Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andreaz1:

Smart tyckte jag... tills jag ser att du köper vatten på flaska?

Ja alltså, jag behöver ju ändå någonting att förvara vattnet i... eller?
Vattnet jag får med ser jag bara som ett plus.

Sedan så är inte PET-flaskor gjorda för att återanvändas för länge så man bör byta ut dem då och då (efter några dagar).
Det tar med andra ord ett långt tag för mig att gå igenom att storpack med flaskor.

Jag skulle dock kunna köpa en "riktig" vattenflaska och återanvända den, det är ju helt klart
Men faktum är att det är riktigt svårt (trångt) att fylla upp de små 33cl-flaskorna jag kör med i många handfat så med en ordentlig flaska blir väl det värre...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Kaby Lake-X

Visa signatur
Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon186252:

Ni behöver bara mjölk. På mataffären kostar den 1kr mindre än livset. Livset är 5m bort, och mataffären är >500m bort(fortfarande inom gångavstånd dock). Vad gör ni?

Beros på andra saker än priset för egen del. Om livset tenderar att ha mjölk som går ut om två dagar jämfört med en vecka för mataffären går jag till mataffären, förmodligen oavsett om jag kommer konsumera mjölken inom två dagar eller inte.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ni behöver bara mjölk. På mataffären kostar den 1kr mindre än livset. Livset är 5m bort, och mataffären är >500m bort(fortfarande inom gångavstånd dock). Vad gör ni?

Handlar alltid så nära där jag bor så länge butiken har bra varor som man faktiskt vill köpa (typ chark/köttdisk osv). Kollar aldrig priser så jag skulle nog inte ens veta om att det var en skillnad i priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Det värsta jag gjort var iallafall att jag krävde tillbaks 10-15:- efter att en klasskamrat kastat iväg en ålapingla. Han tog inte av den när han skulle kasta av, så den flög av. jag blev skitsur för det då, men det var mycket pengar för mig då.
Vet inte vad som hände med pengarna, men skäms smått idag över allt man gjort, vad gör 5kr t.ex..

Å va f-n är en ålapingla???

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bläckman:

Å va f-n är en ålapingla???

Var tvungen att söka på det, tydligen en tingest som ser ut som två blankpolerade pungkulor och plingar till när spöet rör sig om jag förstått saken rätt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bläckman:

Å va f-n är en ålapingla???

http://lmgtfy.com/?q=%C3%A5lapingla Men ja, jag hade då aldrig hört talas om det heller

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ni behöver bara mjölk. På mataffären kostar den 1kr mindre än livset. Livset är 5m bort, och mataffären är >500m bort(fortfarande inom gångavstånd dock). Vad gör ni?

Dumsnålt är att ta bilen till mataffären.

En krona är inget att gå omvägar för, men har man tid så är det bra för kroppen att gå 495m extra... Dumsnålt är alltså att inte röra sig tillräckligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min flickväns föräldrar är extremt snåla. Till exempel när de handlar så åker de runt till minst tre affärer för att köpa allt där det är billigast. De har ett par odlingslotter där de, med stort besvär och mycket arbete, odlar bland annat potatis, lök och vitlök. Jag är helt för att odla saker men potatis och lök kostar ju typ aldrig mer än en tia kilot liksom, och det är inte så att de odlar roliga eller fina sorter utan helt vanliga Asterix eller liknande. Mamman kommer från Tjeckien så de åker dit varje sommar och de åker bil för att de ska köpa med sig en massa saker dom är billigare där, som konserver, pulversoppor och liknande, hela bilen full.

Att åka runt till flera affärer när man (stor)handlar är väl ändå rätt vanligt, snålt är det väl om man inte sparar mer än någon krona per besök. Sen handlar det kanske inte om vad potatisen och löken kostar, de kanske gillar hemodlat helt enkelt? Eller är det specifikt för att det blir billigare?

När de fyller bilen full i Tjeckien, handlas det specifikt för priset, eller för att det är Tjeckisk mat? Pulversoppa är ju ingen direkt höjdare.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Vet en person som laddar mobilen på jobbet för att spara in på elräkningen...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kommer ihåg när jag var mindre jag var så snål så mamma fick köpa julklappar som i sin tur stod att jag hade köpte det när det var mamma som köpte det.

Jag är så snål så jag be mamma betalar för godis och sånt det ändå som jag betalar för är när jag köper dator.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

En gammal kollega insåg att bilen drog mer soppa ifall den var tyngre.
Eftersom han hade en pendlarbil rev han ur all onördig inredning.
-alla dörrsidor / paneler
-mitt konsolen
-alla andra säten
Han började även att tanka bilen halvfull varje gång.
Herregud.

Lutar mer åt korkad än snål.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom vitvarubranschen och många kunder kommer in och vill ha det absolut bästa vi har, men det får inte kosta så mycket. Så när man säger ett prisexempel på en bättre maskin blir de chockade över "hur dyrt det är".

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meantek:

Beros på andra saker än priset för egen del. Om livset tenderar att ha mjölk som går ut om två dagar jämfört med en vecka för mataffären går jag till mataffären, förmodligen oavsett om jag kommer konsumera mjölken inom två dagar eller inte.

Skrivet av Aktsu:

Handlar alltid så nära där jag bor så länge butiken har bra varor som man faktiskt vill köpa (typ chark/köttdisk osv). Kollar aldrig priser så jag skulle nog inte ens veta om att det var en skillnad i priset.

Fasen, ni klurade ut kryphålet i frågan..

Skrivet av Gropenator:

Dumsnålt är att ta bilen till mataffären.

En krona är inget att gå omvägar för, men har man tid så är det bra för kroppen att gå 495m extra... Dumsnålt är alltså att inte röra sig tillräckligt...

Jo, fast dumsnålt är en annan femma. Då handlar det ju snarare om att man förlorar på sin snålhet.

Jo, lite det jag syftade på. Man blir kanske inte sedd i så fint ljus oavsett vilket valet är. Därav " " på slutet

Permalänk
Medlem

En kille i fotbollslaget vägrade betala tillbaka 20kr han lånat för att han hade bjudit på några vindruvor när jag hade varit hemma hos honom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Vet en person som laddar mobilen på jobbet för att spara in på elräkningen...

Jag vet en person som stal toapapper på jobbet.

Vi hade vid den tiden också tappkranar med kolsyrat kylt vatten. Personen fyllde alltid gamla PET flaskor på eftermiddagen och tog hem. En fredag när det fylldes på 4-5 1.5 liters flaskor så frågade jag vad han gjorde; han ursäktade sig med att det var helg och att det måste räcka över helgen.

Jag undrar än idag vad mer grejor som försvann från jobbet pga denna person...

Just ja, kom på en sak till som samma person gjorde. När det var "konsultgodissäsong" så försvann rätt många godisaskar (i princip sånt som inte var lösgodis). Vid åtminstone ett tillfälle vet jag att denna person låg bakom...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Själv tillhör jag de som brukar äta upp det på plats...
(dock för det mesta utan att tänka på det, men ja... vad säger man gratis är gott... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har sett många av exemplen i tråden. Det där med att äta fort medans det fanns såg jag i två kompisars familjer, bägge med många barn, flest killar. Det handlade endast om att få något medans där fanns. Ett inlärt beteende som följde med dem ut i världen.
Själv är jag noga med skulder jag har men har ingen aning om vem som är skyldig mig vad. Det har jag förlorat massor på. Jobb luncher vet jag inte hur många jag ligger ute med för att jag gillar kontanter och det är ett sånt fibblande med alla som skall betala med kort, slutar med att jag slänger kontanter på bordet för att komma därifrån. En orsak till att en del av dessa skulder aldrig blir reglerade är på grund av snålhet.

Permalänk
Medlem

En som debatterade hurvida han skulle lägga på ett par kronor på parkeringen eller chansa när han gick in och handlade på ett ställe.

Det var jobbigt att skiljas från de där två mynten...

Permalänk
Avstängd

Ja, Helt klart värt de 900:- emellanåt för att spara in dessa två...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Två av mina bästa vänner än idag skulle hjälpa mig en sommar att dela ut ett veckoutskick reklam som jag på den tiden gjorde en gång i veckan efter skolan.
Den veckan var det ganska lite reklam så det skulle bara bli 133kr totalt.
När reklamen var utdelad och ja kom hem fick de 66kr var. Blev lite förvånad när kompisen dagen efter ringer upp mig och säger att det fattades 50öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Två av mina bästa vänner än idag skulle hjälpa mig en sommar att dela ut ett veckoutskick reklam som jag på den tiden gjorde en gång i veckan efter skolan.
Den veckan var det ganska lite reklam så det skulle bara bli 133kr totalt.
När reklamen var utdelad och ja kom hem fick de 66kr var. Blev lite förvånad när kompisen dagen efter ringer upp mig och säger att det fattades 50öre.

rätt ska vara rätt

Permalänk

Folk som plockar bort stickers från ekologiska bananer och försöker konstatera att det inte är det vid kassan, det finns speglar och videokameror i butiker man kan i stortsett se allt vart man än är. Plus ibland så har de klistermärken fast på sina plagg.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trigger:

Vet en person som laddar mobilen på jobbet för att spara in på elräkningen...

Haha...vad sparar han på det? 10 kr om året?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Två av mina bästa vänner än idag skulle hjälpa mig en sommar att dela ut ett veckoutskick reklam som jag på den tiden gjorde en gång i veckan efter skolan.
Den veckan var det ganska lite reklam så det skulle bara bli 133kr totalt.
När reklamen var utdelad och ja kom hem fick de 66kr var. Blev lite förvånad när kompisen dagen efter ringer upp mig och säger att det fattades 50öre.

haha, det där samtalet kostade nog mer än 50 öre

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon42512:

Haha...vad sparar han på det? 10 kr om året?

Mindre än så.. typ 1-2kr per år borde det vara.. men personen i fråga lyssnar inte på det argumentet..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

En kille på högstadiet var helt galet snål på allt och man kunde ha han som slav för små pengar och sa man spring och köp en hamburgare får du 5kr för besväret och galopperade glatt i väg och kom med vad man beställt vägrade köpa pennor i skolan som kostade 1kr o.s.v så tänkte testa hans begränsningar när jag såg ett vingummi på marken ute och var riktigt äckligt dammigt och folk hade trampat så sa på skämt du får 10kr om du äter upp det

Han plockar upp det börjar borsta bort sandkorn och är helt dammigt och tvekar ett tag men stoppar det i munnen börjar tugga och jag frågade om det var gott han svarade att det smakade som vanligt efter ett tag och frågade efter pengarna ...sa jag nä du är så äcklig att du får inga och gick

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Haha...vad sparar han på det? 10 kr om året?

Du tillhör de 19% som gissar för lågt, kostar ju för fan hela 20 kr!! Intressant dock att mediangissningen var 200 http://www.svenskenergi.se/Global/Dokument/Ladda%20Sverige/Fi...

Permalänk

Då jag äter många skogaholms limpa, så spar jag sedan påsen, lägger i mina 2 mackor som jag tar med till jobbet, när jag sedan ätit dem tar jag hem påsen igen, och då fungerar den som bärpåse varje dag ända till nästa skogaholms påse är tom o ledig o kan ta dess plats,

då borde jag ju kassera den, men jag viker ihop den istället o lägger den i nedersta kökslådan i fall att jag en dag blir utan skogaholms limpa påse. så har jag reserver.
jag kanske har typ 50 60 st i lådan nu

den mannen fanns på riktigt på 80 talet i stockholm, och han var en god men lite lustig vän...
däremot tror jag inte det var av snålhet, utan det var bara en liten egenhet han hade,..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Chibariku:

Du tillhör de 19% som gissar för lågt, kostar ju för fan hela 20 kr!! Intressant dock att mediangissningen var 200 http://www.svenskenergi.se/Global/Dokument/Ladda%20Sverige/Fi...

Givet så beror det på hur mycket man använder luren men typ en iPhone (tomt batteri) slukar knappt 20w för en laddning.. bara o räkna

Visa signatur