delbetala valfri summa varje månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Behövde en säng ganska akut, den summan har man ofta inte liggandes, men en säng har lång livslängd och jfr med en dator telefon eller tv, så håller de ofta kvalité många år efter, medans tv dator telefon och annat är bytt flera gånger om:)

jo absolut inget fel i det, men räknas då fortfarande in i kategorin "överkonsumtion", sen kan man rättfärdiga handlingen hur man vill:)

Med det menar jag inte att det är "fel" med avbetalning, bara man är medveten att man betalar för att få något idag, istället för imorgon

Men jag tycker att svenska skolan eller föräldrar MÅSTE ta större ansvar att lära ut hur man ska hantera sin ekonomi, är helt horribelt om man zoomar ut och kollar på dagens samhälle och inställning, hur allt styrs till att konsumera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Då jag jobbat på Telia så är jag ganska säker på vad jag skriver. Avbetalningen är 100% kostnadsfri från avgifter samt räntor förutsatt att du har ett abonnemang. Ofta har telia även billigare pris vid avbetalning än om du köper kontant. Vi har haft flera kampanjer t.ex. Chromecast vid avbetalning 240kr. Kontantköp 399kr. Eller flertalet olika Marshall högtalare som varit prissänkta flera hundralappar om man tar det på avbetalning istället för kontant. Sen brukar säljare i butik ge det lägre priset vid ett kontantköp iaf, men i de riktlinjer som telia ger oss för kampanjerna står att det gäller vid delbetalning endast.

Du skriver: "förutsatt att du har ett abonnemang", hmmm vart kan dom ta betalt för finansieringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Du skriver: "förutsatt att du har ett abonnemang", hmmm vart kan dom ta betalt för finansieringen?

Men snälla... Abonnemang har man väl oavsett när du köper telefonen på Telia? Vare sig du köper den kontant eller på avbetalningen så kostar telefonen/produkten exakt lika mycket. Så avbetalningen är gratis för alla Telias kunder.

Sen är ju själva vinsten för telia att de använder ett inkassobolag som de själva äger. Alltså om du inte betalar=mer vinst till Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Men snälla... Abonnemang har man väl oavsett när du köper telefonen på Telia? Vare sig du köper den kontant eller på avbetalningen så kostar telefonen/produkten exakt lika mycket. Så avbetalningen är gratis för alla Telias kunder.

Sen är ju själva vinsten för telia att de använder ett inkassobolag som de själva äger. Alltså om du inte betalar=mer vinst till Telia.

De väljer att finansiera sin "gratis avbetalning" genom att lägga några kronor på abonnemanget, inget konstigt med det, det är deras affärsstrategi helt enkelt

är ju bara att gå in och jämnföra, telia är i de flesta fall det dyraste abonnemanget man kan ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

De väljer att finansiera sin "gratis avbetalning" genom att lägga några kronor på abonnemanget, inget konstigt med det, det är deras affärsstrategi helt enkelt

är ju bara att gå in och jämnföra, telia är i de flesta fall det dyraste abonnemanget man kan ha

Det stämmer att telia har högre priser vilket självklart finns mycket att säga till om.

Men: Då priserna inte har höjts sedan avbetalningen har införts samt att datamängden har mer än dubblerats på samma tid finner jag ditt påstående att det är inbakat i priset felaktigt.
Det är kostnadsfritt då Telia äger inkassobolaget och då även kan tjäna pengar på de som inte betalar fakturan, Telia tar ingen risk och måste inte sälja skulden vidare till ett kreditbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Det stämmer att telia har högre priser vilket självklart finns mycket att säga till om.

Men: Då priserna inte har höjts sedan avbetalningen har införts samt att datamängden har mer än dubblerats på samma tid finner jag ditt påstående att det är inbakat i priset felaktigt.
Det är kostnadsfritt då Telia äger inkassobolaget och då även kan tjäna pengar på de som inte betalar fakturan, Telia tar ingen risk och måste inte sälja skulden vidare till ett kreditbolag.

Absolut har de fixat till så att abonnemangen är mycket bättre nu(är själv nöjd kund hos Telia sen över 10 år), men Telia var absolut inte först med att fixa till abonnemangen, utan blev påtryckta av konkurrenter.

Du måste tänka på att Telia är ett utdelande aktiebolag och deras främsta uppgift är att öka ägarvärde och utdelning, kan lova dig att de tar betalt för sin "kostnadsfria avbetalning" genom dolda avgifter i dels abonnemanget samt inköpspriset på sina telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Absolut har de fixat till så att abonnemangen är mycket bättre nu(är själv nöjd kund hos Telia sen över 10 år), men Telia var absolut inte först med att fixa till abonnemangen, utan blev påtryckta av konkurrenter.

Du måste tänka på att Telia är ett utdelande aktiebolag och deras främsta uppgift är att öka ägarvärde och utdelning, kan lova dig att de tar betalt för sin "kostnadsfria avbetalning" genom dolda avgifter i dels abonnemanget samt inköpspriset på sina telefoner

Tror inte vi kommer längre än så här.
Telia har iaf kostnadsfri avbetalning på alla sina produkter för alla kunder som har någon form av abonnemang hos Telia.

Men jag förstår hur du tänker, men jag håller ej mer om din slutsats. Telia bör inte behöva ta höjd för denna avbetalning i sina abonnemang då det inte kostar dem något. Ingen risk tas och Telia jobbar aktivt för att så många kunder som möjligt ska avbetala. Då de vill att så många som möjligt ska ta denna kostnadsfria avbetalning är min slutsats att Telia tjänar pengar på avbetalningarna. Antagligen genom de som missar fakturor eller inte betalar då de får höga avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Tror inte vi kommer längre än så här.
Telia har iaf kostnadsfri avbetalning på alla sina produkter för alla kunder som har någon form av abonnemang hos Telia.

Men jag förstår hur du tänker, men jag håller ej mer om din slutsats. Telia bör inte behöva ta höjd för denna avbetalning i sina abonnemang då det inte kostar dem något. Ingen risk tas och Telia jobbar aktivt för att så många kunder som möjligt ska avbetala. Då de vill att så många som möjligt ska ta denna kostnadsfria avbetalning är min slutsats att Telia tjänar pengar på avbetalningarna. Antagligen genom de som missar fakturor eller inte betalar då de får höga avgifter.

Håller med:p vi har kommit ganska långt off-topic:P

Ha en trevlig helg:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

"Jag har inte råd med den här prylen, så därför betalar jag 600 kr mer för den än jag hade behövt annars."
Rätta mig om jag har fel, men om man har ont om pengar är det väl ytterst lämpligt att undvika onödiga utgifter?

600 mer på 10 000 är ingenting. Men visst, är det 600 mer på 1000 kronor så är det väldigt dyrt.

Jag har köpt både möbler och dator på avbetalning och sen betalat av under 1-2 år.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

600 mer på 10 000 är ingenting. Men visst, är det 600 mer på 1000 kronor så är det väldigt dyrt.

Jag har köpt både möbler och dator på avbetalning och sen betalat av under 1-2 år.

Nej, det är klart. 6% är ingenting. Det frodas i käften på investerare som kan få 6% garanterad avkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

600 mer på 10 000 är ingenting. Men visst, är det 600 mer på 1000 kronor så är det väldigt dyrt.

Jag har köpt både möbler och dator på avbetalning och sen betalat av under 1-2 år.

Problemet med den mentaliteten är att helt plötsligt är det inte 600 på 10 000 utan 6 000 på 100 000 och du sitter med för många små betalningar och du missar att betala i tid och deras sjuka räntor slår in och du kan inte betala dessa så du åker på ränta på ränta och kronofogden och om du har tur så hjälper lyxfällan dig att förstå att avbetalningar är kasst.

Det är skrämmande hur dålig buffert många i Sverige har att inte ha tillgång till iaf en månadslön som buffert och inte ha förmåga att spara till saker i förtid och måste förlita sig på dessa avbetalningar.

Permalänk
Medlem

@compkloster:

Många svar i tråden redan om privatekonomi och att det kostar extra med lån på ett eller annat sätt (uteblivna rabatter, rea, effektiv ränta eller t.ex. vinsten av att inte konkurrenterna tar ditt köp.)

Om din dator just tvärdog, börja kolla vad felet beror på och köp de delar du behöver. Börjar komma mycket billiga beg cpu, ram och mobos nu, köp en ny och bra psu.

Min regel gällande lån är att bara låna till hus eller eventuellt bil, annars ska det betalas direkt. Har inte råd annars.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Det är skrämmande hur dålig buffert många i Sverige har att inte ha tillgång till iaf en månadslön som buffert och inte ha förmåga att spara till saker i förtid och måste förlita sig på dessa avbetalningar.

Jag håller med och blev ganska förvånad över civilekonomen ovan som menade att 'man' oftast inte har 15tkr i buffert men tyvärr ser det nog ut så i dagens samhälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag håller med och blev ganska förvånad över civilekonomen ovan som menade att 'man' oftast inte har 15tkr i buffert men tyvärr ser det nog ut så i dagens samhälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan bara hålla med, 15tKr är vad jag sätter in på sparkontot varje månad, Men det verkar som att det brinner i fickan på folk nu för tiden när dom får sin lön och bara måste köpa nya kläder och annan skit så fort lönen kommer in och sen knappt ha pengar till mat på slutet av månaden.

Permalänk
Medlem

Har man ett relativt säkert kassaflöde förstår jag inte problemet, att datorn blir 600 kr dyrare spelar ju ingen roll egentligen. Jag har spenderat mer än så extra för att jag köpt sakerna i butik för att slippa vänta på leverans (fått för mig att bygga nytt en fredag och då vill man ju bygga samma helg). Samma koncept gäller ju avbetalningen, man vill ha något snabbare och produkten blir dyrare. Allt hänger då på vilket kassaflöde man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har man ett relativt säkert kassaflöde förstår jag inte problemet, att datorn blir 600 kr dyrare spelar ju ingen roll egentligen. Jag har spenderat mer än så extra för att jag köpt sakerna i butik för att slippa vänta på leverans (fått för mig att bygga nytt en fredag och då vill man ju bygga samma helg). Samma koncept gäller ju avbetalningen, man vill ha något snabbare och produkten blir dyrare. Allt hänger då på vilket kassaflöde man har.

Jojo, spontantitet med preferenser är ju en lyx och något som normalt kostar extra. Ex får jag för mig att åka till new york om tre timmar så är det antagligen rätt dyrt. Kanske måste jag ta taxi dessutom. Kanske inte har tid att ringa runt å fråga/använda skyscanner. Etc.. Om jag inte har tur att det finns sista minuten, då. Eller om jag vill gå på en slutsåld konsert ikväll, ja då blir jag ju hänvisad till dyr andrahandsmarknad.

Somliga har råd, andra inte. Viktigast är att man är medveten om kostnaderna samt att man helst även har inkomster som kan täcka dessa. Ekonomi handlar om prioriteringar. Själv har jag sällan bråttom att köpa sällanköpsvaror, blir en fin slant jag kan lägga på annat istället.

En annan variant på detta är väl att oftast på internetforum verkar ju den rationella valet vara den som förespråkas mest. Ex att det är bäst att lägga en prisbevakning genom prisjakt på en produkt som man läst på mycket om sen för att köpa vid rätt tillfälle. Men verkligheten blir, som för dig, att folk vill ha saker nu och köper. Det är där ex elgiganten och webbhallen tjänar slantarna.

Detsamma blir gällande krediter. Det kan tyckas rationellt att inte betala 600 kronor i avgifter extra för en mobiltelefon som kostar 2500 kronor. Men men. Alla är vi olika och prioriterar olika. Inte är vi robotar, även om det oftast resoneras som så på internetforum.

---

Att stirra sig blind på kassaflöde, som är em ögonblicksbild, för att sätta upp sig på lån på 24 mån+ kanske inte alltid är så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Att stirra sig blind på kassaflöde, som är em ögonblicksbild, för att sätta upp sig på lån på 24 mån+ kanske inte alltid är så bra.

Ett kassaflöde är inte bara en ögonblicksbild, det kan vara en mer eller mindre säker projektion av framtiden. I en uppskattning om framtida kassaflöden bör man rimligen vägt in de risker som finns.

Är man t.ex. fastanställd har man en viss anställningstrygghet vilket gör att framtida inkomster blir relativt säkra, är det då så fel att köpa något idag som kostar av framtida inkomster? Visst finns det en risk inblandat i det hela men så länge man är medveten om den och tycker den är acceptabel är det ju egentligen inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Visst finns det en risk inblandat i det hela men så länge man är medveten om den och tycker den är acceptabel är det ju egentligen inga problem.

Problemet med avbetalningsplaner är att de allra flesta inte ens är medvetna om riskerna. Man kan tycka att de får skylla sig själva som inte kollar upp villkoren men de flesta ser bara det som står i fetstil och tror att det är vad de kommer att få betala.

Den räntefria avbetalning som nämndes tidigare i tråden är ett utmärkt exempel där de flesta bara ser ordet 'räntefritt' och tror att det innebär att inga övriga kostnader tillkommer när man i själva verket åker på uppläggningsavgift á 495kr, fakturaavgift 39kr/månad etc. etc.

Om alla vore medvetna om riskerna vid belåning/avbetalning skulle vi inte ha några överskuldsatta personer men tittar man på hur Sverige ser ut idag så uppmuntras konsumtion redan från skrämmande låg ålder och många lever efter devisen 'här och nu'. SMS-lån och snabbmakaroner veckan innan löning är vardag för oerhört många svenskar ur olika samhällsskikt och folk verkar vara helt oförmögna att se längre än näsan räcker.

Men visst, är man medveten om riskerna och/eller räknar med högre avkastning på pengarna än man betalar i ränta behöver det inte nödvändigtvis vara en dålig affär men det gäller som sagt att man är medveten om de risker man tar.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

handlar inte om att man kan hantera klarna eller inte, man ÖVERkonsumerar helt enkelt, betalar mer för att få något idag istället för imorgon

och tro mig det är väldigt lätt att hamna i lånefällan, tänk själv efter hur mycket svårare det är att spara till nått jämnfört med att ta det på avbetalning.

Kan du inte tänka ut det själv så kan jag förklara det för dig via PM

Självklart, men att betala mer för något än andra är en del av det system vi har. Ibland händer det att en produkt går på rea kort efter man själv har köpt den. Då har man också betalat "mer" än man hade behövt. Alltså spelar det inte någon roll egentligen. Det mesta vi köper är trots allt meningslöst och det är upp till varje individ att avgöra om man tycker något är "värt" priset. Så ja det är dyrt att vara fattig men folk får se till att sköta sin egna ekonomi. De flesta klarar ju trots allt att hantera Klarna utan problem.

Permalänk
Medlem

Många här har verkligen en väldigt strikt syn på avbetalningar men i verkligheten så tror jag att det är väldigt många som tar elektronik på avbetalning, kommer ihåg under julhandeln så var det flera framför mig på elgiganten som tog allt som de hade handlat på kredit. Ni får gärna komma med bevis om jag har fel.

Inet.se har också räntefritt i 12 månader för att återgå till ämnet.

Skrivet av markus9090:

Han får göra precis som han vill, vill bara upplysa om att det är VÄLDIGT lätt att hamna i skuldfällan, då hela samhället just nu är uppbyggt på att du ska konsumera mer än du har tillgångar till

Han skriver att han ska köpa EN dator, inte något annat.

Permalänk
Medlem

@Onyx

Det pekar ju om något på behovet av en attitydförändring. Genom att _inte_ låna pengar så kommer du ha råd att konsumera MER vilket är positivt för ALLA förutom de som parasiterar på systemet genom att appellera och utnyttja (vissa) människors usla förmåga att planera samt deras bristfälliga impulskontroll. Att skyffla pengar och erbjuda finansieringsmöjligheter för lyxkonsumtion är inte värdeskapande i sig utan ett symptom på ett sjukt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

@Onyx

Det pekar ju om något på behovet av en attitydförändring. Genom att _inte_ låna pengar så kommer du ha råd att konsumera MER vilket är positivt för ALLA förutom de som parasiterar på systemet genom att appellera och utnyttja (vissa) människors usla förmåga att planera samt deras bristfälliga impulskontroll. Att skyffla pengar och erbjuda finansieringsmöjligheter för lyxkonsumtion är inte värdeskapande i sig utan ett symptom på ett sjukt system.

I teorin låter detta bra men i praktiken är det inte alltid så genomförbart. Det är ju även populärt med att ta mobilen på avbetalning och sedan byta ut den efter två år. Så jag tror det kommer bli svårt att helt utesluta olika sorters avbetalningar.