Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Finns inget annat än "WOW" att säga gällande resultat och priser (om det stämmer).

Bitter över ökad konkurrens eller?

Å ja vad bitter jag är att jag har mer att välja mellan å att priserna dras ner en smula...
wtf... hur kan man ens som vuxen säga nått sånt...
det kallar jag fanboi utalande om inte annat...
snällla alltså, who cares vad det e för märken på mitt shitt bara det gör det som det ska...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Å ja vad bitter jag är att jag har mer att välja mellan å att priserna dras ner en smula...
wtf... hur kan man ens som vuxen säga nått sånt...
det kallar jag fanboi utalande om inte annat...
snällla alltså, who cares vad det e för märken på mitt shitt bara det gör det som det ska...

Jag har inte pratat "fanboi" överhuvudtaget, det var just nu du som började med det.

Tål du inte lite ironi så får jag väl beklaga.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Det känns så härligt att AMD äntligen har krossat Intel. Det var på tiden gott folk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Det känns så härligt att AMD äntligen har krossat Intel. Det var på tiden gott folk!

Det, och fått Intel att gå in i panic mode

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:
Jag kunde använt mig av ordet "barnsligt" men i dessa kretsar så använde jag mig av uttrycket fanboi som mer passande för att beskriva ditt sätt att kommentera mitt inlägg..

Jag hade utan tvekan norpat en r7+asrock mini-itx mobo å hade nog även funderat på en threadripper om det nu skulle visa sig att AMD inte sätter käppar i hjulen för sig själva med att helt enkelt pussla ihop flera r7 cpuer på samma pcb.

Just nu är jag mäkta imponerad över x299 mini-itx mobot från asrock och är sjukt förvånad varför tillverkarna inte har prioriterat att lansera mini-itx mobos för vanliga am4 plattformen. Am4 ska ju vara ännu lättare och billigare att designa än intels motsvarigheter men ändå så ser man inga små mobos ute förutom Biostar mobot då. Sålde tom min i7 6700 för att jag hoppades på att varje tillverkare skulle erbjuda minst ett mini-itx mobo innan sommaren men så är inte fallet. Sjukt att Asrock visade ett mobo för allmänheten innan x299 hade lanserats, betyder det att vi får tillgång till ett x299 mini-itx mobo från dag ett som x299 plattformen blir tillgänglig? Stör mig lite faktiskt att tillverkarna verkar sega med AMD...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@Stoff3th3m4n:
Jag kunde använt mig av ordet "barnsligt" men i dessa kretsar så använde jag mig av uttrycket fanboi som mer passande för att beskriva ditt sätt att kommentera mitt inlägg..

Jag hade utan tvekan norpat en r7+asrock mini-itx mobo å hade nog även funderat på en threadripper om det nu skulle visa sig att AMD inte sätter käppar i hjulen för sig själva med att helt enkelt pussla ihop flera r7 cpuer på samma pcb.

Just nu är jag mäkta imponerad över x299 mini-itx mobot från asrock och är sjukt förvånad varför tillverkarna inte har prioriterat att lansera mini-itx mobos för vanliga am4 plattformen. Am4 ska ju vara ännu lättare och billigare att designa än intels motsvarigheter men ändå så ser man inga små mobos ute förutom Biostar mobot då. Sålde tom min i7 6700 för att jag hoppades på att varje tillverkare skulle erbjuda minst ett mini-itx mobo innan sommaren men så är inte fallet. Sjukt att Asrock visade ett mobo för allmänheten innan x299 hade lanserats, betyder det att vi får tillgång till ett x299 mini-itx mobo från dag ett som x299 plattformen blir tillgänglig? Stör mig lite faktiskt att tillverkarna verkar sega med AMD...

Jag tror att moderkortstillverkarna varit lite avvaktande pga att man inte vetat riktigt hur Ryzen skulle sälja.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Jo det e la så, men ryzen/am4 skulle nog ändå ha sålt mycket mer än just x299. Så vette fan, känns som att de ser AMD som de gjort sen FX serien...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Vet ej om detta betyder käppar i hjulen med tanke på de arbetsområden Threadripper kommer rikta in sig till (content creation, kompileringar etc), men Threadripper (gen1? 14nm?) kommer med säkerhet vara två stycken Ryzen chip på samma PCB.

Hur det kommer se ut i framtiden vet vi inte (man kan alltid hoppas på att Threadripper 2 använder en egen större krets). Men att köra flera mindre kretsar är precis det som tillåter AMD att pressa priserna jämtemot Intel.

Citat:

Det är inte omöjligt att mobo tillverkare känner sig mer säkra om de ligger i sängen med Intel, men jag skulle mer satsa på att de skiftade fokus till (potentiellt) clusterfuck plattformen X299 där de "måste" få klart specs/features jämfört med vanliga konsument kort.

Känns dock gode konstigt att man inte har sett ett Ryzen mITX än, finns ju fler än APU användare som kan behöva ett mITX kort, men jag gissar att det dröjer tills dess innan vi får se ITX brädorna rulla fram

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

7nm GLOFO ser ut att bli exakt vad Zen behöver i form av Zen2

Man specificerar 5GHz för samma typ av applikation som befintliga Zen är. Arkitektoniska förbättringar+högre klockpotential kan göra Zen2 till en riktig dräpare. Jag tror Intel kommer få det kämpigt på allvar och denna gång kan dom inte muta sig ner AMD som på K8 tiden. Intressanta tider nu...

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@Enigma: Kan man anta att dagens socket AM4 och "TR4" kommer att kunna köra Zen2?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att få Windows att uppfatta den korrekta CPU tempen på Ryzen?

Har justerat kurvan för temps i bios, men då HWmonitor och även Win10 verkar uppfatta tempen som 20 grader högre än vad den egentligen är så går ju fläktarna upp i varv ständigt. Sjukt störande.

Temperaturen är väldigt ostabil och varierar mellan 32-42 grader, från den ena sekunden till den andra.

Har precis flashat bios till MSI's senaste för x370 Krait, upplever också att jag får ca 5 grader högre temps än förut, i och med uppdateringen.

Tankar?

Temps är under Bench i CPUZ.

Edit* Hittade detta stycke, "AMD has explained that the temerature reporting on the Ryzen 7 1800X and Ryzen 7 1700X features a fixed +20°C offset not present on non-X chips, meaning that a 1700X at the same temperature as a 1700 will report its temperature as 20°C higher"

Sååå ska jag ställa ner kurvan ännu mer i Bios för att kontra detta alltså?

Edit* Jag flyttade hela kurvan 20 grader, nu blev det tyst och skönt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

https://i.redd.it/oajvimprrw3z.png

Man specificerar 5GHz för samma typ av applikation som befintliga Zen är. Arkitektoniska förbättringar+högre klockpotential kan göra Zen2 till en riktig dräpare. Jag tror Intel kommer få det kämpigt på allvar och denna gång kan dom inte muta sig ner AMD som på K8 tiden. Intressanta tider nu...

Då blir det att invänta en Zen2. Jag har inte bråttom att köpa min delar så jag kan vänta lite till

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Wh1spY:

Någon som vet om det går att få Windows att uppfatta den korrekta CPU tempen på Ryzen?

Har justerat kurvan för temps i bios, men då HWmonitor och även Win10 verkar uppfatta tempen som 20 grader högre än vad den egentligen är så går ju fläktarna upp i varv ständigt. Sjukt störande.

Temperaturen är väldigt ostabil och varierar mellan 32-42 grader, från den ena sekunden till den andra.

Har precis flashat bios till MSI's senaste för x370 Krait, upplever också att jag får ca 5 grader högre temps än förut, i och med uppdateringen.

Tankar?

Temps är under Bench i CPUZ.
https://i.imgur.com/PpbBq8r.png

Edit* Hittade detta stycke, "AMD has explained that the temerature reporting on the Ryzen 7 1800X and Ryzen 7 1700X features a fixed +20°C offset not present on non-X chips, meaning that a 1700X at the same temperature as a 1700 will report its temperature as 20°C higher"

Sååå ska jag ställa ner kurvan ännu mer i Bios för att kontra detta alltså?

Edit* Jag flyttade hela kurvan 20 grader, nu blev det tyst och skönt.

Huh. Där ser man. Är det någonågot som vet varför X-chippen har en 20 graders offset mot de utan? @Enigma?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Xyborg:
Jag tror det är XFR-funktionen hos "X"-processorerna som AMD velat ge lite extra säkerhetsmarginal. Det är samma på 1600X också.

Hur som helst tycker jag det är skitirriterande. Som Wh1spY skriver så får man chansa lite när man ställer in fläktkurvor tack vare det här. Tycker AMD och moderkortstillverkare tillsammans borde kunna fixa så att det här offset kompenseras för eller tas bort.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Från Alienwares grundare, Frank Azor: http://www.pcgameshardware.de/Skylake-X-Codename-266252/News/...

"Alienware zu Core X und Ryzen Threadripper: "Niemand 'braucht' 16 oder 12 Kerne zum Spielen"

dvs

Alienware får Core X och Ryzen Threadripper: "Ingen 'behöver' 16 eller 12 kärnor för att spela"

När vi får vi höra Lamborghinis chef säga, "Ingen behöver 12 eller 10 cylindrar för att köra"?

Ja @Yoshman, raggarbil är kanske en bra liknelse. Jag är nog en raggare i själ och hjärta här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

https://i.redd.it/oajvimprrw3z.png

Ser mycket trevligt ut

Det är nu som AMD går om Intel och blir bäst på CPU marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@Stoff3th3m4n: Jo det e la så, men ryzen/am4 skulle nog ändå ha sålt mycket mer än just x299. Så vette fan, känns som att de ser AMD som de gjort sen FX serien...

Japp tror att du har helt rätt i det.

Edit: Sorry för gårdagens inlägg som blev lite väl vasst, var allmänt grinig efter en jobbig arbetsvecka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Överklockningsguide från ASUS. Själva överklockningen börjar väl 14:24 in i videon. Btw, är inte spänningen lite hög i BIOS för CPU:n?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Överklockningsguide från ASUS. Själva överklockningen börjar väl 14:24 in i videon. Btw, är inte spänningen lite hög i BIOS för CPU:n?

https://www.youtube.com/watch?v=pBmVf0S4UDs

Han har core voltage på 1.48 i videon (30:27) vid idle också men när han stressar (31:32) går det ner till 1.41. :/

Galna temperaturer i bios också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Skulle nog må bra av lite LLC tweakande, dom överskjuter rätt mycket genom hög bas spänning med nästan obefintlig LLC, vid låg last låg volten över 1.48V i windows och droppade ner till precis över 1.4V vid full last, det är en ganska ansenlig vdroop. Att det sedan anges som över 1.5V i bios är lite underligt men inte direkt ovanligt att BIOS visar fel.
Det är betydligt bättre att köra 1,41V direkt och köra en högre nivå på LLC som ser till att spänningen inte faller alls vid full belastning.

Skrivet av ClintBeastwood:

Han har core voltage på 1.48 i videon (30:27) vid idle också men när han stressar (31:32) går det ner till 1.41. :/

Galna temperaturer i bios också.

Tempen på 63 grader är inte så farlig med tanke på 20 graders offset, alltså 43 grader verklig temp med rapporterad 1.482V

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tempen på 63 grader är inte så farlig med tanke på 20 graders offset, alltså 43 grader verklig temp med rapporterad 1.482V

Just det.. Gäller alla X-processorer va?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

@Enigma: Kan man anta att dagens socket AM4 och "TR4" kommer att kunna köra Zen2?

Yes, AM4 officiellt bekräftat att fungera med efterträdare av Zen, dvs Zen+/Zen2 och sannolikt Zen3.

Skrivet av AMD-FX:

Då blir det att invänta en Zen2. Jag har inte bråttom att köpa min delar så jag kan vänta lite till

Går också att köpa nu och sen bara byta CPU med en biosuppdatering

Skrivet av Multithread:

Ser mycket trevligt ut

Det är nu som AMD går om Intel och blir bäst på CPU marknaden!

Får se vad Intel hittar på också men deras övertag har varit sina tillverkningsprocesser och GLOFO 7nm ser ut att bli minst sagt konkurrenskraftig jämfört med Intel's dito i ren och skär transistorprestanda. Zen har mycket lågt hängande frukt att skörda och är en högfrekvensdesign. Med 7nm finns potential för den att klättra riktigt högt i frekvens ihop med en massiv IPC.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Från Alienwares grundare, Frank Azor: http://www.pcgameshardware.de/Skylake-X-Codename-266252/News/...

"Alienware zu Core X und Ryzen Threadripper: "Niemand 'braucht' 16 oder 12 Kerne zum Spielen"

dvs

Alienware får Core X och Ryzen Threadripper: "Ingen 'behöver' 16 eller 12 kärnor för att spela"

När vi får vi höra Lamborghinis chef säga, "Ingen behöver 12 eller 10 cylindrar för att köra"?

Ja @Yoshman, raggarbil är kanske en bra liknelse. Jag är nog en raggare i själ och hjärta här.

Är kanske inte raggare, men är uppvuxen med raggare (har många gånger funderat på en Dodge Hellcat, har absolut ekonomin men har inte riktigt intresset och det är en totalt irrationell bil). Farsan är lika intresserad av amerikanska muskelbilar som jag är av datorer, vår bruksbil i mina ungdomsår var en 71:a Mustang HT. Och lite har det smittat av sig, har lagt en hel del extra just på bilhyran vid USA-resor för att få höra det underbara mullret från en amerikans V8

Har däremot inget till övers för V10 och V12, "fel" ljud. Bortsett från Mercedes kan ingen Europeisk biltillverkare bygga V8:or med "rätt" ljud.

Har därför all förståelse för entusiaster som köper HEDT-plattformen för "känslan". De invändningar jag har är hur "alla" helt plötsligt hävdar att de gör någon av de extremt få nischuppgifter där massor med kärnor ger en rationell anledning att köpa en sådan plattform.

För mer än nio av tio blir den faktiska prestandan högre med färre riktigt högt prestanda per kärna, med tiden kommer vi se >=6 kärniga toppmodeller klocka lika högt som <6 kärnor då vi knappast kommer speciellt mycket lägre frekvensmässigt. När det händer kan man ju alltid klippa till med fler kärnor för att "framtidssäkra", idag ger HEDT med nästan 100 % säkerhet ett system som under hela sin livstid kommer vara långsammare än en betydligt billigare "svenssonplattform" (om man nu inte råkar tillhöra den nisch som faktiskt gör saker som skalar lysande med kärnor).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är kanske inte raggare, men är uppvuxen med raggare (har många gånger funderat på en Dodge Hellcat, har absolut ekonomin men har inte riktigt intresset och det är en totalt irrationell bil). Farsan är lika intresserad av amerikanska muskelbilar som jag är av datorer, vår bruksbil i mina ungdomsår var en 71:a Mustang HT. Och lite har det smittat av sig, har lagt en hel del extra just på bilhyran vid USA-resor för att få höra det underbara mullret från en amerikans V8

Har däremot inget till övers för V10 och V12, "fel" ljud. Bortsett från Mercedes kan ingen Europeisk biltillverkare bygga V8:or med "rätt" ljud.

Har därför all förståelse för entusiaster som köper HEDT-plattformen för "känslan". De invändningar jag har är hur "alla" helt plötsligt hävdar att de gör någon av de extremt få nischuppgifter där massor med kärnor ger en rationell anledning att köpa en sådan plattform.

För mer än nio av tio blir den faktiska prestandan högre med färre riktigt högt prestanda per kärna, med tiden kommer vi se >=6 kärniga toppmodeller klocka lika högt som <6 kärnor då vi knappast kommer speciellt mycket lägre frekvensmässigt. När det händer kan man ju alltid klippa till med fler kärnor för att "framtidssäkra", idag ger HEDT med nästan 100 % säkerhet ett system som under hela sin livstid kommer vara långsammare än en betydligt billigare "svenssonplattform" (om man nu inte råkar tillhöra den nisch som faktiskt gör saker som skalar lysande med kärnor).

Nja, ljudet på Dodgen lät ju lite högvarvigt. Dubbelt så djupt här https://youtu.be/cqrbpDy6Ol0

Dubbla kärnor! Riva!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Samma här. För mig är det enbart Mini-ITX som gäller numera, och står och väljer vad jag skall bygga i slutet på sommaren mellan X299 och AM4.

Hade grymt gärna sett TR4 med Threadripper, men tveksamt om det går att få plats med den på ett MITX-kort?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror inte att herrn har hört en riktigt hårt trimmad audifemma live, eller dess storebror V10 som är snarare dovt mullrig/vrålig än smattrig (som för övrigt inte går eller borde förväxlas med den skrikiga V10'an i Porsche Carrera GT eller andra typiska V12'or. Ang V8'or så är den nyare 4 liters dubbelturbo V8'an i RS6/RS7 och S8 med tilläggsutblåset mer dovt mullrig och mer högljudd än någon av Mercedes V8'or Svårt dock att skaffa sig en uppfattning via youtube men live bil mot bil i verkligheten, ja.

Citat:

Tror det har repeterats många gånger nu att; köp efter ändamål? Det har för övrigt repeterats meningar och vissa ord i oändlighet i tråden i ett ämne där du inte håller med andra eller där andra inte håller med dig. Jag hävdade tidigt t.ex att speloptimeringar kommer till Ryzen och att IPC inte är såpass låg som du har gett sken om. Jag har också hävdat att arkitekturen gör Ryzen till en suverän spelprocessor. Allt har hittills trätt i kraft och ändå är vi inte helt framme ännu. Ny arkitektur som fått 3 månader på sig hittills.

Nu senast var i "paradspelet" Tomb Raider där man sett 15-20% högre FPS med Ryzen. INGEN ville hävda eller hålla med om att något var extremt fel med resultaten på Ryzen och alla redaktioner likaså. Så otroligt tröttsamt när tom en amatör med lite vett kan se ett sådant beteende i tester istället för att rikta det misstanke det första man gör på att det skulle vara en svag eller dålig arkitektur. Nåväl, resultaten kommer mer och mer för att få även den mest förnekande att tillslut inse vad som sker. Det är knappast en slump att så många redaktioner kört med samma spel där 2-3st av dom har underpresterat enormt på Ryzen. Återigen, journalistik och samarbetspartners. Det sista som skulle hända är att du skulle få ett erkännande av den sanningen. Det är inget nytt att Intel åkte på EU's största böter någonsin, och vissa kanske tror att det stoppar dom från att fortsätta? En hint: Det kostade Intel ca en kvartalsintäkt=småpengar som dom klarade av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar som att Zen+/2 har gjort tape-out, så för dom som uppskattade mitt fiskeri innan Zen kom så blir det väl tids nog dags att börja nysta och spekulera i detta också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Verkar som att Zen+/2 har gjort tape-out, så för dom som uppskattade mitt fiskeri innan Zen kom så blir det väl tids nog dags att börja nysta och spekulera i detta också

Bringer of fun news

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Japp inget för mig heller, vanliga Ryzen duger bra, men visst är det kul att se hur mycket AMD har på gång.

Jag tänker ocskå så. Har precis skaffat en 1700X och är mycket nöjd med den. "Fler som kan arbeta på verkstan" helt enkelt

Visst vill jag också skaffa en Threadripper men det finns mycket annat att lägga 8-10K SEK på.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Enigma:

Jag hoppas framförallt på en uppföljare till 1600X (2600X ?) Med lite bättre IPC och att dom går i kanske 4,5 ghz eller så. Det blir en trevlig uppgradering från min Devils Canyon! Det, m.2 disk och ett trevligt matx moderkort blir grunden till min nästa burk! *drömmer sig bort* Tills dess duger min 4790k mer än väl.

En 1600X blir idag mest en sidogradering och i vissa fall t.o.m. en nedgradering i spel prestanda. Och spel är det enda krävande jag gör på min privata dator iaf.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A