Ubuntu kraschade, och video/ljud funkade inte

Permalänk
Medlem

Ubuntu kraschade, och video/ljud funkade inte

Hej
jag har aldrig sett eller prövat Linux förut. Så jag bestämde mig för att göra det igår. Laddade ner Ubuntu Desktop 16.04.1 igår och installerade det via USB. Men ljud och video funkade inte. Och tillslut kraschade det, så jag fick starta om datorn. Men det hängde sig varje gång jag försökte logga in.

Dessutom fanns inte appen till en VPN-tjänst i Service Manager... :/

Postar det här i hopp om att det finns en lösning...?

i3
HD graphics 2000
4 GB Ram

MVH

Permalänk
Medlem

@Lafa:
Du kan prova en äldre/nyare version av ubuntu. Främst nyare då. Det finns livecd du kan prova. Jag föredrar Linux Mint, det var baserat på Ubuntu men är nu mer direkt baserat på debian. Vilket Ubuntu också är. Det är alltid att föredra att prova med livecd först så du ser att ljud, nätverk etc fungerar.

Antar du har uppdaterat allt? Om inte så öppna terminalen och skriv: sudo apt update && sudo apt upgrade -y
Om det inte hjälper så kolla under system->additional drivers (kommer inte ihåg vad de har döpt det till på svenska

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

versionen du kör på är den senaste stabila versionen, dock är jag lite frågande om du valde att använda tredjeparts mjukvara underinstallationen samt hade internet aktiverat?
Är det en laptop du försöker installera det på, Möjligen en Lenovo?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kom på nu vad jag gjorde för fel.

Det fanns två alternativ för USB-stickan i "boot"-menyn när man startar datorn. Jag valde fel alternativ.

Nu kör jag ubuntu! Windows 10 är ett spionprogram?

Ljud och video funkar.

Dock har jag en liten fråga, det råkar stå 4 stycken "ubuntu" i början när man ska starta datorn. Nåt fel?

Permalänk
Medlem

@Lafa:
Hehe skönt det inte behöver vara svårare än så Mjo håller med, gillar verkligen inte Win10, själv kör jag win7, kommer köra det så länge det går. Installerade Win10 på sambons dator. Suger verkligen. Får t o m stänga av allt vad gäller energispar samt stänga av strömmen helt annars startar datorn upp mitt i natten.

Bara jag får plats sen så kommer jag köra Linux på Allt utom spel. Och bara ha igång datorn när man ska spela.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag gillade Windows 10. Men att dem gav bort det gratis gör en misstänksam. Massövervakning.

Permalänk
Medlem

Jag måste trycka på F9 eller mellanslag (trycker båda) när man startar datorn, för att kunna komma in i Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Nån som vet varför jag måste ha USB-stickan med Ubuntu, isatt i datorn - och sedan trycka på F9 i början av startprocessen av datorn, för att sedan välja "EFI Boot Sources" ---> "Ubuntu" - för att överhuvudtaget kunna komma in i operativsystemet?

ps. det finns 4 stycken "Ubuntu" alternativ på "EFI Boot Sources" (+ då USB-stickan med Ubuntu))

Permalänk
Medlem

Ni är medvetna om att canonical(skaparna av ubuntu) oxo har lite skev bild om ens privatliv 😀
Hade kört vilken annan dist som helst förutom ubuntu om det är ens privata säkerhet man är mån om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Ni är medvetna om att canonical(skaparna av ubuntu) oxo har lite skev bild om ens privatliv 😀
Hade kört vilken annan dist som helst förutom ubuntu om det är ens privata säkerhet man är mån om.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha. Hur vet du detta?

Det måste ju ändå va mil säkrare än Windows 10...

Permalänk
Medlem

Jag måste ha ställa om grafikinställningarna till lägre, på CS: Source för att det ska flyta på fint. Men man vänjer sig snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Jaha. Hur vet du detta?

Det måste ju ändå va mil säkrare än Windows 10...

Jag skulle nog säga att det är på ungefär samma nivå.
https://fixubuntu.com/

Iofs verkar det bara gälla unity men de flesta kör antagligen det iom att det är default wm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Jag skulle nog säga att det är på ungefär samma nivå.
https://fixubuntu.com/

Iofs verkar det bara gälla unity men de flesta kör antagligen det iom att det är default wm.

Skickades från m.sweclockers.com

Hm vad skitigt...

iaf så kör jag inte ubuntu längre. det gick tillslut inte att komma in på det vid omstart av datorn.

nu kör jag Linux Mint 18.1 !! Har du något gott att säga om det? Jag såg att det var den mest populära versionen av Linux (år 2014, 2015)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Hm vad skitigt...

iaf så kör jag inte ubuntu längre. det gick tillslut inte att komma in på det vid omstart av datorn.

nu kör jag Linux Mint 18.1 !! Har du något gott att säga om det? Jag såg att det var den mest populära versionen av Linux (år 2014, 2015)

Inte provat det. Kör endast debian utan gui på mina servrar och ett tag körde jag arch på min laptop, men nu har jag windows 10 på alla mina desktop/laptops. Om man är mån om sin integritet ska man undvika distros som är gjorda av amerikanska företag, tex canonical/ubuntu. Bättre med en ren open source lösning isåf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Inte provat det. Kör endast debian utan gui på mina servrar och ett tag körde jag arch på min laptop, men nu har jag windows 10 på alla mina desktop/laptops. Om man är mån om sin integritet ska man undvika distros som är gjorda av amerikanska företag, tex canonical/ubuntu. Bättre med en ren open source lösning isåf.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok.

Det har blivit nåt fel på min dator. Den känner inte av en USB-sticka med en .iso-fil, vid start av datorn. USB-stickan kommer inte fram som alternativ. Jag använder windows-programmet Rufus, har alltid funkat... Det betyder att jag inte kan byta operativsystem. Nu är jag fast i Mint 18.1 då :/

Nån som vet om det går att få samma interface/utseende i Mint som det är i Ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Jag skulle nog säga att det är på ungefär samma nivå.
https://fixubuntu.com/

Iofs verkar det bara gälla unity men de flesta kör antagligen det iom att det är default wm.

Skickades från m.sweclockers.com

Unity Tweak Tool finns på Linux Mint också, men jag är helt nybörjare och kan inte hitta programmet efter att jag installerat det... :s

Kan nån säga vart jag hittar programmet i Mint?
Ubuntu var ju lite lättare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Ok.

Det har blivit nåt fel på min dator. Den känner inte av en USB-sticka med en .iso-fil, vid start av datorn. USB-stickan kommer inte fram som alternativ. Jag använder windows-programmet Rufus, har alltid funkat... Det betyder att jag inte kan byta operativsystem. Nu är jag fast i Mint 18.1 då :/

Nån som vet om det går att få samma interface/utseende i Mint som det är i Ubuntu?

Det är inte så att du måste välja uefi/gpt i Rufus för att få det att funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Unity Tweak Tool finns på Linux Mint också, men jag är helt nybörjare och kan inte hitta programmet efter att jag installerat det... :s

Kan nån säga vart jag hittar programmet i Mint?
Ubuntu var ju lite lättare...

Jag personligen föredrar Mint alla dagar i veckan. Mest pga Unity dock. Det var väl "bara" Unity den så övervakningen skedde i? Det den gjorde var att kopplade upp sig till internet. Så när du sökte på filer lokalt så fick man även med svar från internet. För mig att de också hade lite koll på vad du gjorde för att kunna anpassa söksvaren bättre.
Mint är nu mer baserat direkt på Debian och inte Ubuntu.

Gällande problem med usbminnen så har jag stött på lite problem när man ska skriva över ison till usbminnet. Inte alltid den blir bootbar. Det finns lite olika program. Men ett som är bättre, uinetboot nånting har jag för mig. Kommer inte ihåg exakt, men man får välja vilken dist man vill ha så laddar den hem den direkt och skriver till minnet. De sättet har alltid fungerat.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har du testat med USB image writer i Linux Mint? Jag har för mig att den installeras med Mint.

Tveksam om du kan köra Ubuntus Unity i Mint. Vilken kör du? MATE, Cinnamon, XFCE, KDE...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Det är inte så att du måste välja uefi/gpt i Rufus för att få det att funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Hm! Det funkade. Nu kör jag Ubuntu igen. Aldrig sett nåt gulligare

Får hoppas att det fortsätter funka att stänga av och starta datorn, så det inte kraschar som tidigare.

Linux Mint "hackade" synbart i skärmen när jag scrollade i webbläsaren. Mycket störande.

*

Linux är ju mycket snabbare än Windows. I alla fall i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Hm! Det funkade. Nu kör jag Ubuntu igen. Aldrig sett nåt gulligare

Får hoppas att det fortsätter funka att stänga av och starta datorn, så det inte kraschar som tidigare.

Linux Mint "hackade" synbart i skärmen när jag scrollade i webbläsaren. Mycket störande.

*

Linux är ju mycket snabbare än Windows. I alla fall i mitt fall.

Jag hade liknande problem som dig för att starta. Det visade sig att jag hade installerad det i BIOS mode, inte i UEFI mode. Man är tvungen att välja "rätt" när du installerar från USB stickan. Hur det ser ut varierar beroende på din dator. Behöver du support kan du söka på ditt datornamn och "ubuntu".

Ang privacy. Canonical fix rejält med kritik (välförtjänt) för deras "dash search" i ubuntu 14.04 (eller vilken version det nu var). 16.04 har ändrat på hur det fungerar, amazon appen är inte inkluderad, och om man vill skicka data eller ej är helt valfritt/enklare att ta bort. Finns i "system settings/privacy&security/search" menyn. Slå av så kommer det inte att skickas några sök termer längre. Vill du slå av mer finns det två kryssrutor för error reports och system information under "Diagnostics" i samma fönster. Nog för att det var kasst av dem att börja med det, men att jämföra det med win10 skulle jag säga är ett väldigt stort steg. Mycket mindre telemetri, och du kan helt välja bort utan att förlora någon egentlig funktionalitet alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag hade liknande problem som dig för att starta. Det visade sig att jag hade installerad det i BIOS mode, inte i UEFI mode. Man är tvungen att välja "rätt" när du installerar från USB stickan. Hur det ser ut varierar beroende på din dator. Behöver du support kan du söka på ditt datornamn och "ubuntu".

Ang privacy. Canonical fix rejält med kritik (välförtjänt) för deras "dash search" i ubuntu 14.04 (eller vilken version det nu var). 16.04 har ändrat på hur det fungerar, amazon appen är inte inkluderad, och om man vill skicka data eller ej är helt valfritt/enklare att ta bort. Finns i "system settings/privacy&security/search" menyn. Slå av så kommer det inte att skickas några sök termer längre. Vill du slå av mer finns det två kryssrutor för error reports och system information under "Diagnostics" i samma fönster. Nog för att det var kasst av dem att börja med det, men att jämföra det med win10 skulle jag säga är ett väldigt stort steg. Mycket mindre telemetri, och du kan helt välja bort utan att förlora någon egentlig funktionalitet alls.

Ok, får hoppas att det kommer funka nu. Har redan prövat starta om datorn en gång och det har inte blivit några fel än.

Tack, gjort det nu. Blivit gladare över min dator efter att ha skiljt mig från Windows. Det flyter ju på så snabbt!

Sjukt va att jag trodde Windows var herre på täppan, och Linux bara nåt skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Linux Mint "hackade" synbart i skärmen när jag scrollade i webbläsaren. Mycket störande.

Hm märkligt samma sak nu i Ubuntu, ser jag... undrar om det var så i förra installationen..

"Hacken" ser ut som om datorskärmens "glas" går sönder, som en kant. När man scrollar i webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Hm märkligt samma sak nu i Ubuntu, ser jag... undrar om det var så i förra installationen..

"Hacken" ser ut som om datorskärmens "glas" går sönder, som en kant. När man scrollar i webbläsaren.

Tearing?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kanske, ja. Nu försvann det nästan (1 gång blev det så) efter jag prövat Counter-Strike: Source.