Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Tror inte att herrn har hört en riktigt hårt trimmad audifemma live, eller dess storebror V10 som är snarare dovt mullrig/vrålig än smattrig (som för övrigt inte går eller borde förväxlas med den skrikiga V10'an i Porsche Carrera GT eller andra typiska V12'or. Ang V8'or så är den nyare 4 liters dubbelturbo V8'an i RS6/RS7 och S8 med tilläggsutblåset mer dovt mullrig och mer högljudd än någon av Mercedes V8'or Svårt dock att skaffa sig en uppfattning via youtube men live bil mot bil i verkligheten, ja.

Tror det har repeterats många gånger nu att; köp efter ändamål? Det har för övrigt repeterats meningar och vissa ord i oändlighet i tråden i ett ämne där du inte håller med andra eller där andra inte håller med dig. Jag hävdade tidigt t.ex att speloptimeringar kommer till Ryzen och att IPC inte är såpass låg som du har gett sken om. Jag har också hävdat att arkitekturen gör Ryzen till en suverän spelprocessor. Allt har hittills trätt i kraft och ändå är vi inte helt framme ännu. Ny arkitektur som fått 3 månader på sig hittills.

Nu senast var i "paradspelet" Tomb Raider där man sett 15-20% högre FPS med Ryzen. INGEN ville hävda eller hålla med om att något var extremt fel med resultaten på Ryzen och alla redaktioner likaså. Så otroligt tröttsamt när tom en amatör med lite vett kan se ett sådant beteende i tester istället för att rikta det misstanke det första man gör på att det skulle vara en svag eller dålig arkitektur. Nåväl, resultaten kommer mer och mer för att få även den mest förnekande att tillslut inse vad som sker. Det är knappast en slump att så många redaktioner kört med samma spel där 2-3st av dom har underpresterat enormt på Ryzen. Återigen, journalistik och samarbetspartners. Det sista som skulle hända är att du skulle få ett erkännande av den sanningen. Det är inget nytt att Intel åkte på EU's största böter någonsin, och vissa kanske tror att det stoppar dom från att fortsätta? En hint: Det kostade Intel ca en kvartalsintäkt=småpengar som dom klarade av.

Öh, var väl rätt uppenbart att något var fel med RoTR resultatet då det, likt t.ex. AoS och TW: Warhammer, låg orimligt mycket lägre för Ryzen än andra. Min invändning mot RoTR var att felet skulle ligga hos Nvidias DX12 drivare, specifikt hur de "trådade" då DX12 drivare överhuvudtaget inte har något med det att göra (att peka på officiell information kring att så var fallet bet föga här...).

Folk försökte också hävda att NordicHardware var "köpta" då deras mätningar visade att RoTR presterade väsentligt bättre med i3-7350K och DX12 jämfört med Ryzen, i3-7350K låg i topp i någon upplösning (vilket inte heller borde förvåna någon då det skilde typ 1 FPS mellan de bäst presterade CPUer -> totalt GPU-bundet så vilket CPU som helst kan komma överst).

Innan patchen presterade i7-7700K mer än 60 % bättre (mer än då detta visar att i7-7700K gör spelet GPU-bundet även i 1280x720, samma resultat som i7-6700K och i5-7600K). Efter patchen är det fortfarande stor fördel för Core. Det är bara Ryzen resultaten som är uppdaterade, patchen gav dock även bättre prestanda för Intel då det var en Nvidia specifik förbättring kring minneshanteringen, det i spelmotorn så var aldrig fel i drivers... (vidare, i7-7700K lär ändå inte se någon skillnad, spelet var ju redan GPU-bundet med GTX 1080 i 1280x720).

Sedan har jag aldrig hävdat att det inte skulle komma patchar som ökar prestanda för en specifik CPU-modell, invändningen har varit att någon skulle göra CPU-specifika optimeringar (en generell patch kan dock slå olika för olika modeller). Varken AoS, TW: Warhammer eller RoTR har fått en Ryzen-specifik patch. Ryzen har sett störst boost, men den information som finns kring vad man faktiskt gjort och även resultatet visar att förändringarna har varit generella. Att boosten blivit större för Ryzen är främst då den i större utsträckning haft CPU-bundna moment, svårt att öka prestanda med CPU-generella förbättringar när flaskhalsen är GPU.

Alla spel patcher så här långt har varit CPU-arkitekturagnostiska (givet den begränsade information som finns att tillgå kring vad man faktiskt gjort).

AoS gänget hade försökt vara smartare än libc utvecklarna kring användning av en x86 finess som kallas "non temporal move", finns drivor med frågor på stack overflow där folk undra varför deras "smarta" NT-optimeringar minskar prestanda. Finns fall där NT-optimeringar ger en boost, OS/libc programmerarna har redan fixat väldigt nära 100 % av de fallen så applikationsprogrammerarna bör låta bli att peta där. Fixen här gav bättre prestanda även för Intel, enda man kan säga här är att dålig NT-optimering verkar straffa Ryzen långt mer än Core.

TW: Warhammer fick ju helt generella optimeringar, framförallt gick det bättre med många kärnor.

RoTR fick en Nvidia DX12 specifik uppdatering. En del de optimeringar som ligger i drivers för DX11 hamnar nu i knät på spelmotorutvecklarna. Minneshantering är en sådan sak. Så RoTR fick en specifik optimering, men den var specifik för Nvidias GPUer, inte AMDs CPUer. Spel har, tyvärr, redan tvingats till att i vissa fall specialbehandla olika GPUer då Nvidia och AMD har GPUer med väldigt olika styrkor/svagheter (finns fall där best-case för den ena är nära worst-case för den andra).

Är ur nästan alla praktiska hänseenden ingen relevant skillnad för programmerare mellan Ryzen och Skylake. Den största skiljelinjen går i val av cache-policy och saker som relativ styrka för skalära heltal, skalära flyttal och vektoriserade flyttal/heltal (det är ett systemval, inget som man kan "optimera" för).

Nu när i9-7900X resultaten börjat läcka ut pekar mycket på att bl.a. spel inte kommer gilla cache-policy i SKL-X. Ska inte säga något definitivt än om hur stor cache-effekten blir, vi lär veta mer i slutet av nästa vecka, men var ju uppenbart att applikationer som givet problemets natur måste ha relativt frekvent core-to-core kommunikation trivs bäst med den cache-policy Core-serien haft (och kommer ha för desktop-modellerna utanför HEDT). Är än mer uppenbart att den cache-policyn Intel kört med fram till nu inte fungerar väl på modeller som Xeon E5 2699v4 (d.v.s. de med väldigt många kärnor som är tänkt för uppgifter som består av många oberoende problem).

Kolla in iso-frekvens resultaten i BF1, specifikt hur Intel skalar från 4->8 kärnor jämfört med Ryzen (tyvärr finns inte BDW 4C/8T mer än för i7-5775C och den blir en överskattning p.g.a. eDRAM, i7-4790K ligger närmare BDW utan eDRAM). Intels CPUer skalar bättre, rätt säker att SKY-X inte kommer skala lika bra utan den kommer uppföra sig mer som Ryzen (i Bit-tech i9-7900X test är ju i7-6950X snabbare i AoS trots 4,4 GHz mot 4,6 GHz).

Så har aldrig handlat om att spel skulle vara Intel-optimerade, det handlar bara om att Skylake-S har en bättre cache-design för den typ av problem som spel jobbar med.

SKL-X och Ryzen har i princip identisk cache-policy, enda "optimeringen" som hjälper dessa i spel är om spel på något magiskt sätt går att skriva om så de består av många oberoende parallella problem som knappt alls behöver synkroniseras (best-case för Ryzen/SKL-X cachen, något av ett worst-case för SKL-S). Eller tror du det kommer "SKL-X" specifika patcher också?

BDW ser större skalning med kärnor då den har en cache-design som är bättre lämpad för problemet spel löser!

Skrev lite om GeekBench, SKL-X, Zen och BDW-E här. Tittar man på specifika deltest ser man att SKL-X och Ryzen till väldigt stor del har sina styrkor och svagheter jämfört med BWD-E på samma ställen. D.v.s. en ren cache-effekt, inget man som programmerare kan göra speciellt mycket åt. Är upp till användaren att välja rätt system för uppgiften, SKL-X är en sämre desktop-design jämfört med SKL-S (men en långt bättre server design, uppenbart att Zen också främst är en server design).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sAAb:

Nja, ljudet på Dodgen lät ju lite högvarvigt. Dubbelt så djupt här https://youtu.be/cqrbpDy6Ol0

Dubbla kärnor! Riva!

Behövs inte många cylindrar.
https://www.youtube.com/watch?v=O9JR3Rnpg3I

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Öh, var väl rätt uppenbart att något var fel med RoTR resultatet då det, likt t.ex. AoS och TW: Warhammer, låg orimligt mycket lägre för Ryzen än andra. Min invändning mot RoTR var att felet skulle ligga hos Nvidias DX12 drivare, specifikt hur de "trådade" då DX12 drivare överhuvudtaget inte har något med det att göra (att peka på officiell information kring att så var fallet bet föga här...).

Folk försökte också hävda att NordicHardware var "köpta" då deras mätningar visade att RoTR presterade väsentligt bättre med i3-7350K och DX12 jämfört med Ryzen, i3-7350K låg i topp i någon upplösning (vilket inte heller borde förvåna någon då det skilde typ 1 FPS mellan de bäst presterade CPUer -> totalt GPU-bundet så vilket CPU som helst kan komma överst).

Innan patchen presterade i7-7700K mer än 60 % bättre (mer än då detta visar att i7-7700K gör spelet GPU-bundet även i 1280x720, samma resultat som i7-6700K och i5-7600K). Efter patchen är det fortfarande stor fördel för Core. Det är bara Ryzen resultaten som är uppdaterade, patchen gav dock även bättre prestanda för Intel då det var en Nvidia specifik förbättring kring minneshanteringen, det i spelmotorn så var aldrig fel i drivers... (vidare, i7-7700K lär ändå inte se någon skillnad, spelet var ju redan GPU-bundet med GTX 1080 i 1280x720).

Sedan har jag aldrig hävdat att det inte skulle komma patchar som ökar prestanda för en specifik CPU-modell, invändningen har varit att någon skulle göra CPU-specifika optimeringar (en generell patch kan dock slå olika för olika modeller). Varken AoS, TW: Warhammer eller RoTR har fått en Ryzen-specifik patch. Ryzen har sett störst boost, men den information som finns kring vad man faktiskt gjort och även resultatet visar att förändringarna har varit generella. Att boosten blivit större för Ryzen är främst då den i större utsträckning haft CPU-bundna moment, svårt att öka prestanda med CPU-generella förbättringar när flaskhalsen är GPU.

Alla spel patcher så här långt har varit CPU-arkitekturagnostiska (givet den begränsade information som finns att tillgå kring vad man faktiskt gjort).

AoS gänget hade försökt vara smartare än libc utvecklarna kring användning av en x86 finess som kallas "non temporal move", finns drivor med frågor på stack overflow där folk undra varför deras "smarta" NT-optimeringar minskar prestanda. Finns fall där NT-optimeringar ger en boost, OS/libc programmerarna har redan fixat väldigt nära 100 % av de fallen så applikationsprogrammerarna bör låta bli att peta där. Fixen här gav bättre prestanda även för Intel, enda man kan säga här är att dålig NT-optimering verkar straffa Ryzen långt mer än Core.

TW: Warhammer fick ju helt generella optimeringar, framförallt gick det bättre med många kärnor.

RoTR fick en Nvidia DX12 specifik uppdatering. En del de optimeringar som ligger i drivers för DX11 hamnar nu i knät på spelmotorutvecklarna. Minneshantering är en sådan sak. Så RoTR fick en specifik optimering, men den var specifik för Nvidias GPUer, inte AMDs CPUer. Spel har, tyvärr, redan tvingats till att i vissa fall specialbehandla olika GPUer då Nvidia och AMD har GPUer med väldigt olika styrkor/svagheter (finns fall där best-case för den ena är nära worst-case för den andra).

Är ur nästan alla praktiska hänseenden ingen relevant skillnad för programmerare mellan Ryzen och Skylake. Den största skiljelinjen går i val av cache-policy och saker som relativ styrka för skalära heltal, skalära flyttal och vektoriserade flyttal/heltal (det är ett systemval, inget som man kan "optimera" för).

Nu när i9-7900X resultaten börjat läcka ut pekar mycket på att bl.a. spel inte kommer gilla cache-policy i SKL-X. Ska inte säga något definitivt än om hur stor cache-effekten blir, vi lär veta mer i slutet av nästa vecka, men var ju uppenbart att applikationer som givet problemets natur måste ha relativt frekvent core-to-core kommunikation trivs bäst med den cache-policy Core-serien haft (och kommer ha för desktop-modellerna utanför HEDT). Är än mer uppenbart att den cache-policyn Intel kört med fram till nu inte fungerar väl på modeller som Xeon E5 2699v4 (d.v.s. de med väldigt många kärnor som är tänkt för uppgifter som består av många oberoende problem).

Kolla in iso-frekvens resultaten i BF1, specifikt hur Intel skalar från 4->8 kärnor jämfört med Ryzen (tyvärr finns inte BDW 4C/8T mer än för i7-5775C och den blir en överskattning p.g.a. eDRAM, i7-4790K ligger närmare BDW utan eDRAM). Intels CPUer skalar bättre, rätt säker att SKY-X inte kommer skala lika bra utan den kommer uppföra sig mer som Ryzen (i Bit-tech i9-7900X test är ju i7-6950X snabbare i AoS trots 4,4 GHz mot 4,6 GHz).

Så har aldrig handlat om att spel skulle vara Intel-optimerade, det handlar bara om att Skylake-S har en bättre cache-design för den typ av problem som spel jobbar med.

SKL-X och Ryzen har i princip identisk cache-policy, enda "optimeringen" som hjälper dessa i spel är om spel på något magiskt sätt går att skriva om så de består av många oberoende parallella problem som knappt alls behöver synkroniseras (best-case för Ryzen/SKL-X cachen, något av ett worst-case för SKL-S). Eller tror du det kommer "SKL-X" specifika patcher också?

BDW ser större skalning med kärnor då den har en cache-design som är bättre lämpad för problemet spel löser!
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12934?key=bd990303295367a3adbee94b21221236

Skrev lite om GeekBench, SKL-X, Zen och BDW-E här. Tittar man på specifika deltest ser man att SKL-X och Ryzen till väldigt stor del har sina styrkor och svagheter jämfört med BWD-E på samma ställen. D.v.s. en ren cache-effekt, inget man som programmerare kan göra speciellt mycket åt. Är upp till användaren att välja rätt system för uppgiften, SKL-X är en sämre desktop-design jämfört med SKL-S (men en långt bättre server design, uppenbart att Zen också främst är en server design).

Har kliat mig i huvudet i 3 veckor över vilken CPU jag ska välja.
Väldigt länge hamnade valet på en ryzen 1600 för att sen uppgradera om ca 2 år till en bättre ryzen när AMD har fått upp HZn.
Har dock fått det svårare och svårare att motivera 1600 över en 7700k, skillnaden är för stor.

25% är en gigantisk skillnad på min fpsn.

Du tror inte dagens Ryzen kommer ikapp 7700k i kommande spel och går förbi?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ramlösa:

Du tror inte dagens Ryzen kommer ikapp 7700k i kommande spel och går förbi?

Är 99 % säker på att så inte blir fallet. Är i princip lika säker att 6C/12T Coffee Lake kommer prestera bättre än både Ryzen och SKL-X i just spel under överskådlig tid även om spel blir bättre på att använda CPU-kärnor. Idag ser få spel över 50 % skalning från 2C/4T -> 4C/8T, bortsett från AoS ser inget över 60 % skalning. Att då tro att 8C/16T ska göra en relevant skillnad inom 10 är optimistiskt.

Tänk på att man fixade alla program som var enkla att parallellisera på något år. 2005 när de första konsument dual-core CPUern nådde marknaden var i princip inget desktopprogram kapabel att utnyttja flera kärnor (två kärnor var ändå ett rejält fall framåt, bättre för multitasking).

2008 när quad-core modellerna började hitta ut skalade renderingsprogram, filmkodning och liknande lysande från dag ett. Behövdes ingen specialoptimering när underliggande problem lämpar sig väl för många kärnor.

Från 2008 till nu (och framåt) kämpar vi programmerare med de fall som har viss skalning över CPU-kärnor. Dessa problem är totalt omöjliga att skala perfekt över CPU-kärnor, det finns hårda fysiska begränsningar. Vissa problem går att skala med kärnor, vissa kan skalas med SIMD men tyvärr är många problem så befattade att de inte kommer se någon relevant skalning.

För problem som skalar sådär p.g.a. lås och core-to-core kommunikation (som spel) så har SKL-S (och alla tidigare Core) en mer lämpad cache-design (och allt pekar på att CFL-S kommer behålla desktop cache-policy). Zen och SKL-X är mer lämpade för designer med många kärnor där man jobbar på många oberoende problem, men den designen är inte optimal för typiska deskop-laster (vare sig enkeltrådade eller multitrådade med core-to-core kommunikation ).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Köpt 4266 mhz minne för mitt ch6. Man kommer upp i 4000mhz nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Köpt 4266 mhz minne för mitt ch6. Man kommer upp i 4000mhz nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Va dom dyra? priserna är väl fortfarande höga

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Köpt 4266 mhz minne för mitt ch6. Man kommer upp i 4000mhz nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du göra lite tester? Vore intressant att se hur långt skalningen är bra. Jag har 3000 nu och att gå upp till 3200 finns inte på kartan. Men nästa steg vore i så fall i framtiden att satsa på att komma upp i 4000.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan du göra lite tester? Vore intressant att se hur långt skalningen är bra. Jag har 3000 nu och att gå upp till 3200 finns inte på kartan. Men nästa steg vore i så fall i framtiden att satsa på att komma upp i 4000.

Jag har inte fått dom än men folk på reddit når 4000mhz.

Dyra? 200kr skillnad mot 3200 bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

avbeställde 4266 mhz minne och bokade 4133 istället. Lägre cas.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Verkar som att Zen+/2 har gjort tape-out, så för dom som uppskattade mitt fiskeri innan Zen kom så blir det väl tids nog dags att börja nysta och spekulera i detta också

Vad innebär det med tape-out, ett år bort då tills vanlig kund kan handla?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Vad innebär det med tape-out, ett år bort då tills vanlig kund kan handla?

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt wikipedia betyder tape-out att kretsen är klar för (risk?) produktion, skulle själv gissa att den kommer heta Zen+ (och Zen2 kommer vara GLOFO 7nm).

Vi får vänta och se som vanligt, men om man kan klämma ut lite högre klockhastigheter blir jag nöjd (måste fortfarande skaffa jobb innan jag kommer ha råd med ny rigg)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Vad innebär det med tape-out, ett år bort då tills vanlig kund kan handla?

Skickades från m.sweclockers.com

Att designen går från ritbordet till produktion i form av prototyp. Här hos ett AS (alpha sample) förväntar man sig förfärliga buggar/erratas och löser dom progressivt för att släppa revisioner som övergår till ES (engineering samples) > QS (qualifying sample) > FS (final sample) i princip.

AMD upprepar lite utav en mycket risktagande operation i och med att man släpper en uppdaterad arkitektur på en helt ny tillverkningsprocess. Det är knappast en lika stor risk som man tog med Zen som var ny från grunden och körde på den då nya 14nmLPP men det lyckades bra (höga frekvenser, bra prestanda/w och väldigt hög yield, dvs antal defekta die's i produktionen är låga). Zen+/2 är en förfinad Zen så det är på så vis en mindre risk.

Det som är värt att uppmärksamma från bilden som jag postade på dom olika tillverkningsnoderna är att man specificerade applikationen "server chips" (här antyder man på Zen utan tvekan) för 3GHz. Man ser att AMD lyckades få ut betydligt mer med fortfarande bra prestanda/w. Dock är arkitekturen på 14nm LPP som mest effektiv på lägre frekvenser närmare 3GHz. Kikar man sen på hur dom specificerar "server chips" för 7nm så ser man 5GHz. Detta känns för mig som ett stort genombrott och vad man vet så är GLOFO/Samsung 7nm process ett enormt kliv i halvledarbranschen. Anta att man kan nå 5GHz eller kanske tom över den specificerade frekvensen för applikationen som man gjorde med Zen... Detta i form av Zen+/2 kan bli AMD's riktiga slägga. Säger det igen, spännande tider som går mot sitt slut av eran på kisel.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam

@Enigma: Ännu en bredsida från AMD.
-----------------------------------------------
Lite tankar om Zen generation 1, varning för viss skadeglädje.
Ser många på Intels forum som har problem med temperaturerna, lösningen är visst att "delida".
Undrar om jag skall delida min Ryzen?
Visst ja det behövs inte, Ryzen har redan bra kontakt med sin heatspreader!
Hm kanske en av orsakerna till att min CPU ligger på 53 grader, vid full last, detta med stockkylaren.
#16847912

Varför är höga temperaturer bara ett stort problem när det är AMD som drabbas av dessa?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Enigma: Ännu en bredsida från AMD.
-----------------------------------------------
Lite tankar om Zen generation 1, varning för viss skadeglädje.
Ser många på Intels forum som har problem med temperaturerna, lösningen är visst att "delida".
Undrar om jag skall delida min Ryzen?
Visst ja det behövs inte, Ryzen har redan bra kontakt med sin heatspreader!
Hm kanske en av orsakerna till att min CPU ligger på 53 grader, vid full last, detta med stockkylaren.
#16847912

Varför är höga temperaturer bara ett stort problem när det är AMD som drabbas av dessa?

För att det är en #Feature annars?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag har inte fått dom än men folk på reddit når 4000mhz.

Länk?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Enigma: Ännu en bredsida från AMD.
-----------------------------------------------
Lite tankar om Zen generation 1, varning för viss skadeglädje.
Ser många på Intels forum som har problem med temperaturerna, lösningen är visst att "delida".
Undrar om jag skall delida min Ryzen?
Visst ja det behövs inte, Ryzen har redan bra kontakt med sin heatspreader!
Hm kanske en av orsakerna till att min CPU ligger på 53 grader, vid full last, detta med stockkylaren.
#16847912

Varför är höga temperaturer bara ett stort problem när det är AMD som drabbas av dessa?

Kommer ihåg hur det lät med FX8350 om hur varma dom var, inget jag upplevde iaf.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Enigma: Ännu en bredsida från AMD.
-----------------------------------------------
Lite tankar om Zen generation 1, varning för viss skadeglädje.
Ser många på Intels forum som har problem med temperaturerna, lösningen är visst att "delida".
Undrar om jag skall delida min Ryzen?
Visst ja det behövs inte, Ryzen har redan bra kontakt med sin heatspreader!
Hm kanske en av orsakerna till att min CPU ligger på 53 grader, vid full last, detta med stockkylaren.
#16847912

Varför är höga temperaturer bara ett stort problem när det är AMD som drabbas av dessa?

Vad har du för CPU-kylare? Jag kommer upp i max 50 grader på min 1600

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vad har du för CPU-kylare? Jag kommer upp i max 50 grader på min 1600

Likadan som din, skillnaden är en RGB-ring som lyser, men kylningen är likadan.
Kanske RGB ljuset som göra att min blir 3 grader varmare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Likadan som din, skillnaden är en RGB-ring som lyser, men kylningen är likadan.
Kanske RGB ljuset som göra att min blir 3 grader varmare.

Jag kör en Noctua NH-U9s nu Dock i ett rejält litet mATX chassi som inte alls är optimalt gällande luftflöde.

Min Wraith Spire kylare tickade, så det var nog något fel på den :/

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ramlösa:

Har kliat mig i huvudet i 3 veckor över vilken CPU jag ska välja.
Väldigt länge hamnade valet på en ryzen 1600 för att sen uppgradera om ca 2 år till en bättre ryzen när AMD har fått upp HZn.
Har dock fått det svårare och svårare att motivera 1600 över en 7700k, skillnaden är för stor.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12721?key=0fbaba3a44c39634a4bd735cfd2dbba0
25% är en gigantisk skillnad på min fpsn.

Du tror inte dagens Ryzen kommer ikapp 7700k i kommande spel och går förbi?

Jag förstår hur du resonerar men frågan jag hade ställt mig är kommer jag att spela i 1080p i framtiden och framförallt kommer jag att spela i 60Hz, 144hz eller ännu mera.

Jag tror att det viktiga är att fundera över vilken slags "gamer" man är.

Själv är jag t.ex. en high fidelity person som vill ha hög upplösning, så bra grafik som möjligt med acceptabelt flyt = 60Hz. 7700K är ju en obestridd kung när det kommer till snabba shooters såsom CS:GO och liknande = 144-240Hz.

Jag är ingen programmerare, jag jobbar med IT-system men inriktat mot användaren och på en livscykelsnivå, så jag beställer förändringar jag göra dom inte så att säga. Personligen så är trenderna jag ser parallelisering är en stort. Tiden när man satsade på en enskild urstark PC/Server eller liknande är vad jag ser det förbi. Idag med AI, Deep Learning, Big Data, [insert your name dropping here] så går vi åt parallelliserade arbetslaster och enorma mängder data som måste processeras på en och samma gång.

Även om teknikerna kanske inte finns idag så är jag övertygad om att framtiden handlar om fler processorkärnor och skalning på dessa kommer successivt bli mycket bättre. Jag skulle påstå att dagens situation på PC-spel marknaden är hönan och ägget problematik. Eftersom Intel har varit dominant på marknaden så har dom också strypt den. De har producerat quad cores och levt gott på det. Tittar du på servermarkanden så har den fortsatt att skala vidare på fler kärnor.

Sen tror jag att köper du en 7700K så kommer den vara ett utmärkt inköp i många år framöver men tittar vi in i kristallkulan fem år framåt så tror inte jag på att vi fortfarande sitter med quad cores för Gigahertz väggen är nådd och nu behövs prestandan skala på något annat sätt. Risk för Prescott all over again. Kaby Lake har värmeproblem idag och vi får se vad Coffe Lake har att erbjuda. Inte är det mer gigahertz iaf, det tror iaf inte jag.

EDIT: Ursäkta slarvig svenska men jag måste dra på lunch nu.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Sorry var tydligen fake. Har bytt till 3600mhz vilket man kan nå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Ryzen får bekänna färg gentemot ersättarna till 6900K: 7900X och 7820X.

En generell länk till mer än ett dussin tester finns på

https://videocardz.com/70372/intel-hedt-skylake-x-kabylake-x-...

Mitt intryck är att AMD Ryzen 7 1800X och 1700 överklockad står pall, i priser per prestanda.

Men! Intel har ökat trycket rejält! 7900X förlorade mot 7700K i många spel, då den, precis som Ryzen 7-serien är bättre på content creation.

Pris per prestanda kommer att bli avgörande för Threadripper! Det lär bli tungt, för AMD (även om, eller pga) man har Intels prissättning framför ögonen.

Jag avvaktar fortfarande med uppgradering tills dess att jag ser var allt hamnar.

För spel spelar det ingen roll. Samtliga "top-end" från Intel och AMD räcker många år till.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Enligt wikipedia betyder tape-out att kretsen är klar för (risk?) produktion, skulle själv gissa att den kommer heta Zen+ (och Zen2 kommer vara GLOFO 7nm).

Vi får vänta och se som vanligt, men om man kan klämma ut lite högre klockhastigheter blir jag nöjd (måste fortfarande skaffa jobb innan jag kommer ha råd med ny rigg)

Skrivet av Enigma:

Att designen går från ritbordet till produktion i form av prototyp. Här hos ett AS (alpha sample) förväntar man sig förfärliga buggar/erratas och löser dom progressivt för att släppa revisioner som övergår till ES (engineering samples) > QS (qualifying sample) > FS (final sample) i princip.

AMD upprepar lite utav en mycket risktagande operation i och med att man släpper en uppdaterad arkitektur på en helt ny tillverkningsprocess. Det är knappast en lika stor risk som man tog med Zen som var ny från grunden och körde på den då nya 14nmLPP men det lyckades bra (höga frekvenser, bra prestanda/w och väldigt hög yield, dvs antal defekta die's i produktionen är låga). Zen+/2 är en förfinad Zen så det är på så vis en mindre risk.

Det som är värt att uppmärksamma från bilden som jag postade på dom olika tillverkningsnoderna är att man specificerade applikationen "server chips" (här antyder man på Zen utan tvekan) för 3GHz. Man ser att AMD lyckades få ut betydligt mer med fortfarande bra prestanda/w. Dock är arkitekturen på 14nm LPP som mest effektiv på lägre frekvenser närmare 3GHz. Kikar man sen på hur dom specificerar "server chips" för 7nm så ser man 5GHz. Detta känns för mig som ett stort genombrott och vad man vet så är GLOFO/Samsung 7nm process ett enormt kliv i halvledarbranschen. Anta att man kan nå 5GHz eller kanske tom över den specificerade frekvensen för applikationen som man gjorde med Zen... Detta i form av Zen+/2 kan bli AMD's riktiga slägga. Säger det igen, spännande tider som går mot sitt slut av eran på kisel.

Ni gav en hel del matnyttig information, tack för det!

Då kan man inte säga direkt när den kan komma, det blir när det bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bewise:

Ni gav en hel del matnyttig information, tack för det!

Då kan man inte säga direkt när den kan komma, det blir när det bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt läge nu faktiskt när man är sugen på något nytt. Köpa Ryzen som funnits ute i ett par månader och börjat komma i form? Vänta lite till och köpa Threadripper eller vänta betydligt längre på nästa generation av den arkitektur som AMD's nya processorer använder.

Var lättare innan Threadripper, enda jag väntade på var ett ITX-moderkort. Nu finns det så många alternativ...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sAAb:

Ryzen får bekänna färg gentemot ersättarna till 6900K: 7900X och 7820X.

En generell länk till mer än ett dussin tester finns på

https://videocardz.com/70372/intel-hedt-skylake-x-kabylake-x-...

Mitt intryck är att AMD Ryzen 7 1800X och 1700 överklockad står pall, i priser per prestanda.

Men! Intel har ökat trycket rejält! 7900X förlorade mot 7700K i många spel, då den, precis som Ryzen 7-serien är bättre på content creation.

Pris per prestanda kommer att bli avgörande för Threadripper! Det lär bli tungt, för AMD (även om, eller pga) man har Intels prissättning framför ögonen.

Jag avvaktar fortfarande med uppgradering tills dess att jag ser var allt hamnar.

För spel spelar det ingen roll. Samtliga "top-end" från Intel och AMD räcker många år till.

Har vi läst samma tester?
Jag tycker att detta var en förvånansvärt svag lansering från Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

När det gäller Ryzen så väntar många i alla fall på nya moderkortsrevisioner, efter att AMD avslöjat att tillverkarna snålat in på strömledarbanor på nuvarande revision, vilket påverkar prestandan negativt.

Annars är Ryzen riktigt intressant, bra pris/prestanda, låg strömförbrukning, lättkyld. Det är egentligen bara fps-jagande gamers som står kvar på ruta ett med 7700K.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

När får vi se fler mitx kort?? Väntat evigheter

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har vi läst samma tester?
Jag tycker att detta var en förvånansvärt svag lansering från Intel.

Njae, inte om man beaktar absoluta skillnaden i kostnad, för de som har råd att köpa dem utan att blinka!

Skillnaden mot 6900K är ju för 7900X runt 5-20 % beroende på benchmark, vid ca 12 000 Kr. Ryzen 7 levererar kanske allt från 80-95 % av 6900K i det mesta andra av det som en del menar är relevant. Till halva priset.

Poängen är att skillnaden mellan Pris/Prestanda har minskat. Därför kommer Threadripper att tvingas nedanför, med liknande marginal som AMD plågas av sedan länge.

Intel leder prestandan i absoluta tal och även om AMD bör få bättre pris/prestanda så riskerar skillnaden mellan företagen bli för liten så att en del fortsätter att köpa Intel.

Det finns ingen marginal i segmentet kvar för någon, på papper.

Jag gissar att Ryzen sjunker ytterligare och att Threadripper blir vad alla hoppas på!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

Jag förstår hur du resonerar men frågan jag hade ställt mig är kommer jag att spela i 1080p i framtiden och framförallt kommer jag att spela i 60Hz, 144hz eller ännu mera.

Jag tror att det viktiga är att fundera över vilken slags "gamer" man är.

Själv är jag t.ex. en high fidelity person som vill ha hög upplösning, så bra grafik som möjligt med acceptabelt flyt = 60Hz. 7700K är ju en obestridd kung när det kommer till snabba shooters såsom CS:GO och liknande = 144-240Hz.

Jag är ingen programmerare, jag jobbar med IT-system men inriktat mot användaren och på en livscykelsnivå, så jag beställer förändringar jag göra dom inte så att säga. Personligen så är trenderna jag ser parallelisering är en stort. Tiden när man satsade på en enskild urstark PC/Server eller liknande är vad jag ser det förbi. Idag med AI, Deep Learning, Big Data, [insert your name dropping here] så går vi åt parallelliserade arbetslaster och enorma mängder data som måste processeras på en och samma gång.

Även om teknikerna kanske inte finns idag så är jag övertygad om att framtiden handlar om fler processorkärnor och skalning på dessa kommer successivt bli mycket bättre. Jag skulle påstå att dagens situation på PC-spel marknaden är hönan och ägget problematik. Eftersom Intel har varit dominant på marknaden så har dom också strypt den. De har producerat quad cores och levt gott på det. Tittar du på servermarkanden så har den fortsatt att skala vidare på fler kärnor.

Sen tror jag att köper du en 7700K så kommer den vara ett utmärkt inköp i många år framöver men tittar vi in i kristallkulan fem år framåt så tror inte jag på att vi fortfarande sitter med quad cores för Gigahertz väggen är nådd och nu behövs prestandan skala på något annat sätt. Risk för Prescott all over again. Kaby Lake har värmeproblem idag och vi får se vad Coffe Lake har att erbjuda. Inte är det mer gigahertz iaf, det tror iaf inte jag.

EDIT: Ursäkta slarvig svenska men jag måste dra på lunch nu.

Har rätt liten erfarenhet av "traditionella servers" i nutid. Jobbar väldigt mycket med multicore-system men det är med vad man kallar inbyggda-system och inte servers. Fast egentligen är den enda skillnaden att inbyggda-system tenderar ha en väldigt smalt användningsområde med väldigt höga prestanda/säkerhetskrav (typiskt eng. safety, inte security även om det också är viktigt). En annan skillnad är att x86 är inte alls lika dominerade, det används absolut i vissa lägen men finns både som Xeons och server-Atom (det senare har börjat bli väldigt populärt vid industriautomation). ARM är ju den stora spelaren, även PowerPC finns kvar i många säkerhetskritiska applikationer (och är är det specifikt eng. safety, inte security).

Tittar jag på de servers vi använder för dagliga driften består de främst av dual Xeon E5 269x (körandes Linux). Har levt i villfarelsen att det är lite så det typiskt ser ut, man läser ju om hur många kärnor fungerar så bra på servers. Det enda jag inte riktigt fått ihop är: varför kör folk Windows på servers om de använder E5 269x (modellerna med riktigt många kärnor)?

Enligt AMDs material kring Epyc så är det främst E5 265x och nedåt som används ute i serverrummen

Undantaget några enstaka modeller med extremt låg frekvens så handlar det om 8 kärnor eller mindre! Och har hört Intel säga att kunder vill ha många kärnor, men även på servers gäller "bara om det inte påverkar enkeltrådprestanda", så tror inte modellerna med många långt klockade kärnor är några kioskvältare.

En uppenbar sak är att t.ex. databaser tenderar ha väldigt höga licenskostnader och de är ofta bundna till antal kärnor (något Intel är väl medvetna om, kolla in prislappen på Xeon modellerna med relativt få högt klockade kärnor...). Men har som sagt för dålig koll på den generella servern för att kunna säga hur många kärnor den har, givet vad AMD skriver verkar det ändå inte vara jättemånga...

Fråga som då infinner sig lite: hur har AMD tänkt se till att Threadripper inte äter Epyc-marknaden? Utgår från att Threadripper kommer vara billigare. Svårt att se 128 GB RAM gränsen för Threadripper vara en gigantisk barriär för de som idag nöjer sig med Xeon E5 265x eller mindre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer