Vad ska man göra med sina sparade pengar?

Permalänk

Vad ska man göra med sina sparade pengar?

Hej. Jag har kunnat bo hemma några år efter gymnasiet och även jobbat heltid, innan dess var det sommarjobb osv. Så just nu har jag lyckats spara ihop ca 400,000.
Dessa pengar ligger, och har hela tiden legat på mitt sparkonto utan någon ränta.

Jag bara börjar fundera på om man inte borde göra något med dem? Aktier, fonder osv? Kan inget om det så det är därför jag behöver lite tips.
Eller ska jag bara fortsätta som jag gör och slänga slänga in det jag kan på samma sparkonto?

Tack på förhand.

Permalänk

Använd dem medans du är ung.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Inaktiv

Ge dem till mig nää men fundera vad du vill göra med ditt liv vill du leva resten av livet hemma ? eller vill du leva själv . Isåfall skaffa dig en lägenhet o skaffa jobb

Permalänk
Medlem

spara i fonder för att köpa dig en fin framtida lägenhet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en lägenhet när det är dags

Permalänk
Medlem

Jag kan flika in att det sannolikt är väldigt dålig tajming för att köpa aktier/aktiefonder.

Desto längre sparhorisont du har, ju mindre viktigt blir det dock när du väljer att mata in pengarna i en indexfond (med låga avgifter). Historiskt sett.

Permalänk
Medlem

Det är rätt bra att ha en handpenning sparat till den dagen man bestämmer sig för att köpa ett boende så det är inte alls fel att fortsätta spara dem. Snacka med din bank om hur, ISK är ett rätt enkelt sätt att öka sina chanser till avkastning. Du väljer ett antal fonder och/eller aktier som du sparar långsiktigt i och banken brukar vara behjälpliga i att välja.
Vill du vara mer aktiv i ditt sparande kan vanlig aktiehandel vara ett alternativ men då kräver det mer av dig och riskerna är större än med fonder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Hej. Jag har kunnat bo hemma några år efter gymnasiet och även jobbat heltid, innan dess var det sommarjobb osv. Så just nu har jag lyckats spara ihop ca 400,000.
Dessa pengar ligger, och har hela tiden legat på mitt sparkonto utan någon ränta.

Jag bara börjar fundera på om man inte borde göra något med dem? Aktier, fonder osv? Kan inget om det så det är därför jag behöver lite tips.
Eller ska jag bara fortsätta som jag gör och slänga slänga in det jag kan på samma sparkonto?

Tack på förhand.

Som sagts tidigare så kan det vara en ganska svårt tid att gå in på marknaden, den har gått upp ganska länge nu.

Några generella tips:
* Sikta på låga avgifter på fonder, både Avanza och Nordnet har index fonder med 0% avgift
* Tidigare resultat är ingen garanti för framtida resultat på t.ex fonder eller aktier
* Pengar måste få arbeta, om du kanske inte vill köpa fonder eller aktier, så kan man köpa mindre volatila saker så som obligationer, man får då mindre avkastning, men kanske känner sig säkrare.

EDIT: Och som sagts tidigare, använd en ISK eller en kapital försäkring, igen, generellt tips.

Permalänk

Köp starbreeze aktier, bra ingångsläge nu