Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

@Tumnus: Exakt! det är som att i ett test av en i7 7700k, börja klaga på att en Pentium G4560 klarar surf och mail precis lika bra, trots att den bara kostar en bråkdel så mycket.
Funkar också till enklare spel, varför köpa en r7 1700 eller en i7 7700k, när man kan köpa en Pentium G4560 för bara några hundra spänn!

Detta är exakt det AMD siktar på. Alltså att erbjuda mer för samma peng. I detta fall mer kärnor för samma peng som en fyrkärnig processor. En fyrkärnig processor med SMT för ungefär samma pris som tidigare i3 legat på.

AMD vet om att de inte kan konkurrera i ren IPC och vem kan egentligen klandra dem? De är för långt efter och därför är dock Ryzen ett bevis att AMD kan om de ger sig nog med tid.

Oberoende så att kalla processorn sämre är bara rent fanboysnack. Ryzen har sina styrkor och sina svagheter. Det har även 7700K. Att kalla processorn sämre för det är som att kalla alla processorer under 7700K och över för sämre. Det inkluderar allt från G4560 till 6950X.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Går emot mångas åsikter här då jag påstår att R1700 kan vara en bra kandidat för många "normal" användarna. Visst inte top notch i just spel men mer än tillräcklig bra. Sen riktigt vass för allt annat. Tror även att många idag har en dator just bara för att dom eller någon i familjen spelar. Varför ska dom annars ha /en dator? Övriga internetärenden klarar dom med en surfplatta eller mobil.

Själv väntar jag på Ryzen 5 och ryzen 3 för att se om det finns något som blir bra i en HTPC för en billig peng

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Bestämde precis att för mej blir det i7 7700K den har åter bevisat att den är kungen när det gäller gaming jobbar mycket samt har småbarn så den lilla fritid man får över är det grymt avslappnande att lira ett roligt spel o skypa men en polare samt surfa o lyssna på musik att hålla på med videoredigering och Photoshop får man se om man har tid och intresse av när man eventuellt blir pensioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag hade trott att jag drömde, nypt mig i armen och vaknat.

Absolut Men det skulle inte ha gjort nåt om den verkligen hade klarat att överklocka på åtta 8 kärnor till 5 GHz och på luftkylning

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Sluta snacka skit, allt jag säger är att Intel är bättre för vanliga användare. Det är det enda jag sagt och kommer att säga fram tills att AMD släpper en billig/bra cpu som kan konkurera mot Intel på den fronten.

Klart jag kan säga att 1700 är sämre för vanlig användning än Intel finns ingen mening att köpa en 1700 om du inte specifikt sysslar med typ Photoshop eller Blender alt andra liknande program.

Du behöver inte 8 kärnor för att kunna köra Spotify och Twitch samtidigt som du spelar...

Om min familj vill att jag bygger ihop en ny dator till dom (Där dom surfar, spelar, kollar film, räkningar), tror du seriöst jag skulle välja en Ryzen framför en i5?

Jag har en i5 skylake och league of legends segar ner ordentligt med Google music igång i ett chrome med 10 öppna flikar, samt några andra småprogram i bakgrunden så som xbox appens inspelnings DVR funktion.

Ser fram emot fler kärnor och trådar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag tycker att ni borde uppdatera era speltester lite. Visst, jag förstår att 720p är med för att visa skillnader när GPU inte agerar flaskhals, men det har ju ingen praktisk betydelse då ingen spelar på så låg upplösning.

1080p, 1440p, 4K är ju de vanliga upplösningarna idag och kunde gärna få vara med i testen.

Wow vilken intressant graf!! Mer CPU-tester i spel med hög upplösning tack!!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Wow vilken intressant graf!! Mer CPU-tester i spel med hög upplösning tack!!

https://www.nordichardware.se/wp-content/uploads/ROTTR_DX12_2160-1.png

Problemet är att de inte mäter varken minimum FPS eller frametimes, som enligt mig är viktigare för en bra spelupplevelse än average FPS.

Permalänk
Medlem

Det blir köp på denna garanterat. Med en liten överklock så spöar den intels 6900k som kostar 12 000 för ett pris av ~3600, drömmer jag eller?

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Jag har en i5 skylake och league of legends segar ner ordentligt med Google music igång i ett chrome med 10 öppna flikar, samt några andra småprogram i bakgrunden så som xbox appens inspelnings DVR funktion.

Ser fram emot fler kärnor och trådar

Skickades från m.sweclockers.com

Köp i7 bättre i spel och billigare.

Skrivet av Jackbob:

Det blir köp på denna garanterat. Med en liten överklock så spöar den intels 6900k som kostar 12 000 för ett pris av ~3600, drömmer jag eller?

Haha what? i vadå? Blender?

Synd att jag köpte två nya Exeon till servern, två Ryzen i 4Ghz hade varit riktigt nice till Plex.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag har en i5 skylake och league of legends segar ner ordentligt med Google music igång i ett chrome med 10 öppna flikar, samt några andra småprogram i bakgrunden så som xbox appens inspelnings DVR funktion.

Ser fram emot fler kärnor och trådar

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som att du skulle behöva en i7 med HT. Bäst i spel.
Vill du blenda köp amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx:

Låter som att du skulle behöva en i7 med HT. Bäst i spel.
Vill du blenda köp amd.

Men alla som testat ryzen säger att den är bättre på multi-tasking. Till ett lägre pris dessutom. Jag valde fel en gång tidigare när jag valde processorn i signaturen istället för en med 4 kärnor, därför tänkte jag att jag den här gången ska köpa någon framtidssäkert då jag brukar ha mina dator i 6-10 år innan jag köper nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det blir köp på denna garanterat. Med en liten överklock så spöar den intels 6900k som kostar 12 000 för ett pris av ~3600, drömmer jag eller?

Den "spöar" inte 6900K i prestanda, men nog i pris.
En överklockad 6900K når ju 4,4 och lär slå Ryzen i 4 GHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vet du ens vad TDP är för något, är väl en relevant fråga efter att ha läst ditt inlägg?

Sorry tänkte mig inte för när jag skrev inlägget, inte så genom tänkt med andra ord.

#16722457

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Wow vilken intressant graf!! Mer CPU-tester i spel med hög upplösning tack!!

https://www.nordichardware.se/wp-content/uploads/ROTTR_DX12_2160-1.png

i3 lika bra som Ryzen. varför köpa Ryzen om man spelar i 4K, och skulle man ha mid/low end GPU så kan man köra på en core2 quad Q6600.

Tom Nvidias 1080TI flaskar i det testet, var det intressant att mäta CPU prestanda på det sättet tycker du, att CPU är totalt oviktigt i 4k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

i3 lika bra som Ryzen. varför köpa Ryzen om man spelar i 4K, och skulle man ha mig/low end GPU så kan man köra på en core2 quad Q6600. var det intressant test tycker du att i3 är likra bra som Ryzen 1800?

ironi

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Lite besviken att Ryzen inte når ända ner till 40w i idle, för det är ju där man spenderar mest tid. Men hoppas detta kan slipas till under året eller att det tom kan skilja mellan olika moderkort. Skulle också vilja se kompileringstider i Visual Studio, vs Intel.

Permalänk
Medlem

Tycker detta verkar vara en fantastisk processor. Att man har en processor som faktiskt hotar både 6900k och 7700k (vilket den uppenbarligen gör då folk benchar mot dessa), går att överklocka till samma ghz som de andra i ryzen 7 familjen och har en attraktiv prislapp gör mig förbryllad varför den inte mottagits bättre av reviewers och community.

Blir intressant att se vart AM4 kommer vara om ett halvår / år när den blivit lite mindre färsk och fått lite optimeringar. Sen att se alla kids sitta och flamea på vardera sida känns faktiskt välkommet då det är ett tecken på en sundare CPU-marknad.

Visa signatur

PC: 3700X, 5700XT Thicc III, Prime X370-Pro, 16GB 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Rent allmänt märker jag ingen skillnad på Ryzen och min gamla Ivy Bridge med HT. Fast kan nu köra youtube 4k i Firefox utan lagg utan att behöva byta till Chrome och systemet känns lite rappare men kan vara placebo. Fast rent allmänt kan jag känna att uppgradera ett 3 till 5 år gammalt I7 system inte är värt pengarna om man inte är av nyfiken natur som mig själv.

Tycker recensenterna är rätt snälla i sina omdömen av Ryzen och man märker att de längtat efter konkurrens på cpu marknaden. Inga lögner men heller ingen uppgivenhet som mot Intels nyheter vilka inte gjort stora prestandardvinster senaste åren.

(Nu jämför jag inte Ryzen mot äldre amd cpu:er, utan jämför mot Intels).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garderoben:

Sluta snacka skit, allt jag säger är att Intel är bättre för vanliga användare. Det är det enda jag sagt och kommer att säga fram tills att AMD släpper en billig/bra cpu som kan konkurera mot Intel på den fronten.

Klart jag kan säga att 1700 är sämre för vanlig användning än Intel finns ingen mening att köpa en 1700 om du inte specifikt sysslar med typ Photoshop eller Blender alt andra liknande program.

Du behöver inte 8 kärnor för att kunna köra Spotify och Twitch samtidigt som du spelar...

Om min familj vill att jag bygger ihop en ny dator till dom (Där dom surfar, spelar, kollar film, räkningar), tror du seriöst jag skulle välja en Ryzen framför en i5?

Vad som helst går att kalla för "vanlig användning", dvs allt som Intel är bättre på = vanlig användning, allt som AMD är bättre på = specifika sysslor som ingen håller på med

The news is fake, because so much of the news is fake #alternativaFakta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra resultat tycker jag, skulle utan att tveka kunna slå till på en burk med AMDs nya kreationer i. Jag vet inte riktigt vad folk överlag hade förväntat sig egentligen, att AMDs nya CPUer skulle pulvrisera Intels dito i samtliga moment? Efter att ha läst en bunt med recensioner från allehanda skribenter så är stämmer jag med i hyllningskörerna, de presterar vad man kunde hoppas på.

Det är ruskigt skönt att AMD har fått bygga något helt nytt från grunden istället för att basera allt på någon gammalt dammigt rent arkitekturmässigt, thumbs up all the way!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Sorry tänkte mig inte för när jag skrev inlägget, inte så genom tänkt med andra ord.

#16722457

Lugnt. Läs på lite om TDP dock, kan tänkas att du kommer att ha nytta av den kunskapen i ditt intresse för datorer

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av gluon:

Lite besviken att Ryzen inte når ända ner till 40w i idle, för det är ju där man spenderar mest tid. Men hoppas detta kan slipas till under året eller att det tom kan skilja mellan olika moderkort. Skulle också vilja se kompileringstider i Visual Studio, vs Intel.

Är du seriös eller?!! det är 5 watt vi snackar om som gör dig besviken och alla Intels 8 kärniga drar 60w i idle.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cheewie:

Wow vilken intressant graf!! Mer CPU-tester i spel med hög upplösning tack!!

https://www.nordichardware.se/wp-content/uploads/ROTTR_DX12_2160-1.png

Ja och nej är väl svaret där tänker jag.
Om man känner till en hel del kring datorkomponenter så kan man anta att det ser ut såhär även utan att ha sett testerna i höga upplösningar. However alla är inte lika insatta alltid så det här kan säkert vara givande för såväl budgetbyggen som dyrare varianter om man inte kan allt i förväg.
Vi vill ju vanligen att det är grafikkortet och inte processon som går på knäna i tilltänkt upplösning för ett nytt bygge och dessa ganska trista grafer kan verifiera att så är fallet.
Det blir naturligtvis så att grafikkortstester blir roligare än processotester eftersom grafikkorten naturligt går på knäna i mer verkliga speltester än processorerna gör.

Spännande är de inte. Användbara tror jag däremot att de kan vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Lugnt. Läs på lite om TDP dock, kan tänkas att du kommer att ha nytta av den kunskapen i ditt intresse för datorer

Skrattar lite. Jag har byggt datorer och elektronik sedan slutet av 1970-talet så intresset finns redan. Och jag vet vad TDP är men jag vet inte vad som flög i mig. Jag kom ut från ett irriterande möte på jobbet och var nog lite frustrerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Men alla som testat ryzen säger att den är bättre på multi-tasking. Till ett lägre pris dessutom. Jag valde fel en gång tidigare när jag valde processorn i signaturen istället för en med 4 kärnor, därför tänkte jag att jag den här gången ska köpa någon framtidssäkert då jag brukar ha mina dator i 6-10 år innan jag köper nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo de sitter nog fint med en amd om du gör annat än att spela så som cpu krävande program m.m. Ren speldator så ligger jag mer åt intel. Gick själv från en i5 4670 till i7 5775c för ett år sen ganska exakt då jag tyckte den var seg i WoW. Pigg i spel och står sig bra där än idag tack vare 128 mb L4-cacheminne (antar jag)
Dock sugen på att lämna ddr3 och z97 chipet och skaffa nyare när skattepengarna kommer in. Men känns ändå onödigt för min del, så kan nog hålla mig tills intels coffe lake dyker upp. Om det erbjuds något fint där

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Detta är exakt det AMD siktar på. Alltså att erbjuda mer för samma peng. I detta fall mer kärnor för samma peng som en fyrkärnig processor. En fyrkärnig processor med SMT för ungefär samma pris som tidigare i3 legat på.

AMD vet om att de inte kan konkurrera i ren IPC och vem kan egentligen klandra dem? De är för långt efter och därför är dock Ryzen ett bevis att AMD kan om de ger sig nog med tid.

Oberoende så att kalla processorn sämre är bara rent fanboysnack. Ryzen har sina styrkor och sina svagheter. Det har även 7700K. Att kalla processorn sämre för det är som att kalla alla processorer under 7700K och över för sämre. Det inkluderar allt från G4560 till 6950X.

Ryzen kan absolut konkurrera i IPC förutsatt att programmet främst begränsas av skalära flyttal. Några exempel är Cinebench och Blender.

Däremot ligger Ryzen efter i IPC vad det gäller skalära heltal, så för oss som jobbar med programutveckling eller andra saker som främst jobbar med heltal ger Core i majoriteten av fallen bättre prestanda. Trots att kompilering av stora projekt skalar i det närmaste perfekt med CPU-kärnor är det helt jämt mellan i7-7700K och R7 1700

Ryzen är absolut inget dåligt val här, bara att Core är bättre. Framförallt när man tänker på att "rebuilt-all" är enda fallet som kan utnyttja alla kärnor effektivt, för mig går det >10 inkrementella byggen på varje ombygge så maximal enkeltrådprestanda är långt viktigare än många kärnor.

Och skillnaden i spel ligger också just här: spel använder främst skalära heltal, flyttalstugget står GPUn för i spel. Allt prat om CCX/windows-scheduler etc kan bara förklara en lite liten del av skillnaden i spel, den största förklaringen är just att Core-serien har ganska mycket högre IPC just för skalära heltal.

Skrivet av hg:

Problemet är att de inte mäter varken minimum FPS eller frametimes, som enligt mig är viktigare för en bra spelupplevelse än average FPS.

Toms Hardware har gjort ett lysande jobb på denna punkt, de har även försökt sammanställa scentider och liknande i ett "upplevelseindex" som de kallar "unevenness".

På det stora hela klarar sig Ryzen riktigt bra, men finns absolut inget som pekar på att Ryzen skulle ge en "mjukare upplevelse" jämfört med vare sig i7-7700K eller i7-6900K.

I flera spel är det väldigt liten skillnad i "unevenness", där lär man knappast märka skillnad i ett blindtest. I de fall det finns en skillnad är Intel toppvalet i alla spel utom Deus Ex, totalt sett är i7-7700K toppvalet för spel. Möjligen att i7-6900K klockad till 4,4 GHz skulle kunna ta tätplatsen men går ju inte att motivera prisskillnaden mot vare sig Ryzen eller framförallt mot i5-7600K och i7-7700K om prioritet #1 är spelprestanda.

Ser också ut som dagens Ryzen kommer vara de snabbaste i just spel, de sexkärniga kommer nog hamna riktig nära men när man kliver ner på fyra kärnor börjar prestanda droppa av lite.

Detta visar att spel absolut inte skalar linjärt med CPU-kärnor, men de flesta moderna "tyngre" titlar kan absolut använda fler än fyra CPU-trådar och BF1 ser uppenbarligen även en vinst förbi sex CPU-kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Hade önskat mig en bättre spelprestanda. Vill verkligen hitta en CPU som ger mig en kraftig ökning från min 4690k för ett överkomligt pris.

Det kan du knappt nu, märker du av problem eller vill du bara uppgradera för att det är nice? Just nu är det Intel som gäller för bäst spel prestanda, men om i framtiden spel kommer att bli mer beroende av flera kärnor så kan det svänga runt och bli Amd som är kung.

Visst, 7700k är ju snabbare än 4690k, liten ökning, men svårt att motivera. Hade jag varit du, vilket jag typ är då jag kör 4670k hade jag väntat tills jag verkligen behöver bättre processor för spel och det kommit något mer nytt spännande som Motiverar att lägga massa pengar på ökad prestanda. Att byta system för 10-15-20% är ovärt :/ .

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Med risk för att få bära dumstruten och ställa mig i hörnet: Kan det vara så att "begränsad överklockningspotential" kan syfta på att den verkar vara låst till 4.0 GHz, oavsett vad du gör, till skillnad från andra entusiast-processorer, där överklockningen begränsas av hur mycket pengar och hur bra kylning du har?

Jag förstår för övrigt fortfarande inte, efter att ha läst hela tråden, varför AMD släpper vad som verkar vara samma processor med tre olika prislappar. Varför inte i så fall t.ex. "R7 1200", prislapp 600 spänn, klockad till 1 GHz från fabrik, också låst till max 4.0 GHz vid överklockning, och av SweClockers medlemmar snart hyllad för sin fantastiska överklockningspotential på 300%? Vad är det jag missar? För mig ser det ut som om R7 1700 är en underklockad R7 1800X, eller tvärtom.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Går i tankar att uppgrader serven. Men just speldator tror jag fortsätter med i7.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

i3 lika bra som Ryzen. varför köpa Ryzen om man spelar i 4K, och skulle man ha mid/low end GPU så kan man köra på en core2 quad Q6600.

Tom Nvidias 1080TI flaskar i det testet, var det intressant att mäta CPU prestanda på det sättet tycker du, att CPU är totalt oviktigt i 4k?

Varför köpa 7700K när man kan köra på en i3?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds