Permalänk

Horizon Zero Dawn

Nytt IP från Guerrilla Games (skaparna av Killzone) släpps 2017-03-01 till Playstation 4.

"Horizon Zero Dawn is a PS4-exclusive action role playing game developed by Guerrilla Games, creators of the Killzone franchise. As Horizon Zero Dawn’s main protagonist Aloy, a skilled hunter, explore a vibrant and lush world inhabited by mysterious mechanized creatures. Embark on an emotional journey to unravel mysteries of tribal societies, ancient artifacts and advanced technologies that will determine the fate of this planet, and of life itself"

Vad tror ni? Jag har lite samma känsla som när Shadow of Mordor släpptes. Ett spel som jag inte hade förväntat mig någonting utav men som gjorde mig positivt överraskad.

Recensionerna som kom idag verkar lovande!

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20170220/horizon-zero-dawn-...

Recension på svenska: http://www.fz.se/artiklar/recension/20170220/horizon-zero-daw...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Förhandsbokat sedan ett tag tillbaka

Permalänk
Medlem

Detta gjorde mig sugen p åatt skaffa mig en Playstation 4, men men.... Jag vet ju hur det blir. Man får inte sitta i soffan då grabben lirar minecraft och Netflix går hett där så man kryper in framför sin kära gamla PC som vanligt... Men detta spelet hade ju gärna fått komma till PC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ghostfenix:

Nytt IP från Guerrilla Games (skaparna av Killzone) släpps 2017-03-01 till Playstation 4.

"Horizon Zero Dawn is a PS4-exclusive action role playing game developed by Guerrilla Games, creators of the Killzone franchise. As Horizon Zero Dawn’s main protagonist Aloy, a skilled hunter, explore a vibrant and lush world inhabited by mysterious mechanized creatures. Embark on an emotional journey to unravel mysteries of tribal societies, ancient artifacts and advanced technologies that will determine the fate of this planet, and of life itself"

https://www.youtube.com/watch?v=RIqMJupQqXg

Vad tror ni? Jag har lite samma känsla som när Shadow of Mordor släpptes. Ett spel som jag inte hade förväntat mig någonting utav men som gjorde mig positivt överraskad.

Recensionerna som kom idag verkar lovande!

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20170220/horizon-zero-dawn-...

Recension på svenska: http://www.fz.se/artiklar/recension/20170220/horizon-zero-daw...

Skrivet av Bumbi85:

Förhandsbokat sedan ett tag tillbaka

Tror det här kan bli bra, har också förhandsbokat! Vad jag har förstått så lirar det dock i 30 fps även på PS4 Pro då de fokuserat på 4K. Eller någon som sätt något om ett 1080p/60fps-läge?

Edit: Måste tillägga att jag förhandsbokat pga Collectors Edition. Allt annat avråder jag ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Tror det här kan bli bra, har också förhandsbokat! Vad jag har förstått så lirar det dock i 30 fps även på PS4 Pro då de fokuserat på 4K. Eller någon som sätt något om ett 1080p/60fps-läge?

Nä det är 2160p och 30fps som gäller på PS4 Pro

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ska förhandsboka på PS Store så snart lönen trillar in.

Skrivet av anon193054:

Tror det här kan bli bra, har också förhandsbokat! Vad jag har förstått så lirar det dock i 30 fps även på PS4 Pro då de fokuserat på 4K. Eller någon som sätt något om ett 1080p/60fps-läge?

Till launch så blir det på följande sätt:
PS4 : 1080p/30fps locked
PS4 Pro : 4K/30fps locked

Kort efter launch kommer en patch som låser upp FPSen i 4K för Pro folket, dock är inget sagt om en 1080p/60fps patch (hoppas också på en sådan).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Lego Master

@Foolwolf:
Du vet att det går att koppla en PS4 till en vanlig HDMI-skärm va?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:
Japp, men det behövs plats vid skrivbordet, men tanken har ju slagit mig. Kanske kanske... dyrt för ett spel dock.

Permalänk
Lego Master

@Foolwolf:
Klart, men börjar man spela på konsol är väl risken att man hittar fler spel man vill lira.
Nu äger jag själv inte fler spel till PS4an än de jag fick med när jag köpte den, och eftersom det enda jag egentligen är intresserad av, Fallout 4, redan går varmt på PCn så blir det inte mycket mer än filmtittande på den.

Men HZD kanske blir det som tippar över så man blir mer konsolspelare. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Foolwolf:
Klart, men börjar man spela på konsol är väl risken att man hittar fler spel man vill lira.
Nu äger jag själv inte fler spel till PS4an än de jag fick med när jag köpte den, och eftersom det enda jag egentligen är intresserad av, Fallout 4, redan går varmt på PCn så blir det inte mycket mer än filmtittande på den.

Men HZD kanske blir det som tippar över så man blir mer konsolspelare. ^^

Japp, inte så insatt i om det är något mer jag är intresserad av specifikt på PS4:an. Bloodbourne eller vad det heter kan ju vara det samt Red Dead Redemption så. Är den bakåtkompatibel? Hmm, risken är att den som PS3:an och Xboxen blir stående och sedan blir Minecraft stationer

Permalänk
Medlem

Sjukt taggad på detta. Hade redan spelat alla HDR-titlar som finns, innan jag köpte PRO'n, och inte haft tid/ork att spela om någon...

Så ska bli kul att äntligen få köra igenom ett helt spel i HDR

Utöver det verkar ju spelet ha grym potential så känns nice!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sjukt bra spel! Känns som att de träffat rätt med precis allt och snacka om att det är vackert i 4K med HDR.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Spelet ser tämligen fantastiskt ut, håller tummarna för en PC release senare på året.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

Spelet ser tämligen fantastiskt ut, håller tummarna för en PC release senare på året.

Visst vore det fett att kunna bumpa upp grafiken ännu mer men det är nog lika stor chans som att se ett Zelda-spel släppas till PC, dvs noll. Å andra sidan så gör exklusiviteten att spelet känns speciellt på något sätt, precis som med Uncharted och The Last of Us.

Själv så kommer jag att köpa spelet senare, pga stor backlogg. Har säkert 7-8 spel som jag måste klara först.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Det är ett av de bästa spelen jag någonsin spelat, kan inte sluta spela det.
Det är något speciellt med det, inget speciellt unikt egentligen, känns mest som att det är ett hopkok av andra spel, typ Assassins Creed, Far Cry, Shadows Of Mordor osv, men tagit alla bra saker med spelen och slått ihop dem, och skippat det dåliga.

Men av någon anledning så tilltalar spelet mig något enormt.

Jag tänkte försöka mig på 100% på första genomspelningen, har spelat ca 45h nu och har 64% avklarat totalt.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Visst vore det fett att kunna bumpa upp grafiken ännu mer men det är nog lika stor chans som att se ett Zelda-spel släppas till PC, dvs noll. Å andra sidan så gör exklusiviteten att spelet känns speciellt på något sätt, precis som med Uncharted och The Last of Us.

Själv så kommer jag att köpa spelet senare, pga stor backlogg. Har säkert 7-8 spel som jag måste klara först.

Plattformsexklusivitet är ett gissel som borde utrotas totalt, det är så anti-konsument man bara kan få det, varför kan inte alla få njuta av bra spel oavsett vilken plattform man har?

I en perfekt värld hade ju alla haft tillgång till alla spel, oavsett vad de spelar på, men så lär det ju aldrig bli tyvärr.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Plattformsexklusivitet är ett gissel som borde utrotas totalt, det är så anti-konsument man bara kan få det, varför kan inte alla få njuta av bra spel oavsett vilken plattform man har?

I en perfekt värld hade ju alla haft tillgång till alla spel, oavsett vad de spelar på, men så lär det ju aldrig bli tyvärr.

Fast så är det ju med det mesta. Precis som att Windows och Mac i större utsträckning kör olika slags program. Hade spel som Uncharted och Horizon släppts till PC så hade Sony inte sålt några PS4or. Jag är för plattformsexklusiviteter, som jag skrev i tidigare inlägg så är det de enda spelen som på något sätt känns speciella, precis som Mario, Zelda och andra Nintendo-titlar även gör.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Har bara kört tre-fyra timmar kanske men gillar det skarpt. Finns ju inte så mycket "nytt" eller innovativt utan bara gediget bra rakt igenom. Det är riktigt skönt flyt i gameplay och det "konstiga" temat på världen känns överraskande trovärdig. Likaså många karaktärer, framförallt huvudkaraktären.

Om inte Uncharted-serien och Last of Us (borde ju räcka om man gillar SP-äventyr av yttersta klass) skulle få er att köpa en PS4:a så kanske detta kan hjälpa till?

Permalänk
Medlem

Helt underbart spel. Lätt värt att köpa PS4 Pro endast för detta
+ Snyggaste spelat jag någonsin lirat (PS4 Pro)
+ Schysst story med intressant bakgrund och mystik
+ Vacker värld och bra open world karta. Variationen men samtidigt inte för mycket.
+ Ruskigt kul gameplay. Ingen fight är lik den andra och varje monster är väldigt unikt.
- Något stela konversationer (ansiktsanimationer och dialoger)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Fast så är det ju med det mesta. Precis som att Windows och Mac i större utsträckning kör olika slags program. Hade spel som Uncharted och Horizon släppts till PC så hade Sony inte sålt några PS4or. Jag är för plattformsexklusiviteter, som jag skrev i tidigare inlägg så är det de enda spelen som på något sätt känns speciella, precis som Mario, Zelda och andra Nintendo-titlar även gör.

Nintendo och de andra plattformarna är ju rätt långt ifrån PC/PS4/Xbox One, PS4 och Xbox är ju nästa uppbyggda som en PC i miniformat, både med komponenter och system, så steget där är ju mindre än ett Wii U och PC.

Jag är pro-konsument, om spelet hade släppts till andra plattformar så hade ju många fler fått njuta av spelen, och de som gjort spelet hade ju tjänat mer pengar, är inte det vad de flesta företag vill, att tjäna så mycket pengar som möjligt?

Att ha fler val kan ju omöjligt vara något negativt för en konsument?

53 miljoner sålda Playstation 4 är ju knappast pga Uncharted och Horizons.

Långt ifrån alla har ju råd att lägga 2000-4500kr på en konsol för att kunna lira 3-4 bra exklusiva titlar per år.

Hade jag fått välja hade jag hellre spelat Horizons på min PC i signaturen än på en konsol i 30 FPS.
Tycker inte spelet känns ett dugg speciellt pga att det är till endast PS4, ett bra spel är ett bra spel, oavsett plattform.
Tycker det är tråkigt att de som inte har råd, eller vill ha en PS4a inte får spela det bara.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Nintendo och de andra plattformarna är ju rätt långt ifrån PC/PS4/Xbox One, PS4 och Xbox är ju nästa uppbyggda som en PC i miniformat, både med komponenter och system, så steget där är ju mindre än ett Wii U och PC.

Jag är pro-konsument, om spelet hade släppts till andra plattformar så hade ju många fler fått njuta av spelen, och de som gjort spelet hade ju tjänat mer pengar, är inte det vad de flesta företag vill, att tjäna så mycket pengar som möjligt?

Att ha fler val kan ju omöjligt vara något negativt för en konsument?

53 miljoner sålda Playstation 4 är ju knappast pga Uncharted och Horizons.

Långt ifrån alla har ju råd att lägga 2000-4500kr på en konsol för att kunna lira 3-4 bra exklusiva titlar per år.

Hade jag fått välja hade jag hellre spelat Horizons på min PC i signaturen än på en konsol i 30 FPS.
Tycker inte spelet känns ett dugg speciellt pga att det är till endast PS4, ett bra spel är ett bra spel, oavsett plattform.
Tycker det är tråkigt att de som inte har råd, eller vill ha en PS4a inte får spela det bara.

Känns inte som det här hör hemma i denna tråden. Oavsett vad vi konsumenter tycker så är det uppenbarligen en bra affär att knyta till sig exklusivitet, och i Sonys fall tror jag att framförallt Naughty Dog och nu förmodligen också Guerilla Games drar in många fina stålar. Ett utökande av plattformar lägger till kostnader inte bara i utveckling och underhåll utan också licensering. Även uppoffringar av funktionalitet och prestandaoptimering (teoretiskt åtminstone).

Permalänk
Medlem

Spelet ser sjukt roligt ut, men jag äger tyvärr inte ett PS4.
Kan det vara värt att skaffa ett PS4 endast för att spela detta spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDumle:

Spelet ser sjukt roligt ut, men jag äger tyvärr inte ett PS4.
Kan det vara värt att skaffa ett PS4 endast för att spela detta spel?

Än så länge tycker jag det, och då köpte jag även PS4 Pro. Det beror väl på hur mkt pengar man själv vill lägga ut.
Sedan finns det ju andra PS4 exklusiva spel som är värda att lira, tex. Uncharted 4.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDumle:

Spelet ser sjukt roligt ut, men jag äger tyvärr inte ett PS4.
Kan det vara värt att skaffa ett PS4 endast för att spela detta spel?

Om du lägger på Last of Us, Uncharted (1-4) och kommande Last of Us 2 och Red Dead Redemption 2 (konsolexklusivt?) så är det enligt mig ett givet köp.

Även Bloodborne är riktigt bra om man gillar den typen av spel.

Permalänk
Lego Master

Hur lirar det på en vanlig PS4? Är det lönt att skaffa utan PS4 Pro, eller kommer jag bara slita mitt hår över framerates och grafik? Jag vet att The Last Guardian hade vissa framerate-problem på en del ställen på den vanliga PS4an.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Hur lirar det på en vanlig PS4? Är det lönt att skaffa utan PS4 Pro, eller kommer jag bara slita mitt hår över framerates och grafik? Jag vet att The Last Guardian hade vissa framerate-problem på en del ställen på den vanliga PS4an.

Ska funka bra på vanliga ps4. Någon enstaka drop men 99,9% stabila 30fps.
Riktigt bra spel.

Permalänk
Medlem

En av de bästa spelen asså.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Tyckte otroligt mycket om det här spelet! 8.5/10

Körde det på original PS4 och det var trots detta väldigt vackert, och flöt på riktigt bra. Hade noll prestandaproblem med spelet.

Permalänk

Sitter och tittar på en playthru av spelet, har ingen PS4a, och ingen möjlighet just nu att skaffa en heller, skulle gärna vilja ha haft möjlighet att spela det, synd att det inte släps på PC.
Verkar vara ett riktigt underhållande spel, både story mässigt, karaktärer etc, och snyggt.
men får stå ut, kanske blir en PS4a längre fram i framtiden, när de säljs av för PS5 eller nått

https://www.youtube.com/playlist?list=PLekB0zmLBUtRz5_ESBJKjg...
För den som inte kan spela men vill se lite längre spelsessioner av spelet, inte min kanal på något sätt, utan den jag själv ser på för att få uppleva storyn åtminstone.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Måste hylla Guerilla Games för denna pärla till spel. Har legat hemma sjuk och besökt Aloys framtida jord och måste säga att jag fullständigt älskar detta spel. Till grafiken (wow!) ,kontrollerna, storyn och ljudmässigt. Allt är topnotch. Min förälskelse kan dock vara något färgad av att jag är svag för domedags scenarion men jag vill säga till alla som undrar om det är värt pengarna att genast lätta på plånboken.