SweClockers drop!

Terrorattack i Stockholm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Har inte förstått om han som körde lastbilen är vid liv eller ej? Men i dessa sammanhang förstår jag inte alls att folk sätter sig emot dödsstraff.

Enligt all media jag sett/hört så är han vid liv och gripen.

IS brukar väl inte ta på sig dåd när GM är vid liv (?) så det kommer vi nog inte se nu heller.

EDIT: GM är på fri fot enligt polisens presskonferens. Hoppas att jag missförstod?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VideoyGTX:

@Dejch:
Du är ju naiv om du tror att detta attentat inte har något att göra med islamistisk extremism. Om du studerar islams historia så ser du att metoderna är lika och det aldrig har varit fred i den muslimska världen eller mellan muslimer och andra religioner. Om fler muslimer inte hade låtit sina moskeer bli sponsrade och influerade av saudisk salafism, kanske färre extremister hade producerats. Islam är enligt många en problematisk religion som skapar mycket problem, och det är just det som visat sig på många olika vis. Islam behöver inte uttryckligen nämna att "ahmed 24" ska köra in med en bil i en folkmassa, däremot talas det mycket om att jihad och att man ska skrämma sin fiende etc. Sunnan är till stor del att skylla på dessa depriverade handlingar enligt mig.

Ett sista inlägg från min sida då jag känner för att besvara detta. Alla islamska terrorgrupper som ni finner idag: Boko-haram, AL-qaida, Al-nusra, ISIS, och många fler. Dessa har sitt ursprung hos Salafismen/Wahabismen, dessa är en minoritet , och ja trots att de är en minoritet så tar de mycket luft. Varför? USA har ju själva erkänt att de rustat upp dessa, många andra länder så som USA använder dessa grupper till sitt eget lilla krig, och detta finns svart på vitt. Sunni-islam, Shia-islam, Sufi-islam, alla dessa inriktningar avvisar dessa grupper, man har även gått och skrivit regler kring detta och förbjudit muslimer att förena sig med dessa.

Precis samma sak vore det om man skulle döma ut hela kristendomen utefter KKK, nu vet jag inte hur stor KKK är, men det är lika dumt.

Jihad som du talar om. Finns inget krig än idag som vi har rättfärdigat (dvs islam, jihad), sedan har det ordet flera betydelser. Ens inre Jihad, handlar om att hitta sig själv, och handlar inte alls om krig.

Koranen har ett helt kapitel om krig och hur det skall begås, men många anti-muslimer har tagit en mening från det kapitlet och mer eller mindre skrivet "- kolla, KOLLA sa jag, kolla vad koranen säger".

Skall vi jämföra historia, krig, så har kristna länder än idag mer blod på sina händer än vad islamska länder har, och detta är fakta.

Permalänk
Skrivet av iFerz:

Ingen har väl bekräftat vilken nationalitet terroristen hade? Lugna sig med anklagelser förens vi har fått bekräftade uppgifter. Fokusera istället på att sprida information om händelsen så att så många nås av informationen.

vilken nationalitet NN har är väl inte det som styr om man vill angripa mjuka mål ? utan Ideologi / Religion..
NN kan ju vara Islänning, kambodjan, eller varifrån som helst.. relativt oväsentligt då dom flera gånger är födda i Frankrike/USA osv..

sen att dom sympatiserar med DAESH eller al-Qaida är ju mer en no brainer..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Snacka inte så mycket skit.

De absolut flesta terror-attentaten från islamister har kommit från EU-medborgare, många födda och uppvuxna inom EU. Vissa av dem (som London-terroristen) är inte ens muslimer eller araber, utan "etniska" människor med bakgrund av våld och som sedan omvandlas till extremism för att det låter dem utföra våld med en bra ursäkt. Att inte ta emot flyktingar gör inte ett jävla piss.

Och 1/10? Vi talar något promille, antagligen samma antal av extrema nationalister och antalet Breivik-människor som vi redan har. Att låtsas som att flyktingar från krig alla är potentiella extremister är exakt densamma som att anse att alla män är potentiella våldtäktsmän. Korkad, dumt, och verklighetsfrånvänt.

Lägg ner med SD-snacket.

ps. Har suttit fast i kontoret de senaste 3 timmarna i centrala stockholm. Polisen har evakuerat området.

Sluta skoja. Man är naiv om man tror att EU medborgare är samma sak som "integrerad västlänning som arbetar och betalar skatt". Dessa terrorister är till 100% sunnimuslimer som låtit sig influeras av salafism till följd av mosker som byggt av saudiska regimen. Ingen har tvingat dessa att utföra brott utan det är ett val dem gjort själv eftersom de vill kämpa mot de onda västlänningarna och komma till paradiset. Detta beteende är inte ovanligt, de har blivit och har varit en trend de sista 20 åren att begå bptt mot civila i allahs namn. Och jo, de hjälper mycket att minska invandring av sunni-muslims flyttningar eftersom ju färre muslimer det är destå färre terrorister. Jag ser inte några sådana islamska attentat i t.ex. japan eller nordkorea eller andra länder med minimal muslimska invårnare.

Att du kallar mitt snack "SD snack" är skrattretande. Detta har inget att göra med vilket parti man röstar på det handlar om fakta. Det handlar inte om att se muslimska flyttningar som potentiella terrorister, det handlar om att ju större mängd man tar emot destå fler faktiskta extremister får man med sig. Stänga gränserna är en självklarhet i detta fallet, innan man fyller på med mer extremister.

Permalänk
Medlem

Det här är fan sjukt. GM lyckades fly.

Polisen vill komma i kontakt med den här mannen:

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Som vanligt spårar dessa trådar ur helt och börjar handla endast om att pusha sin egna agenda.

Blir äcklad av den avslappnade rasism som verkar finnas överallt på nätet nuförtiden.

Det finns inget att diskutera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Det här är fan sjukt. GM lyckades fly.

Ja fy, de gick ut på tv nu precis med en bild på en person de vill komma i kontakt med.
Bild: http://www.expressen.se/nyheter/stockholm/lastbil-har-kort-in...

Permalänk
Medlem

Polisen meddelar att bilden på misstänkta gärningsmannen ska spridas så att tips kan lämnas om man känner igen honom/sett honom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Ett sista inlägg från min sida då jag känner för att besvara detta. Alla islamska terrorgrupper som ni finner idag: Boko-haram, AL-qaida, Al-nusra, ISIS, och många fler. Dessa har sitt ursprung hos Salafismen/Wahabismen, dessa är en minoritet , och ja trots att de är en minoritet så tar de mycket luft. Varför? USA har ju själva erkänt att de rustat upp dessa, många andra länder så som USA använder dessa grupper till sitt eget lilla krig, och detta finns svart på vitt. Sunni-islam, Shia-islam, Sufi-islam, alla dessa inriktningar avvisar dessa grupper, man har även gått och skrivit regler kring detta och förbjudit muslimer att förena sig med dessa.

Precis samma sak vore det om man skulle döma ut hela kristendomen utefter KKK, nu vet jag inte hur stor KKK är, men det är lika dumt.

Jihad som du talar om. Finns inget krig än idag som vi har rättfärdigat (dvs islam, jihad), sedan har det ordet flera betydelser. Ens inre Jihad, handlar om att hitta sig själv, och handlar inte alls om krig.

Koranen har ett helt kapitel om krig och hur det skall begås, men många anti-muslimer har tagit en mening från det kapitlet och mer eller mindre skrivet "- kolla, KOLLA sa jag, kolla vad koranen säger".

Skall vi jämföra historia, krig, så har kristna länder än idag mer blod på sina händer än vad islamska länder har, och detta är fakta.

Jag tar vilka verser jag vill, faktum kvarstår ju ändå att det faktiskt står skrivet vilket är oroväckande till att börja med. USA måhända rusta dessa grupper, men islamistisk terrorism är inget nytt då de rättfärdigar sina handlingar med religiösa stycken som är flera hundratals år gammla. På vilket sätt har USA att göra med en snubbe som snor en lastbil och plöjer in en massa? Att minoriteten är extremister är självklarhet då de flesta inte har vad som krävs för att ta i med "hårdhandskarna". Däremot tror jag att majoroteten av troende muslimer är kristiska till västerländska värderingar och där mer extremt lättpåverkade att begå brott. Varför finns det 55 utsatta områden i sverige där majoriteten är muslimer? Det finns så klart en koppling mellan relgion, kultur och folks handlingar enligt mig, och detta ska man inte sopa under mattan sunni-boy. Så länge ni förkenar att salafister är en del av islam så kommer inget ändras. Att inte tala om problemen gör inte att de kommer försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Källa på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Källa på detta?

Jag tvekar inte på det, men det har knappast med saken att göra. Som bilden visar är det en man av utländsk bakgrund och troligen är sunnimuslim. Men han dog inte i strid så han kommer inte komma till 72 oskulder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag tvekar inte på det, men det har knappast med saken att göra. Som bilden visar är det en man av utländsk bakgrund och troligen är sunnimuslim. Men han dog inte i strid så han kommer inte komma till 72 oskulder.

Han kanske inte är klar än. Det är ju inget nytt att terrorister försvinner från sina dåd för att dö lite senare. I Berlin hände ju det och även i Paris med Charlie Hebdo. Jag hoppas att polisen tar honom levande, det är nog det sista han vill. Han kan ju inte ta livet av sig i häktet/fängelset och bli martyr.

Bild från SVT:

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Grejen är ju dock att kristna slutade för ett bra tag sedan med den typen barbari, men dessa terrorgrupp verkar leva i 1100-talet.

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VideoyGTX:

Jag tar vilka verser jag vill, faktum kvarstår ju ändå att det faktiskt står skrivet vilket är oroväckande till att börja med. USA måhända rusta dessa grupper, men islamistisk terrorism är inget nytt då de rättfärdigar sina handlingar med religiösa stycken som är flera hundratals år gammla. På vilket sätt har USA att göra med en snubbe som snor en lastbil och plöjer in en massa? Att minoriteten är extremister är självklarhet då de flesta inte har vad som krävs för att ta i med "hårdhandskarna". Däremot tror jag att majoroteten av troende muslimer är kristiska till västerländska värderingar och där mer extremt lättpåverkade att begå brott. Varför finns det 55 utsatta områden i sverige där majoriteten är muslimer? Det finns så klart en koppling mellan relgion, kultur och folks handlingar enligt mig, och detta ska man inte sopa under mattan sunni-boy. Så länge ni förkenar att salafister är en del av islam så kommer inget ändras. Att inte tala om problemen gör inte att de kommer försvinna.

Hur fick du det till att jag är Sunni, och vad har det med ämnet att göra?

Jag är Shia-muslim om det nu skulle spela någon roll .

Permalänk
Medlem

Så jävla hemskt.. Men vem är förvånad? inte jag...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Som vanligt spårar dessa trådar ur helt och börjar handla endast om att pusha sin egna agenda.

Blir äcklad av den avslappnade rasism som verkar finnas överallt på nätet nuförtiden.

Är jag rasist eftersom jag anser att det finns stora problem med islam och extremism? Jag antar att Assad, Putin och Trump också är rasister eftersom de anser samma sak. Om nu sverige ska vara en fristad för muslimer så måste det vara ordning och reda, så som i Syrien innan kriget och i nuvarande Tjetjenien och Kazakhstan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Skrivet av VideoyGTX:

Lägg ner båda två. Detta är knappast rätt tidpunkt för den här typen av diskussion.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Medans du blir äcklad av rasism blir vi andra äcklade av terrordåd.

Hoppas Polisen får tag på personen på bilden och reder ut det här.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hur fick du det till att jag är Sunni, och vad har det med ämnet att göra?

Jag är Shia-muslim om det nu skulle spela någon roll .

Du låter som en typisk youtube-sunni som försöker försvara din tro. Om du är shia so borde du ju inse problemet med sunni-islam och sunnimuslimer. 100% av alla terrorister är ju sunnimuslimer så det måste ju betyda något, eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VideoyGTX:

Du låter som en typisk youtube-sunni som försöker försvara din tro. Om du är shia so borde du ju inse problemet med sunni-islam och sunnimuslimer. 100% av alla terrorister är ju sunnimuslimer så det måste ju betyda något, eller?

Självklart, men jag kan trots det inte anklaga hela den inriktningen, eftersom jag har Sunnitiska vänner som är emot detta lika mycket som jag.

Kan vi inte släppa snacket om islam nu och istället inrikta oss på dådet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Är det rasistiskt att avsky en jävla skit religion? Det är väll skitsamma om du är vit/brun/grön, det är väll inte de det handlar om här?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Kan vi inte släppa snacket om islam nu och istället inrikta oss på dådet?

Jo tack!

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BadNewsBrod:

Är det rasistiskt att avsky en jävla skit religion? Det är väll skitsamma om du är vit/brun/grön, det är väll inte de det handlar om här?

Nej, i Sverige år 2017 så har religion med hudfärg att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Islam är ingen ny religion utan har gått tillbaka till ursprunget bara (mer eller mindre). Abrahams gud du vet osv.!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Inaktiv

Va dåliga bilder, han går nog till sitt jobb på måndag som ingen ting.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Medans du blir äcklad av rasism blir vi andra äcklade av terrordåd.

Hoppas du får tag på personen på bilden.

Alla blir vi äcklade av terrordåded, en del verkar dock se detta som ett argument för sitt politiska ställningstagande, som om någon var för saker som detta.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

"Om inte mer". Jag har läst det där flera gånger, jag har aldrig förstått mig på det uttalandet. Varför skulle ni vara mer berörda?

Rätt lustigt hur ditt inlägg besvarar frågan du ställer. I en tråd där folk uttrycker sorg och vrede mot en onödig attack, får en oskyldig muslim som försöker bygga broar skit för något denne inte gjort. GJ!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Det var dessvärre bara en tidsfråga, och det lär inte bli det sista terrordådet.

Hemskt för alla drabbade, och vi får verkligen hoppas att dödssiffran inte höjs.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Rätt lustigt hur ditt inlägg besvarar frågan du ställer. I en tråd där folk uttrycker sorg och vrede mot en onödig attack, får en oskyldig muslim som försöker bygga broar skit för något denne inte gjort. GJ!

Du tror inte det beror på sättet han skrev sitt inlägg och inte bara på grund av att han är muslim? Jag är övertygad om att fler muslimer skriver i tråden men inte känner att dom behöver skriva att dom är muslimer och att dom som muslimer förmodligen blir mer berörda än andra.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Väntat på detta länge.
Knappast förvånad med tanke på vår immigration.
Sen att man fortsätter ta in folk utan någon som helst kontroll gör knappast saken bättre.

Inte så konstigt att länder som Sydkorea, Japan etc inte har terrordåd.
I Sverige är det bara början, bara se hur Malmö etc utvecklats. När tom Polisen själva går ut med att dom tappat kontrollen över det så.

Och folk försvarar ändå vår invandringspolitik.

Om 10 år kommer Sverige vara en krigszon som det utvecklas med vår avsaknad av Polis samt lagar/straff.

Man ser ju även hur värdelös Sverige är när detta sker. Vekt och halvdant agerande av säpo/polisen.