Första brott - grov ratt fylla wtf

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toivo83:

Du måste ju veta varför du inte gjorde det?
Du tog ett aktivt beslut att hoppa ur taxin och ta bilen istället.
Och sen ta föräldrarnas bil med.

Nu är det ju dock så att jag tog bilen full och det finns inget jag kan göra för att ändra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

Kollade lite i hans post history
Du ska inte köra full

Ptja, det var bra sagt. Mindre bra utfört.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Fängelse och boja är inte alls garanterat som vissa uttryckt i tråden, om du är villig och bedöms som lämplig kan du mycket väl få avtjäna straffet genom samhällstjänst. Antalet timmar blir troligen 50 om du tidigare är ostraffad, det är brottslighetens straffvärde som i första hand är av betydelse vid bestämmande av antalet samhällstjänsttimmar.

För grovt rattfylleri kan du räkna med 24 månaders spärrtid, men du måste påvisa ett nyktert leverne när du ansöker om nytt körkorts-tillstånd genom att ta prover under 6 månader. Dessa kan påbörjas efter 18 månader.
(Över 12 månader så måste man ta om körkortet)

Sedan kommer transportstyrelsen kräva att du fortsätter påvisa ett nyktert leverne genom att lämna minst 4 prover under 12 månader x2, dvs 8 prover under 24 månader totalt. Grovt rattfylleri.

Alternativt alkolås i bilen som någon skrev tidigare i tråden.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av twk:

Du verkar inte särskilt ångerfull. Din största oro är att det påverkar din semesterresa... Var glad att du inte kraschade bilen eller körde på någon. Hittade det här när jag googlade:

"1,0 promille
Sluddrigt tal. Svårt att gå stadigt. Försämrad muskelkontroll. Svårt att kontrollera känslor"

Ändå sätter du dig i bilen?! Jag ska inte skriva mer då jag säkerligen kommer att bryta mot många av SweClockers regler...

Skickades från m.sweclockers.com

Nu får det räcka med moralpoliser....

Kan tala om för dig att hade jag varit i hans situation så hade jag också oroat mig mest över hur fyllekörningen påverkar MIG!
Sen vet vi inte hur dåligt han körde. Visst har man sen reaktionsförmåga o sämre perfiferiseende men på en landsväg kan jag inte tänka mig att han krockar så länge han kör med låg hastighet o har marginaler.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Campaigner:

Kan tala om för dig att hade jag varit i hans situation så hade jag också oroat mig mest över hur fyllekörningen påverkar MIG!
Sen vet vi inte hur dåligt han körde. Visst har man sen reaktionsförmåga o sämre perfiferiseende men på en landsväg kan jag inte tänka mig att han krockar så länge han kör med låg hastighet o har marginaler.

De grundade bara beslutet på min promillehalt, de kryssade inte ens i att jag "Visat tydliga tecken på påverkan av alkohol eller annat ämne".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Fast nu har inte TS gjort något som endast är moraliskt fel, utan ett allvarligt brott med fängelse som påföljd.

Du tycker alltså att det är okej att köra full om man kör hyggligt och på landsväg. Du själv blir drabbad av det rattfyllo lär du ändra åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Fast nu har inte TS gjort något som endast är moraliskt fel, utan ett allvarligt brott med fängelse som påföljd.

Du tycker alltså att det är okej att köra full om man kör hyggligt och på landsväg. Du själv blir drabbad av det rattfyllo lär du ändra åsikt.

Hjälper ju dock inte att kalla mig dum i huvudet, även om jag är det.

Permalänk
Medlem

Har själv varit inblandad i en trafikolycka med dödlig utgång (Utan alkohol) och jag vill bara säga att Alexander7938 hade EN SÅDAN JÄVLA TUR att han inte körde ihjäl någon.

Jag undrar sen om det inte var personalen på macken där dom stannade till som tipsade polisen. Om det var det som hände vill jag ge dem en eloge.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Hjälper ju dock inte att kalla mig dum i huvudet, även om jag är det.

Det här jag inte gjort. Vad fick du det ifrån?

Många reagerade på dina tidiga inlägg då du verkade sakna förståelse för det allvarliga brott du begått.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Det här jag inte gjort. Vad fick du det ifrån?

Många reagerade på dina tidiga inlägg då du verkade sakna förståelse för det allvarliga brott du begått.

Vart antydde jag att just du skrivit det? Läs om igen, noggrannare!
Hade fullt upp med att tänka på vad påföljderna för mig blev, tänkte mest på vad som hänt och inte vad som kunde ha hänt.

Det jag vill få fram är att det spelar ingen roll hur mycket skäll ni ger mig eftersom brottet är begått, det enda som händer är att jag mår sämre. Men om ni vill skriva av er varsågoda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Till alla moralpoliser>>>> Antalet döda i trafiken 2015= 260
Antalet döda till följd av alkoholmissbruk 2015= 1950
Antalet döda av alkohol i trafiken= 80

Man kan oxå använda sig av statistik till att se att trådskaparen valde det minst farliga alternativet!
(Undra om jag får några påhopp.....)

Nu tog du inte med alla andra droger som också bidrar till antalet dödade i trafiken. Om du sedan sätter det i relation till hur många nyktra bilfärder som sker så blir bilden lite tydligare för dig, trådskaparen tog allt annat än det säkraste alternativet.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

@anon160117: för att din största oro är din semesterresa och att föräldrarna kommer få vet det, vilket dem säkert gör antingen efter polisen har ringt dem själva eller när du få post hem från polisen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@anon160117: för att din största oro är din semesterresa och att föräldrarna kommer få vet det, vilket dem säkert gör antingen efter polisen har ringt dem själva eller när du få post hem från polisen.

Varför skulle dem ringa dem och berätta det?
Han är myndig i lagens mening så de har inte rätt att göra det.

Permalänk
Medlem

Vid grov rattfylla får du räkna med indraget körkort i 2 år, har du tur slipper du undan med böter men du riskerar definitivt fängelsestraff. Efter 2 år måste du utföra nytt förarprov för att få körkort. Utlandsresa vid risk för fängelsestraff lär vara knepigt, jag skulle hört mig för med polisen innan jag planerar något ytterligare och även ifall de släpper iväg dig lär det kräva speciellt visum för att komma in i Australien så hör med deras ambassad vilket inresevisum som behövs för dig.

Farsan körde rattfull och blev av med körkortet... har inget medlidande för personer som gör denna dumhet, bättre att man får sitt straff och inser allvaret i tid än efter man råkat ha ihjäl någon pga sitt dåliga omdöme.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Hade fullt upp med att tänka på vad påföljderna för mig blev, tänkte mest på vad som hänt och inte vad som kunde ha hänt.

Det jag vill få fram är att det spelar ingen roll hur mycket skäll ni ger mig eftersom brottet är begått, det enda som händer är att jag mår sämre. Men om ni vill skriva av er varsågoda.

Du citerade mig och skrev: "Hjälper ju dock inte att kalla mig dum i huvudet" då antyder du att jag har kallat dig dum i huvudet. Det har jag inte gjort, även om du i tråden ger ett sådant intryck.

Permalänk
Medlem

@Triton242: med tanken på vad han har skrivit i tråden så verka han ju fortfarande bo hemma hos föräldrarna. Och i så fall kan jag tänka mig att dem kommer blandas in i det här även om han är myndigt själva.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BadArg:

Vid grov rattfylla får du räkna med indraget körkort i 2 år, har du tur slipper du undan med böter men du riskerar definitivt fängelsestraff. Efter 2 år måste du utföra nytt förarprov för att få körkort. Utlandsresa vid risk för fängelsestraff lär vara knepigt, jag skulle hört mig för med polisen innan jag planerar något ytterligare och även ifall de släpper iväg dig lär det kräva speciellt visum för att komma in i Australien så hör med deras ambassad vilket inresevisum som behövs för dig.

Farsan körde rattfull och blev av med körkortet... har inget medlidande för personer som gör denna dumhet, bättre att man får sitt straff och inser allvaret i tid än efter man råkat ha ihjäl någon pga sitt dåliga omdöme.

Håller med, bra att de stannade mog innan jag hann göra mer dumt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Triton242: med tanken på vad han har skrivit i tråden så verka han ju fortfarande bo hemma hos föräldrarna. Och i så fall kan jag tänka mig att dem kommer blandas in i det här även om han är myndigt själva.

Tja som sagt. Polisen får inte prata med föräldrarna om detta då han är myndig, möjligen om de får meddela att bilen till en ägare har varit med om en incidens. Då är det dock inte föräldrarna som blir varskodda utan ägaren till bilen som nu iofsig råkar vara samma person
Sedan kan det ju vara så att föräldrarna öppnar sonens post om han nu bor på adressen, det vet ju så klart inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tja som sagt. Polisen får inte prata med föräldrarna om detta då han är myndig, möjligen om de får meddela att bilen till en ägare har varit med om en incidens. Då är det dock inte föräldrarna som blir varskodda utan ägaren till bilen som nu iofsig råkar vara samma person
Sedan kan det ju vara så att föräldrarna öppnar sonens post om han nu bor på adressen, det vet ju så klart inte jag.

Exakt!

Sedan lär de ju undra varför deras son är borta i en hel månad, om han inte väljer boja då, men då måste alla i bostaden ge sitt medgivande till att han får avtjäna straffet med boja. Så det blir lite knixit att undanhålla situationen för sin familj

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Håller med, bra att de stannade mog innan jag hann göra mer dumt!

Du sa att du körde din fars bil, var är den nu? Hemma på gården? Vem körde hem den isf?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Vafan ska jag säga liksom? Det är som det är just nu, jag hoppas bara att mina planer inte blir helt förstörda pga mitt misstag...

Riktigt dumt att köra alkoholpåverkad

Körde bra, inge farlig körning etc..

Intressant hur olikt en utekväll kan gå, mest lust att bara hoppa av en bro just nu (tänker inte ta livet av mig jag har bara aldrig befunnit mig i en så dålig situation som nu)

Du säger att du är full av ånger och att du inser att du gjort något dumt. Men samtidigt så inser du verkligen inte att du gjort något dumt.
Om det är grovt rattfylleri så var det farlig körning även om du uppfattade det som säkert. Att du i efterhand fortfarande tror att det var säkert visar att du fortfarande inte fattat något. Poängen är att du inte känner hur mycket sämre din uppfattningsförmåga, koncentration och reaktionstid är sänkt. Om du tycker den var okej och därmed tycker den var säker så har du verkligen inte förstått riskerna med att köra påverkad. Du har ånger för att du blev tagen, inte för att du körde full.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pnorberg:

Du sa att du körde din fars bil, var är den nu? Hemma på gården? Vem körde hem den isf?

Kompis körde hem den idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Förstår att det inte är lätt att förstå med ditt handikapp, för din bristande intelligens kan inte klassas som något annat än ett handikapp.

Citatfunktions grundläggande syfte är att du skall kunna rikta din kommentar till en viss person. I detta fall citerade du en person och påpekade att det är onödigt att påpeka din bristande intelligens. Självklart känner han sig på påhoppad då han aldrig antytt något sådant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Du säger att du är full av ånger och att du inser att du gjort något dumt. Men samtidigt så inser du verkligen inte att du gjort något dumt.
Om det är grovt rattfylleri så var det farlig körning även om du uppfattade det som säkert. Att du i efterhand fortfarande tror att det var säkert visar att du fortfarande inte fattat något. Poängen är att du inte känner hur mycket sämre din uppfattningsförmåga, koncentration och reaktionstid är sänkt. Om du tycker den var okej och därmed tycker den var säker så har du verkligen inte förstått riskerna med att köra påverkad. Du har ånger för att du blev tagen, inte för att du körde full.

Du har helt rätt, tyvärr så är man inte så klok full. Det stämmer verkligen, jag känner inte mycket ångest över att kag körde full utan mest straffet

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av twk:

Jag tycker det är mildare att köra full om man är försiktig ute på landet än om man kör full i stan. Var en kort sträcka dessutom.
Dock måste man vara medveten om att ens reaktionsförmåga o periferiseende är nedsatt och vilka straff man riskerar.
Sen brydde ju sig polisen inte om att kryssa i det där om svårigheter att gå.

Subjektiva händelser kan visst få mig att tycka annorlunda.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Jag håller helt med dig! Ung och dum right?

Får se hur jag gör med päronen, skulle behöva lite sömn men mitt liv känns ku helt jävla förstört just nu så rätt svårt att få någon sömn

Roligt att du har en semesterresa att se fram emot. En kompis till mig skulle "bara" köra hem två kompisar för ett par år sedan, slutade i en singelolycka där den ene dog och den andre fick bestående men som kommer att påverka dennes liv för all framtid.

Jag tror på "ung och dum" i de flesta fall, men rattfylla är inte en av dem. Du har lagt ditt eget och din kompis liv på roulettebordet, och på något sätt förstår du det inte själv.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av anon160117:

Du har helt rätt, tyvärr så är man inte så klok full. Det stämmer verkligen, jag känner inte mycket ångest över att kag körde full utan mest straffet

Inget konstigt med det. Det var en undersökning där de kollade bilförares uppmärksamhet o det visade sig att (vad jag kommer ihåg) så missade de i snitt 1 av 4 skyltar. Dessutom så var det mest oroliga över böter o skador på sitt egna fordon.
Så folk är egoistiska vilket är helt naturligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Du har lagt ditt eget och din kompis liv på roulettebordet, och på något sätt förstår du det inte själv.

Inte bara det, utan även vem som helst som skulle kunna ha varit ute och åkt. Skulle kunna ha varit en barnfamilj.

Permalänk

@anon160117:

Jag tycker bara att det är riktigt bra att ingen kom till skada, vore förjävligt för dig som måste leva med det och oändligt mer för till exempel en eventuell fotgängare och anhöriga eller liknande. Det jag hoppas är att det kommer att upphöra här och nu, att du säger att du mår dåligt låter för mig som ett bra tecken.

Vissa här misstänker på grund av din attityd att det här inte va första gången du körde rattfull och det tjafssas i tråden om så är fallet eller ej., Jag erbjuder dig här nu, att berätta om så är fallet så slipper vi tjafs. Än en gång, hoppas att du mår dåligt på ett sådant sätt, att det vänds till ånger och ett NEJ nästa gång du får tanken att det är skönare att åka bil 2 km med 1,1 promille. I så fall är det här en bra och välbehövlig läxa du kommer va glad att du kom undan med så billigt.

PS.

"Du har helt rätt, tyvärr så är man inte så klok full. Det stämmer verkligen, jag känner inte mycket ångest över att kag körde full utan mest straffet"

Fast det där lät ju tvärt emot mina förhoppningar... Kom igen, hur kan det va så svårt att se att du kunde ha förstört flera människors liv? Låter som att du kan behöva hjälp på traven av professionella här, gör dig själv en tjänst och be om hjälp fast det säkert är svårt. Hade det varit lätt hade alla gjort det.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Varför skulle dem ringa dem och berätta det?
Han är myndig i lagens mening så de har inte rätt att göra det.

Läser du igenom så ser du att det gällde hans fars bil.

Så hans far kommer absolut att bli kontaktad (om han inte redan är det till och med) angående huruvida TS haft tillgång till bilen och huruvida han känt till TS alkoholintag när han satt sig i bilen.