Finns det någon Linuxdist som är användarvänlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Windows 10 är det hittills bästa operativsystemet från Microsoft. Det är för all del inte perfekt utan har sina brister, även om det inte är mycket i den irrationella kritikstormen som är sann.

Vi har nog lite olika åsikt där. För min del anser jag att Win7 var betydligt bättre för det jag använde datorn till. Visst innehåller Win10 en hel del tekniska nyheter och är i det avseendet modernare/bättre än Win7, men de uppväger inte nackdelarna för mig.

Skrivet av DasIch:

Då kör jag ändå MacOS som mitt primära OS, för jag råkar trivas väldigt bra med det.

Det tycker jag att du gör helt rätt i. Man ska använda saker som man trivs och är bekväm med. Själv kan jag inte med MacOS, troligtvis för att jag bara använt det vid ett fåtal tillfällen och då mest undrat vad det är för typ som designade nåt så urbota korkat som <klistra in valfri finess man kan hänga upp sig på här>. Fast det beror ju då på att jag sitter med nåt OS jag är helt rudis på och försöker göra nåt som jag inte vet hur man åstadkommer där och är inte ett fel på MacOS. Lite som förr i tiden när folk tjafsade om att Nokia eller Erissons UI i telfonerna var hopplöst kasst eller världsbäst, det beror ju ffs på vad man är van vid och om man är villig/har tid att lära sig nåt nytt

Skrivet av DasIch:

Du har förstå helt rätt i att det är onödigt att göra detta till en OS-batalj, även om jag kommer här och kastar handsken på marken. Det hänger dock ihop med ursprungsfrågan: Är Linux trasigt? För att besvara en sådan fråga behövs ändå vissa referensramar.

Du tolkar topic vidare än vad jag gör, för mig var sammanhanget är Linux trasigt vad det anbelangar videosignal/full-RGB och inte generellt.

Skrivet av DasIch:

Linux är onödigt invecklat, fragmenterat och drivs i mångt och mycket av ideologi och politisk agenda. Det är i grunden trasigt.

Här är jag återigen av en aning annan åsikt, men jag håller med till viss del. Linux har en hög inlärningströskel och i viss mån är krångligt, speciellt om man försöker lösa nåt problem där det kan vara svårt att söka på nätet av den enkla anledningen att det känns som att man i Linuxvärlden tenderar att ha en helt egen terminologi (känns det som). Har man läst en man-sida så förstår man nog vad jag menar, dom är oftast helt obegripliga om man inte redan kan "ämnet" och vet vad man är ute efter.

Jag kör Linux på jobbet och trivs med det, både min stationära arbetsstation och på min laptop. Laptoppen hade jag från början Windows 7 på, men så småningom kändes det meningslöst eftersom det enda jag använde där som inte funkade bra på Linux var Outlook.

Vi kanske kan enas om att vi har olika åsikt helt enkelt

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

UI:t är halvfärdigt, eller snarare 80-90% färdigt. Det är dock ett förbannat bra UI där Microsoft skruvat och finjusterat för att göra det bättre.
På jobbet körde vi fram till slutet av november Windows 7. Jag är van att jobba i det sedan det lanserades. Nu är jag också typen som har väldigt många olika fönster öppna samtidigt. Windows 10 är betydligt mycket snabbare att arbeta i. Jag har bättre koll på vad jag har öppet, hittar saker snabbare och det är mindre krångel samtidigt som det också är trevligare att titta på (vilket förvisso är en smaksak).
Det som blir klumpigt är när man kommer in på gränsdragningen mellan mobila och skrivbords-UI;t. Lyckligtvis är det inte så mycket grottande i kontrollpanelen att det är ett stort problem, men det är verkligen inte en elegant lösning.

Problem med drivrutiner har jag inte märkt en enda gång. Beträffande påtvingade uppdateringar går det också att styra över själv. Dumheterna Windows 10 har för sig är ändå lätta att leva med, eller lätta att få bort.

På min senaste Linux-installation måste jag koppla in ett annat tangentbord för att ens kunna använda det. Dessutom vägrar den ta språkinställningar och keymappings, vilket innebär att tangentbordet som går att använda saknar vissa knappar/tecken. Vi snackar knappar/tecken som är nödvändiga för att konfigurera systemet.

Poängen är, tycka vad man vill om Windows men det ska fan mycket till för att ett tangentbord inte ska fungera eller att det inte ens enkelt går att göra språkinställningar. När var senast någon inte kunde koppla in ett tangentbord till sin Mac eller Windows-dator? Utspilld Jolt-Cola åt sidan så har det nog aldrig hänt mig tidigare. Förutom kanske på min Hackintosh-installation när jag bråkat med ACPI och USB-injectors, varpå vissa USB-portar kunnat dö.

Alltså, det må låta trivialt men gå igenom alla saker du är van vid att de bara funkar. Tangentbord och mus exempelvis. Ingen av dessa saker är längre självklara i Linux. Snarare är det mer sannolikt att något av det kommer strula och för varje grej du hittar finns det minst fem olika lösningar som inte fungerar.

Jadu vi har tydligen helt olika erfarenheter. För mig funkar det klockrent att köra Linux Mint på min laptop, medan Windows 10 strular på samtliga maskiner jag installerat det på. Drivrutiner är ett stort problem, en ens en sån enkel sak som musplattan på laptoppen kan man räkna med att den funkar. Om man har en äldre laptop kan man i bästa fall hitta drivisar för Win8.1 som funkar, men det är inte säkert.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Dissa alltså inte W10 på nya maskiner. Där trivs det och fungerar det normalt mycket väl (enligt min erfarenhet, och i stort).

Det tror jag säkert och jag kommer få möjlighet att testa tämligen snart tror jag eftersom det är dags för en ny laptop. Om jag sen väljer att köra det eller Linux då återstår att se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jadu vi har tydligen helt olika erfarenheter. För mig funkar det klockrent att köra Linux Mint på min laptop, medan Windows 10 strular på samtliga maskiner jag installerat det på. Drivrutiner är ett stort problem, en ens en sån enkel sak som musplattan på laptoppen kan man räkna med att den funkar. Om man har en äldre laptop kan man i bästa fall hitta drivisar för Win8.1 som funkar, men det är inte säkert.

Med risk för att låta som en Linux-fanboy men där är det tillverkarens fel om deras drivrutiner inte fungerar. Jag menar, det kan knappast råda något som helst tvivel om att Windows har det överlägset bästa stödet av drivrutiner. Ingen annan kommer ens i närheten där. Det måste vi ändå kunna enas om är ren fakta.
Det betyder förstås inte att allt alltid fungerar bra. Särskilt bärbara är tycks vara ett helvete. Samtliga tillverkare tycks vara rena sopor, förutom... Apple.
Jag lurade på gamle farsgubben en MacBook Pro just av den anledningen. Han var less på Windows, testade Linux Mint och var inte nöjd med något. Senast jag kollade verkade han supernöjd med sin Mac. Dyr som fan var den, men samtidigt en glädje att använda.
På jobbet har jag haft Lenovo och HP laptops. Riktiga skitdatorer. Båda har strulat med grafikkort och drivrutiner för styrplattan. Faktum är dock att det mesta löst sig med Windows 10. Jag kan exempelvis använda trådlös mus nu. Beträffande trafikproblem har det dock blivit en grund för att få ut en ny dator. Det är ju inte Windows fel, utan tillverkarna som försöker kränga billig skit som inte fungerar.
Beträffande Linux är dock problemen systematiska. Du kommer kanske inte kontakt med den genom "snälla" distros och om du inte vill göra mer än vardagligt gunk.
Prova installera Gentoo. Det är för all del inte en distro jag skulle rekommendera annat än till nördar, men... den tvingar dig också att konfigurera allt. Där exponeras även alla dumheter under skalet. Dumheter du kan komma att ställas inför när Mint eller Ubuntu inte längre sammarbetar. Och det är en hel del riktiga jäkla dumheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Med risk för att låta som en Linux-fanboy men där är det tillverkarens fel om deras drivrutiner inte fungerar. Jag menar, det kan knappast råda något som helst tvivel om att Windows har det överlägset bästa stödet av drivrutiner. Ingen annan kommer ens i närheten där. Det måste vi ändå kunna enas om är ren fakta.

Jadå, där är vi i eniga Dock kan äldre saker vara kluriga att få igång på senaste Windows och i vissa fall är det lättare att hålla igång äldre hårdvara på Linux, men för gemene man så är det helt klart mycket lättare att köpa prylar och få dom att funka med Windows. Ska man köra Linux så måste man göra en hel del efterforskningar och se till att man köper hårdvara som man vet stöds, på Windows kan man köpa nästan vad som helst och det funkar.

Skrivet av DasIch:

Det betyder förstås inte att allt alltid fungerar bra. Särskilt bärbara är tycks vara ett helvete. Samtliga tillverkare tycks vara rena
sopor, förutom... Apple.

Apple har jag, som kanske framgått ringa, erfarenhet av, men på PC sidan så är väl i princip nästan alla laptoptillverkare lika illa. Man får en uppsättning drivrutiner och har man tur så får man en uppsättning till nästa version av Windows. Uppdateringar på drivrutiner är sällsynta. Tillverkarna vill nog helt enkelt hellre att man köper en ny laptop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@daslch
Får man fråga vilken distro det är som varit så klöddig med tangentbordet?
Har alltid fungerat klockrent för mig i debian6-8,arch,ubuntu10-14 och fedora25, har säkert använt fler distar utan problem med keymapen men kommer inte ihåg alla 😀
I gnome är det ju precis lika enkelt att byta tangentbordspråk som i windows. Kan hålla med om att det finns väldigt olika sätt och ställen att ändra inmatningspråket på men det är ju det som är hela tjusningen med linux, hellre möjligheten att göra som man vill än att bli fråntagen sina val.
Kör windows 10 på min surface pro 4 och det funkar över förväntan, dock så är det små saker som gör att man saknar en linux dist, dock så har jag precis samma känsla när jag sitter vid en dator med valfri linux dist 😀
Olika verktyg till olika saker helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Linux är i grund och botten ett trasigt koncept. Det finns bra saker med det men det som är bra överskuggas av politik, klåpare och för många kockar i samma soppa.

För att ta ett par exempel. Hur många ställen är det man måste gå in och ändra på för att få en svensk tangentbordslayout? Jag drar mig till minnes att det är terminal, bash och X. Sen måste du förstås hålla isär globala och lokala inställningar. Det är "The Linux Way", dvs håll systemet så fragmenterat som möjligt och vägra övergripande och enhetliga planer för systemet.

Nu kommer säkert någon protestera och mena på att det funkar skitbra i Ubuntu. Det funkar skitbra därför att du aldrig ställt särskilt höga krav eller tittar på hur det fungerar under huven.

Vad sägs sen om Linux ljudstack? Någon kan väl förklara den för mig medan jag har bit-perfekt ljud i Windows som "bara funkar", eller MacOS som fortfarande bara funkar även om det är oklart huruvida det faktiskt är bit-perfekt. Linux suger, MacOS är bra och Microsoft har visat vart skåpet ska stå. Det är även uppskattat att inte behöva kernel-hacls för att få mitt externa ljudkort att funka i MacOS och Windows.

Hur är det med Xorg och hur många olika sätt finns det att konfigurera det på idag? Jag har inte hållit mig uppdaterad, men det är knappast ett sätt som bara funkar. Det är inte så man gör saker på Linux. Samtidigt är Microsoft hundra år före alla andra när det gäller grafik. Det kanske inte är en så dum idé att satsa på en grej och göra den riktigt bra? Det är förstås inte "The Linux Way". Där handlar det mer om att göra hundra saker och helst så dåligt som möjligt.

Kontentan av det hal är att Linux är fragmenterat, politiserat och drivs av folk som starkt motsatta till enhetliga, eleganta och väl fungerande lösningar.

Linux är inte bara trasigt, det är totalt felknullat.

Det stämmer säkert det du skriver. Linux kan vara ett fullgott alternativ, komplement men kanske inte för alla.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det där är nog inte helt korrekt.

Om du upplever bilden som grådassig så och kontrastfattig så är det snarare så att sändaren (din HTPC) skickar ut det du benämner som limited range nivåer (som härstammar från gamla videostandarder), medan mottagaren förväntar sig full range nivåer.

Detta är jämförbart med det som inte var helt ovanligt vid videokodning/avkodning där man antingen i bitströmmen felaktigt signalerade vilka nivåer som skulle användas eller helt enkelt inte tog hänsyn till vilka nivåer som bitströmmen angav.

Det omvända kan också hända, dvs att sändaren använder full range medan mottagaren förväntar sig limited range. Resultatet blir då en överdriven kontrast där partier av bilden blir helt svart eller helt vit där det egentligen skulle ha varit nära svart eller nära vitt. En del personer upplever detta som bättre iom att kontrasten ökar.

Om båda sändare och mottagare använder rätt nivåer så är skillnaden snarare i upplösningen, dvs den minsta skillnad mellan två gråa nivåer som kan förmedlas. Vilket inte låter som det symptom du beskriver.

Jag skulle snarare tro att det är något signaleringsfel mellan din HTPC och TV (eller inställningsfel). Om du ser till att båda kör samma nivåer så kommer nog bilden se bra ut. Om din HTPC/Linux inte stöder full-range så bode iaf TV:n stöda limited range.

Drivrutinen ger ut det som TVn efterfrågar, videonivåer, precis som händer under Windows. Drivrutinen gör det automatiskt, och även om det kan se rätt ut för video så kommer skrivbordet fortfarande se fel ut, därför får man ställa om till PC-nivåer/full med xrandr. Det är inget fel, det fungerar likadant med samma hårdvara (och annan) under Windows, eftersom TV-apparater verkar fråga/skicka information som säger att de vill ha videonivåer, även om man ändrar till full/PC i menyerna. Det är inget som ska hända med en monitor, vilket är varför alla inte blir tokiga på det.

Det krävs ingen workaround, det är bara att Intel och de flesta andra inte har någon grafisk kontrollpanel. Hur man gör på smidigast sätt, så den ändrar automatiskt till full finns redan beskrivet i tråden, men det är inte intressant för TS som inte kommer pröva något mer utan kör vidare på W10. Intels drivrutiner har inga problem att köra full, och det är som sagt inget som är trasigt från PC:ns sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Drivrutinen ger ut det som TVn efterfrågar, videonivåer, precis som händer under Windows. Drivrutinen gör det automatiskt, och även om det kan se rätt ut för video så kommer skrivbordet fortfarande se fel ut, därför får man ställa om till PC-nivåer/full med xrandr. Det är inget fel, det fungerar likadant med samma hårdvara (och annan) under Windows, eftersom TV-apparater verkar fråga/skicka information som säger att de vill ha videonivåer, även om man ändrar till full/PC i menyerna. Det är inget som ska hända med en monitor, vilket är varför alla inte blir tokiga på det.

Det krävs ingen workaround, det är bara att Intel och de flesta andra inte har någon grafisk kontrollpanel. Hur man gör på smidigast sätt, så den ändrar automatiskt till full finns redan beskrivet i tråden, men det är inte intressant för TS som inte kommer pröva något mer utan kör vidare på W10. Intels drivrutiner har inga problem att köra full, och det är som sagt inget som är trasigt från PC:ns sida.

Ska jag vara helt ärlig så låter det där faktisk som ett fel, oavsett om det sker under Linux, Windows eller bådadera. Jag menar, applikationer gör någon form av grafisk presentation och där är det troligen RGB som gäller, sen finns det en framebuffer där bilden är representerad på ett sätt. Denna representation ska sen översättas till en annan representation och skickas över HDMI av grafikkortet och dess drivare. Om signaleringen mellan TV och grafikkort fungerat så vet alla inblandade komponenter vad som gäller och det ska inte behövas något manuellt pillande överhuvudtaget för att detta ska fungera. Om det behövs är det fan fel nånstans.

Om det är problematiskt i både Windows och Linux så är bådadera lika "trasiga" i mina ögon. Att man sen kan kompensera för felet genom en inställning är livet lite enklare och jag kan inte se att det ska göra nån skillnad om man gör det i ett UI eller från kommandorad. Fast ännu bättre vore det om man lagade felet istället

En sak jag inte blir riktigt klok på dock, lite förenklat beskrivet såhär; om grafikkortet/drivisen och TVn förhandlat om limited range, som jag tror är det du menar när du skriver videonivåer (jag är lite osäker om det, för mig är både limited och full range videonivåer) och sen skrivbordet är full-range så borde det resultera i överdriven kontrast och inte grådassig bild. Om man får en grådassig bild i det fall som TS beskriver så verkar det intuitivt som det omvända, dvs att skrivbordet är i limited range och videolänken är satt till full-range.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Ärligt talat kan du inte ha egna definitioner av grejer. Videonivåer heter det för att video inte kör 0-255 i normala fall, och det är vad det kommer heta (video levels) i alla videoredigeringsprogram. En del saker i operativsystem känner av videonivåer korrekt, en del saker gör det inte.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Det är helt enkelt svårt att veta exakt vad du menar eftersom som videonivåer är ett begrepp som används av olika personer i olika sammanhang och dessutom med helt olika kunskap och referensram. Detta gör att det är lätt att prata om varandra och jag försökte helt enkelt vara tydlig med hur jag tolkade dig och vad jag menade.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Linux är onödigt invecklat, fragmenterat och drivs i mångt och mycket av ideologi och politisk agenda. Det är i grunden trasigt.

Njau, inte särskilt invecklat när man kommit över tröskeln.

En av de bästa uppfinningarna som kommit till Windows 10 är sedan Bash/Ubuntu, utmärkt att mecka med mina Raspberry Pi.

Sen framhärdar RMS-folket det här med kärnan samt servrar men det är ju rent kommersiella intressen som drivit fram den utvecklingen.

Slutligen så kan man ju få ett "nackskott" av någon som är ingrodd Stallman-fanatiker om man använder en prorietär mjukvara.

Sen "Linux for desktop" är ju mest en pinsam historia de senaste åren, minst 5 när man i princip knådar om samma mjukvara om och om igen i brist på "riktiga" utveckalare. (alla måste ha något att leva av dvs betalt.)

Om dash
http://imgur.com/e2W18jA

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Petterk: Det är helt enkelt svårt att veta exakt vad du menar eftersom som videonivåer är ett begrepp som används av olika personer i olika sammanhang och dessutom med helt olika kunskap och referensram. Detta gör att det är lätt att prata om varandra och jag försökte helt enkelt vara tydlig med hur jag tolkade dig och vad jag menade.

Hade du läst övriga inlägg av mig i tråden hade du inte haft några problem att förstå att jag syftade på 16-235 respektive 0-255. Det finns heller inga andra specifika färgnivåer, och det är RGB det handlar om i båda fallen, då det inte finns någon vits för en PC att byta över till YUV/YCbCr, HDMI ska alltid acceptera RGB. Självklart blir det fel om TVn inte kan kommunicera att du ändrat till full/PC-nivåer på TVn. Det är dock inget operativsystems fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Linux är i grund och botten ett trasigt koncept. Det finns bra saker med det men det som är bra överskuggas av politik, klåpare och för många kockar i samma soppa.

För att ta ett par exempel. Hur många ställen är det man måste gå in och ändra på för att få en svensk tangentbordslayout? Jag drar mig till minnes att det är terminal, bash och X. Sen måste du förstås hålla isär globala och lokala inställningar. Det är "The Linux Way", dvs håll systemet så fragmenterat som möjligt och vägra övergripande och enhetliga planer för systemet.

Nu kommer säkert någon protestera och mena på att det funkar skitbra i Ubuntu. Det funkar skitbra därför att du aldrig ställt särskilt höga krav eller tittar på hur det fungerar under huven.

Vad sägs sen om Linux ljudstack? Någon kan väl förklara den för mig medan jag har bit-perfekt ljud i Windows som "bara funkar", eller MacOS som fortfarande bara funkar även om det är oklart huruvida det faktiskt är bit-perfekt. Linux suger, MacOS är bra och Microsoft har visat vart skåpet ska stå. Det är även uppskattat att inte behöva kernel-hacls för att få mitt externa ljudkort att funka i MacOS och Windows.

Hur är det med Xorg och hur många olika sätt finns det att konfigurera det på idag? Jag har inte hållit mig uppdaterad, men det är knappast ett sätt som bara funkar. Det är inte så man gör saker på Linux. Samtidigt är Microsoft hundra år före alla andra när det gäller grafik. Det kanske inte är en så dum idé att satsa på en grej och göra den riktigt bra? Det är förstås inte "The Linux Way". Där handlar det mer om att göra hundra saker och helst så dåligt som möjligt.

Kontentan av det hal är att Linux är fragmenterat, politiserat och drivs av folk som starkt motsatta till enhetliga, eleganta och väl fungerande lösningar.

Linux är inte bara trasigt, det är totalt felknullat.

Linuxdistarna och programmen till utvecklas, tillverkas och stöds av tusentals människor och företag (IBM, Novell, Intel till och med Microsoft för att nämna några) runt om i världen. Inte konstigt att det inte alltid är enhetligt. Det finns både födelar och nackdelar med det. Det finns ofta ett program för det du vill göra. Sen om något är "trasigt", ett ord som används om Linux här, då finns det stor chans att det upptäcks snabbt och det trasiga kan rättas till.

Sen det här med "under huven" - det går faktiskt att titta under huven på Ubuntu, till skillnad från vissa andra system. Du kan titta på varenda skruv om du vill. Du kan till och med lägga till udda drivrutiner i kärnan. När det gäller drivrutiner så kan jag installera Ubuntu (jepp datorn är certfierad för det) på min Dell Latitude och allt funkar out of the box, till skillnad mot när jag installerar Windows 7 eller 10 och ingenting funkar förrän man har dragit hem femtielva zipfiler. Men om du sitter där med hårdvara där drivrutinerna är utvecklade för Windows, ja då får du köra Windows helt enkelt. Ska organisationerna/företagen bakom Debian, Red Hat eller SUSE utveckla dessa drivrutiner - är det därför deras operativsystem är "trasiga"?

Det är en ren lögn att Linux är "trasigt" - det kan finnas trasiga linuxdistributioner och trasiga program och allt annat precis som med all annan mjukvara. Men det är inte trasigt med avsikt åtminstone.

Varför är bara Linux "politiserat"? När man tar ord som "politik" och "ideologi" i sin mun och kastar det på andra, ja då ska man veta att ens egen ståndpunkt också är politisk.

EDIT: -

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Linuxdistarna och programmen till utvecklas, tillverkas och stöds av tusentals människor och företag (IBM, Novell, Intel till och med Microsoft för att nämna några) runt om i världen. Inte konstigt att det inte alltid är enhetligt. Det finns både födelar och nackdelar med det. Det finns ofta ett program för det du vill göra. Sen om något är "trasigt", ett ord som används om Linux här, då finns det stor chans att det upptäcks snabbt och det trasiga kan rättas till.

Vad har du fått det ifrån?

RMS-folket gör ju allt för att slippa de stora drakarna, MySQL- Oracle, LibreOffice-OpenOffice osv osv...

I den rena kodens namn, knäppgökar!!

Sen roar sig de kommersiella stora drakarna med att stödja kärnan samt serverapplikationer för där finns det ju inga pengar att tjäna på mjukvaran!

Visa signatur

HTC 10
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Vad har du fått det ifrån?

RMS-folket gör ju allt för att slippa de stora drakarna, MySQL- Oracle, LibreOffice-OpenOffice osv osv...

I den rena kodens namn, knäppgökar!!

Sen roar sig de kommersiella stora drakarna med att stödja kärnan samt serverapplikationer för där finns det ju inga pengar att tjäna på mjukvaran!

Det är väl det vackra i kråksången? MySQL blir MariaDB, OpenOffce blir LibreOffice, osv. osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Det är väl det vackra i kråksången? MySQL blir MariaDB, OpenOffce blir LibreOffice, osv. osv.

Jo nu var det då frågan om stora kommersiella intressen stödjer GNU?

MariaDB, LibreOffce, LibreElec osv.... är enbart PATETISKT, IMHO!

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Både OpenOffice.org som öppen källkod och StarOffice/Oracle Open Office stod still under Oracles ledarskap, och övergavs snabbt helt i hållet. De var aldrig konkurrenter. LibreOffice var inte bara ett gäng amatörer utan de baka in fixar och kod från Novells OOo-gren. I verkligheten så körde i princip ingen dist ren OOo utan körde med ett gäng patchar som aldrig blev del av projektet, fören det blev LO. Och vad ska utvecklarna göra om projektet överges, inte har något ledarskap (någon måste bestämma vilka patchar som ska bli del av projektet) och de betalda utvecklarna hos Oracle måste lämna.

Sen att LibreOffice är mot copyleft-hållet har inget med FSF att göra i någon direkt kapacitet, och betyder inte att det inte finns kommersiella företag som utvecklar och distribuerar egna varianter, och bidrar till projektet. Hade Oracle satsat på projektet istället, så hade det knappast lagts ner i april 2011. De övergav både sina betalande kunder och öppen-källkodprojeketet. Det är förmodligen idag enklare att använda LO i kommersiell miljö, med support, än det var med OpenOffice – då du får hjälp med både support och utveckling/integration från samma firma. På den kommersiella sidan är det nog också färre företag som konkurrerar med varandra (flera har istället valt att samarbeta, så det är ett företag utåt). Sen är det ju inte längre bara ett office-paket för Solaris och GNU/Linux, som det i princip var i mångt och mycket förr.

Sen är det inte ovanligt att det finns olika grenar av kommersiell programvara också, någon köper rättigheterna och bygger vidare på koden, medan ursprungsutvecklaren eller andra också bygger vidare på samma kod parallellt. Det kan dröja årtionden innan det är helt olika produkter. Det är inga konstigheter direkt.

Permalänk
Medlem

@anon12433 vill bara tacka för att du postade denna tråden, äntligen så har jag fått det ordnat med openelec och full rgb. Visste inte om detta innan och det svarta har varit skit men med full rgb kan jag äntligen urskilja detaljer när det är mörkt👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo nu var det då frågan om stora kommersiella intressen stödjer GNU?

MariaDB, LibreOffce, LibreElec osv.... är enbart PATETISKT, IMHO!

Frågan var om Linux var trasigt eller inte. Visst är det minst sagt problematiskt att "community"-drivna distar föder stora drakar, men jag tror inte att de kan vara utan varandra idag. Visst kan man se det som att något är trasigt, men det jag menade var att det finns stora intressen i Linux. Det handlar inte om en hobbyverksamhet som vissa vill få det att verka.

Jag jobbar själv med open source och kan se problem med MySQL och där MariaDB kan passa bättre - men inte av ideologiska skäl.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Både OpenOffice.org som öppen källkod och StarOffice/Oracle Open Office stod still under Oracles ledarskap, och övergavs snabbt helt i hållet. De var aldrig konkurrenter. LibreOffice var inte bara ett gäng amatörer utan de baka in fixar och kod från Novells OOo-gren. I verkligheten så körde i princip ingen dist ren OOo utan körde med ett gäng patchar som aldrig blev del av projektet, fören det blev LO. Och vad ska utvecklarna göra om projektet överges, inte har något ledarskap (någon måste bestämma vilka patchar som ska bli del av projektet) och de betalda utvecklarna hos Oracle måste lämna.

Sen att LibreOffice är mot copyleft-hållet har inget med FSF att göra i någon direkt kapacitet, och betyder inte att det inte finns kommersiella företag som utvecklar och distribuerar egna varianter, och bidrar till projektet. Hade Oracle satsat på projektet istället, så hade det knappast lagts ner i april 2011. De övergav både sina betalande kunder och öppen-källkodprojeketet. Det är förmodligen idag enklare att använda LO i kommersiell miljö, med support, än det var med OpenOffice – då du får hjälp med både support och utveckling/integration från samma firma. På den kommersiella sidan är det nog också färre företag som konkurrerar med varandra (flera har istället valt att samarbeta, så det är ett företag utåt). Sen är det ju inte längre bara ett office-paket för Solaris och GNU/Linux, som det i princip var i mångt och mycket förr.

Sen är det inte ovanligt att det finns olika grenar av kommersiell programvara också, någon köper rättigheterna och bygger vidare på koden, medan ursprungsutvecklaren eller andra också bygger vidare på samma kod parallellt. Det kan dröja årtionden innan det är helt olika produkter. Det är inga konstigheter direkt.

Jo jag noterar att RMS-folket övergett debattordet "Libre" och numera använder Open-öppen.

Sen finns det en megagarant att inte RMS har något att tala om i form av Google som inte tar i gpl..... de använder istället moderna licenser inkl slutna.

RMS patetiska anförande
https://www.gnu.org/philosophy/android-and-users-freedom.html

Så Linux ÄR trasigt!

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo jag noterar att RMS-folket övergett debattordet "Libre" och numera använder Open-öppen.

Sen finns det en megagarant att inte RMS har något att tala om i form av Google som inte tar i gpl..... de använder istället moderna licenser inkl slutna.

RMS patetiska anförande
https://www.gnu.org/philosophy/android-and-users-freedom.html

Så Linux ÄR trasigt!

Vem pratar du med?

Har någon problem med Android så är det inte licensvalet, ASL2.0 är GPL-kompatibelt (GPLv3) t.o.m. Det är också OS enligt både OSI och FSF. Det finns ingen, precis som jag skrev i mitt första inlägg i tråden, som försöker med GNU/Linux på skrivbordet, då det inte finns någon kommersiell aktör som backar upp det som på serversidan, med support och det finns ingen hårdvaru/datorleverantör som kan garantera support när det gäller skrivbordsanvändare. Det är däremot något som finns för server, men då tittar du på andra än Canonical och gänget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Frågan var om Linux var trasigt eller inte. Visst är det minst sagt problematiskt att "community"-drivna distar föder stora drakar, men jag tror inte att de kan vara utan varandra idag. Visst kan man se det som att något är trasigt, men det jag menade var att det finns stora intressen i Linux. Det handlar inte om en hobbyverksamhet som vissa vill få det att verka.

Jag jobbar själv med open source och kan se problem med MySQL och där MariaDB kan passa bättre - men inte av ideologiska skäl.

Det handlar mer i slutändan om att alla behöver få ihop till lönen varje dag, GNU är helt söndertrasat av livsöden.

Du kan besöka flera "upstreamboningar" och se misären.

Angående Oracle-MariaDB/MySQL så hade förmodligen databasen varit ännu bättre med Oracles stöd!

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem

Det trista med "alternativ" såsom OpenOffice och GIMP är att de är ungefär som att köra en version av Office-paketet eller Photoshop från 1995. Gratis är inte så gott när det tar mycket längre tid att använda och är en bråkdel så utvecklat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Det handlar mer i slutändan om att alla behöver få ihop till lönen varje dag, GNU är helt söndertrasat av livsöden.

Du kan besöka flera "upstreamboningar" och se misären.

Angående Oracle-MariaDB/MySQL så hade förmodligen databasen varit ännu bättre med Oracles stöd!

Jag tycker personligen att företag som tjänar pengar på fri programvara gärna kan vara med och bidra till utvecklingen, t.ex. genom ekonomiska bidrag. Satt på ett möte med ett företag som använder en viss CMS-lösning till sin kommsersiella produkt och tyckte att "de där open source-utvecklarna var så knasiga - och översättningen var ju så knäpp..." De hade inte en tanke på att de kanske kunde bidra till den där översättningen på något sätt? Alla deras servrar rullar på CentOS och Debian, men deras egna avtal och produkter är så stängda att det inte är vettigt. Så ja, jag förstår GNU-folket.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Jag tycker personligen att företag som tjänar pengar på fri programvara gärna kan vara med och bidra till utvecklingen, t.ex. genom ekonomiska bidrag. Satt på ett möte med ett företag som använder en viss CMS-lösning till sin kommsersiella produkt och tyckte att "de där open source-utvecklarna var så knasiga - och översättningen var ju så knäpp..." De hade inte en tanke på att de kanske kunde bidra till den där översättningen på något sätt? Alla deras servrar rullar på CentOS och Debian, men deras egna avtal och produkter är så stängda att det inte är vettigt. Så ja, jag förstår GNU-folket.

Njau, jag förstår inte GNU-folket......

Jag sympatiserar själv benhårt med Googles hållning och licensval.

https://source.android.com/source/licenses.html

Man måste kunna tjäna pengar på någonting för att kunna avlöna sina anställda!

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Njau, jag förstår inte GNU-folket......

Jag sympatiserar själv benhårt med Googles hållning och licensval.

https://source.android.com/source/licenses.html

Man måste kunna tjäna pengar på någonting för att kunna avlöna sina anställda!

Google har nog inga problem med att tjäna pengar. Det som bekymrar mest tror jag är att koden blir allt mer stängd, dvs man kan inte försäkra sig om att det inte byggs in några funktioner som inte är till fördel för kunden utan snarare för stater och företag så att de ska kunna övervaka. Öppenhet är viktigt eftersom du själv - i alla fall i teorin, kan granska koden. När det gäller mobiler - som enligt vissa helt enkelt är små övervakningsapparater - verkar det vara extra viktigt.
Det finns vissa principer som jag sympatiserar starkt med vad gäller FOSS och GPL, men jag tycker visst att det kan vara rimligt och OK med stängd kod i vissa situationer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det trista med "alternativ" såsom OpenOffice och GIMP är att de är ungefär som att köra en version av Office-paketet eller Photoshop från 1995. Gratis är inte så gott när det tar mycket längre tid att använda och är en bråkdel så utvecklat.

Och vad har hänt med Photoshop sen 1998? Tror det bara är den vanliga oviljan att lära om sig lite. Ofta är det väldigt små detaljer som avgör. Det tar en kväll att ställa om sig.

Jag har dessutom proofat tekniska manualer i OpenOffice utan problem, och var glad att slippa Words egenheter. Både de som är kvar från 90-talet och de "nya" dumheterna med kasst UI.

Jag kan ta ett exempel som kom upp i arbetsveckan: rasterisera SVG. I Photoshop går det fint att rasterisera deras egna proprietära format PDF, men SVG klarar de inte av. I det utmärkta InkScape som är Open Source går det alldeles utmärkt, och det finns dessutom en väldigt fin exportpanel som gör arbetet effektivt. Så en del öppen mjukvara är mer utvecklad än de slutna.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Google har nog inga problem med att tjäna pengar. Det som bekymrar mest tror jag är att koden blir allt mer stängd, dvs man kan inte försäkra sig om att det inte byggs in några funktioner som inte är till fördel för kunden utan snarare för stater och företag så att de ska kunna övervaka. Öppenhet är viktigt eftersom du själv - i alla fall i teorin, kan granska koden. När det gäller mobiler - som enligt vissa helt enkelt är små övervakningsapparater - verkar det vara extra viktigt.
Det finns vissa principer som jag sympatiserar starkt med vad gäller FOSS och GPL, men jag tycker visst att det kan vara rimligt och OK med stängd kod i vissa situationer.

OK...

Nu sympatiserar jag själv starkt med öppen källkod som licensieras via Apache, BSD eller liknande men GPL är en återvändsgata som gör Linux trasigt.

Den stora symbolen är nVidias källkod, varför skulle de släppa den??? Så korkad kan väl ingen vara!

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

OK...

Nu sympatiserar jag själv starkt med öppen källkod som licensieras via Apache, BSD eller liknande men GPL är en återvändsgata som gör Linux trasigt.

Den stora symbolen är nVidias källkod, varför skulle de släppa den??? Så korkad kan väl ingen vara!

Tror du att GNU/Linux hade kunnat bli lika framgångsrikt utan GPL? Jag tror inte det. Jag tror det var helt rätt då, med GPL faktiskt. Och nu är det som det är.
Men jag ser fördelarna med BSD, verkligen.

Visa signatur