Kaspersky anmäler Microsoft för konkurrensbrott

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är bra att microsoft har ett likvärdigt alternativ till Kaspersky som är gratis och funkar bra och håller käften och gör sitt jobb

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Förvånad att så många på SweClockers föredrar den falska säkerheten som ett antivirus egentligen är.

Det är ju bättre att lägga pengarna på att kryptera viktiga filer eller i viss mån försöka hålla sig dold (VPN etc).

Windows Defender duger mer än väl till att inbilla folk om säkerhet, minst lika bra som de övriga ormoljor som dessutom är svindyra.

Permalänk

Säger inget om hur säkert antivirusprogrammet är dock,

Skrivet av XPerion:
Skrivet av Gurk:

Jag tycker mig hitta texten näst intill ordagrann här:
http://uk.pcmag.com/windows-defender-beta-2/25697/review/micr...

(Ingen egen åsikt, bara hjälpte till med något som liknar källa)

"By 1990, he had become PC Magazine's technical editor, and a coast-to-coast telecommuter."
Han är en "technical editor" på pcmag och har skrivit ett par böcker, ända är att han är med AMTSO vilket är bra. Fast kanske skulle vilja höra från en som är lite mer inom säkerhet området?

Kan kontra med Vesselin Vladimirov Bontchev som har skrivit mycket om virus, Där han säger att antivirus öppnar attacker för virus. Och det bästa är att inte köra något antivirus utan att inte tillåta användare som inte vad de gör att ändra system, och blockera bättre med ex, host fil och brandvägg. Han sa också att om man ska köra med något så är Windows Defender inte det sämsta alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Förvånad att så många på SweClockers föredrar den falska säkerheten som ett antivirus egentligen är.

Det är ju bättre att lägga pengarna på att kryptera viktiga filer eller i viss mån försöka hålla sig dold (VPN etc).

Windows Defender duger mer än väl till att inbilla folk om säkerhet, minst lika bra som de övriga ormoljor som dessutom är svindyra.

Det är säkrare än utan, kryptering och VPN är inga direkta skydd. Det skyddar din privacy men inte nödvädigtvis din data.
Det är inte säkert antivirusskyddet gör heller, men låt oss sägga att en buffer expliot uptäcks och utnyttjas där någon får tillgång till din dator (dvs räcker med att du är ansluten till internet, vpn eller inte) för att sedan installera t.ex. Cryptowall så kommer åtminstonde ett bra antivirusskydd blockera det.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Kan inte kaspersky "boundla" ett OS med sitt antivirus istället då?!
Skämtosido... om nu windows defender är så mycket sämre som kaspersky påstår, då borde det här vara ett icke-problem? Är kaspersky så mycket bättre borde dom inte ha någon konkurrens från microsoft? Dvs dom riktar sig mot två helt olika målgrupper?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Om Defender var så dålig att gemene man behövde ett bättre antivirus torde Kaspersky sälja väl.
Det känns som att marknaden har talat sitt språk och nu försöker Kaspersky säkra sin vinst med juridik istället för excellens.

Vad det gäller "källa", så finns det ingen undersökning som baseras på vanliga användare och vilka attacker de blir utsatta för eller klarar sig undan. Det bästa vi har är jämförelser som visar upp hur väl programmen står sig mot ett utvalt antal hot. Vi vet inte hur vanliga hoten är eller vilka som skickat in dem. Således är trovärdigheten låg, såvida du inte är specifikt intresserad av vissa av de hot som testas.

Omvänt finns det en hel del säkerhetsanalys av antivirusprogram som visar på att de ofta ökar attackvektorn i systemet och är osäkert skrivna. Mig veterligen hör inte defender till denna grupp och förklaringen skulle kunna vara enkel, om defender skapade nya hål skulle dessa få patchas i defender eller på OS-nivå. För tredjepartare blir det troligen varken eller.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag håller med Kaspersky att det är oschysst av MS att automatiskt bestämma vilket antivirus som skall användas. Vidare är Defender halvmeckigt att inaktivera om man installerar ett eget antivirus.
Skulle faktiskt föredra att de gör som de gjorde med webläsarvalet.
Det kom väl till när EU hotade att stämma MS på en miljard eller två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Förvånad att så många på SweClockers föredrar den falska säkerheten som ett antivirus egentligen är.

Det är ju bättre att lägga pengarna på att kryptera viktiga filer eller i viss mån försöka hålla sig dold (VPN etc).

Windows Defender duger mer än väl till att inbilla folk om säkerhet, minst lika bra som de övriga ormoljor som dessutom är svindyra.

Hur menar du att ett antivirus inger falsk säkerhet?
Visst, det bästa antivirusskyddet är du själv, genom att vara medveten om vad du håller på med på nätet minskar dramatiskt risken att drabbas.
Jag ser på ett antivirus på samma sätt som ett säkerhetsbälte, bra att använda om ifall att...
Kryptering och VPN, hur många procent av de som är på Internet vet vad det ens är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Precis, så att anvädna det som en fördel för Defender funkar inte.

EDIT: Och nej, det var inte M$ som "lyckades uppmärksamma" problemet.

Jo, för där är det Microsoft som styr över hur det integreras med systemet och de är bra på att täppa till säkerhetshål när de upptäcks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag ser på ett antivirus på samma sätt som ett säkerhetsbälte, bra att använda om ifall att..

Skillnaden är väl att säkerhetsbältet bevisligen skyddar dig i praktiken och att det inte ökar risken för att olyckor ska uppstå bara för att du tagit det på dig.

Antivirus har varken några vetenskapligt utförda test (dubbelblindade t ex) och flera av tredjepartarna, om inte alla, öppnar upp nya attackvektorer i sig själva. Våra bästa tester av antivirus ser ut som enhetstester och säger ingenting om hur väl de tar hand om kommande hot. Befintliga hot kan vi räkna med att de kommer antingen patchas bort eller komma med i virusdefinitioner, oavsett vilket namn som står som tillverkare.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv

Att inte vara inloggad som administratör hindrar ju en del också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Handlar väl om MS totala dominans på desktop-sidan. Google och Apple är ju ganska obetydliga I sammanhanget.

Förmodligen är det så.

Det bästa virusskyddet är en själv. Som någon sa om säkerhetsbälten. Det gäller bilar också. Om folk skulle sluta ladda ner saker utan källa m.m. så skulle det vara säkrare. Men det är förmodligen bra att ha eftersom man inte kan lita på andra människor.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag håller med Kaspersky att det är oschysst av MS att automatiskt bestämma vilket antivirus som skall användas. Vidare är Defender halvmeckigt att inaktivera om man installerar ett eget antivirus.
Skulle faktiskt föredra att de gör som de gjorde med webläsarvalet.
Det kom väl till när EU hotade att stämma MS på en miljard eller två?

MS bestämmer inte vilket antivirus du kör, de tillhandahåller ett gratis antivirus med operativsystemet resten bestämmer du själv.

Defender avaktiveras automatiskt när du installerar ett tredjepats antivirus. Funkar så med Kaspersky och FortiClient på de windows datorer jag installerat på. Och vid avinstallation så återaktiveras Defender. Inget man behöver krångla med så länge du inte har en GPO i AD som säger att du måste köra Defender.

Varför göra ett system för val antivirus då majoriteten av användarna inte kan/vill förstå vad som skiljer dem åt?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av DasIch:

Jo, för där är det Microsoft som styr över hur det integreras med systemet och de är bra på att täppa till säkerhetshål när de upptäcks.

Haha okej...

Skrivet av sniglom:

[...]flera av tredjepartarna, om inte alla, öppnar upp nya attackvektorer i sig själva.

Defender inkluderat. Bra att komma ihåg.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hur menar du att ett antivirus inger falsk säkerhet?
Visst, det bästa antivirusskyddet är du själv, genom att vara medveten om vad du håller på med på nätet minskar dramatiskt risken att drabbas.
Jag ser på ett antivirus på samma sätt som ett säkerhetsbälte, bra att använda om ifall att...
Kryptering och VPN, hur många procent av de som är på Internet vet vad det ens är?

Du betalar för något som man kan ta sig förbi om man så verkligen vill, och för det fungerar även standard Windows Defender.

Vad jag menar med min post är att jag rekommenderar att du INTE lägger en krona på ett antivirusskydd utan kör med det som kommer med i Windows dvs Windows Defender.

Permalänk
Medlem

Och McAfee som bundlas med varje dator och brödrost, vad får de för dom då?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Med tanke på att Windows Defender och tidigare Windows Security Essentials suger rejält, så är väl detta endast någonting positivt.

Jag har använt Windows defender i många år utan problem

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Formaterade om Windows 10 för någon dag sedan och hade inga problem med att installera Avast eller liknande på datorn, och att Defender blivit bättre med Windows 10 är väl enbart posetivt.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sniglom:

Om Defender var så dålig att gemene man behövde ett bättre antivirus torde Kaspersky sälja väl.
Det känns som att marknaden har talat sitt språk och nu försöker Kaspersky säkra sin vinst med juridik istället för excellens.

Hade valet av inköp eller införskaffande av antivirusskydd enkom baserats på hur hotbilden objektivt sett ser ut per användare så hade det varit så enkelt.
Nu är det väl så att upplevt hot/upplevd säkerhet, marknadsföring och medias val av intressen kring rapportering av olika säkerhetsfrågor också spelar in här ganska mycket. Frågan är svår för gemene man är inte insatt nog att ta ett faktagrundat beslut på hur man lägger säkerhetslösningarna på en rimlig nivå utan det mesta är baserat på magkänsla och det gäller även för mer datorvana användare än snittet.

Skrivet av sniglom:

Vad det gäller "källa", så finns det ingen undersökning som baseras på vanliga användare och vilka attacker de blir utsatta för eller klarar sig undan. Det bästa vi har är jämförelser som visar upp hur väl programmen står sig mot ett utvalt antal hot. Vi vet inte hur vanliga hoten är eller vilka som skickat in dem. Således är trovärdigheten låg, såvida du inte är specifikt intresserad av vissa av de hot som testas.

Njaa. Jag skulle nog säga att de som utvecklar antivirusprogram brukar kunna visa en del rapporter om vilka typer av virus som är mest aktiva fför specifika perioder. De har känselsprät ute hos användare och de samlar in data för det här. Det finns även fler organisationer som intresserar sig för detta, men det är inte så lätt att som lekman ta del av denna info. Antagligen något man behöver betala en hel del för om man vill ha utförliga rapporter på komplett hotbild. Svårsamlad data. Och den är givetvis aldrig komplett.

Skrivet av sniglom:

Omvänt finns det en hel del säkerhetsanalys av antivirusprogram som visar på att de ofta ökar attackvektorn i systemet och är osäkert skrivna. Mig veterligen hör inte defender till denna grupp och förklaringen skulle kunna vara enkel, om defender skapade nya hål skulle dessa få patchas i defender eller på OS-nivå. För tredjepartare blir det troligen varken eller.

Hmm. Ja antivirus ökar väl risken på vissa sätt och minskar på andra. Men inte alls otänkbart att microsofts skydd har en stor fördel med att kunna täcka svagheter via OS också såklart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Det som jag upplever som en nisch där alternativen till MS egen programvara blir mest aktuell är för SMB servrar, vilka nuförtiden kan ha hyfsat avancerade konfigurationer. MS alternativ, än om för en rimlig kostnad, blir svåradministrerat och för komplext, och lämpar sig bäst för stora företag/miljöer. I det här fallet vet jag faktiskt inte vad MS strategi är.

Av erfarenhet kan jag konstatera att t ex Kaspersky fungerar bra på servrar, men har haft klara problem att smidigt kunna rullas ut på Windows 10 arbetsstationer. Fast det är kanske någon här som jobbar just med den här biten mer och kan tillföra mer.

Permalänk
Medlem

känns aningen sjukt att man tillverkar en produkt, för att sedan bli stämd för att inte andra produkter fungerar optimalt på din produkt? lite som att bygga en bil och bli stämd av en cykel tillverkare för cykelhjulet inte passar på bilen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av aragon:

känns aningen sjukt att man tillverkar en produkt, för att sedan bli stämd för att inte andra produkter fungerar optimalt på din produkt? lite som att bygga en bil och bli stämd av en cykel tillverkare för cykelhjulet inte passar på bilen.

Bilanalogin funkar enbart om det hade funnits enbart en biltillverkare som folk köper från, så ser inte verkligheten ut direkt. Att någon försöker hålla konkurrensen vid liv är bara positivt för oss konsumenter.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

känns aningen sjukt att man tillverkar en produkt, för att sedan bli stämd för att inte andra produkter fungerar optimalt på din produkt? lite som att bygga en bil och bli stämd av en cykel tillverkare för cykelhjulet inte passar på bilen.

En bättre liknelse är att en biltillverkare som har 90% av bilmarknaden skulle hindra sina kunder att köpa t.ex. en tomtom navigator genom att göra sin egen navigatorlösning till standardval och inte erbjuda någon möjlighet att välja bort den.

Och ja om någon biltillverkare skulle göra det så riskerar de att bli stämda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gremanz:

Svaga argument imo. Klart att MS får bundla sitt OS med eget antivirus. Detta är liksom inte ens avlägset jämförbart med val av webläsare.

Det är nog knappast så. Om du tittar på brandväggar till exempel är det akut brist på kompetenta mjukvarubrandväggar till windows. De har alla dött ut efter att MS slängde in sin som är allt annat än bra och användarvänlig.

Liknande håller på att ske med anti-virus. I för sig har andra anti-virus svårare att lägga in sig så lågt som defender så nyttat av bättre scanner minskar/försvinner på grund av ökning av attackyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Nöjd med defender! Glad så länge jag slipper installera massa annan junk bara!

Skrivet av Obiwannabekenobi:

Jag får känsla av att oavsett sambandet och sanningen, en del skulle säga ngt negativt om MS defender oavsett.
Själv så har snarare goda erfarenheter.
Den stör inte, den slukar inte resurser, den plågar mig inte att uppgradera till ytterligare ngt annat och den verkar hitta allt som kan vara ett problem, mendan andra som jag har testad snarare varnar i onödan.

Skrivet av Felix:

Tycker att det är dåligt av Microsoft att bundla brandvägg! Tänk på alla tredjepartsutvecklare som har gått i graven bara på grund av att Microsoft väljer att bundla en sämre produkt!!!! </sarkasm>

Innan XP så kom faktiskt inte Windows med en inbyggd brandvägg.

Jag tycker att det är bra att Windows skickar med anti-virus. Litar på Microsofts anti-virus mer än på tredjepart. Detta eftersom anti-virus mer eller mindre måste haka sig fast inne i kärnan, vilket då ökar attackytan. När det kommer till OS-kärnan så litar jag ändå mer på den som utvecklar den.

Skrivet av Turbonisse:

Inte mycket fakta från förståsigpåarna? Själv kör jag Defender av två anledningar.
1. Den är gratis.
2. Den är snyggt integrerad i OS, stör inte genom att helt plötsligt hoppa igång och sänka datorn i en timma osv. Vilket andra Antivirus gör. (Egen erfarenhet.)

Om nu Defender är så dålig? Skulle jag gärna vilja få reda på mer än kommentarer som att "den suger". Huvudsyftet med programmet är ju ändå att jag vill vara skyddad. Lite fakta bakom "inte bra" kommentarerna hade varit trevligt.

Att en Antivirus-program-tillverkare nu klagar är väl självklart. Mera förvånande att det inte hänt tidigare. Det är ju deras "bröd på bordet" som MS rycker bort.

Skrivet av DasIch:

Det testet säger inget om säkerhetsriskerna med att ha de olika programmen installerade.

Om ni hade gjort lite research så hade ni fått fram att defender inte är så pass optimerat som ni tror... det är ju trots allt microsoft som har utvecklat programvaran! företaget som på något vänster alltid lyckas fucka upp sina produkter....

Gjorde 2 st GIFs med info från AV-TEST av Kaspersky samt Windows Defender från 2015-2017 och här ser ni skydd och prestanda på svart och vitt ( det är 10 sek mellan bildbyte i GIFen för att kunna lättare se)

Kaspersky: http://i.imgur.com/D9cGQXS.gifv

Windows Defender: http://i.imgur.com/1XrJiYy.gifv

EDIT: Dessa testerna är gjorda på Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Bilanalogin funkar enbart om det hade funnits enbart en biltillverkare som folk köper från, så ser inte verkligheten ut direkt. Att någon försöker hålla konkurrensen vid liv är bara positivt för oss konsumenter.

Det är väl mer komplext är så. Använder själv total commander och de har väl det rätt tufft när microsoft konkurrerar genom att förse sitt eget OS med grafisk filhantering. Och konkurrensen för att snabba på sökningar med hjälp av indexering är ju heldöd nu för tiden. Förr körde jag locate för att de var bättre på att hitta filen än windows själv, men den tiden är också över nu. För att inte tala om miniräknaren, paint, fotovisare och notepad! Helt separata funktioiner som verkligen hade kunnat göras av andra.

Äe, det ovan var nog inte helt seriöst. Jag kan tycka att det är ganska rimligt att en del funktioner ingår i ett OS ;). Det gäller för både filhantering och säkerhet av OSet.

Skrivet av Ixos:

En bättre liknelse är att en biltillverkare som har 90% av bilmarknaden skulle hindra sina kunder att köpa t.ex. en tomtom navigator genom att göra sin egen navigatorlösning till standardval och inte erbjuda någon möjlighet att välja bort den.

Och ja om någon biltillverkare skulle göra det så riskerar de att bli stämda.

Menar du att det i nuläget inte går att skaffa andra antivirus i windows?
Vad jag vet så går det att byta ut windows egna antivirus och köra andra alternativ. Huruvida microsoft försvårat för konkurrenter eller ej vet jag inte, men att de totalt skulle stoppat konkurrensen stämmer inte riktigt va?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl mer komplext är så. Använder själv total commander och de har väl det rätt tufft när microsoft konkurrerar genom att förse sitt eget OS med grafisk filhantering. Och konkurrensen för att snabba på sökningar med hjälp av indexering är ju heldöd nu för tiden. Förr körde jag locate för att de var bättre på att hitta filen än windows själv, men den tiden är också över nu. För att inte tala om miniräknaren, paint, fotovisare och notepad! Helt separata funktioiner som verkligen hade kunnat göras av andra.

Äe, det ovan var nog inte helt seriöst. Jag kan tycka att det är ganska rimligt att en del funktioner ingår i ett OS ;). Det gäller för både filhantering och säkerhet av OSet.

Menar du att det i nuläget inte går att skaffa andra antivirus i windows?
Vad jag vet så går det att byta ut windows egna antivirus och köra andra alternativ. Huruvida microsoft försvårat för konkurrenter eller ej vet jag inte, men att de totalt skulle stoppat konkurrensen stämmer inte riktigt va?

Paint, fotovisare och notepad har man ju dock bytt ut. Där finns det nog så många alternativ
Miniräknaren kan man inte göra så mycket mer med, behöver man mer avancerade formler så vet man antagligen också om att man behöver mer avancerad mjukvara, typ Matlab... Så poängen är väl att när något går (och har) förbättrats, men hålls tillbaka för att ena parten inte vill ha konkurrens, så är det bra att någon kämpar emot.

Skrivet av Söderbäck:

Menar du att det i nuläget inte går att skaffa andra antivirus i windows?
Vad jag vet så går det att byta ut windows egna antivirus och köra andra alternativ. Huruvida microsoft försvårat för konkurrenter eller ej vet jag inte, men att de totalt skulle stoppat konkurrensen stämmer inte riktigt va?

Har man Windows 10 Home (vilket jag gissar gäller för de flesta "vanliga" människor) går det tydligen inte att stänga av Defender, och då tvingas man ha två skydd igång samtidigt. Inte helt optimalt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Menar du att det i nuläget inte går att skaffa andra antivirus i windows?
Vad jag vet så går det att byta ut windows egna antivirus och köra andra alternativ. Huruvida microsoft försvårat för konkurrenter eller ej vet jag inte, men att de totalt skulle stoppat konkurrensen stämmer inte riktigt va?

Nej det menar jag inte. Pröva att läsa vad jag skrev igen kanske?

En biltillverkare som monterar egen navigator stoppar inte heller konkurrensen totalt eftersom du fortfarande kan köpa 3:e parts efteråt, det bara försvårar saken.

Permalänk
Medlem

Bra av Kaspersky. Det minst viktiga i frågan är hur pass bra eller dåligt Windows Defender är. Det stora problemet är precis vad stämningen avser - konkurrensbrott. Vi har faktiskt en global marknad som måste ha diverse regler för att fungera. Annars hade vi redan varit framme vid ett enda stort globalt superföretag som kontrollerade marknaden.

Några av er jobbar säkert på företag som inte ens skulle ha funnits om vi inte haft konkurrenslagar.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå Karspersky's stämning. De håller på att förlora pengar, allt eftersom folk "inser" att Kaspersky's program inte längre är nödvändigt. Om de kan tvinga MS att inte leverera Windows med virus skydd, så kan de tjäna pengar igen.
Där emot hoppas jag att de inte får igenom sin stämning.
Historiskt, har Windows haft stora säkerhets hål. Kaspersky mfl har sett en nisch där de kunde tjäna pengar genom att hjälpa till att täppa igen luckorna. Borde inte OS tillverkaren ha rätt att göra det själv?
Jag tycker ändå MS tagit den mest transparenta vägen genom att kalla det för vad det är. De kunde lika gärna myglat runt genom att pilla in funktionen direkt i sitt OS, med ännu fler ständiga uppdateringar som följd. Då skulle det verkligen varit kaka på kaka, när kärnan i OS gör samma sak som tredje parts antivirus program. Nu kan man åtminstånde, om man vill, inaktivera defender och forstätta att plöja pengar till tredje parts tillverkarna.
Det här är ju inte riktigt samma sak som när det gällde webbläsare, där det finns reklamintäkter att göra.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!