Laggar när jag spelar 4K filmer

Permalänk
Medlem

Laggar när jag spelar 4K filmer

Jag har köpt den här datorn:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/datoridelar/mediadato...

Har även en ny 65" TV som klarar 3840×2160 @ 60Hz. Har en ultra high speed hdmi mellan dator och tv. HDMI utgången på datorn är version 1.4 så den klarar bara 30hz i 4k upplösning. En 3d club adapter cac 1170 är på ingång så då kan jag använda displayport.

Nu till problemet! Filmerna laggar när jag spelar filer från datorn men ljudet flyter. Har provat kodi, vlc och mpc. Det är dock en film som inte laggar? Då ligger cpu:n kring 5-10%. På filmerna som laggar är cpu:n 70, 80, 90 och 100%. Vad är felet? Använder Windows 10. Så himla tråkigt när man köpt nya grejer som ska klara uppspelning i 4K. HDMI ingången TV:n är inställd på UHD 4:4:4/4:2:2 och är i datorläget. Är det någon som kan hjälpa mig så vore jag väldigt tacksam

Permalänk
Medlem

Har märkt att 4k filer flyter riktigt bra i Plex Media Player, prova det!

Permalänk
Avstängd

Tror du behöver hårdvaruaccelrering för att spela 4k på den datorn, cpun är troligen för klen utan hjälp av GPU'n då det endast är en dual core (dumma intel som kallar dual core saker för i5 hur som helst ^_^)

Testa youtube 4k med Edge och med firefox/chrome och se om en av dem laggar, endast edge (och safari) har hårdvaruaccelrerad youtube

Då kommer du endast kunna se 4k video som är encodad på ett sätt som stödjer hårdvaruaccelrering, vanligtvis x264 eller h264. Om videos som är i t.ex h264 laggar så kan dte vara nåt annat som gör att hårdvaruaccelrering för just den videon inte fungerar. Hoppas detta får dig på rätt spår iaf och förklarar varför ena videon är på 10% cpu load och andra på 100

Permalänk
Medlem

Är dina filmer i 30 eller 60Hz? Du kanske ska byta till 24Hz på grafikkortet för bättre flyt.?
I windows 10 finns "movies & TV" som av någon anledning klarar att spela upp 4k filmer bättre för mig än vad mpc-hc, vlc, 5kplayer, plex, eller kodi gör. Jag avskyr "movies & TV" men det är den enda spelare jag hittat som klarar 4k hevc på min i7-4770 gtx1050ti combo.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedhz:

Har märkt att 4k filer flyter riktigt bra i Plex Media Player, prova det!

Har provat Plex men det är samma där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tror du behöver hårdvaruaccelrering för att spela 4k på den datorn, cpun är troligen för klen utan hjälp av GPU'n då det endast är en dual core (dumma intel som kallar dual core saker för i5 hur som helst ^_^)

Testa youtube 4k med Edge och med firefox/chrome och se om en av dem laggar, endast edge (och safari) har hårdvaruaccelrerad youtube

Då kommer du endast kunna se 4k video som är encodad på ett sätt som stödjer hårdvaruaccelrering, vanligtvis x264 eller h264. Om videos som är i t.ex h264 laggar så kan dte vara nåt annat som gör att hårdvaruaccelrering för just den videon inte fungerar. Hoppas detta får dig på rätt spår iaf och förklarar varför ena videon är på 10% cpu load och andra på 100

Tack Klubba,
Det flyter på bättre i Edge som bara använder några procent av cpu. Medans chrome är uppe i 80% . Tycker det är dåligt av Netonnet att sälja något som inte klarar 4K, eller med begränsningar som ställer till det rätt rejält. Då borde jag få lämna tillbaka, köpte för några dagar sedan. Hur kraftig cpu behöver man för 4K Hevc? Kan tillägga att jag bara har ett 8GB minne. Han sa att om jag bara ska se film så blir det inte bättre med 2x4gb?

Permalänk
Medlem

Du måste aktivera DXVA i alla program du använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Är dina filmer i 30 eller 60Hz? Du kanske ska byta till 24Hz på grafikkortet för bättre flyt.?
I windows 10 finns "movies & TV" som av någon anledning klarar att spela upp 4k filmer bättre för mig än vad mpc-hc, vlc, 5kplayer, plex, eller kodi gör. Jag avskyr "movies & TV" men det är den enda spelare jag hittat som klarar 4k hevc på min i7-4770 gtx1050ti combo.

Det funkade faktiskt för mig med, cpu:n går på bristningsgränsen men filmen rullar iaf

Permalänk

@uerisc: Testa aktivera quick sync decoding i LAV när du spelar med mpc-hc. Du kan lägga till "h264ify" tillägget i chrome för att aktivera h264 video istället för vp9.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att byta till en annan nuc och behålla minne och hårddisk. Funkar den här till HEVC? http://www.intel.com/content/www/us/en/nuc/nuc-kit-nuc7i7bnh....
Då slipper jag även adaptern för dp-hdmi 2.0.

Permalänk
Medlem

@uerisc:
Väntar själv på att nuc7i5 ska komma till Sverige. iom att den har hårdvarustöd för avkodning av hevc och starkare grafikkrets så tror jag det räcker för film. Jag tror nuc7i7 blir overkill (starkare men varmare=högljud). Förhoppningsvis behöver vi inte vänta mer än till början av April.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av uerisc:

Jag kommer att byta till en annan nuc och behålla minne och hårddisk. Funkar den här till HEVC? http://www.intel.com/content/www/us/en/nuc/nuc-kit-nuc7i7bnh....
Då slipper jag även adaptern för dp-hdmi 2.0.

Enligt denna sidan har den det:

http://www.notebookcheck.net/Intel-Iris-Plus-Graphics-650.190...

Citat:

Features

The reworked video engine now fully supports hardware decoding of H.265/HEVC videos. Contrary to Skylake, however, Kaby Lake can now also decode H.265/HEVC Main 10 with a 10-bit color depth as well as Google's VP9 codec. The video output is possible via DP 1.2/eDP 1.3 (up to 3840 x 2160 @60 Hz), whereas HDMI is also supported in the older 1.4a standard. An HDMI 2.0 output can be added via converter from DisplayPort. The GPU can drive up to three displays simultaneously.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

@uerisc:
Väntar själv på att nuc7i5 ska komma till Sverige. iom att den har hårdvarustöd för avkodning av hevc och starkare grafikkrets så tror jag det räcker för film. Jag tror nuc7i7 blir overkill (starkare men varmare=högljud). Förhoppningsvis behöver vi inte vänta mer än till början av April.

Skrivet av Åsa-Nisse:

Tack! Jobbigt att vänta bara Det stod prel lev maj på komplett. Tror ni nuc7i3 klarar hevc?

Permalänk
Medlem

Hittade svaret själv och den verkar klara det utan problem.
http://nucblog.net/2017/02/nuc7i3bnh-review-linux-htpc-conclu...

Permalänk
Avstängd

@uerisc: Varför köpa en dyr NUC? Det finns mediaspelare för under 1500kr som klarar av 4k filmer utan problem. https://www.conrad.se/Android-Mini-PC-Minix-Neo-U1-A53-4-x-1....

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@uerisc: Varför köpa en dyr NUC? Det finns mediaspelare för under 1500kr som klarar av 4k filmer utan problem. https://www.conrad.se/Android-Mini-PC-Minix-Neo-U1-A53-4-x-1....

Gammal androidversion som aldrig kommer uppdateras, alltså inget över Kodi 17, problem med HD-audio, mm, mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Gammal androidversion som aldrig kommer uppdateras,

Absolut inga problem, Minix släpper Firmware versioner med jämna mellanrum.

Skrivet av MatteN:

alltså inget över Kodi 17,

Inga problem, jag kör själv Kodi 17 Krypton utan problem på min Minix Neo U1 enhet.

Skrivet av MatteN:

problem med HD-audio, mm, mm.

Personlig erfarenhet, eller ett rent antagande?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Hade en gammal mac mini från 2011 innan och det var dags för en ny dator hur som helst. Då känns dumt att inte köpa en som klarar 4K och ha allt i ett.

Permalänk
Medlem

Har själv haft problem med att spela upp 4K x265 HEVC 10bit. Varken VLC, MPC-HC, etc har fungerat. CPU'n har alltid vart under för hög belastning.
Film&TV och Windows Media Player var dom enda spelarna som fungerade där CPU'n var så gott som idle.
Laddade precis ner denna och testade igen, då spelades filmen i alla fall upp utan problem, men CPU'n var fortfarande under väldigt hög belastning.
https://nightlies.videolan.org/build/win64/vlc-3.0.0-20170312...
Gick sedan till Inställningar -> Inmatning / Kodekar -> Hårdvaruaccelererad avkodning och valde "DirectX Video Acceleration (DXVA) 2.0" och nu är både CPU och GPU så gott som idle och filmer rullar på finfint.
Notera att jag redan testat göra detta i VLC 2.2.4 men det inte gjort någon skillnad, så antar att funktionen är trasig. Men den fungerar i versionen jag länkade

Edit: så här ser det ut med filmen igång nu

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Har lämnat tillbaka nucen på netonnet nu. Dom var jätte schyssta där och det var inga problem, behövde ej betala för någon återställning osv. Hårdvaruaccelerationen funkade bara för x.264 och det mesta idag är ju h.265. Så nu kommer jag att köpa en ny nuc med kaby lake.