Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kan vara så att Rysen inte orkar driva ett gtx 1060, eller är drivrutinerna så märkliga?

Rent tekniskt så borde ett AMD kort vara värre för Ryzen speciellt vid cpu limiterade situationer då AMD kort är mer beroende av single core perf på cpu (amd kort sprider inte ut arbetstrådar på samma sätt i dx9-11) och dessutom har AMD drivare större overhead rent historiskt, i dx12 däremot har AMD kort lägre overhead. Det finns ingen logisk anledning till att det ser ut som det gör annat än att det är en bugg av något slag i nVidias drivare. Det finns en del som tittat bakåt i tiden och märkt att 4c/8t processorer gått framåt i prestanda med nVidia kort medans 6c/12t och uppåt gått bakåt i prestanda, detta oavsett intel eller AMD. Men nVidiakort visar ändå ett mycket märkligt beteende på Ryzen som helt enkelt inte går ihop med vad som borde ske.

Det skulle kunna vara så att de beräkningar som används av nVidia inte gynnas av Ryzens arkitektur eller att man är beroende av mycket specifik prestanda så som latency för cache eller minneslatency, vi har sett att "nvidia buggen" minimeras av att köra höga frekvenser på internminnet med Ryzen, med detta får man högre bandbredd på minnet (och ibland lägre latency) men också bättre prestanda på infinity fabric. Man ska komma ihåg att Ryzen levererar högre bandbredd på läsning än kaby lake vid samma frekvenser och i stort sett samma copy & write så det bör inte vara just bandbredden på internminnet som ställer till det utan snarare latency av någon form, antingen internt mellan ccx eller för annat.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@anon200632: Vad menar du med "driva" i detta fall?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Kan vara så att Rysen inte orkar driva ett gtx 1060, eller är drivrutinerna så märkliga?

Så du menar att ryzen inte orkar driva ett 1060, när processorerna uppenbarligen levererar fler fps med ett 480?
Verkar som ett väldigt märkligt resonemang...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Rent tekniskt så borde ett AMD kort vara värre för Ryzen då AMD kort är mer beroende av single core perf på cpu (amd kort sprider inte ut arbetstrådar på samma sätt i dx9-11) och dessutom har AMD drivare större overhead rent historiskt, i dx12 däremot har AMD kort lägre overhead. Det finns ingen logisk anledning till att det ser ut som det gör annat än att det är en bugg av något slag i nVidias drivare. Det finns en del som tittat bakåt i tiden och märkt att 4c/8t processorer gått framåt i prestanda med nVidia kort medans 6c/12t och uppåt gått bakåt i prestanda, detta oavsett intel eller AMD. Men nVidiakort visar ändå ett mycket märkligt beteende på Ryzen som helt enkelt inte går ihop med vad som borde ske.

Det skulle kunna vara så att de beräkningar som används av nVidia inte gynnas av Ryzens arkitektur eller att man är beroende av mycket specifik prestanda så som latency för cache eller minneslatency, vi har sett att "nvidia buggen" minimeras av att köra höga frekvenser på internminnet med Ryzen, med detta får man högre bandbredd på minnet (och ibland lägre latency) men också bättre prestanda på infinity fabric. Man ska komma ihåg att Ryzen levererar högre bandbredd på läsning än kaby lake vid samma frekvenser och i stort sett samma copy & write så det bör inte vara just bandbredden på internminnet som ställer till det utan snarare latency av någon form, antingen internt mellan ccx eller för annat.

borde ligga i nvidias intresse att fixa det, men varit tyst så långt
deras dx12 utveckling ligger efter amd men rent allmänt borde det inte påverka så mycket som det gör.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bamsegrill:

Så du menar att ryzen inte orkar driva ett 1060, när processorerna uppenbarligen levererar fler fps med ett 480?
Verkar som ett väldigt märkligt resonemang...

Det va en fråga, och fick svar på den högre upp.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

@Simonnice: UEFI->Advanced Settings->Advanced Menu->Onbord Devices Configuration->RGB Lighting.

Skrivet av Ratatosk:

@Windows-95: Dubbelkolla om inte ni fått den funktionen via en UEFI uppdatering, jag kunde bara välja av eller på, nu kan jag även välja att det bara skall vara på när datorn är påslagen.

Syftar du på ström-LED:en?

Jag har MSI B350 TH, hittade inte inställningarna du nämnde på mitt moderkort. Kanske gäller för ASUS-mobo?

Nuförtiden brukar jag sätta på strömbrytaren en stund innan jag faktiskt startar datorn. Har hittills klarat mig 2 gånger med boots som funkar på första försöket. *Knock on Wood*

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Rent tekniskt så borde ett AMD kort vara värre för Ryzen speciellt vid cpu limiterade situationer då AMD kort är mer beroende av single core perf på cpu (amd kort sprider inte ut arbetstrådar på samma sätt i dx9-11) och dessutom har AMD drivare större overhead rent historiskt, i dx12 däremot har AMD kort lägre overhead. Det finns ingen logisk anledning till att det ser ut som det gör annat än att det är en bugg av något slag i nVidias drivare. Det finns en del som tittat bakåt i tiden och märkt att 4c/8t processorer gått framåt i prestanda med nVidia kort medans 6c/12t och uppåt gått bakåt i prestanda, detta oavsett intel eller AMD. Men nVidiakort visar ändå ett mycket märkligt beteende på Ryzen som helt enkelt inte går ihop med vad som borde ske.

Det skulle kunna vara så att de beräkningar som används av nVidia inte gynnas av Ryzens arkitektur eller att man är beroende av mycket specifik prestanda så som latency för cache eller minneslatency, vi har sett att "nvidia buggen" minimeras av att köra höga frekvenser på internminnet med Ryzen, med detta får man högre bandbredd på minnet (och ibland lägre latency) men också bättre prestanda på infinity fabric. Man ska komma ihåg att Ryzen levererar högre bandbredd på läsning än kaby lake vid samma frekvenser och i stort sett samma copy & write så det bör inte vara just bandbredden på internminnet som ställer till det utan snarare latency av någon form, antingen internt mellan ccx eller för annat.

Kan det vara så att det är hårdvaran (eller hårdvaran kombinerat med mjukvaran) som är anledningen till att AMD är bättre än Nvidia på Vulkan/DX12?
Anledningen till att Mantle kom till var att AMDs arkitektur på GPU hårdvaran var starkare på teoretisk prestanda men i praktiken för just DX9&11 så kunde inte drivrutinerna utnyttja grafikkortet, på PC dock. I konsolvärden däremot valdes AMD antagligen p.g.a. högre prestanda när utvecklarna kunde lägga resurser på att optimera mot en och samma hårdvara.

För att pusha mot högre prestanda på PC, lägre overhead/ctm, så lades resurser på Mantle istället på drivrutiner och idag har vi Vulkan och DX12 som ett resultat av detta. Ett smart drag.

Jag tror att AMD kommer bli mycket starka efter Vega i toppsegmentet, med både multicore på cpu och även multi gpu i Vulkan & DX12.
Ser redan idag en 100% ökning i crossfire på DX12 spel som sniper elite 4 i 4K på RX 480 utan stutterings(!).
Även 2xFury X i CF är lika snabb som 2x1080 i SLI.
M.a.o. verkar AMDs grundarkitektur vara bättre än Nvidias med dessa nya APIer, speciellt i multi CPU/GPU.

För övrigt om Vega kan prestera på detta vis också i multigpu och utnyttja multicore med V/DX12 så är jag intresserad av multi gpu med Vega på en ryzen/naples.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SolidReactor:

Kan det vara så att det är hårdvaran (eller hårdvaran kombinerat med mjukvaran) som är anledningen till att AMD är bättre än Nvidia på Vulkan/DX12?

Nvidia har valt att skala sin mjuk emulering av dx12 till 4 kärnor.
dvs fler än så med tex ryzen 6c/8c så får man en missvisande dvs sämre prestanda idagsläget än med amd radeon i dx12.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Så vi har kommit dit när vi kan svara ja på om AMD processorer rockar bättre med grafikkort från AMD och Intel processorer med grafikkort från Nvidia. Vem kunde tro det för 1 år sedan?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Varför har folk såna problem med minnen i rätt hastighet och att datorn inte bootar direkt m.m? okunniga?

Varför köper folk komponenter som inte står med på QVL listan och i tillägg, inte kör dom i den hastighet/timings/spänning som uppgetts? Har folk uppdaterat bios och läst vad senare bios möjliggör? Borde man bygga datorer om man inte vet varför man borde kika på QVL-listor och generell biosinformation? Jag drog knappast på trissor när jag köpte mina minnen och som sagt alla moderkort har postat direkt från box samt 3200MT/s. Sen kan man önska att stödet för fler minnen hade varit större, men det är ju återigen där QVL kommer in i bilden oavsett aktör. Intel hade också rejält med problem kring DDR4 när Skylake var ny. Minneskompatibilitet ordnar sig på Ryzen också. Det har gått 6 veckor och vart rätt smärtfritt. Det modekort som bråkat i starten var ASUS Crosshair 6 Hero om man klockade för mycket, men det är åtgärdat.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag tror inte att det var illa menat alls utan mer en ärlig fråga med betoning att något är väldigt fel om man kikar på rocket league testet.

Du har förmodligen rätt, men samtidigt, du har vart med från starten och kanske är medveten om hans/hennes tidigare inlägg i tråden. One liners med ganska märkliga svängningar/innehåll från början till start. Tråden är så full av tester, analyser samt tekniskt information som bara ignorerats med tanke på vad som frågas/skrivs. Senaste inlägg handlade om att tala om för hela tråden att Ryzen låg så himla mycket efter i spel så att det var dags att sälja systemet för att det inte fixade över 300fps i cs:go. Ena stunden är man alltså väl medveten och ska diktera medans man andra stunden inte känner till det mest basala. Det är för mig svårt att förstå relevansen med sådana inlägg, och jag är långt ifrån den första som reagerat. Igår/inatt länkade jag till ett test mellan AMD/Intel på 1080Ti som visar att AMD kör ett sånt kort fint, och då kom hans fråga givetvis i rätt tidbild också när man ifrågasätter om Ryzen har problem med ett GTX1060. Nog om det

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enigma:

Du har förmodligen rätt, men samtidigt, du har vart med från starten och kanske är medveten om hans/hennes tidigare inlägg i tråden. One liners med ganska märkliga svängningar/innehåll från början till start. Tråden är så full av tester, analyser samt tekniskt information som bara ignorerats med tanke på vad som frågas/skrivs. Senaste inlägg handlade om att tala om för hela tråden att Ryzen låg så himla mycket efter i spel så att det var dags att sälja systemet för att det inte fixade över 300fps i cs:go. Ena stunden är man alltså väl medveten och ska diktera medans man andra stunden inte känner till det mest basala. Det är för mig svårt att förstå relevansen med sådana inlägg, och jag är långt ifrån den första som reagerat. Igår/inatt länkade jag till ett test mellan AMD/Intel på 1080Ti som visar att AMD kör ett sånt kort fint, och då kom hans fråga givetvis i rätt tidbild också när man ifrågasätter om Ryzen har problem med ett GTX1060. Nog om det

Ryzen är nog inte tänkt att gå till främst gamers är en känsla som jag får med tanke på hur Sjukt bättre SMT är över hyperthreading och hur Single Core prestandan är under intel, Mål gruppen för Ryzen är mer åt proffs hållet / industri / server men även den gruppen av vanliga desktop användare som inte använder datorn för att spela. De stora pengarna för CPUer är inte hos "Gamers" utan vid server marknaden och industri / proffs användare av mjukvara. den krets av gamers som har mest nytta av ryzen är streamers och "youtubers".
Även om spelen inte är så bra på att dra nytta av AMDs SMT som första generationen ligger mil framför Hyperthreading så ser jag inte hur företag kan satsa på intel med tanke på hur lite prestanda de har gett dem de senaste 7 åren för varje tick tock.

Och jag ser inte heller hur Gamers som är mer insatta i hårdvara kan fortsätta att rekommendera båda Intel och Nvidia eller är det för att folk tror de är insatta när de egentligen är insnöade ?

@Enigma hur fick du din 1700 till 4.2 ghz ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ryzen är nog inte tänkt att gå till främst gamers är en känsla som jag får med tanke på hur Sjukt bättre SMT är över hyperthreading och hur Single Core prestandan är under intel, Mål gruppen för Ryzen är mer åt proffs hållet / industri / server men även den gruppen av vanliga desktop användare som inte använder datorn för att spela. De stora pengarna för CPUer är inte hos "Gamers" utan vid server marknaden och industri / proffs användare av mjukvara. den krets av gamers som har mest nytta av ryzen är streamers och "youtubers".
Även om spelen inte är så bra på att dra nytta av AMDs SMT som första generationen ligger mil framför Hyperthreading så ser jag inte hur företag kan satsa på intel med tanke på hur lite prestanda de har gett dem de senaste 7 åren för varje tick tock.

Och jag ser inte heller hur Gamers som är mer insatta i hårdvara kan fortsätta att rekommendera båda Intel och Nvidia eller är det för att folk tror de är insatta när de egentligen är insnöade ?

@Enigma hur fick du din 1700 till 4.2 ghz ?

Din post handlar om att Intel är bättre än AMD i spel, sedan avslutar du med att det är dåligt insatt folk som rekommenderar Intel och Nvidia till folk som ska spela (Ja, konstigt man rekommenderar Nvidia till en gamer när dom har och haft toppkorten i typ ett år och om det är vad personen är ute efter).

Jag tänkte fråga om det egentligen är du som är insnöad, men det kan du nog inte se själv på grund av all snö.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _Merc_:

Och jag ser inte heller hur Gamers som är mer insatta i hårdvara kan fortsätta att rekommendera båda Intel och Nvidia eller är det för att folk tror de är insatta när de egentligen är insnöade ?

Sådär talar bara en riktigt insnöad person.
Du menar alltså på riktigt att ingen av Intels processorer kan fylla någons behov bättre än motsvarande Ryzen på marknaden?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ryzen är nog inte tänkt att gå till främst gamers är en känsla som jag får med tanke på hur Sjukt bättre SMT är över hyperthreading och hur Single Core prestandan är under intel

SMT hos Ryzen har betydligt större potential men SMT kan tjäna enormt på Intel också. Hur mycket SMT ger eller ej har dock ingenting att göra med om arkitekturen är gamingorienterad eller ej. Spel gillar låga latenser, stor cache, vass branch prediction och aggressiv prefetch, något som Zen har och har uppvisat att den har kapaciteten i spel, men är i behov att att justera upp RAM frekvensen lite som vi sett där den då står sig väldigt väl mot den vassaste Kaby Lake, även överklockad enligt flera tester numera. (Länkade ett test igår/inatt om du ser bak).

Citat:

Mål gruppen för Ryzen är mer åt proffs hållet / industri / server men även den gruppen av vanliga desktop användare som inte använder datorn för att spela. De stora pengarna för CPUer är inte hos "Gamers" utan vid server marknaden och industri / proffs användare av mjukvara. den krets av gamers som har mest nytta av ryzen är streamers och "youtubers".

Det beror på vilken Ryzen du köper. Ryzen 5 är definitivt skrivbord/gamerinriktad. Deras 6 kärniga modeller, typ 1600X är ju en fenomenal produkt för en gamer sett till vad den kostar och presterar, likaså 1500/1400 om priset spelar in mer. Dom 8 kärniga har allt som Ryzen 5 har men i tillägg fler kärnor/trådar för att köra hårdare multitasking eller snabbare i flertrådat. Sett till vad en 1700 kostar och lägg lite klock på den och snabbare minnen så är det väldigt intressant vad man faktiskt får.

Citat:

Även om spelen inte är så bra på att dra nytta av AMDs SMT som första generationen ligger mil framför Hyperthreading så ser jag inte hur företag kan satsa på intel med tanke på hur lite prestanda de har gett dem de senaste 7 åren för varje tick tock.

Intel är stort och det har inte varit någon nämnvärd konkurrens från AMD på länge. Det tar tid att optimera programvaror för en ny arkitektur. Du har olika code path's också som gynnar respektive arkitektur för att inkludera/exkludera specifika instruktionsset.

Citat:

Och jag ser inte heller hur Gamers som är mer insatta i hårdvara kan fortsätta att rekommendera båda Intel och Nvidia eller är det för att folk tror de är insatta när de egentligen är insnöade ?

Gamers är nödvändigtvis inte speciellt insatta i processorarkitekturer och vad som är "bäst". Många faktorer, prisbild, vad man gör med datorn, men Ryzen 5 har ju eliminerat mycket at Intel's line up och det syns på försäljningen hos många grossister redan. Att rekommendera nvidia är väl inte speciellt konstigt när dom har top of the line med stor marginal just nu bortsett från RX480 segmentet.

Citat:

@Enigma hur fick du din 1700 till 4.2 ghz ?

4.2GHz var max som jag kunde köra i CBR15 med 2 eller 4 äkrnor aktiva med SMT. Jag gick in i bios och klocka tills jag nådde gränsen. Finns chans att något högre är möjligt om jag stänger av SMT som kan ge ~100MHz mer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Funderar på att beställa ett Ryzen-system. Jag har förstått än så länge att det inte är jättemycket skillnad på b350 och x370 om man inte kommer köra SLI/Xfire? Vilket moderkort hade ni valt, 1000-1500:-?

Jag vet inte hur man klockar minnen om man måste sätta timings och ha sig. Är det en dålig idé att köpa Ryzen då? Måste jag lägga så mycket pengar så moderkort/minne/processor(1600), kommer gå på lika mycket som billigare minne/moderkort/7700k?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Funderar på att beställa ett Ryzen-system. Jag har förstått än så länge att det inte är jättemycket skillnad på b350 och x370 om man inte kommer köra SLI/Xfire? Vilket moderkort hade ni valt, 1000-1500:-?

Jag vet inte hur man klockar minnen om man måste sätta timings och ha sig. Är det en dålig idé att köpa Ryzen då? Måste jag lägga så mycket pengar så moderkort/minne/processor(1600), kommer gå på lika mycket som billigare minne/moderkort/7700k?

ASUS PRIME B350-PLUS. Testat och riktigt bra moderkort för stålarna. Timings gör inte så mycket på Ryzen så du kan hålla dig till original, minnen rekommenderar jag att du lägger en extra slant på så att du kan köra DDR3200, och sannolikt DDR3500 senare när nytt AGESA kommer i Maj. Netonnet har Ripjaws V 3600 CL16 minnen. Dom kommer garanterat funka till det och är värda varenda krona.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

ASUS PRIME B350-PLUS. Testat och riktigt bra moderkort för stålarna. Timings gör inte så mycket på Ryzen så du kan hålla dig till original, minnen rekommenderar jag att du lägger en extra slant på så att du kan köra DDR3200, och sannolikt DDR3500 senare när nytt AGESA kommer i Maj. Netonnet har Ripjaws V 3600 CL16 minnen. Dom kommer garanterat funka till det och är värda varenda krona.

Menar du det här? Jag tycker 2000:- för minne är jävligt mycket, det är väldigt lite idé att köpa billigare eller? Handlar i och för sig bara om ett par hundralappar jämfört med billigare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Menar du det här? Jag tycker 2000:- för minne är jävligt mycket, det är väldigt lite idé att köpa billigare eller? Handlar i och för sig bara om ett par hundralappar jämfört med billigare.

Prestanda ökar stort i spel och en del annat med snabbare RAM. Kommunikationen mellan kärnorna går i samma frekvens som du sätter minnena i och dom fungerar verifierat på Ryzen i höga hastigheter, i tillägg med låga timings om man vill. CL14 3200 är busenkelt. Betänk också att minnena och moderkortet du köper idag kommer funka till senare versioner av Ryzen. Det är dessa minnena för att vara specifik:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/g...

Sannolikt kommer många fler minnen kunna köras i DDR3200 nu när senare bios kommit ut, dock är det som jag skrev i förra posten möjligt för dessa minnen att köra DDR3500 i Maj när AMD låser upp den högre dividern via AGESA/bios.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Prestanda ökar stort i spel och en del annat med snabbare RAM. Kommunikationen mellan kärnorna går i samma frekvens som du sätter minnena i och dom fungerar verifierat på Ryzen i höga hastigheter, i tillägg med låga timings om man vill. CL14 3200 är busenkelt. Betänk också att minnena och moderkortet du köper idag kommer funka till senare versioner av Ryzen. Det är dessa minnena för att vara specifik:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/g...

Sannolikt kommer många fler minnen kunna köras i DDR3200 nu när senare bios kommit ut, dock är det som jag skrev i förra posten möjligt för dessa minnen att köra DDR3500 i Maj när AMD låser upp den högre dividern via AGESA/bios.

Jag behöver ingen boost från min 2500k egentligen, det jag spelar har jag den fps jag behöver reda så lär inte bli sämre med 1600 i alla fall, oavsett minne. Jag vill bara ha något nytt och tar jag inte tag i det nu så sitter jag med den här till moderkortet slutar funka. Jag drog iväg en beställning på moderkortet du rekommenderade i alla fall, får fundera lite på minnet.

Har tid på mig att hoppas på någon rea på bra minne annars, måste beställa fästannordning från Phantek till min kylare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag behöver ingen boost från min 2500k egentligen, det jag spelar har jag den fps jag behöver reda så lär inte bli sämre med 1600 i alla fall, oavsett minne. Jag vill bara ha något nytt och tar jag inte tag i det nu så sitter jag med den här till moderkortet slutar funka. Jag drog iväg en beställning på moderkortet du rekommenderade i alla fall, får fundera lite på minnet.

Har tid på mig att hoppas på någon rea på bra minne annars, måste beställa fästannordning från Phantek till min kylare.

2500 har ju vart en fenomenal CPU länge men kul med något nytt. Priserna på DDR4 har gått upp samtidigt som dollarn har stigit. I tillägg så har priserna på G.Skill minnen med b-die stigit för att efterfrågan på dom är hög då det är jäkligt bra minnen.

Det finns billigare minnen med samma IC's (kretsar) på om du köper från ebay. Då är det Samsung OEM och behöver dubbelkollas att det är rätt produktnummer.

EDIT: Har du missat denna så kika här så ser du vad jag menar med att RAM gör mycket på Ryzen:

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA

EDIT2 @ClintBeastwood uppdatera bios till senaste version innan du installerar OS och börjar justera frekvenser/timings.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Samsung b die är bäst för ryzen verkar det som. Jag har dock klevv cras 2133mhz som har sk hynix. Hur väl tror ni de klockar? Är 4x4 så quad channel, förstår att det inte blir lika snabbt som dual. Ska jag ens köpa ryzen? Eller blir de mer värt med intel då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Samsung b die är bäst för ryzen verkar det som. Jag har dock klevv cras 2133mhz som har sk hynix. Hur väl tror ni de klockar? Är 4x4 så quad channel, förstår att det inte blir lika snabbt som dual. Ska jag ens köpa ryzen? Eller blir de mer värt med intel då?

Kommer förmodligen fungera men jag hade siktat på andra minnen oavsett plattform då både Ryzen och Skylake tappar en hel del på DDR2133.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Kommer förmodligen fungera men jag hade siktat på andra minnen oavsett plattform då både Ryzen och Skylake tappar en hel del på DDR2133.

Det var ju inte bra. Om jag klockar de till typ 2666mhz? Kan jag komma undan med skylake elr kaby då? De minnena är för snygga för att ge upp

Permalänk
Medlem

En till fråga om minne med Ryzen, låt säga att man köper två stickor och behöver mer i framtiden, räcker det att köpa två stickor till eller förlorar man mycket om man kör i dual channel?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Det var ju inte bra. Om jag klockar de till typ 2666mhz? Kan jag komma undan med skylake elr kaby då? De minnena är för snygga för att ge upp

Computerbase.de testade nyligen singel rank mot dual rank och kom fram till att DR i sig har högre prestanda nog att ge motsvarande 1 eller 2 dividers högre klockade SR-minnen en match.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Det var ju inte bra. Om jag klockar de till typ 2666mhz? Kan jag komma undan med skylake elr kaby då? De minnena är för snygga för att ge upp

Ända tills du sett mina Larvigt hur man kan tycka om sånt här när man är i 30års åldern. Dom finns i högre hastigheter också och som sagt, både Ryzen och Skylake/Kaby Lake gillar snabbt RAM.

Skrivet av ClintBeastwood:

En till fråga om minne med Ryzen, låt säga att man köper två stickor och behöver mer i framtiden, räcker det att köpa två stickor till eller förlorar man mycket om man kör i dual channel?

Du kan tappa lite frekvens, men sannolikt inte om du kör SR (där kretsarna sitter på en sida av minnet eller i sick sack.) Beror på vad för minne du köper också. G.Skill minnet som jag länka till har jag sett flera köra 4st i DDR3200 t.ex.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Computerbase.de testade nyligen singel rank mot dual rank och kom fram till att DR i sig har högre prestanda nog att ge motsvarande 1 eller 2 dividers högre klockade SR-minnen en match.

Helt omöjligt att lokalisera sig runt på deras sida. Jag letar siffror eller grafer i den testen men hittar inga. I vilken hastighet jämförde dom single rank och dual rank i samma divider? Nån som har en bild?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Helt omöjligt att lokalisera sig runt på deras sida. Jag letar siffror eller grafer i den testen men hittar inga. I vilken hastighet jämförde dom single rank och dual rank i samma divider? Nån som har en bild?

Tror computerbase.de bara hänvisar till resultat av golem.de:

https://www.computerbase.de/2017-04/amd-ryzen-ram/
https://www.golem.de/news/ram-overclocking-getestet-ryzen-pro...

"Legit Reviews" har gjort ett litet test också med "DR vs SR":
http://www.legitreviews.com/amd-ryzen-single-rank-versus-dual...

[Edit]
hardware.fr har också testat:
http://www.hardware.fr/articles/958-7/impact-ranks.html

[Edit2]
Hittade ett test till - pcgameshardware.de:
http://www.pcgameshardware.de/Ryzen-5-1600X-CPU-265842/Tests/...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Faktum är att latensen skalar med frekvens på bägge arkitekturerna och AIDA är ett utmärkt verktyg för att mäta latens och jämföra två typiska plattformar som idag. Man ser samma eller bättre värden på Ryzen och en stor förbättring mot den första versionen som inte hade stöd. Man ser också väldigt höga siffror och en väldigt snabb och lyckad cachedesign, speciellt L2 som vissa var tveksamma till där jag tror att AMD överträffade sig själva vilket egentligen var min poäng. AMD har byggt utmärkt SRAM i Zen! Skulle vara intressant att inaktivera L3 cachen och köra lite olika applikationer på en CCX med L3 och en CCX utan. För övrigt så är jag inte ett dugg imponerad av Kanter. Han har inte direkt avslöjat eller gjort någon bättre analys än någon annan. Snarare en trist och långsamt talande person som mer eller mindre verifierar det som redan är konstaterat. Samma sak med PC-per webcastet som han var på. Skulle säga att du själv är mer kompetent än Kanter, så det förvånar mig faktiskt något att du har såpass hänsyn till honom. Betydligt mer kött på benen får man från författare som t.ex Hiroshige Goto m.fl.

Att dra paralleller med Apple's SOC's till dagens situation med AMD och Intel's x86 arkitekturer är också rätt långsökt. Apple's OS är också frenetiskt och perfekt kodade till deras egna arkitektur, alltifrån drivrutiner till OS till applikationer så det är inte heller helt enkelt att jämföra med android som är blandad hårdvara. Samtidigt är jag en av dom som håller med om att det gått överstyr med för många kärnor i en så simpel plattform som en smartphone, men det finns också en viss hänsyn här att ta om man tittar på energieffektivitet där BIG-little har sina fördelar att köra fler mindre kärnor för lättare operationer.

Kanter och desktopsystem
Till skillnad från i princip alla andra datorjournalister så har David Kanter erfarenhet både av att utveckla programvara för multicore system och han har även erfarenhet av att designa multicorekretsar. Rätt säker att jag har mer kunskap än honom kring programutveckling för multicoresystem, men jag har aldrig designat en krets och har bara lekmannakunskap kring kretsdesign. Finns rätt mycket folk i forumen på Real World Tech som designar saker som kisel och kompilatorer, de verkar ha väldigt mycket respekt för Kanter så är rätt övertygad om att han vet vad han pratar om när det gäller kretsdesign.

Till skillnad från de flesta som skriver i form har Kanter en förståelse för svårigheten att designa programvara för multicore system om problemet inte råkar vara trivialt att parallellisera. Man ser rätt många kommentarer t.ex. här på SweClockers som verka tro att t.ex. spel inte kan utnyttja fler kärnor bättre enbart p.g.a. "lata/inkompetenta" programmerare, deras "bevis" verkar vara att det finns andra program som skalar perfekt. Dessa personer har uppenbarligen aldrig designat ett multitrådat program för ett problem som inte är "embarrassingly parallel" (de flesta har nog aldrig skrivit ett datorprogram i någon form men verkar inte hindra många från att ändå vara tvärsäker på sina uttalanden).

I podcasten påpekas exakt samma sak jag försökt säga här: vilken CPU-design som är "bäst" beror ju helt på vilka typer av problem man själv jobbar med. Finns ju absolut problem där Ryzen 7 är bättre än E-serien, finns problem där E-serien är så mycket bättre än Ryzen och S-serien att den faktiskt blir prisvärd (bäst perf/$). Vad som sägs i podcasten och vad jag också pekat på är att för de flesta problem man ser på skrivbordet (och egentligen alla enheter man jobbar interaktivt med, så även smarta telefoner och pekplattor) är behäftade så att färre starka kärnor optimalt. I många fall skalar dessa problem till viss del med kärnor, men inte alls linjärt. Finns även problem som är "inneboende sekventiella" och dessa skalar inte alls med kärnor. ALLA CPU-bundna problem skalar däremot med högre enkeltrådprestanda.

AIDA64 och cache
På vilket sätt är en ren syntetisk benchmark som AIDA64 relevant? Är i.o.f.s. lite intressant att veta saker som maximal bandbredd man kan se, men här är ju AIDA64 cache & memory benchmark uppenbarligen inte rätt designad. Jag kan skriva ett program som får rätt mycket högre L3$ läsbandbredd på Intel så uppenbarligen visar inte AIDA64 maximal praktisk bandbredd. Så vad är då siffran värd?

Vidare mäter AIDA64 enbart load-to-use latens. Är det verkligen den mest relevanta siffran? Och varför får TomsHardware en betydligt lägre latens på Intel både för L2$ och L3$? Grejen är att båda kan ha rätt då latensen beror bl.a. på saker som accessmönster, enligt TH är L2$ latens 2,8-3,0 ns för i7-7700K vilket är teoretiskt möjligt (12 cyklers latens @ 4,5 GHz ger en teoretisk latens på 2,67 ns). Enligt TH har i7-7700K ~40 % lägre L2$ load-to-use latens jämfört med R5-1600X, men hur relevant är det?

Enda som spelar roll är ju hur CPUn presterar i riktiga program. Vi ser ju precis det man kan förvänta sig från respektive design, d.v.s. Ryzen presterar bäst relativt Core i program som är "embarrassingly parallel", Core skalar lite bättre i program som använder alla CPU-trådar men där det krävs kommunikation och synkronisering mellan CPU-kärnor. Vilken design som är "bäst" beror ju då helt på vilken typ av problem man själv jobbar med.

Cache latens
Hur är Apples programvara på något sätt relevant för deras cache-design i kisel? Deras CPUer visar ju att det är möjligt att designa en krets med en riktigt stor L2$ som ändå får 12 cyklers latens (samma som Zen och Skylake). Orsaken att det är möjligt för Apple är då deras design inte förväntas köra speciellt långt över 2 GHz.

Samma sak gäller ju t.ex. Intels Silvermont Atom, den har 13-14 cyklers latens mot en 1 MB stor L2$. Det är möjligt då Silvermont når 2,6 GHz som högst, men L2$ är i Silvermont är ändå på nästa alla tänkbara sätt sämre än Core/Ryzen då den inte alls har samma bandbredd, inte alls samma cache-miss latens/kapacitet, inte alls kan hantera lika många aktiva transaktioner etc.

I korthet: de siffror man får från AIDA64 ger viss information men inte alls tillräckligt för att på något vettigt sätt få grepp om designens svagheter/styrkor.

Ryzen har en låg latens mot L2$, det oavsett om man räknar cykler eller wall-clock-time. Att man kan ha samma latens i cykler räknat som Skylake trots dubbel storlek är med största sannolikhet en effekt av att man designade för runt 4,0 GHz. Intel ökade latensen för L2$ i cykler räknat mellan Ivy Bridge och Haswell, antagligen för man designade Haswell till att nå högre frekvenser.

Sedan skalar inte alltid cache latens med frekvens, min nuvarande laptop (Surface Pro 4 med i7-6650U) har en lägre L2$ latens i nanosekunder skalad till 4,5 GHz än vad i7-7700K får med AIDA64. Något som ger en vink om att AIDA64 inte mäter lägsta möjliga latens, d.v.s. en vink om att TH faktiskt kan ha gjort sin mätning rätt fast uppenbarligen på en lite annorlunda last än AIDA64.

Rätt uppenbart att "Memory Write" är fel för min laptop, den är nämligen högre än teoretiskt max för DDR3-1866 minnen... (garanterat en effekt av hur eDRAM används med Skylake).

Dold text

Så AIDA64 är relativt meningslös, i nivå med Geekbench (även om GB4 är ett klart fall framåt), CPU-Z och andra helsyntetiska benchmarks. Med rätt kontext kan syntetiska benchmarks ha en poäng, men man måste förstå exakt vad de mäter och varför det är viktigt för det man själv ska göra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer