AMD "Summit Ridge" med arkitekturen Zen heter Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du menar där fem av tio inte ens sett ett släpp av en CPU för "Prestandasegment" från AMD? Ganska svårt att konkurrera när man inte ens försöker..

"Alla andra gånger..." Det är alltid intressant när folk är så färgade att de bara måste påstå att det blir fiasko VARENDA gång ett annat företag lanserar något. Om AMD bara lanserar produkter "som knappt är likvärdiga med intel/nvidias gamla grejer".. Hur värdelösa är då inte Nvidia som knappast skjuter AMD ur vattnet?

Snacka om att använda sig själv som någon form av norm.

Har de? Eller har folk som inte är associerade med AMD på något sätt påstått saker som sedan AMD fått leva upp till? Folk här inne verkar generellt ha enorma problem att särskilja dessa två saker..

Det kanske fungerar för Intel som dominerar på marknaden men knappast för AMD som behöver nå ut till massan lika mycket som att få in pengar.

Så bulldozer och polaris levde upp till deras egna hype ?

Vi tar inte in prissättningen då den var knas av olika anledningar som jag inte känner till. Men tänk rent prestandamässigt.

Just nu så är polaris nog var de bör vara i pris och prestanda ca 5mån efter release. Bulldozer vill jag inte ens yttra mig om egentligen men deras hype var lite för stor?

Vi kan även ta en till sak: polaris blev hypat att vara sjukt strömsnålt men det visar ju sig inte vara så heller.. men nu kanske det blir så med de nya batcherna av polaris chippen.. vad vet jag.. men en sak är säker och det är att de tyvärr inte levde upp till hypen som de själva skapa.. så känner jag iaf.

Permalänk
Medlem

Frågan är vilken CPU kylare sweclockers ska välja då de ska testa denna CPU? Då prestandan blir bättre med en bra kylare så blir det ett svårt val. Topp kylare kommer gynna AMD missgynna intel. Enkel kylare lägre prestanda som då missgynna AMD och gynna Intel.

Ska bli mycket intressant hur Sweclockers kommer att göra. Tvivlar starkt på att de skicka med någon kylare till sin topp cpu

AMD gör bort sig totalt om de väljer att skicka med en sunkig kylare till sin topp cpu då prestandan variera så mycket beroende på vilken kylare man väljer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Frågan är vilken CPU kylare sweclockers ska välja då de ska testa denna CPU? Då prestandan blir bättre med en bra kylare så blir det ett svårt val. Topp kylare kommer gynna AMD missgynna intel. Enkel kylare lägre prestanda som då missgynna AMD och gynna Intel.

Ska bli mycket intressant hur Sweclockers kommer att göra. Tvivlar starkt på att de skicka med någon kylare till sin topp cpu

AMD gör bort sig totalt om de väljer att skicka med en sunkig kylare till sin topp cpu då prestandan variera så mycket beroende på vilken kylare man väljer.

Dom använder nog samma kylare som alltid men kanske ett speciellt test med väldigt bra kylare? Men ja, det ska bli intressant att se.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Om du pausar videon vid exakt 41:00 så ser man gröna siffror i dom högra, övre hörnen så dom hade visst en FPS-mätare.

https://www.youtube.com/watch?v=4DEfj2MRLtA

Tog även en screenshot så folk ser bättre:

https://minfil.org/h8Z1q3bbb6/Screenshot.png

Ok fint, men man såg de inte live på twitch streamen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom använder nog samma kylare som alltid men kanske ett speciellt test med väldigt bra kylare? Men ja, det ska bli intressant att se.

Man ska nog fundera på att köpa aktier i bolag som gör CPU kylare då det även för en ej oc cpu kommer att avgöra max prestandan.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av criscros:

Så bulldozer och polaris levde upp till deras egna hype ?

Vi tar inte in prissättningen då den var knas av olika anledningar som jag inte känner till. Men tänk rent prestandamässigt.

Just nu så är polaris nog var de bör vara i pris och prestanda ca 5mån efter release. Bulldozer vill jag inte ens yttra mig om egentligen men deras hype var lite för stor?

Vi kan även ta en till sak: polaris blev hypat att vara sjukt strömsnålt men det visar ju sig inte vara så heller.. men nu kanske det blir så med de nya batcherna av polaris chippen.. vad vet jag.. men en sak är säker och det är att de tyvärr inte levde upp till hypen som de själva skapa.. så känner jag iaf.

Bulldozer var ett fatalt PR misslyckande det håller jag med om däremot Polaris kan ju inte AMD rå för att folk börjar hitta på egna rykten. Var ganska tyst från AMDs egna sida.. Så då är ju frågan om AMD verkligen behöver leva upp till den "Hype" som okunniga personer skapar baserad på rykten..

Skrivet av sesese:

Man ska nog fundera på att köpa aktier i bolag som gör CPU kylare då det även för en ej oc cpu kommer att avgöra max prestandan.

Då är ju frågan.. Är folk beredda att betala extra för att få med en kylare som man kan överklocka med? För både Intel och AMD har tidigare sänt med kylare som är "Okej" så länge man inte överklockar till absolut noll prispåslag. AMDs fläkt till min gamla Phenom II 940BE var ju miltals bättre än den skit jag fick till min 2500K t.ex.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Bulldozer var ett fatalt PR misslyckande det håller jag med om däremot Polaris kan ju inte AMD rå för att folk börjar hitta på egna rykten. Var ganska tyst från AMDs egna sida.. Så då är ju frågan om AMD verkligen behöver leva upp till den "Hype" som okunniga personer skapar baserad på rykten..

Då är ju frågan.. Är folk beredda att betala extra för att få med en kylare som man kan överklocka med? För både Intel och AMD har tidigare sänt med kylare som är "Okej" så länge man inte överklockar till absolut noll prispåslag. AMDs fläkt till min gamla Phenom II 940BE var ju miltals bättre än den skit jag fick till min 2500K t.ex.

cpu kylaren till FX8350 är det sämsta...... jag sett och hört. Så hoppas de i så fall ställer mycket högre krav på kylaren RYZEN

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sesese:

cpu kylaren till FX8350 är det sämsta...... jag sett och hört. Så hoppas de i så fall ställer mycket högre krav på kylaren RYZEN

Mest fläkten som är kass, hade de slängt på en bra fläkt, hade det blivit en skaplig kylare, inte någon toppkylare, men skaplig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsyaBoi:

Hejsan alla där ute, jag behöver hjälp med ett nytt Grafikkort. Just nu har jag ett 1024MB ATI AMD Radeon HD 6800 Series (XFX Pine Group) och mitt Moderkort är ett M5A78L-M LX V2 (AM3R2). Och jag är inte så datorkunning men jag undrar om ett ASUS GeForce GTX 1060 Strix OC 6GB passar till mitt moderkort. Mitt nätagg är ett 650W så jag tror nog att det klarar grafikkortet. Finns det någon som vet om det här Grafikkortet passar till mitt moderkort.

Den här tråden handlar om Ryzen. Du får göra en egen tråd

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Håller med om att den är urkass. Fast jag tycker nog att dom kan skippa att skicka med en kylare, likt Intel så får man välja sin egen modell, fast jag kanske bara tänker ur entusiast-perspektivet och swec medlemmarnas synsätt ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sesese:

Nu tänker du lite för mycket i banan "AMD är varma och Intel är kalla" som någon slags naturlag, vilket bara stämmer för enskilda arkitekturer....

Den här 8C/16T-processorn som ställts mot 6900K skall enligt utsago ha en TDP på 95W vilket är lägre än 6900K's 140W.
Alltså skall det i teorin vara en mindre mängd värme som skall avledas, sen hur processorn reagerar vid överklockning jämfört med Intels sett till värme har vi ingen aning om än.

Skrivet av Ratatosk:

Mest fläkten som är kass, hade de slängt på en bra fläkt, hade det blivit en skaplig kylare, inte någon toppkylare, men skaplig.

Skrivet av RVX:

Håller med om att den är urkass. Fast jag tycker nog att dom kan skippa att skicka med en kylare, likt Intel så får man välja sin egen modell, fast jag kanske bara tänker ur entusiast-perspektivet och swec medlemmarnas synsätt ?

Kylaren är väl inte så kass egentligen men det är inte lätt att fixa en billig kyllösning till en 125W-CPU.
Fläkten kunde ju dock varit bättre ärligt talat.

Om jag vore AMD skulle jag likt Intel skippa kylaren, upprör typ ingen alls egentligen och alla köper en ordentlig kylare och blir nöjda istället utan att hitta på stenålders-föreställningar som "HOOGA BOOGA, AMD varma och högljudda, Intel svala och tysta, OOGA BOOGA!"

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nu tänker du lite för mycket i banan "AMD är varma och Intel är kalla" som någon slags naturlag, vilket bara stämmer för enskilda arkitekturer....

Den här 8C/16T-processorn som ställts mot 6900K skall enligt utsago ha en TDP på 95W vilket är lägre än 6900K's 140W.
Alltså skall det i teorin vara en mindre mängd värme som skall avledas, sen hur processorn reagerar vid överklockning jämfört med Intels sett till värme har vi ingen aning om än.

Rätt säker att han pratar om det faktum att ZEN tydligen ska kunna överklockas automatiskt beroende på hur svalt den går, så med en bra kylare får man direkt högre frekvenser och bättre prestanda än man får med en lite sämre kylare

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rixxz:

Rätt säker att han pratar om det faktum att ZEN tydligen ska kunna överklockas automatiskt beroende på hur svalt den går, så med en bra kylare får man direkt högre frekvenser och bättre prestanda än man får med en lite sämre kylare

Det har du nog rätt i ja.
Jag skulle tro att Sweclockers kör enskilda tester med stock-kylare om det medföljes samt en separat sluten vattenkylare som de brukar göra.

Å andra sidan blir det ju rättvist vid överklockning ändå för där dras ju både Intels och AMD's processorer till gränserna med samma kylare.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Tur att det är någon mer än jag som sett AMDs presentation dä de beskrev just detta att en bra kylare automatiskt gör att CPUn oc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Då får det stå för dig i så fall.

Många "entusiaster" gillar snarare att få så mycket för pengarna som möjligt.
Ett bra exempel på det är ju på 90-talet då många köpte märkbart långsammare processorer och helt enkelt klockade dessa till deras dyrare motsvarigheter i prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr är den tiden sedan LÄNGE förbi. CPU klockning på 486, Pentium, II, III, PRO, Coppermine, Tulatin och P4 tiden gav rejält med prestanda. Idag är det ganska små siffror man får ut, de är heller som oftast inte längre värda pengarna.
Glömde CD2 propparna som klockat rätt bra de med i början.

Jag fick ju nästan ut mer extra MHz per CPU i klock med mina gamla dual celeron 366@610Mhz mot min 4790k.
Räknar man det prestandahoppet mot de ynka procent ja får nu så är det inte ens lönt längre.
Grafikkort verkar dock fortfarande finnas hoppa om men o andra sidan verkar ju tillverkarna överklocka dem åt en numera så varför ens orka bry sig...
Lite deppigt svar men tyvärr sanningen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kakaff:

Var det inte en 45W skillnad?
95W TDP för Ryzen, och 140W TDP för i7 6900k?

45 W TDP vilket inte säger så mycket om faktisk strömförbrukning. Mätningarna av hela systemet verkade skilja några watt till AMDs fördel.

Som exempel kan vi titta på Sweclockers test av just Broadwell-E. De tittar på fyra modeller, 6800K, 6850K, 6900K och 6950X. Alla har TDP på 140 W men i testet ser vi att det skiljer upp till 30 W i faktiskt strömförbrukning vid hög belastning med x264. Vi kan även jämföra 6700K (91 W) och 6800K (140 W). De drar båda lika mycket vid hög belastning med Blender och det skiljer 15 W vid x264. Detta trots en skillnad på 49 W i TDP. Vi kan även titta på 3970X med en TDP på 150 W som drar hela 90-100 W mer än 6800K, trots att det bara skiljer 10 W i TDP.

Notera att siffrorna är för hela plattformen.

http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ingen jätte idé att dra ner priset i botten för dem. Ny arkitektur måste tjäna in pengar, intel kan enkelt sänka sina priser och så är karusellen där ingen tjänar pengar igång.

Det är inte att sänka priset till botten, det är fortfarande bra betalt men det är den enda tekniken som fungerar om man slåss mot en jätte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Du tänker fel, snarare ska de ta 9.000 eller 12.000:- för den iaf högsta modellen, iaf i början. För folk ska få veta/tro att den är "det snabbaste man kan köpa".

Fungerar bara om man är snabbast och att kunderna vet om det. Det här är tekniska prylar som få förstår sig på, vill AMD sälja mer än några tusen processorer så måste de ner rejält i pris

Permalänk

kul om det stämmer. hoppas att konkuransen sätter fart nu. men vet hur många gånger amd inte har hållt vad dom lovat. gick över till intel och nvidia efter alla fails.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Har ingen erfarenhet av just den kylaren så jag kan inte yttra mig om det. Däremot så håller Intels kylare inte heller någon hög klass direkt. Så man får vad man betalar för..

Skrivet av RVX:

Samma pris men ingen kylare.. Hade hellre tagit med kylaren inkluderat i detta fallet.

Skrivet av klk:

Det är inte att sänka priset till botten, det är fortfarande bra betalt men det är den enda tekniken som fungerar om man slåss mot en jätte.

Men faktum kvarstår. AMD måste få igen utvecklingskostnaderna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Samma pris men ingen kylare.. Hade hellre tagit med kylaren inkluderat i detta fallet.

Fast om man inte tänkt använda den medföljande kylaren är det ju bara en extra kostnad för oss. Har aldrig nånsin använt den medföljande kylaren på alla system jag byggt genom åren.
Så ser jag det i alla fall, men jag kanske tänker helt galet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Då CPUn inte är klar så förstår man varför det inte har kommit några läckor på prestandan i spel eller program.

Frågan är hur lång tid det är kvar tills Första konsumenten i Sverige har ett komplett dator med en RYZEN som cpu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Fungerar bara om man är snabbast och att kunderna vet om det. Det här är tekniska prylar som få förstår sig på, vill AMD sälja mer än några tusen processorer så måste de ner rejält i pris

Skrivet av klk:

Men det har ju visat sig att det inte fungerar även om AMD har bäst prestanda. Sänker AMD priset väldigt lågt så sänker konkurrenterna så att dom ligger lite ovanför eller på samma pris och då köper folk från konkurrenterna, dom få som köper av AMD gör att AMD ändå inte får in nå pengar eftersom att priset har sänkts så mycket Utan nog är det bara att dom tar betalt eftersom det finns inget val längre, funkar inte det så går AMD bort och då får det vara så, får tacka för deras tid och att det var bra så länge det varade.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Fast om man inte tänkt använda den medföljande kylaren är det ju bara en extra kostnad för oss. Har aldrig nånsin använt den medföljande kylaren på alla system jag byggt genom åren.
Så ser jag det i alla fall, men jag kanske tänker helt galet.

I slutändan blir skillnaden noll i pris. Se bara på Intels senaste processorer som de släppt utan kylare. Kostar detsamma.. i vissa fall är de processorerna dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Räcker som sagt med en ny bättre fläkt så blir Svensson nöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Men det har ju visat sig att det inte fungerar även om AMD har bäst prestanda. Sänker AMD priset väldigt lågt så sänker konkurrenterna så att dom ligger lite ovanför eller på samma pris och då köper folk från konkurrenterna, dom få som köper av AMD gör att AMD ändå inte får in nå pengar eftersom att priset har sänkts så mycket Utan nog är det bara att dom tar betalt eftersom det finns inget val längre, funkar inte det så går AMD bort och då får det vara så, får tacka för deras tid och att det var bra så länge det varade.

Min tanke: Vill AMD få snabba marknadsandelar, lägg till Win 7/8 stöd. http://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/
Eftersom de pressar hårt på "game-cpu" osv... där har du 39% av marknaden, som Intel överger med Kaby Lake, och AMD gör med denna Ryzen CPU också.

De enda som förlorar på att låsa ute detta är AMD. Alla gamla Intel CPUer kommer användas för det, inkl Skylake. AMD har inte råd att mista dessa %...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Windows har väl alltid varit kass på multitasking? Operativsystemet som var klart bättre var ju OS/2 när det fanns

Borde inte Linux sprungit om Windows på denna punkt?

Kasst; njae.
Mediokert: ja

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

I slutändan blir skillnaden noll i pris. Se bara på Intels senaste processorer som de släppt utan kylare. Kostar detsamma.. i vissa fall är de processorerna dyrare.

Ja så pass.
Det är en konstig formel hur nånting lyckas bli dyrare när "mindre" ingår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Nja det håller jag inte med dig om och lustigt nog är det just AMD som på 2000-talet visar upp sig i mitt exempel.
De tog rejäla marknadsandelar av Intel på några år genom att bygga en i de flesta benchmarkingprogram snabbare CPU än Intel hade att erbjuda. De lyckades trots en mycket märkestrogen skara datoranvändare ta rejäla marknadesandelar av Intel.
Intel svarade med att dumpa sina priser så det sjöng om det till företag som HP, DELL m.m och låste upp tillverkare på helt sjuka sätt bara för att AMD inte skulle få ännu mer av kakan. Sedan satte de igång en R&D av en "NY" cpu och samtidigt vidareutvecklade sin Netburst teknologi som inte direkt var någon höjdare i framförallt första versionen.
AMD hade självklart lägre priser än motsvarande Intel produkt ut i butikerna men hos de stora tillverkarna var det nog inte så.
Intel är en jättedrake som har så med pengar att det inte vet vart de skall stoppa dem.
Det är helt enkelt ingen ide att sälja bort sina grejor för skit pengar för konkurrenten. Skall de konkurrera och framförallt på lång sikt måste de helt enkelt erbjuda en bättre produkt än Intel och också kunna finansiera R&D för att kunna vidareutveckla den.

Fördelen idag (tror iafall jag) är att dagens marknad är mycket mer medveten.
Skulle AMD släppa en CPU som är minst lika bra eller bättre än Intels kommer marknadsandelarna att flyttas mycket snabbare nu än i början på 2000-talet bla pga den mycket mer utbildade skaran användare och sättet personer idag vågar prova "nya" saker och inte på samma sätt är märkestrogna.

Mitt eget spånande fortsätter nedan
Tyvärr tror jag inte att den idag nästan sovande draken Intel som för den stationära marknaden inte släppt något av egentligt intresse sedan Sandy Bridge 2011(tror jag det var) kommer oförberedda till bordet. Kan bli intressanta lyft ifrån dem med här inom framtiden.
Med det sagt bör det kanske ändå sägas att CPU prestanda för vanliga användare och framförallt gamers som är en väldigt växande skara användare idag inte verkar ha det egentliga primära behovet av varken IPC eller hur många Cores man har. GPU verkar vara det som alla behöver och i alla former och med prestanda som inte ens är uppfunnen än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Min tanke: Vill AMD få snabba marknadsandelar, lägg till Win 7/8 stöd. http://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/
Eftersom de pressar hårt på "game-cpu" osv... där har du 39% av marknaden, som Intel överger med Kaby Lake, och AMD gör med denna Ryzen CPU också.

De enda som förlorar på att låsa ute detta är AMD. Alla gamla Intel CPUer kommer användas för det, inkl Skylake. AMD har inte råd att mista dessa %...

Började det inte bli omständigt att installera W7 redan på Skylake/x170-platformen? USB-drivare som saknades under installationen osv. Så oavsett om AMD "lägger till stöd" (antar att du menar i form av drivrutiner post-OS-installation?) så kommer det fortfarande vara en pina att installera äldre Windows-versioner.

Microsoft kör all in på Windows 10 och vill dra pluggen till W7/W8 så snabbt de kan, lika bra att inte dra ut på lidandet med halvhjärtade drivrutiner....mina 2 cent.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid