Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

Aa tkr dom verkar nice, har oxå kollat på DT770 Pro 80Ohm som ska ha lite busbas.
Tror jag gör så att ja åker och provlyssnar ist för att fortsätta läsa mig till en uppfattning.
Ty för input!

Bra idé, alltid viktigt att ta och lyssna på lurar. DT770 är roliga, men de är mer för att koppla in i en DAC/AMP med sina 800 Ohm, V-Moda vinner inte mycket på detta, i mitt tycke, vilket gör dem mer lämpade för bärbart. Bara en ltien tanke Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Bra idé, alltid viktigt att ta och lyssna på lurar. DT770 är roliga, men de är mer för att koppla in i en DAC/AMP med sina 800 Ohm, V-Moda vinner inte mycket på detta, i mitt tycke, vilket gör dem mer lämpade för bärbart. Bara en ltien tanke Lycka till!

Aa. Har ett Asus STX II-ljudkort i datorn så det borde vara lugnt, dock är det ju ett plus om dom funkar att dra med sig. Lyssnar med Akg K701-lurar atm men dom funkar verkligen inte till all musik. Letar lxm efter ett par lurar som funkar t genrer K701 är mindre bra till (all hiphop typ).

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem

Söker ett par hörlurar att ha på kontoret (enbart musiklyssning av blandad genres) någonstans runt 1000-1500:- Det jag söker är ungefär:

- sitter bra på efter ett par timmar på ett större huvud
- inte för varma efter ett par timmar
- gärna noice cancelling men inte ett krav
- bra ljud såklart, gärna för house
- behöver inte vara trådlöst

Permalänk
Medlem

@vajjan: Till det priset så kan du nog glömma NC om du vill ha bra ljud också. Kolla på t.ex. Beyerdynamic DT770, Audio Technica M50X eller Sennheiser HD598CS.

Permalänk
Medlem

Någon mer som inte fått sina Sennheiser HD 598Cs lurar som beställde på BF från amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyrreffs:

Någon mer som inte fått sina Sennheiser HD 598Cs lurar som beställde på BF från amazon?

Vilken Amazon beställde du från? Vad står det under tracking?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Vilken Amazon beställde du från? Vad står det under tracking?

tyska

Leverans har lämnat logistikcentrum och är på väg. på amazon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyrreffs:

tyska

Fick mitt med uhm Schenker har jag för mig. Har du ett uthämtningsställe i närheten så kan man hämta på numret paketet har och slipper vänta på brevet.. det kom dagen efter det var framme, här i alla fall.
Fast det är klart har det inte kommit till Sverige än så går det inte så bra..
EDIT: Eller pratar jag om ett annat paket nu, fick ett med DHL också, där jag svara "1" och hämtade det på utlämningsstället efter jobbet. Fick ett sms när det var på transport inom Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyrreffs:

tyska

Okej, jag beställde därifrån också. De brukar använda Postnord, så ta trackingnumret från Amazon och lägg in det i Postnords paketsök.

Permalänk
Medlem

AKG K812, några första intryck

Fick äntligen mina K812 häromveckan som jag beställt från Thomann! Har sneglat på dessa sedan de släpptes men inte tagit steget då jag tyckt att de varit för dyra i förhållande till hurpass mycket jag bedömt att ett par nya hörlurar skulle öka min livskvalitet. Men nu när jag såg att de äntligen hamnat under tiotusingen slog jag till.

Har ett par K701 sedan ganska precis 10 år tillbaka som använts närmast dagligen, och innan dess körde jag ett par K240 av den hederliga varianten (600 ohms Monitor). Båda fungerar ypperligt än idag.

Spelar främst genom en Little Dot MKIII som får signal via en första generationens Cambridge Audio DacMagic, men har även en enklare diskret förstärkare. Den biten blir nog nästa uppgradering för mig.

Några intryck av K812 hittills.

Börjar med det jag initialt tycker är mindre lyckat. Den medföljande kabeln. Det känns riktigt fattigt att det är en 3,5mm kontakt till en sån dyr hörlur (K701 har en riktig 6,3mm) och att man ska behöva en adapter för att koppla in den i de flesta vettiga förstärkare som har 6,3mm. Samtidigt förstår jag tanken med att de är så lättdrivna och ska kunna köras direkt ur det mesta, så det är väl mest principen och känslan att man måste skarva. De borde åtminstone skickat med två separata kablar itstället för en adapter. Det blir nog en kompletteringsbeställning där.

Blev även lite förvånad att de är "Made in Slovakia". Tydligen har AKG flyttat produktionen dit sedan några år tillbaka. Inget ont i det egentligen, men det är något speciellt med förväntningarna på något "Made in Austria". Där blev jag lite besviken, men hade jag läst på innan så hade jag varit mentalt förberedd.

Nu till det positiva. Det första man märker (efter att ha sett hur snygga de är förstås!), är att de är otroligt sköna att ha på sig. Något K701 fått kritik för är sina hårda kuddar under huvudbandet som ligger an mot huvudet. Jag upplevde det lite störande från början med mina, men tänker inte på det idag. Detta problem finns inte alls på K812 som har en något annorlunda design på huvudbandet och det som ligger an mot huvudet är slätt. Det är inte heller "självjusterande" som på K701, här måste man ställa in manuellt via ett enkelt handgrepp för att det ska passa huvudet. Väl inställda sitter de som gjutna. Designen på själva kuddarna är riktigt genomtänkt, och de är ordentligt djupa. Örat är helt fritt och man måste nog ha bra utstående öron om det ska finnas en chans att de tar i något innanför kuddarna.

Jag tillhör de som vill att hörlurar ska återge ljud på neutralast möjliga sätt. De ska intet ändra, tillägga eller förtiga. Jag älskar det som är krispigt och detaljerat, på samma sätt som jag älskar foton tagna med längsta möjliga skärpedjup. Jag vill kunna leta efter det jag vill höra och se, och kunna ha möjlighet att finna det jag söker utan att vara begränsad av vad luren låter mig höra eller fotografen tycker jag skall fokusera på. Lämna det beslutet till mig tack! Detta var i särklass största anledningen att jag valde dessa framför andra lurar i prisklassen.

SID-musik är något jag älskar. Jag njuter av detaljerna i alla orenheter, filter sweeps och alla små sprak och knäppljud som uppkommer när man byter instrument utan korrekt hard restart, kanalsynkronisering, ringmodulering för att inte tala om siddar med samples som brutalt våldför sig på 6581ans stackars volymregister, gärna gjorda med gamla goda sound- eller rockmonitor! Dessa detaljers kracklande skönhet måste återges med en ninjas katanas precision. De får aldrig drunkna i något uppmjukande bludder utan ska återges så krispiga och tydliga att det inte ska finnas någonstans att springa och ingenstans att gömma sig! K812 visar där omedelbart upp att de är värdiga efterföljare till K701. Allt hörs. Allt. Det är så tydligt att det inte är klokt. Jag upptäcker nya detaljer hela tiden, i musik jag hört om och om igen hundratals gånger.

De har definitivt mer punch än K701. Basen är mer distinkt. Även om jag är mer av en mellanregister/diskant-kille som vill ha mitt material knivskarpt snarare än ooomph-ight, så har jag känt en viss tunnhet i basen på mina tidigare lurar. K812 fyller upp detta precis till den nivån jag önskar, samtidigt som de återger mina favoritfrekvenser än tydligare.

Mina förväntningar på ökad livskvalitet? Överträffade med marginal. Så till den grad att jag överväger ett par till jobbet också.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Kul! K812 är ju en ganska "opopulär" lur, men det finns inte mycket recensioner om dem. Ska du ha ett par till jobbet då har det ju kommit en sluten variant (K872).

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Det vore verkligen spännande att få provlyssna K872. Det är så mycket roligt man skulle vilja ha, har börjat kolla på DAC:ar och förstärkare. Har läst mycket bra om O2+ODAC, men aldrig fått testa...

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Schiit har släppt sin Fulla 2 som ser ut att vara den bästa dac/Amp combo för 99 dollar enligt mig.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (off topic)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Fick äntligen mina K812 häromveckan som jag beställt från Thomann! Har sneglat på dessa sedan de släpptes men inte tagit steget då jag tyckt att de varit för dyra i förhållande till hurpass mycket jag bedömt att ett par nya hörlurar skulle öka min livskvalitet. Men nu när jag såg att de äntligen hamnat under tiotusingen slog jag till.

Har ett par K701 sedan ganska precis 10 år tillbaka som använts närmast dagligen, och innan dess körde jag ett par K240 av den hederliga varianten (600 ohms Monitor). Båda fungerar ypperligt än idag.

Spelar främst genom en Little Dot MKIII som får signal via en första generationens Cambridge Audio DacMagic, men har även en enklare diskret förstärkare. Den biten blir nog nästa uppgradering för mig.

Några intryck av K812 hittills.

Börjar med det jag initialt tycker är mindre lyckat. Den medföljande kabeln. Det känns riktigt fattigt att det är en 3,5mm kontakt till en sån dyr hörlur (K701 har en riktig 6,3mm) och att man ska behöva en adapter för att koppla in den i de flesta vettiga förstärkare som har 6,3mm. Samtidigt förstår jag tanken med att de är så lättdrivna och ska kunna köras direkt ur det mesta, så det är väl mest principen och känslan att man måste skarva. De borde åtminstone skickat med två separata kablar itstället för en adapter. Det blir nog en kompletteringsbeställning där.

Blev även lite förvånad att de är "Made in Slovakia". Tydligen har AKG flyttat produktionen dit sedan några år tillbaka. Inget ont i det egentligen, men det är något speciellt med förväntningarna på något "Made in Austria". Där blev jag lite besviken, men hade jag läst på innan så hade jag varit mentalt förberedd.

Nu till det positiva. Det första man märker (efter att ha sett hur snygga de är förstås!), är att de är otroligt sköna att ha på sig. Något K701 fått kritik för är sina hårda kuddar under huvudbandet som ligger an mot huvudet. Jag upplevde det lite störande från början med mina, men tänker inte på det idag. Detta problem finns inte alls på K812 som har en något annorlunda design på huvudbandet och det som ligger an mot huvudet är slätt. Det är inte heller "självjusterande" som på K701, här måste man ställa in manuellt via ett enkelt handgrepp för att det ska passa huvudet. Väl inställda sitter de som gjutna. Designen på själva kuddarna är riktigt genomtänkt, och de är ordentligt djupa. Örat är helt fritt och man måste nog ha bra utstående öron om det ska finnas en chans att de tar i något innanför kuddarna.

Jag tillhör de som vill att hörlurar ska återge ljud på neutralast möjliga sätt. De ska intet ändra, tillägga eller förtiga. Jag älskar det som är krispigt och detaljerat, på samma sätt som jag älskar foton tagna med längsta möjliga skärpedjup. Jag vill kunna leta efter det jag vill höra och se, och kunna ha möjlighet att finna det jag söker utan att vara begränsad av vad luren låter mig höra eller fotografen tycker jag skall fokusera på. Lämna det beslutet till mig tack! Detta var i särklass största anledningen att jag valde dessa framför andra lurar i prisklassen.

SID-musik är något jag älskar. Jag njuter av detaljerna i alla orenheter, filter sweeps och alla små sprak och knäppljud som uppkommer när man byter instrument utan korrekt hard restart, kanalsynkronisering, ringmodulering för att inte tala om siddar med samples som brutalt våldför sig på 6581ans stackars volymregister, gärna gjorda med gamla goda sound- eller rockmonitor! Dessa detaljers kracklande skönhet måste återges med en ninjas katanas precision. De får aldrig drunkna i något uppmjukande bludder utan ska återges så krispiga och tydliga att det inte ska finnas någonstans att springa och ingenstans att gömma sig! K812 visar där omedelbart upp att de är värdiga efterföljare till K701. Allt hörs. Allt. Det är så tydligt att det inte är klokt. Jag upptäcker nya detaljer hela tiden, i musik jag hört om och om igen hundratals gånger.

De har definitivt mer punch än K701. Basen är mer distinkt. Även om jag är mer av en mellanregister/diskant-kille som vill ha mitt material knivskarpt snarare än ooomph-ight, så har jag känt en viss tunnhet i basen på mina tidigare lurar. K812 fyller upp detta precis till den nivån jag önskar, samtidigt som de återger mina favoritfrekvenser än tydligare.

Mina förväntningar på ökad livskvalitet? Överträffade med marginal. Så till den grad att jag överväger ett par till jobbet också.

Kul inlägg! Det va just sådana inlägg jag hade i åtanke när jag drog igång den här tråden

Har själv alltid dragit mig åt en med neutral signatur, har ägt K240 mk2, k242 HD, k550 och nu senast ett par Q701. Q701 låter rikgit bra, va sugen på att gå på k702 istället då den är mer neutral i basen men jag är ändå nöjd med mitt val.

Det är synd att K812 inte är mer populär, jag hade lätt lagt mina pengar åt det hållet än tex hifiman

Frågan är om ett par K702 skulle vara ett komplement till mina Q701, om den lilla extra neutraliteten är värt att äga båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Kul! K812 är ju en ganska "opopulär" lur, men det finns inte mycket recensioner om dem. Ska du ha ett par till jobbet då har det ju kommit en sluten variant (K872).

Hur gick det med Shure lurarna. Tror du det skulle passa en som gillar Beyer och KEF. Snart kanske jag bestämmer mig ifall det blir lite jul rea. Det är färgen på KEF Space One som gör att jag inte riktigt vågar, jag hade velat ha dem i någon helt svart färg. Annars provar jag nog Sonus lurarna i vit/svart, har för mig det fanns den kombinationen.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om man kan köpa Schiit produkter från någon åf här i Sverige?
Söker en amp/dac och Schiit Fulla 2 såg väldigt intressant ut men den verkar inte finnas tillgänglig på någon av deras EU-sajter samt jag vet inte hur mycket frakten skulle gå på om man beställde från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Söker en amp/dac och Schiit Fulla 2 såg väldigt intressant ut men den verkar inte finnas tillgänglig på någon av deras EU-sajter samt jag vet inte hur mycket frakten skulle gå på om man beställde från dem.

Finns en firma i Norge som säljer dem, kommer inte ihåg vad den heter däremot.

@buddaz: kan skriva lite ikväll

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Simon^L:

Lugn i bussen den utannonserades ju häromdagen. Och holländarna har lagt upp den redan, 99€.
http://www.schiit-europe.com/index.php/schiit-fulla-2-dac-hea...

Britterna verkar sena http://schiit.eu.com/
Och finns ingen svensk ÅF för schiit http://schiit.com/faq/international

Håller med om att den riktigt intressant ut som instegs DAC/AMP. Klenare än O2 men klart snyggare. Och förhoppningsvis roligare DAC-ljud än ODAC. Denna kommer sälja riktigt bra på det priset.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Tjenare alla ljudälskare! Har nyss inskaffat mig ett par HD600 och har ett par HM5 pads liggandes som jag skulle vilja testa med dessa lurar, någon här som har testat? och om någon vet om man kan få tag i bara "monteringsringen" till padsen eller om man får ta och beställa ett par nya och sno den ifrån?

Tack på förhand!

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Medlem

@Larsson96: Varför ska du byta till HM5-pads? Komfort? Testa att böja ut metallskenorna som man justerar storleken med lite så blir de bekvämare. HM5 sägs ju paja ljudet på i princip alla hörlurar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simon^L:

Flera EU siter? De har väl bara en schiit-europe.com, eller har jag missat något? Jag betalde nyss 20euro i frakt för en Modi 2, beräknas landa på uthämtningsstället i morgon

Permalänk
Medlem

Jag fick hem ett hörlursställ igår, tänkte bara säga att jag är grymt nöjd och visa hur det blev.
Det är ett Room Audio Line Stand och jag köpte det på Thomann.

Permalänk
Medlem

@anon8870: Rätt säker på att båda dessa är officiella
http://schiit.eu.com/
http://www.schiit-europe.com/

Permalänk
Inaktiv

@Simon^L: Hmm ok, den enda jag fick fram från schiit hemsidan var denna schiit-europe.com, men klart det kan ju tillkommit någon sedan förra året.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

@Larsson96: Varför ska du byta till HM5-pads? Komfort? Testa att böja ut metallskenorna som man justerar storleken med lite så blir de bekvämare. HM5 sägs ju paja ljudet på i princip alla hörlurar.

Menar absolut inte att de är obekväma, utan är mest nyfiken på hur det påverkar ljudet då jag ändå har ett par liggandes. Såg att det fanns "fake" pads på ebay för runt 80kr, så kanske kör på ett par sånna och demonterar bara för skojs skull

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Skrivet av careface:

Jag fick hem ett hörlursställ igår, tänkte bara säga att jag är grymt nöjd och visa hur det blev.
Det är ett Room Audio Line Stand och jag köpte det på Thomann.

http://i.imgur.com/HrPxR5v.jpg

Såg trevligt ut det där! Men snälla berätta mer om högtalarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Såg trevligt ut det där! Men snälla berätta mer om högtalarna

Haha, det är ett par från Grovemade. Resten hittar du nog bättre på deras hemsida än från mig.

Permalänk
Medlem

Bra lurar. Kör du dem endast genom din Chord Mojo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Bra lurar. Kör du dem endast genom din Chord Mojo?

Räcker gott och väl. Jag har en Fiio E17 också, den gamla modellen och den räcker gott och väl den med.
Jag förstår inte riktigt varför folk tramsar sig så mycket när det gäller förstärkare.

Kan den driva dina lurar upp till en rimlig volym?
Är det svart bakgrund?

Good to go.

Jag kan åtminstone inte urskilja Mojo from E17 i blindtest vid samma volym, även om jag var övertygad när jag precis köpt Mojon om att skillnaden var natt och dag. Folk säger att Mojon är en jättebra match för HD800 (och kom ihåg att HD800 är super-"picky" ) så jag antar att E17 för 900 kronor också är det.

Edit: Med det sagt så finns det såklart väldigt många förstärkare som färgar ljudet avsevärt, vilket många verkar föredra till ett par HD800.
Typ tube-amps eftersom dessa ger varmare ljud och folk tycker HD800 är för ljusa. Men gillar man lurarna som dom är, vilket jag verkligen gör, så är det inga problem.

Jag hade en Chord Hugo innan också, men jag sålde den då jag inte kunde avgöra vilken som var Mojo och vilken som var Hugo i blindtest med mina HD800.

Eller så är jag helt enkelt döv.