Spotify på väg att dö ut? Riskerar att gå i konkurs

Permalänk

Spotify på väg att dö ut? Riskerar att gå i konkurs

Har använt Spotify sen start och tycker det är mycket bra att kunna lyssna hur mycket man vill och ladda ner låtarna och kunna lyssna i offlineläge på mobilen och datorn. Men det jag tänkt på enda sen Spotify startat är att det inte går med vinst trots att företaget Spotify är värderat till stora pengar. CD skivor är påväg att dö ut helt inget snack om saken så länge det inte handlar om samlarutgåvor osv. Men Spotify går inte bra trots att streama musik tagit över efter CD skivor eftersom Spotify har stora utgifter till artister men artisterna påstår att de inte får bra betalt av Spotify.

https://www.va.se/nyheter/2017/02/13/spotify-riskerar-konkurs...

Hur tror det kommer gå för Spotify?

Permalänk
Medlem

Det finns alternativ. Ingen större förlust.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Har använt Spotify sen start och tycker det är mycket bra att kunna lyssna hur mycket man vill och ladda ner låtarna och kunna lyssna i offlineläge på mobilen och datorn. Men det jag tänkt på enda sen Spotify startat är att det inte går med vinst trots att företaget Spotify är värderat till stora pengar. CD skivor är påväg att dö ut helt inget snack om saken så länge det inte handlar om samlarutgåvor osv. Men Spotify går inte bra trots att streama musik tagit över efter CD skivor eftersom Spotify har stora utgifter till artister men artisterna påstår att de inte får bra betalt av Spotify.

Välkommen till IT bubblan.
Där fungerande affärsmodell och balans i budgeten inte har någon betydelse så länge du växer så det knakar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vilka då (med samma utbud) förutom äppleskiten och Google Music?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vilka då, som inte ägs av Google, Apple eller Microsoft?

Definitivt en stor förlust, anser jag.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

CD skivor är påväg att dö ut.

Har faktiskt bara en cd/dvd läsare och det är för att min laptop såldes med det annars hade jag nog vart helt utan cd/dvd idag.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Välkommen till IT bubblan.
Där fungerande affärsmodell och balans i budgeten inte har någon betydelse så länge du växer så det knakar !

Dumheter. Spotify växer fortfarande. Vissa företag hittar sätt att tjäna pengar på (facebook) medans andra failar (twitter).

Permalänk
Medlem

Alltså, Spotify har långt över tusen anställda i flashiga kontor världen över som om de vore Google. De behandlar sin personal som om de hade Apples plånbok dessutom. Ändå tar det flera år av utveckling för uppdatera gränssnittet minimalt lite trots att de har väldigt många som jobbar på det. Det är inte konstigt om det företaget har stora utgifter samtidigt som de inte kan betala artister.
Förövrigt så har de väl ganska fett med tillgångar egentligen?

Permalänk
Medlem

@Mocka: Tidal är bra, finns även i FLAC kvalité vilket är trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

https://tidal.com/

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Spotify hade gått med vinst idag om man valt att göra det. Istället väljer man att plöja ner pengar i utveckling för att skapa sig marknadsförsprång mot konkurrenter i en ung och växande marknad.

Det är inget konstigt med det. De flesta gigantiska teknikbolag har gjort liknande resor när det begav sig.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ok. Du har sådana invändningar. Då har jag inget att tillägga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Företaget sköts vårdslöst så det förvånar mig inte det minsta att de inte går i vinst. Finns alternativ så för min del spelar det ingen roll.

Permalänk

Jag tror inte på konkurs...vad jag däremot kan tänka mig är att konsumtionen kommer styras av utbudet. Det som inte finns lättillgängligt och nästintill gratis, kommer folk inte välja att konsumera. Så om de stora skivbolagen drar sig ur, så kommer deras artister få mindre pr helt enkelt. Utbudet på spotify kommer fortfarande vara större än hos andra tjänster. Och det som inte finns på spotify går ju också alltid att hitta på youtube. Visst... allt kan hända, men tror ändå inte på en konkurs den närmsta tiden.

Youtube skulle kunna vara framtiden för musiker däremot med en liknande affärsmodell som kända youtubers har.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Det är en del skattetrixande bakom. Spotify går bra. 70% av inkomsten går till skivbolag eller artister beroende på avtal, och resten går till spotify. Att de "går dåligt" är ren skatteplanering så det är ingen fara. Det finns ingen vettig konkurrent i nuläget.

Jag har min musik på en drös stälen men spotify är helt klart tjänsten med mest aktivitet så tjänsten kommer absolut inte försvinna. Inte en chans. Så det är lugnt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@ntfx: Tidal, är det Spotifyutmanaren som startades av JayZ och flera andra stora artister? FLAC är säkert trevligt om man har bra utrustning som gör musiken rättvisa

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

@ntfx: Tidal, är det Spotifyutmanaren som startades av JayZ och flera andra stora artister? FLAC är säkert trevligt om man har bra utrustning som gör musiken rättvisa

TIDAL är en flopp. De har hamnat i trubbel flera gånger för försenade eller helt uteblivna betalningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Deezer är ett bra alternativ till Spotify som faktiskt har ett brett utbud.

Permalänk
Avstängd

Tidal har en klart bättre app än spotify.
Kollar man på deras bokslut 2015 så ser det så där ut även om en omsättning på 125 miljoner är bra för 3 anställda, men ska man samtidigt betala ut 158 miljoner så är det si så där. Fast Sverige är väl bara ett litet kontor.
Spotify ser i så fall klart bättre ut ekonomiskt även om de också går back men omsätter så mycket mer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

CD skivor är påväg att dö ut helt inget snack om saken

Du menar som vinylen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Du menar som vinylen?

Skickades från m.sweclockers.com

CDn går i graven innan vinylen. Vinyl är ju en helt annan sak med analogt ljud.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Sånt här slår mig när jag ser produkter, ibland modell dyrare, men specifika "Spotify-knappar" eller för all del Netflix, hur kommer de funka när dessa företag inte finns längre?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ok. Du har sådana invändningar. Då har jag inget att tillägga.

Monopol- och övervakningsälskare much?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Monopol- och övervakningsälskare much?

Menar du att Spotify inte samlar in och säljer användarinfo?

https://www.spotify.com/se/legal/privacy-policy/#s3

För tusan... Man behöver inte gilla det, men det ligger i tiden. Information om användare är hårdvaluta för företagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Mocka: Haha ja, det är lite lame, fast FLAC <3

Permalänk
Avstängd

Ingen förlust för mig. Lyssnar mest på klassisk hårdrock och cdköp är ytterst sällsynt, köpte begagnad cd av en kompis för 20kr men annars är mina hdd fulla av högkvalitativa flacfiler. På mobilen LG V10 har jag favoritlåtar så Spotify är onödigt. Det som Spotify och Tidal bör bojkottas för är sponsrandet av rasistiska fascister som stödjer BLM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntfx:

@Mocka: Haha ja, det är lite lame, fast FLAC <3

Och nu finns det ju även en del masters

Permalänk
Medlem

Ja andra streamingtjänster börjar ta ikapp spotify . Jag kan tipsa om att thuglifa deras 1 månad gratis . Har använt google music i 4 månader spotify/Groove och nu sitter jag på deezer/Tidal betalat sammanlagt 9 kr för 1 års streaming .

Så ja här är streamingtjänsterna som finns nu
Spotify
Google music
Tidal
Groove
Deezer

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Ingen förlust för mig. Lyssnar mest på klassisk hårdrock och cdköp är ytterst sällsynt, köpte begagnad cd av en kompis för 20kr men annars är mina hdd fulla av högkvalitativa flacfiler. På mobilen LG V10 har jag favoritlåtar så Spotify är onödigt. Det som Spotify och Tidal bör bojkottas för är sponsrandet av rasistiska fascister som stödjer BLM.

Var hittar du klassisk hårdrock i flac? Jag tyckte spotifys utbud var begränsat men det här känns ännu snävare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Var hittar du klassisk hårdrock i flac? Jag tyckte spotifys utbud var begränsat men det här känns ännu snävare.

Tycker det är svårt med den genren rent allmänt. Tror att många av banden på 70-80 talet bytte skivbolag som kalsonger, plus att flera av bolagen sedan länge gått i graven

Priest, Maiden och sådant finns ju, men lite mer underground-band är det svårare med.

Visa signatur