Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Du tillhör de 19% som gissar för lågt, kostar ju för fan hela 20 kr!! Intressant dock att mediangissningen var 200 http://www.svenskenergi.se/Global/Dokument/Ladda%20Sverige/Fi...

Har dom inte räknat då på att den drar 5W konstant? Eller räknar jag helt tokigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Givet så beror det på hur mycket man använder luren men typ en iPhone (tomt batteri) slukar knappt 20w för en laddning.. bara o räkna

Jo dom hade nog räknat för högt ser jag nu. Efter lite googlande verkar iphone 7 ha ett batteri på runt 7 Wh. Förenklar vi och säger att man laddar varje dag och att förlusten i laddaren jämnas ut av att man inte har tomt batteri närt man börjar ladda så hamnar vi på 7*365=2 555 Wh eller ca 2,5 kWh. Har haft elen i hyran sista 5 åren så har lite dålig koll men kan den ligga runt 80 öre kWh med alla avgifter? Då kommer det kosta 2 kr och 4 öre per år

Edit:

Skrivet av anon42512:

Har dom inte räknat då på att den drar 5W konstant? Eller räknar jag helt tokigt?

Jo se min beräkning ovan.

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Varje dag på högskolan så behöver man såklart lite vätska i sig både i form av kaffe och vatten.
Detta kan man såklart köpa i någon av miljontals automater på högskolan när man vill men det jag istället gör är att jag både brygger kaffe hemma och tar med mig i en termos samt köper billiga storpack med vattenflaskor i förväg som jag tar med mig och fyller på under dagens gång.

Snålt eller smart, ni avgör
Det blir ändå en hel del kronor om dagen med tanke på min kaffekonsumtion kan jag lova!

Nejnej, inte snålt alls. Jag och typ 30% i min klass tar med stortermosar med kaffe hemifrån. Det blir ganska dyrt i längden annars. Dock inte vattenflaskor.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emomilol1213:

Nejnej, inte snålt alls. Jag och typ 30% i min klass tar med stortermosar med kaffe hemifrån. Det blir ganska dyrt i längden annars. Dock inte vattenflaskor.

Inget räknas väl som för snålt när man pluggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Då jag äter många skogaholms limpa, så spar jag sedan påsen, lägger i mina 2 mackor som jag tar med till jobbet, när jag sedan ätit dem tar jag hem påsen igen, och då fungerar den som bärpåse varje dag ända till nästa skogaholms påse är tom o ledig o kan ta dess plats,

då borde jag ju kassera den, men jag viker ihop den istället o lägger den i nedersta kökslådan i fall att jag en dag blir utan skogaholms limpa påse. så har jag reserver.
jag kanske har typ 50 60 st i lådan nu

den mannen fanns på riktigt på 80 talet i stockholm, och han var en god men lite lustig vän...
däremot tror jag inte det var av snålhet, utan det var bara en liten egenhet han hade,..

Återanvänder också brödpåsar, har lärt mig av farsan. När jag industriknegade och hade med mig mackor så var det ibland i gamla brödpåsar. Om jag råkar ha en tom, lämplig, påse liggande som jag inte städat undan och jag öppnar en ny ost, så är det hög chans att brödpåsen får stå till tjänst. Den slängs dock när ostskalken slängs, vi ska inte gå till överdrift med återanvändningen. För några år sedan kom jag på mig med att ha ett större lager med brödpåsar, säkert 10+, det kändes lite fånigt.

Det här inget jag gör maniskt och jag använder vanliga plastpåsar också...

Permalänk
Avstängd

Jag återanvänder dem till soppåsar sedan när de börjar kännas äckliga att ha annan mat i.
(mest av mlijöskäl dock tror jag, nå, men officiellt sett av miljöskäl... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Snål

På krogen, slog en båge i en rätt överfull pissoar och slängde i några kronor i pissoaren som dricks till städerskan som man gjorde på rutin, en kille kommer in och gräver upp all dricks som lagts i pissoaren. Va väl kanske 20 pers där och folk vart rätt lacka på att han tog städarnas dricks. Kan tilläggas att han inte såg ut att behöva de där pengarna. Uppfattade det som en väldigt snål människa och snuskigt va de iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Snålaste som finns är att hälla vatten i tvål burk när det är lite kvar....

jag gör det för att vara miljovänligare. hellre att kasta 5% tvål än 15%.

för att bjuda till tråden lite själv. dessa är om mig, jag tycker jag är miljövänlig. Mina polare anser att jag är snål. Bestäm själv.

Jag gör mina smörgåsar till frukosten till jobbet hemma och lägger dom i samma plastpåse jag använt under en vecka. Här är jag snål för jag inte tar nya påsar eller för att jag inte köper frukost på en restaurant tex panini.

Jag går aldrig ut och äter på jobbet utan jag står på söndagar och gör i ordning mat för hela veckan så jag slipper göra mat på vardagarna. Här är jag snål för jag har matlåda och inte vill lägga 100-150kr om dagen på lunch.

När jag var mindre växte jag upp väldigt fattigt. Fick aldrig pengar av min morsa och fick avstå klassresor. Men när jag var påväg hem från en badtur så såg jag en påse med tomglas i ett djupt dungel som antagligen en alkis kastat in där. Tänkte att jag tjänar några kronor samtidigt som jag hjälper miljön. Klättrar igenom alla fallna träd och sånt, når påsen och då blir jag attackerad av ett jordgetingbo. Kan inte heller springa för livet eftersom de tar sådan tid att komma ur den täta skogen. När jag väl kommer ut har jag nog aldrig sprungit så snabbt och så långt utan att bli trött. Fick nog 40-50 stick, men lärde mig den dagen att jag inte var allergisk iaf. Sista gången jag brydde mig om tomglas också.

Har många fler men har inte tid att skriva de

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Christley:

jag gör det för att vara miljovänligare. hellre att kasta 5% tvål än 15%.

Eller så gör man som jag, använder bara tvålautomater där tyngdkraften matar ner tvålen och man slipper sugproblemet? Kostar någon hundring på t ex Staples, där man också kan köpa 5L bra tvål för också runt hundralappen. Billigt utan att vara snål och man slipper handla småförpackningar i tid och otid. 0% spill.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Varje dag på högskolan så behöver man såklart lite vätska i sig både i form av kaffe och vatten.
Detta kan man såklart köpa i någon av miljontals automater på högskolan när man vill men det jag istället gör är att jag både brygger kaffe hemma och tar med mig i en termos samt köper billiga storpack med vattenflaskor i förväg som jag tar med mig och fyller på under dagens gång.

Snålt eller smart, ni avgör
Det blir ändå en hel del kronor om dagen med tanke på min kaffekonsumtion kan jag lova!

Beror väl helt på vilka utgifter man har som student samt hur stor kaffekonsumtion man har.

Skrivet av anon186252:

Ni behöver bara mjölk. På mataffären kostar den 1kr mindre än livset. Livset är 5m bort, och mataffären är >500m bort(fortfarande inom gångavstånd dock). Vad gör ni?

Mataffär alla dagar i veckan. Oftast bättre kvalité på produkten även om jag inte tänker på priset.

Skrivet av Uzanar:

http://lmgtfy.com/?q=%C3%A5lapingla Men ja, jag hade då aldrig hört talas om det heller

Det är för att de brukar sättas på spön när man inte har det i handen (T.ex. om man kör ned det i sanden eller liknande). Deras funktion är att de ska göra ljud när det nappar så man inte blir av med spöt. Var ganska vanligt förut när man metade bland annat.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag vet en person som stal toapapper på jobbet.

Vi hade vid den tiden också tappkranar med kolsyrat kylt vatten. Personen fyllde alltid gamla PET flaskor på eftermiddagen och tog hem. En fredag när det fylldes på 4-5 1.5 liters flaskor så frågade jag vad han gjorde; han ursäktade sig med att det var helg och att det måste räcka över helgen.

Jag undrar än idag vad mer grejor som försvann från jobbet pga denna person...

Just ja, kom på en sak till som samma person gjorde. När det var "konsultgodissäsong" så försvann rätt många godisaskar (i princip sånt som inte var lösgodis). Vid åtminstone ett tillfälle vet jag att denna person låg bakom...

Låter inte som han är snål utan snarare är den där personen som tolkar "gratis" som "Jag kan ta allt jag kan bära på". Denna sorts personer finns det gott om.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Att åka runt till flera affärer när man (stor)handlar är väl ändå rätt vanligt, snålt är det väl om man inte sparar mer än någon krona per besök.

Jo, alltså jag förstår om man åker till olika butiker för att något är bättre i en viss butik, som att åka till fiskaffären för att köpa fisk, men det handlar om att åka till Netto, Hemköp, Ica och Willys för att spara några kronor per butik på exakt samma varor liksom.

Citat:

Sen handlar det kanske inte om vad potatisen och löken kostar, de kanske gillar hemodlat helt enkelt? Eller är det specifikt för att det blir billigare?

Jo i viss mån kanske. Men hade jag odlat potatis själv så hade jag ju odlat någon lyxigare sort liksom. Inte stora mängder av samma sort som på Ica kostar en tia, än mindre då den kostar en krona kilot runt skördetider.

Citat:

När de fyller bilen full i Tjeckien, handlas det specifikt för priset, eller för att det är Tjeckisk mat? Pulversoppa är ju ingen direkt höjdare.

Mest handlar det om snålhet, hade det varit delikatesser eller så så hade jag varit mer förstående men det är samma skit som finns här liksom.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maarus:

Min morfar la tillbaka sin prilla med lössnus han snusat ner i dosan och rörde om, när snuset börjat tappa smak räffla han bitar av apelsinskal och la i. En gammal betongarbetare och bonde, men han brukade ge mig och min bror en 20lapp när vi var yngre och besökte. Även fast jag snusade själv frågade jag aldrig om en prilla.

Körde en volvo amazon från 60-talet långt in på 00-talet..

Är du säker på att han inte drev med dig för att du inte skulle tigga snus ?

Skrivet av anon186252:

Ni behöver bara mjölk. På mataffären kostar den 1kr mindre än livset. Livset är 5m bort, och mataffären är >500m bort(fortfarande inom gångavstånd dock). Vad gör ni?

Skrivet av Gropenator:

Dumsnålt är att ta bilen till mataffären.

En krona är inget att gå omvägar för, men har man tid så är det bra för kroppen att gå 495m extra... Dumsnålt är alltså att inte röra sig tillräckligt...

Jag cyklar i princip alltid numera, dels är det dyrt att ha en bil men det ger ju en enorm hälsofördel med vardagsmotionen och det tar inte direkt längre tid om man väger in att man skulle ha motionerat som en separat aktivitet, Jag bor ändå på landsbygden men har upptäckt att det funkar väldigt bra utan bil i de flesta fall ändå.

Jag köper bara mjölk när det är sänkt pris på den, jag dricker idag inte mjölk men jag har kommit på att det brukar passa bra att enbart köpa billig mjölk för att få en naturlig variation i menyn för då lagar jag nån mat som behöver mjölk, Vet inte om jag är snål eller bara lat och vill ha hjälp att bestämma vad jag ska ordna för mat.
När jag växte upp så drack jag mjölk men det har jag slutat med som vuxen, Jag har iofs nästan aldrig druckit affärsmjölk utan hämtade direkt från mjölktanken i ladugården, åt i princip även bara eget kött, vi hade nöt, gris, höns och kalkoner och egenodlade grönsaker och potatis och äpplen, vi var nog väldigt dåliga kunder i mataffärerna när jag tänker efter, jag sålde ju faktisk grönsaker när jag var tonåring för att få fickpengar....

Skrivet av Uzanar:

Varje dag på högskolan så behöver man såklart lite vätska i sig både i form av kaffe och vatten.
Detta kan man såklart köpa i någon av miljontals automater på högskolan när man vill men det jag istället gör är att jag både brygger kaffe hemma och tar med mig i en termos samt köper billiga storpack med vattenflaskor i förväg som jag tar med mig och fyller på under dagens gång.

Snålt eller smart, ni avgör
Det blir ändå en hel del kronor om dagen med tanke på min kaffekonsumtion kan jag lova!

Skrivet av Emomilol1213:

Nejnej, inte snålt alls. Jag och typ 30% i min klass tar med stortermosar med kaffe hemifrån. Det blir ganska dyrt i längden annars. Dock inte vattenflaskor.

Skrivet av Chibariku:

Inget räknas väl som för snålt när man pluggar?

Här så köper man en mugg i kafeterian och så länge man använder deras mugg får man fylla på kaffe och även om kaffet formellt inte är gratis så kan muggarna hålla länge, jag tror inte de tjänar mycket på kaffet utan de hoppas få sälja en smörgås ibland.

Skrivet av Blacksheep:

Då jag äter många skogaholms limpa, så spar jag sedan påsen, lägger i mina 2 mackor som jag tar med till jobbet, när jag sedan ätit dem tar jag hem påsen igen, och då fungerar den som bärpåse varje dag ända till nästa skogaholms påse är tom o ledig o kan ta dess plats,

då borde jag ju kassera den, men jag viker ihop den istället o lägger den i nedersta kökslådan i fall att jag en dag blir utan skogaholms limpa påse. så har jag reserver.
jag kanske har typ 50 60 st i lådan nu

den mannen fanns på riktigt på 80 talet i stockholm, och han var en god men lite lustig vän...
däremot tror jag inte det var av snålhet, utan det var bara en liten egenhet han hade,..

Att minska användningen av plastpåsar är ju ett stort projekt inom EU just nu, personligen så skulle jag vilja ha krav på att kassar skulle vara av lite kraftigare typ så de håller bättre för återanvändning och så lägger man en lite högre miljöavgift på dem, säg 10-20 kr för en kraftigare plastkasse, plastkassen är ju ett bra alternativ om de återanvänds många gånger ger de ju mindre miljöpåverkan är tyg och papper men det handlar ju om att använda dem kanske 100 ggr i så fall och det funkar ju bra med de tjockare typerna. Man kan ofta kombinera miljövänlig och "snål"

Skogaholmslimppåsar går att återanvända och lägga annan mat i men jag gillar inte innehållet från början...

Skrivet av Kärlekstrollet:

Folk som plockar bort stickers från ekologiska bananer och försöker konstatera att det inte är det vid kassan, det finns speglar och videokameror i butiker man kan i stortsett se allt vart man än är. Plus ibland så har de klistermärken fast på sina plagg.

Det blir nog ekobananer till frukostgröten nån vecka nu ser jag och kanske fisk till varmrätt. Flytande tvål använder jag väldigt sällan apropå tidigare tvåldiskussion, hårda tvålar regerar ! Nej jag ska inte ha sköljmedel heller för det är jag både för snål och miljömedveten för att köpa.
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

HP servrar - ilo fungerar bara 30 sek efter post på en server för 80 000:-
Det är fan det värsta.

Jo detta är riktigt snålt av HP, bara som princip vägrar jag att köpa nyckel för ILO därför.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

När min kusin kommer förbi och hälsar på så får vi bjuda på allt, mat/dryck m.m. När vi skulle köra lite MtG så ville han inte köpa boosters (till oss gemensamt för att spela med) så det fick jag göra, the list goes on.

Grejen är att han för flera år sedan sagt att han har 50.000 på sparkontot, och förra året så sa han att han fått ärva 3-4 miljoner i förskott från sin morfar...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Eller så gör man som jag, använder bara tvålautomater där tyngdkraften matar ner tvålen och man slipper sugproblemet? Kostar någon hundring på t ex Staples, där man också kan köpa 5L bra tvål för också runt hundralappen. Billigt utan att vara snål och man slipper handla småförpackningar i tid och otid. 0% spill.

aldrig hört om en sådan sak, skulle du kunna länka mig en sådan som du pratar om? eller menar du en som är upp och ned?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag avskyr snåla personer, växte upp med en sådan som skulle ha ränta om han lånade ut pengar till pizza efter skolan, alltid räknade med slitagekostnad när man körde hans bil och skulle betala, men endast betalade bensinen när vi tog min bil osv.

Har man inte växt upp med sten och kottar till middag fattar jag inte grejen med att vara snål, hellre givmild och generös i den mån man kan än att vara "that guy" som alla stör sig på.
Är man riktiga kompisar tycker jag att det är ge och ta, man vet att det jämnar ut sig.. När jag studerade och en av mina bästa vänner jobbade bjöd han ofta på öl när man var ute, nu är situationen omvänd och då är det jag som bjuder, om han eller jag köpt flest öl genom åren är inget någon bryr sig om då båda i slutändan blivit fulla och haft roligt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Inte snålt men lite äckligt...

En stollig kompis från Island var och hälsade på i Finland där jag bor. Vi var ute och sparkade fotboll när han sa att jag fick 5€ (cirka 50kr) om jag träffade ett bord, som var ungefär hundra meter bort. Jag träffade bordet och han tog fram plånboken. Innan han gav mig 5 lappen lade han in den i munnen och drog ut den mellan läpparna. Lappen var helt blöt. Växlade den genast i närmaste butik för att slippa den. Undrar hur mycket skit han fick i sig i munnen

Permalänk
Inaktiv

Gick visst inge bra att försöka lura in sweclockarna i fällan.. Aja, värt ett försök.

Kan jag väl bidra med:
Jag bjuder vännen dagligen på det ena och det andra, och får inte en krona tillbaka. Detta delvis för att vännen inte har överdrivet med stålar.
När dagen kommer att denne har skaffat jobb och inga utgifter har, men jag ännu är arbetslös, så fortsätter traditionen..

Samma vän som ovan var inte rädd för att gå och bre mackor åt sig själv när ingen av oss ätit på över 12 timmar, för att sedan bli tjurig över att jag ville gå ut och äta(fullt medveten om att jag skulle bjudit).. Smålänning, såklart..

Jag är inte direkt gammal som ni nog ser, så 1 krona har aldrig varit någon större summa. Ändå har man mer än en gång behövt låna 1 krona av klasskamraterna, som man själv bjuder på saker. Varav ingen haft dåligt ställt.. Lustigt nog bjöd gärna de som hade det mindre bra ställt. Kanske för att de fattade att jag fortfarande gick minus.. (är verkligen inte rik själv)

Har nog några många fler, speciellt om den lustige vännen.. Men detta får duga tills vidare.

Permalänk
Medlem

Jag har inget problem med att folk är snåla, så länge det inte går ut över andra personer. Det här med att ta ränta för att låna pengar, det tycker jag att man som "låntagare" ska erbjuda den man lånar av. T.ex. "kan jag låna 1000 spänn? du får 1100 tillbaka sen".

Snålaste jag vart med om var på en resa utomlands med några kompisar. Vi sitter på balkongen och spelar kort och har druckit en del. Vi har alla hållt på med att "pranka" varandra genom att slå en ölflaska mot en annan för att den ska svämma över. Alla hade kul åt detta förutom en person, som blev så sur (trots att vi hade hur mycket öl som helst) att han tvingade mig att köpa ett helt nytt 6pack. Om du skrattar åt andras olycka, ska du klara av att skratta åt din egen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Är du säker på att han inte drev med dig för att du inte skulle tigga snus ?

Jag har i alla fall en kompis som gör samma sak, snål som helvete. När vi var tonåringar och var ute och festade, och feströkte som man gjorde då, så hade han aldrig ciggar utan tiggde alltid av oss andra. Sen såg man honom bakom något hörn där han rev sönder ciggen och la tobaken i sitt tobakspaket... Han är för övrigt präst idag men lika snål fortfarande.

Permalänk
Medlem

Snålaste jag varit med om;
En kompis bad om att få tillbaka de 8 kr han "lånade ut" till mig för att betala enkelbiljett på bussen.... Var inte vän med honom länge till.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelolzzz:

Inte snålt men lite äckligt...

En stollig kompis från Island var och hälsade på i Finland där jag bor. Vi var ute och sparkade fotboll när han sa att jag fick 5€ (cirka 50kr) om jag träffade ett bord, som var ungefär hundra meter bort. Jag träffade bordet och han tog fram plånboken. Innan han gav mig 5 lappen lade han in den i munnen och drog ut den mellan läpparna. Lappen var helt blöt. Växlade den genast i närmaste butik för att slippa den. Undrar hur mycket skit han fick i sig i munnen

Hahaha, skrattade faktiskt lite på den.

Dock inte snålt, då han faktiskt höll sitt ord och gav dig femman. Snålt hade väl varit att slå vad och sedan inte ge pengarna. Såna människor avskyr jag, som inte håller sina vad när de förlorar....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Han plockar upp det börjar borsta bort sandkorn och är helt dammigt och tvekar ett tag men stoppar det i munnen börjar tugga och jag frågade om det var gott han svarade att det smakade som vanligt efter ett tag och frågade efter pengarna ...sa jag nä du är så äcklig att du får inga och gick

Så i slutändan så visar det sig att det var du som var snålast av de alla?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Ojoj. Såg rubriken och min morbror knackade till mig i huvudet från "andra sidan"! Några snabba om honom. Ingen rangordning men numrerar ändå.

1. Han drog in med sin gamla Renault 16 på en byggarbetsplats och frågade om han kunde få ta lite "pulvermaterial-av-någon-sort-glömt-bort-vilket". Visst sa byggarbetaren. De blev nyfikna på varför min morbrors bil nästan släpade i backen med baken när han åkte därifrån. Jo, han hade lassat in en 50kilossäck av ovan nämnda material, som jag glömt bort vad det var! Blev böter så det blev dyrt material.

2. Han köpte kläder på loppmarknader! En gång bad han min morsa att sy om kläder åt honom, "mot en slant!". Vis av erfarenhet så skrev hon upp allt hon gjorde och sen ringde en syateljé för att höra vad de skulle ta. De skulle ha 1200-1400kr. Hon fick 25kr av sin bror (tidigt 80tal).

3. Min far meckade allt åt honom och "betalning kommer sen!". Hände aldrig.

4. En jul som exempel, som alltid firades hos oss med hans familj. Han skulle köpa dricka att ta med sig. Kom med en jätteflaska Pommac. Sen drack de upp den dricka vi hade och tog med sig Pommacflaskan hem igen.

5. Vi skulle få låna pengar av honom för att köpa begagnad bil själva (han hade pengar en masse). Länge sen. 70tal. "Visst". Farsan och jag gick över till honom för att få låna 2.500kr. Min kusin, 12 år tog emot. Visade in oss till köksbordet. Det skulle skrivas ordentligt kontrakt och det skulle min 12åriga kusin sköta under övervakning av en stolt far. Morbror min höll på att tuppa av av stolthet när grabben började bläddra i morgontidningen för att hitta ekonomisidorna för att kolla upp aktuell ränta.

Min far höll på att smälla av av förnedringen men höll tyst då det var morsans bror och hans grabb. Vad morsan sa? Jo, en del till bror sin men hon var inte förvånad.

Har ett gäng till om honom men detta illustrerar honom rätt bra. Har rejäla historier om vad som sen skedde med pengarna han satt på. Där ingår min kusin och "fickpengar" för att spara orörda löner. Hyror och räkningar betalda av föräldrarna för "man ska spara pengar". Orörda barnbidrag åt sonen för "gör som jag. Spar pengar! (kusinen)". Äta hos sina föräldrar för att "spara pengar". Få föräldrarnas gamla lägenhet, som han själv växte upp i medans föräldrarna köpte egen på andra sidan gården. Etcetcetc..........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Han är för övrigt präst idag men lika snål fortfarande.

Präst.. det kanske är han som inspirerat till "jag har aldrig" scenen (Jag har aldrig nallat ur kollekten) i Uti bögda ?

http://www.svt.se/uti-bogda/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Eller så gör man som jag, använder bara tvålautomater där tyngdkraften matar ner tvålen och man slipper sugproblemet? Kostar någon hundring på t ex Staples, där man också kan köpa 5L bra tvål för också runt hundralappen. Billigt utan att vara snål och man slipper handla småförpackningar i tid och otid. 0% spill.

Så gör väl proffsen, men i allafall mitt fall beror de nog delvis på att jag nästan aldrig använder flytande tvål eftersom jag tycker att den är så blaskig (förmodligen för att man är för snål att köpa riktig tvål... ) och att det är äckligt med en förpackning som alla stått och pumpat på efter toabesök, mm, fast tvål vet man ju åtminstone att den ger en (förmodligen falsk) känsla av att vara ren då ytskiktet tvättas bort var gång.

Men, har också funderat på en automat ute i garaget...

Inte så dum ide faktiskt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

@Mizzarrogh: Pumptvål må vara sådär att trycka på, men jag vet inte riktigt varför man ska bråka om att bli smutsig innan man tvättar sig Pumptvål är om något mer hygieniskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Beror väl helt på vilka utgifter man har som student samt hur stor kaffekonsumtion man har.

Kom på tal om detdär att tänka på skoltiden, hos oss var det så att man betalade typ 5-6:- för första koppen som man sedan sparade så ingick gratis påfyllning resten av dagen, minns vissa av oss *host* var uppe i över tio koppar någon dag, vi mådde dock rätt illa framåt kvällen...

Hörde talas av en polare som såg en kille från trakten som var in på en lokal vägkrog i närheten som hade ett liknande system på den tiden, med fri påfyllning, han var uppe i ca tretti koppar enligt ryktet... (polaren sade att han tillbringade typ hela eftermiddagen där, med jämna avbrott då han gick ut bakom knuten och slog en drill för att kunna fylla på mer kaffe... Kom osökt att tänka på dendär serien "uti vår hage" och kaffe scenen som kom ut strax efter, tyvärr kommer jag inte ihåg vilket nummer den är i... Förbaskat ful den serien med kaffekannan... Brukade köra den för brorsan då han också råkat på detdär en gång när han var liten (typ 6-7 år) och satt och pimplade kaffe i byns jaktstuga (vi brukade låna den när gubbarna gått hem för dagen mot löfte om att inte elda upp all ved...) tills han spydde hela kvällen... gissa om han fick höra det av mig länge sedan... )

Det gällde att utnyttja dendär koppen maximalt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

@anon186252:
Jo, men nu får jag ju tvålen helt för mig själv då jag använt den... ingen annan vill använda min tvål...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Kom på tal om detdär att tänka på skoltiden, hos oss var det så att man betalade typ 5-6:- för första koppen som man sedan sparade så ingick gratis påfyllning resten av dagen, minns vissa av oss *host* var uppe i över tio koppar någon dag, vi mådde dock rätt illa framåt kvällen...

Hörde talas av en polare som såg en kille från trakten som var in på en lokal vägkrog i närheten som hade ett liknande system på den tiden, med fri påfyllning, han var uppe i ca tretti koppar enligt ryktet... (polaren sade att han tillbringade typ hela eftermiddagen där, med jämna avbrott då han gick ut bakom knuten och slog en drill för att kunna fylla på mer kaffe... Kom osökt att tänka på dendär serien "uti vår hage" och kaffe scenen som kom ut strax efter, tyvärr kommer jag inte ihåg vilket nummer den är i... Förbaskat ful den serien med kaffekannan... Brukade köra den för brorsan då han också råkat på detdär en gång när han var liten (typ 6-7 år) och satt och pimplade kaffe i byns jaktstuga (vi brukade låna den när gubbarna gått hem för dagen mot löfte om att inte elda upp all ved...) tills han spydde hela kvällen... gissa om han fick höra det av mig länge sedan... )

Det gällde att utnyttja dendär koppen maximalt...

Det fanns en Pizzeria i Piteå där de erbjöd gratis påfyllning av dricka om man köpte från en viss Pizzameny. Ett par bekanta till mig stack dit och tog typ fem glas dricka per tugga Pizza. För någon anledning slutade pizzerian att erbjuda gratis påfyllning efter det..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds