Ersättare till Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd

Ersättare till Denon AH-D2000

Hej! Då mina lurar börjar få lite väl många skavanker så börjar det närma sig dagen då jag behöver ersätta mina trogna D2000 lurar, som drivs med hjälp utav ett Xonar Essence STX. Jag stormtrivs med ljudet och vill helt enkelt ha något likvärdigt.

Vilka lurar skulle ni välja för att byta ut dom? Max budget är 2500kr vilket är vad jag gav för dessa ca 2010, men får såklart gärna vara lite lägre

Jag har idagsläget en modmic på mina lurar, så det skulle eventuellt vara möjligt att flytta över denna till dom nya lurarna (fast kabeln har börjat gå av lite, går det att lödda mån tro tror faktiskt bara det är 1 kabel till en mono-mic?); men jag har också funderat på att helt enkelt köpa ett rent gamingheadset t ex Sennheiser GAME Zero, som vad jag förstått är slutna 598 lurar?
Skulle det vara ett bra val eller har ni några bättre rekommendationer på hörlurar som skulle ge mig mer för pengarna ljudmässigt?

Det enda kravet jag har är att det är slutna lurar, jag tror inte jag skulle gilla öppna.

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem

När det kommer till gamingheadset burkar de i regel inte ha något bra ljud (rent ljud). Denna sommaren var jag på Dreamhack, då fans möjlighet att testa ett flertal lurar och även låna med sig dem över ett dygn. Testade självklart ett par bland de dyraste (3500) för å se om dessa kunde levra gött ljud, nej inte till förhållande för vad de kostade. Upplever till och med att ett par hörlurar för 1000kr har bättre ljud egenskaper den ett gamingheadset för 2500+.

Det kort svaret är helt enkelt köp ett par bra hörlurar och separat mic, för att få det optimala ljudet. Men så av en slump hittade jag dessa sennheiser och efter som de säljs på HiFi-klubben som är generellt sett kräsna på ljust ljudet, så bör dessa kunna fungera.

Hoppas något jag sa så här tidigt på morgonen kan vara till någon hjälp!

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Fyndjägare

Du kommer nog tyvärr inte hitta slutna hörlurar för kring 2500 med likvärdigt ljud som D2000.
Motsvarande modeller med den Foster designen idag är
Fostex TH-600
Fostex TH-610
E-Mu Teak
Massdrop Fostex TH-X00
kostar från $399 + moms och tull eftersom de är ovanliga inom Sverige och EU till bra pris.

Gav f.ö. 2200kr för mina Denon D2000 och använder dom fortfarande rätt ofta. Inte konstigt att de ynglat av sig så många varianter nu.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.