Fick äntligen mina K812 häromveckan som jag beställt från Thomann! Har sneglat på dessa sedan de släpptes men inte tagit steget då jag tyckt att de varit för dyra i förhållande till hurpass mycket jag bedömt att ett par nya hörlurar skulle öka min livskvalitet. Men nu när jag såg att de äntligen hamnat under tiotusingen slog jag till.
Har ett par K701 sedan ganska precis 10 år tillbaka som använts närmast dagligen, och innan dess körde jag ett par K240 av den hederliga varianten (600 ohms Monitor). Båda fungerar ypperligt än idag.
Spelar främst genom en Little Dot MKIII som får signal via en första generationens Cambridge Audio DacMagic, men har även en enklare diskret förstärkare. Den biten blir nog nästa uppgradering för mig.
Några intryck av K812 hittills.
Börjar med det jag initialt tycker är mindre lyckat. Den medföljande kabeln. Det känns riktigt fattigt att det är en 3,5mm kontakt till en sån dyr hörlur (K701 har en riktig 6,3mm) och att man ska behöva en adapter för att koppla in den i de flesta vettiga förstärkare som har 6,3mm. Samtidigt förstår jag tanken med att de är så lättdrivna och ska kunna köras direkt ur det mesta, så det är väl mest principen och känslan att man måste skarva. De borde åtminstone skickat med två separata kablar itstället för en adapter. Det blir nog en kompletteringsbeställning där.
Blev även lite förvånad att de är "Made in Slovakia". Tydligen har AKG flyttat produktionen dit sedan några år tillbaka. Inget ont i det egentligen, men det är något speciellt med förväntningarna på något "Made in Austria". Där blev jag lite besviken, men hade jag läst på innan så hade jag varit mentalt förberedd.
Nu till det positiva. Det första man märker (efter att ha sett hur snygga de är förstås!), är att de är otroligt sköna att ha på sig. Något K701 fått kritik för är sina hårda kuddar under huvudbandet som ligger an mot huvudet. Jag upplevde det lite störande från början med mina, men tänker inte på det idag. Detta problem finns inte alls på K812 som har en något annorlunda design på huvudbandet och det som ligger an mot huvudet är slätt. Det är inte heller "självjusterande" som på K701, här måste man ställa in manuellt via ett enkelt handgrepp för att det ska passa huvudet. Väl inställda sitter de som gjutna. Designen på själva kuddarna är riktigt genomtänkt, och de är ordentligt djupa. Örat är helt fritt och man måste nog ha bra utstående öron om det ska finnas en chans att de tar i något innanför kuddarna.
Jag tillhör de som vill att hörlurar ska återge ljud på neutralast möjliga sätt. De ska intet ändra, tillägga eller förtiga. Jag älskar det som är krispigt och detaljerat, på samma sätt som jag älskar foton tagna med längsta möjliga skärpedjup. Jag vill kunna leta efter det jag vill höra och se, och kunna ha möjlighet att finna det jag söker utan att vara begränsad av vad luren låter mig höra eller fotografen tycker jag skall fokusera på. Lämna det beslutet till mig tack! Detta var i särklass största anledningen att jag valde dessa framför andra lurar i prisklassen.
SID-musik är något jag älskar. Jag njuter av detaljerna i alla orenheter, filter sweeps och alla små sprak och knäppljud som uppkommer när man byter instrument utan korrekt hard restart, kanalsynkronisering, ringmodulering för att inte tala om siddar med samples som brutalt våldför sig på 6581ans stackars volymregister, gärna gjorda med gamla goda sound- eller rockmonitor! Dessa detaljers kracklande skönhet måste återges med en ninjas katanas precision. De får aldrig drunkna i något uppmjukande bludder utan ska återges så krispiga och tydliga att det inte ska finnas någonstans att springa och ingenstans att gömma sig! K812 visar där omedelbart upp att de är värdiga efterföljare till K701. Allt hörs. Allt. Det är så tydligt att det inte är klokt. Jag upptäcker nya detaljer hela tiden, i musik jag hört om och om igen hundratals gånger.
De har definitivt mer punch än K701. Basen är mer distinkt. Även om jag är mer av en mellanregister/diskant-kille som vill ha mitt material knivskarpt snarare än ooomph-ight, så har jag känt en viss tunnhet i basen på mina tidigare lurar. K812 fyller upp detta precis till den nivån jag önskar, samtidigt som de återger mina favoritfrekvenser än tydligare.
Mina förväntningar på ökad livskvalitet? Överträffade med marginal. Så till den grad att jag överväger ett par till jobbet också.