Rykte: AMD Radeon RX Vega släpps i tre modeller – Core, Eclipse och Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kände på mig att det skulle bli piss när AMD valde att behålla polaris. "Core" behövde ersätta RX 570/580 och dessutom spöa GTX 1080 med råge för att AMD skulle ha en chans att vinna mitt förtroende.

Om dessa rykten stämmer så ska Core som ska kosta 100 dollar mindre än GTX 1080 kostar nu "spöa GTX 1080 med råge" annars är AMD inget alternativ för dig. Orealistiska förväntningar much? Tror du att AMD har samma mängd pengar som Nvidia och det är bara att göra ett bättre presterande kort bara sådär? Du vet väl om hur fördelningen på grafikkortsmarknaden ser ut och har sett ut under en lång tid?

Fortsätt köpa Nvidia och se fram emot monopol och skyhöga priser. Det blir ju lysande!

Permalänk
Medlem

@pYjamas: Håller med, det är helt orealistiskt. Ett företag kan bara göra så mycket.

Som alla vet har ju inte AMD så mycket pengar i kassan, intemycket pengar i kassan innebär att man får göra det bästa av situationen.

Det verkar som AMD gör helt okey i från sig för att gått väldigt magert i så många år.

Men va fan, vem bryr sig om AMD och konkurans?

Nvidia 4 monopol lets go boyyyyzzzzz

Ser sååå fram emot att betala 5000kr för instegs prestanda.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Avstängd

Kände på mig att det skulle bli piss när AMD valde att behålla polaris. "Core" behövde ersätta RX 570/580 och dessutom spöa GTX 1080 med råge för att AMD skulle ha en chans att vinna mitt förtroende.

ungefär vad jag anser om volta. Det måste vara halva priset och dubbla prestandan av vega innan jag enns kommer överväga att köpa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Inte konstigt när de kör en jättestor krets med inbyggt HBM-minne. Det är praktiskt omöjligt att kyla med en fläkt.

Praktiskt omöjligt... Nåja, förutom att dom gjorde det med en enda sketen liten fläkt och en tanig fläns i halvstorlek med Nano som presterade nästan lika mycket som vattenkylda Fury X.

Permalänk
Skrivet av pYjamas:

Om dessa rykten stämmer så ska Core som ska kosta 100 dollar mindre än GTX 1080 kostar nu "spöa GTX 1080 med råge" annars är AMD inget alternativ för dig. Orealistiska förväntningar much? Tror du att AMD har samma mängd pengar som Nvidia och det är bara att göra ett bättre presterande kort bara sådär? Du vet väl om hur fördelningen på grafikkortsmarknaden ser ut och har sett ut under en lång tid?

Fortsätt köpa Nvidia och se fram emot monopol och skyhöga priser. Det blir ju lysande!

Är det realistiskt att låta folk vänta och sedan komma med något som presterar likvärdigt med det som redan finns, och funnits ett bra tag på marknaden redan, till ungefär samma priser, och förvänta sig att någon ska välja just dina produkter?
8800gt kostade runt 5000:- AMD släppte HD 4850 och HD 4870. Jag köpte ett HD 4850 för 1300:- och det presterade likvärdigt med 8800 gt som tidigare hade kostat 5000:- För mig var det värt att vänta på AMD.
Nvidias monopol betyder ju ingenting med AMDs försök till kartellbildning. Då kan Nvidia lika gärna behålla sitt monopol.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

i9 säger ju dock ingenting. Intels i7 har ju varit allt ifrån 2-kärniga till 10 kärniga CPUer, namnet är ingenting annat än marknadsföring.

Jag har inte ens läst alla olika grejer som släpps med i9 namnet utan såg bara rubriken i Swec och det räcker för att ge en ångest

Permalänk
Medlem

MSRP + Partner + EU = Korten kommer alltså kosta mer här än Nvidias motsvarighet, precis som det gjorde med RX 470/480.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

MSRP + Partner + EU = Korten kommer alltså kosta mer här än Nvidias motsvarighet, precis som det gjorde med RX 470/480.

Kanske, men när Ryzen släpptes var priserna rimliga och hårt styrda.
Finns inget som hindrar dem från att göra samma sak igen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Stämmer detta är det bara att beklaga att AMD har extremt dålig time to market. 1080 och 1070 släpptes för ett år sedan och Volta är redan presenterad. Hade AMD lanserat Vega i höstas hade deras marknadsandelar ökat, nu känns det väldigt sent.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Inte konstigt när de kör en jättestor krets med inbyggt HBM-minne. Det är praktiskt omöjligt att kyla med en fläkt.

En jättekrets på 600mm som drar runt 300W är lättare att kyla än en på 450mm som drar ungefär lika.
Fury X borde vara bland de mer lättkylda korten i den klassen.
Jämför GK110 och Hawaii. Båda drog lika mycket ungefär, men Hawaii var mer svårkyld med högljuddare kylaresom följd. Detta för att Hawaii hade sin värme koncentrerad på mycket mindre yta än GK110.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Kanske, men när Ryzen släpptes var priserna rimliga och hårt styrda.
Finns inget som hindrar dem från att göra samma sak igen.

Lite av min poäng, när AMD släpper produkter så är priset i linje med MSRP + skatter.

När partners får fria händer och det inte finns någon referensmodell att jämföra med så verkar de göra lite hur de vill, man skulle kunna tro att de vill konkkurera med andra partner men det verkade heller inte vara fallet.

Priserna var ju helt åt helvete vid releasen av RX480.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

AMD glänste duktigt med 4000- 5000- och 6000-serierna också, mer så än Nvidia faktiskt. Men folk skulle ha Nvidia ändå.

Se gärna den här ingående historiebeskrivningen om hur vi hamnade där vi är idag. https://www.youtube.com/watch?v=uN7i1bViOkU

AMD fick inte pengar för sina överlägsna arkitekturer, och som jag skrev i Vega 10-tråden så ströp AMD FoU-satsningen precis efter de lanserat den sämsta arkitekturen någonsin relativt sin tid, GCN alltså. De satsade allt på GPGPU men av det blev det intet. Nu sitter de fast i skiten och verkar inte vilja satsa det som krävs för att komma ur det. Känns som att de mest gör det bästa av det de har, nämligen säljer till diverse nischmarknader som datacenter, professionella användare och diverse inbyggda lösningar som Mac och konsoler. Spelkortsmarknaden får det som blir över av det sen.

Jag hoppas Vega kan bli en vändning, eller möjligen Navi om inte Nvidia springer för långt bort till dess. Annars är det bara att böja sig för Jen-Hsung Huan och ställa sig i kö för att kyssa hans fötter.

Okej, så du köpte ett kort på rea, grattis. Ser inte hur det är relevant här.

AMD har inga pengar eftersom ingen köpte deras produkter när de var riktigt bra. Tror du verkligen de bara ger upp för att det är roligt eller?

Se gärna videon och det jag skrivit överst till VadSaDu.

Det heter kisel, dammit Engelskans silicon betyder kisel. Engelskans silicone betyder silikon.

Som sagt, se gärna det jag skrev överst.

Man kan flytta till annat land. Gärna innan man påbörjar den skattefinansierade och kostnadsfria utbildningen.

Högst relevant då det lär dröja väldigt länge innan man kan köpa någonting liknande pris/prestandamässigt från AMD om det ligger någon sanning i ryktena. 1080 har letat sig ner under 5000kr vid flera tillfällen nu. Sedan så tror jag det blir svårt att slå Nvidia om man tar med överklockning i beräkningen. Pascal är goda överklockare vilket man inte riktigt kan säga om AMDs 14nm teknik.

Men men, mycket spekulationer här. Om en sisådär 2 veckor så har vi facit i hand. Hoppas AMD bjuder på mycket bättre pris/prestanda än det ryktas.

Permalänk
Inaktiv

Är det realistiskt att låta folk vänta och sedan komma med något som presterar likvärdigt med det som redan finns, och funnits ett bra tag på marknaden redan, till ungefär samma priser, och förvänta sig att någon ska välja just dina produkter?
8800gt kostade runt 5000:- AMD släppte HD 4850 och HD 4870. Jag köpte ett HD 4850 för 1300:- och det presterade likvärdigt med 8800 gt som tidigare hade kostat 5000:- För mig var det värt att vänta på AMD.
Nvidias monopol betyder ju ingenting med AMDs försök till kartellbildning. Då kan Nvidia lika gärna behålla sitt monopol.

Exakt vart ser du AMDs försök till kartellbildning om jag får fråga? Till skillnad från nvidia har de släppt alla sina tekniker fria, något nvidia bara skrattar åt och höjer priser då de vet att folk köper deras saker oberoende av hur mycket rövknull utan glidmedel ingår på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Lite av min poäng, när AMD släpper produkter så är priset i linje med MSRP + skatter.

När partners får fria händer och det inte finns någon referensmodell att jämföra med så verkar de göra lite hur de vill, man skulle kunna tro att de vill konkkurera med andra partner men det verkade heller inte vara fallet.

Priserna var ju helt åt helvete vid releasen av RX480.

Ja, RX4xx borde ha varit billigare vid lansering.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Bara släpp den där Nova så jag får spendera!

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av Markusas:

Stämmer detta är det bara att beklaga att AMD har extremt dålig time to market. 1080 och 1070 släpptes för ett år sedan och Volta är redan presenterad. Hade AMD lanserat Vega i höstas hade deras marknadsandelar ökat, nu känns det väldigt sent.

Att dom håller inne på specifikationerna gör att man blir misstänksam om att det kan bli så att Nova faktiskt presterar som 1080 snarare än 1080 ti.
Nova kommer vara ett halvår försent ute minst om AMD skulle konkurrera.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Att dom håller inne på specifikationerna gör att man blir misstänksam om att det kan bli så att Nova faktiskt presterar som 1080 snarare än 1080 ti.
Nova kommer vara ett halvår försent ute minst om AMD skulle konkurrera.

För det första, de håller alltid inne med specifikationerna. För det andra, Nova är bara ett rykte, ett rykte som känns rätt dåligt just nu.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot ett priskrig då när de går in i samma prisklass som Nvidia

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Exakt vart ser du AMDs försök till kartellbildning om jag får fråga? Till skillnad från nvidia har de släppt alla sina tekniker fria, något nvidia bara skrattar åt och höjer priser då de vet att folk köper deras saker oberoende av hur mycket rövknull utan glidmedel ingår på köpet.

Jadu... Har man exakt samma pris/prestanda där ingen är villig att priskonkurrera och svennebanan gladeligen blir rövknullade med sina femtusenkronorskort, då kan man kalla det både kartellbildning och massvåldtäkt som möjliggörs av alla korkade människor där ute som går på det. Jag spelar hellre quake live med de grejerna jag har än att lägga mig på mage och ta emot som alla andra här inne verkar tycka är kul.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av murklor:

Praktiskt omöjligt... Nåja, förutom att dom gjorde det med en enda sketen liten fläkt och en tanig fläns i halvstorlek med Nano som presterade nästan lika mycket som vattenkylda Fury X.

Gnälldes en del på Nano när det kom, för "dyrt och presterade för dåligt", men jag sa det hela tiden, Nano var och är ett jävligt sexigt kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

@str8forthakill:
Mycket silikon var det här
Det heter Kisel på svenska, silikon är något helt annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

@str8forthakill:
Mycket silikon var det här
Det heter Kisel på svenska, silikon är något helt annat...

Men, men...
Jag gillar ju silikon!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jo jag håller helt med Förut brydde jag mig inte alls ärligt talat, då var prestandan allt. Nuförtiden prioriterar jag att få det så tyst som möjligt fast fortfarande med bra prestanda, och då blir energieffektivitet plötsligt mycket viktigare då mer energi ofrånkomligen leder till mera värme som leder till mera ljud. Min nuvarande dator är bra på den punkten efter en del ingrepp, får kolla power-led om man vill kontrollera att datorn faktiskt är igång :). Detta gäller dock inte när jag spelar eftersom mitt Asus strix RX480 varvar upp mot 1800-2000 varv för att hålla temperaturerna inom rimliga nivåer då. 3 fläktar som går i närapå 2000 varv är alldeles för högljutt enligt mig.

Fast det är väldigt lustigt och intressant hur dessa opinionsyttringar alltid har sammanfallit nästan exakt med karakteristiken på Nvidias gällande arkitektur.

Skrivet av _Merc_:

ungefär vad jag anser om volta. Det måste vara halva priset och dubbla prestandan av vega innan jag enns kommer överväga att köpa det.

Hehe, ja, för att väga upp kostnaden för G-sync

…och in dundrar den bokstavstroende marknadsultraliberalen som inbillar sig att alla företag verkar i något slags vakuum och har till uppgift att leverera bättre än senast, bra nog duger inte, då kan de lika gärna åka ut, för konkurrens har ju inget egenvärde.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom:
Kislet slinker alltid iväg när jag letar efter det, det engelska ordet kommer man ihåg då det används flitigt. Silikon låter som att det är lånat från det. Kommer nog aldrig säga rätt ord förrns Grafen eller dyl börjar användas.

Permalänk
Hjälpsam

Det är antagligen samma orsak att så många felaktigt kallar spänning för volten, efter engelskans voltage.
Men rätt skall vara rätt, det heter kisel och spänning, inget annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Okej, så du köpte ett kort på rea, grattis. Ser inte hur det är relevant här.

AMD har inga pengar eftersom ingen köpte deras produkter när de var riktigt bra. Tror du verkligen de bara ger upp för att det är roligt eller?

Jag tror inte att de gav upp utan jag tror det skulle vara billigare för dem att producera nästa generation än att försöka kontra med 10XX motsvarigher. Sen tycker jag att AMD rimligtvis borde ha pengar, ifrån intäkter som ps4 och xbox one (och troligtvis kommande scorpio iom free sync stöd).
Men som sagt den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag tror inte att de gav upp utan jag tror det skulle vara billigare för dem att producera nästa generation än att försöka kontra med 10XX motsvarigher. Sen tycker jag att AMD rimligtvis borde ha pengar, ifrån intäkter som ps4 och xbox one (och troligtvis kommande scorpio iom free sync stöd).
Men som sagt den som lever får se.

Du kan ju ex få en Xbox one s för 1990kr lite då och då. Har AMD då sålt apun som sitter i den vad kan den kosta och hur stor vinstmarginal kan det chipet ha? Är nog ingen superhög vinstmarginal på där men ingen nackdel att ha inkomsten heller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kan ju ex få en Xbox one s för 1990kr lite då och då. Har AMD då sålt apun som sitter i den vad kan den kosta och hur stor vinstmarginal kan det chipet ha? Är nog ingen superhög vinstmarginal på där men ingen nackdel att ha inkomsten heller.

Vinsten är nog ytterst marginell. Den största fördelen lär nog vara att de kan spä utvecklingskostnader på fler kretsar. Synergier med PC-sidan helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Folk lägger gärna ut extra pengar när det står Nvidia på kortet.
Skulle det stå AMD så förväntar folk sig "typ" halva priset för samma prestanda.

Varför kan man undra?

Vad har du fått det ifrån? Dom som köper 1080 Ti har knappast ont om pengar och vill ha bästa GPUn på marknaden. Skulle AMD släppa ett kort som var snabbare så hade samma personer köpt det nästa gång. Dock har tyvärr inte AMD lyckats komma med det värsta kortet av alla i sin generation i alla fall på ett tag.

När det kommer till mellanklassen/övre mellanklassen så är AMD/Nvidia ofta väldigt lika i prestanda även runt samma prisklasser. Men då får du också tänka på att bland den största kundkretsen (dvs dom okunniga) så är det många som t.o.m inte vet att AMD existerar men känner till Nvidia. Kallas marknadsföring. Bland oss med lite mer kunskap i området så är Nvidia bättre i fler kategorier, något som kanske är ointressant för en del med större chassi och mer luftrum är väldigt viktigt för någon med konsol-liknande kompakthet, dvs värmeutveckling, ljudnivå osv. Dessutom kan man inte direkt påstå att AMD har något fäste alls i den bärbara marknaden vilket är ganska synd. Men ett steg i taget får dom ta.