel åtgärd på något men minsann talar om att de vet vad de håller på med och är såå duktiga..
Jag brukar hålla god min, men i vissa fall har jag sagt till kolleger: lita inte på något kollega X, säger, för kollega X kan ingenting. Då kan de bli lite ställda och nästan stötta, men när man gör klart att man menar allvar så..

Sen är det klart att man kan bolla problem med andra, trotts att de kanske varit i yrket innan man var född, men då handlar det ofta om personer som ändå är medvetna om komplexiteten i ett bekymmer och är beredda att ta alla erfarenheter till sig för att göra bästa bedömningen. Andra är mer fyrkantiga och smalspåriga, möjlig dialog (på industri, med mekaniska komponenter, små toleranser):
-Det här fungerar inte, ni måste justera detta måttet.
-Men jag har kollat, det är exakt rätt.
-Men det fungerar inte ?!
-Det är rätt. Ska vi göra fel för att det ska bli rätt ?
-Eftersom det inte fungerar kan det inte vara rätt ?

Då kan bli rätt trött.. vad är viktigast, att man "har gjort rätt" eller att man får något att fungera ?

Tyvärr är det svårt att dra bra anekdoter från mitt yrke då det är industriellt produktion åt andra företag och skulle kunna vara känsligt, men visst blir dialogerna precis lika korkade som de kända it-listorna i bland. Det viktiga är nog att man kan skoja och skratta åt det sen.

Hade problem med en produktion, det blev en förorening på en detalj, så liten att de flesta inte ser det utan förstoringsapparat, släpar ut verktyg för rengöring, gubbarna på verkstan har inte samma hök-syn och driver alltid med en att man har synfel och hittar på etc. Men en kollega gjorde det ett steg längre:
k: kollega
j: jag

K: jag har en kartong här till dig..
J: jasså, vad är det då ?
K: Nä jag hittade en sak här innan..
J: Ok ?
K: "visar kartongen och öppnar den ytterst försiktigt"
J: "börjar fundera på om jag ska få se en stor råtta eller fågelspindel eller orm"
K: "öppnar helt och man ser att det ligger ett papper i lådan, men en svart prick gjord med penna" -Vi lyckades för första gången fånga den svarta pricken! (och syftar på att man aldrig hittar några fel när vi kör ut verktyg för service)
J: ASG

Faktiskt rätt roligt ändå

Ja industrin är riktigt rolig Speciellt underhåll av maskiner verkar få veta eller bry sig om (något som är i för sig bra för företaget jag jobbar på). Vet inte hur många maskiner som är trasiga, bara för man inte ser till att det är smörja på glidytorna

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

Kommenterade ang en upptäckt oljeläcka på hydraulikcylnindrar till maskinteknikerna som reparerade, att jag brukar försöka trycka fett i åkvagnarna en gång i månaden iaf.

De tittade på mig, den ena säger: du är en av ett fåtal...

Ja menar, företag kan köpa maskiner för miljonbelopp och köra 24/7, sen orkar man inte ta en kvart i månaden och trycka i lite fett. Bättre o köra tills kulorna trillar ut..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Broken-arrow:

Kommenterade ang en upptäckt oljeläcka på hydraulikcylnindrar till maskinteknikerna som reparerade, att jag brukar försöka trycka fett i åkvagnarna en gång i månaden iaf.

De tittade på mig, den ena säger: du är en av ett fåtal...

Ja menar, företag kan köpa maskiner för miljonbelopp och köra 24/7, sen orkar man inte ta en kvart i månaden och trycka i lite fett. Bättre o köra tills kulorna trillar ut..

Känner igen det där, fast för en annan så är det vi anställs som vill göra regelbunden service (fett, tvätt, osv.) Men vi får inte för våra arbetsledare, för "maskinerna ska gå hela tiden!"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Taskbar... på svenska...

Får mig spontant att tänka på CD skivor. Alltså Compact Disc skivor, kompakta skivor skivor.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Jo, skrev det först också, men såg att det redan stod i posten innan... ha ha.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Broken-arrow:

Kommenterade ang en upptäckt oljeläcka på hydraulikcylnindrar till maskinteknikerna som reparerade, att jag brukar försöka trycka fett i åkvagnarna en gång i månaden iaf.

De tittade på mig, den ena säger: du är en av ett fåtal...

Ja menar, företag kan köpa maskiner för miljonbelopp och köra 24/7, sen orkar man inte ta en kvart i månaden och trycka i lite fett. Bättre o köra tills kulorna trillar ut..

Jo, rätt komiskt egentligen, när vi bygger om maskiner oftast så brukar vi tänka på det och ha automatisk smörjning på mest kritiska (inte alltid, beror på vad för förutsättningar och budget).

Skrivet av PV52:

Känner igen det där, fast för en annan så är det vi anställs som vill göra regelbunden service (fett, tvätt, osv.) Men vi får inte för våra arbetsledare, för "maskinerna ska gå hela tiden!"

Skickades från m.sweclockers.com

mm blir ju lite problem där anställda ska ta ansvaret (där en avdelning ansvarig för reparationer hade varit bättre, men går ju inte på småföretag tyvärr).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Palmerskal:

Min mormor laddar sin telefon med en "eltråd"...

Ja fixade en ny antenn till en FM-radio från en bit 230v kopparkabel,
en bekant frågade om det var så bra ide då det "kunde finnas ström kvar i kabeln"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Min granne som är 85 år brukar komma hit ungefär en gång i veckan och vilja ha hjälp med allt möjligt. Men nu på senare tid har jag varit nere hos henne säkert 20 gånger med samma problem. Problemet är att hon trycker på source knappen på fjärrkontrollenen hela tiden så hon hamnar på en annan kanalkälla än hdmi 1 och varje gång säger hon: jaaaaahaaaaaaa nu förstår jag. Så nu har jag tejpat över den knappen

Finns ju såna där DORO-kontroller istället, med stora knappar och inte jättemånga val. Min granne ska få en sån i julklapp, 80-årig sjökapten med släng av parkinsons, han kommer åt alla möjliga knappar hela tiden.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Haha, ja mycket känner man igen (jobbade ca. 3 år med support tidigare). Speciellt detta med att folk totalt vägrar läsa instruktioner, viktiga mail o.s.v. och sedan ringer ändå och undrar vad som hänt och vad de ska göra trots att de fått instruktioner.
Eller att man förväntas ge support dygnet runt, på kafferasten, på lunchen, på väg till bussen, på ICA en söndag...
Eller när någon kommer in med en bekants kusins barnbarns laptop som är totalt belamrad med malware och virus, och "har blivit så långsam", och så förväntas man fixa den antingen på betald arbetstid eller på fritiden.

En annan klassiker är när något inte fungerar och man frågar "Kommer det något felmeddelande?". "Nej, det händer ingenting när jag klickar". Sen remotar man in och det första man ser är ett stort felmeddelande över halva skärmen... "Jaha det där, men det trodde jag inte var så viktigt".

Har också en äldre släkting som alltid säger "Datorn vill inte" eller "Nej det gillar den inte" ungefär som datorn hade ett eget liv. H*n vägrar också ta bort alla ikoner för diverse bloatware från skrivbordet.."Nej, de ska nog vara där".

Hade en sån användare idag som klickade bort alla felmeddelanden den fick. "De där brukar jag alltid klicka bort för det står bara en massa konstig text som jag inte förstår ändå så det är säkert inget allvarligt". Det är lite som att skicka in bilen på verkstad för att bensinlampan lyser och man antar att "det är väl inget allvarligt fel så jag struntar i det".

Användarna blir inte väldigt glada heller när man påpekar det för dem. Hade någon som var väldigt stolt över att vara teknikkunnig för han kunde byta plats på skärmarna på kontrollpanelen helt själv och visste hur man rensade internetcachen. Gick ofta till IT och sa "visst är det jobbigt med användare som inte kan något om datorer" och så gick han höhöhö-andes därifrån. Fick ett samtal från honom för någon dag sen om att hans nätverk inte fungerade så jag gick dit och kollade på det. Kom fram till felet ganska fort men ville att han skulle kolla först om han inte kunde klura ut det själv. "Nej jag har prövat allt och rensa cache och allt möjligt men inget fungerar utan det måste vara något jätteknepigt och tekniskt problem".
Hans nätverkskabel satt inte i. Förklaringen till det var att "jag drar alltid i den när jag hämtar kaffe på morgonen så jag drog ur den för det såg inte ut att vara någon viktig sladd". Förstås så sätter vi på IT bara i sladdar i användarnas datorer för att det ska se snyggt ut, vi tänker ju självklart inte att de ska ha någon funktion eller något sånt. Hur var det förresten med de där "användarna som inte kunde något om datorer"?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Fick hem en dator idag och en jädrans överraskning. Efter kontakt med en Nybyggare som byggt sin första dator men med startproblem så tog jag an mig det hela,givetvis gratis som jag alltid gör. började med att kolla monteringen för att sedan ta ut komponenter en efter en, till min totala chock drog jag ut en av 2 minnesstickor som var helt nedkletad med kylpasta, aldrig sett något liknande och nu kvarstår ju vad jag skall göra med detta, inte ens nu i efterhand vill jag tro på vad jag har nyss sett.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Skulle lära min morsa hur man startade explorer. Började med att hjälpa henne navigera till skrivbordet där det stod "Internet Explorer"

Sedan fick jag berätta hur hon skulle göra för att få upp webbläsaren. Jag sa - Dubbelklicka på ikonen med vänstra musknappen.

Hon: klick ........................klick
Jag: Du får klicka snabbt.
Hon: klick .................. klick
jag: Ännu snabbare, alltså klicka 2 ggr så snabbt du kan.
hon: Klick..........klick
Jag: för guds skull
Hon: klick.....klick
Jag tar musen och visar såhär gör man.
Hon: jaha de verkade inte svårt.. klick.........klick...
*facepalm*

Stunden där efter satt jag och funderade om det tar såhär lång tid att lära henne klicka upp webbläsaren.. vad är nästa steg? Hur många steg måste jag gå igenom... kändes som dagen skulle vara förevigt

Permalänk
Medlem

Underbar tråd som har gett mycket skratt, när man läser den här tråden förstår man varför de finns dator körkort.

Men man blir däremot förvånad över hur ofta folk ignorerar felmeddelanden och anser/tror inte det är viktigt, även folk som struntar i att läsa manualen utan tror att det bara är tuta och köra.

@Dassh
Det där känner jag igen med min moder fast med mobilen...varje gång det plingar till så undrar hon vems de är, även fast jag har ställt in unika ringsignaler som ingen annan har.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Underbar tråd som har gett mycket skratt, när man läser den här tråden förstår man varför de finns dator körkort.

Men man blir däremot förvånad över hur ofta folk ignorerar felmeddelanden och anser/tror inte det är viktigt, även folk som struntar i att läsa manualen utan tror att det bara är tuta och köra.

@Dassh
Det där känner jag igen med min moder fast med mobilen...varje gång det plingar till så undrar hon vems de är, även fast jag har ställt in unika ringsignaler som ingen annan har.

Själv fick jag nyss frågan från min morsa ifall chromecasten måste vara inkopplad för att streama till den.

Men i stunder som dessa så måste man komma ihåg att man själv är dum som ett fån när det kommer till vissa saker, för att inte tala om hur man får hjärnsläpp med jämna mellanrum.

Permalänk
Inaktiv

En kompis köpte en ny 144hz skärm och var väldigt stolt över den och pratade alltid om hur skönt det var med 144hz när man spelade.

Det största problemet var bara att han körde skärmen i 60hz i 1års tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon247522:

En kompis köpte en ny 144hz skärm och var väldigt stolt över den och pratade alltid om hur skönt det var med 144hz när man spelade.

Det största problemet var bara att han körde skärmen i 60hz i 1års tid

Placebo är underbart!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

@AmdX2: Vad hände sen?