AMD Radeon RX Vega är här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Volta är Nästa gen från Nvidia.. Precis som Pascal var. Så ja, det kommer gamingkort med Volta.. GV102, GV102, GV104 osv osv.

Volta är senaste arkitenturen ja. Men vilka indikationer finns on spelkort baserade på Volta? Allt jag sett Volta ska bidra med verkar vara fokuserat på AI och beräkningar. Det är snarare onödigt bagage i ett gamingkort. Dessutom har jag inte hört något rykte om något GV104 eller GV102. Däremot ett Pascal Refresh som ska ingå i nästa serie spelkort. Man brukar höra rykten ett ganska bra tag innan kort släpps.
Vilka indikationer har du på ett spelorienterat Volta-kort?

Permalänk
Medlem

Bra dom har ett kort ute snart äntligen, men dom ligger redan bakom Nvidia, och när Nvidia lanserar Volta, vad ska AMD då göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PalmiNio:

Kollade FE.

Ok så samna pris då med andra ord

Skickades från m.sweclockers.com

Ja förutom då att Vega precis som Polaris kommer ligga högre initialt i några månader innan priset stabiliseras. Just AMD (Polaris) har i Sverige dessutom haft ett extra ofördelaktigt pris. Detta är ett av de stora problemen med att lägga sig på samma pris som 1080. Det kortet har funnits på marknaden i 14 månader. Finns redan spelbundles, reor, cashbacks (betalade 4700kr för mitt 1080 från Komplett).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ja förutom då att Vega precis som Polaris kommer ligga högre initialt i några månader innan priset stabiliseras. Just AMD (Polaris) har i Sverige dessutom haft ett extra ofördelaktigt pris. Detta är ett av de stora problemen med att lägga sig på samma pris som 1080. Det kortet har funnits på marknaden i 14 månader. Finns redan spelbundles, reor, cashbacks (betalade 4700kr för mitt 1080 från Komplett).

Polaris har iofs hamstrats av miners, får se om
samma händer Vega.

Men ja initialt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ser väl OK ut för de som sitter på Freesyncskärmar. Ur ett tekniskt perspektiv ser det inte speciellt imponerande ut med den kretsarean och strömförbrukningen över ett år efter GTX 1080.

Nåväl, de lär väl få sålt alltihopa till miners i alla fall.

Det positiva är i alla fall att Vega 56 ser betydligt energieffektivare ut, antagligen eftersom Vega 64 är klockad förbi maximipunkten. Förhoppningsvis blir de mindre Vegakretsarna för APU:er bra iaf.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

OK kort till OK pris det är ju inte precis vad man ville ha.man vill ju ha ett OK kort till ett super bra pris eller ett jätte bra kort till ok pris. aja man får inte allt man vill ha :).

man får vänta till nästa år innan man köper en Ny GPU

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Nämen titta, som av en händelse så har jag förutspått allting rätt. GTX 1080 prestanda drygt 14 månader senare, 300W (295) TDP och tyvärr dyrare än GTX 1080.
Som jag sade så var Vega FE en bra indikator på hur det skulle se ut.

Priset i dollar är detsamma som för 1080 men det kommer dröja ett bra tag innan det har hunnit stabiliseras på 1080 nivå. AMD har bevisligen inte råd att sälja ett så stort och dyrt chip med HBM2 minnen billigare. Annars hade RX Vega kostat 400 USD.

Jag hoppas att AMD kommer få ordentligt med kritik för deras marknadsföring av detta kort. Det var verkligen avsett för att förhala och vilseleda. Med facit i hand så var "Poor Volta" helt utan verklighetsförankring.
Vega är så långt jag kan minnas den absolut sämsta grafikkortslanseringen som AMD/ATI har gjort hittills. AMD/ATI har genom åren bjudit på topprestanda och om de inte har haft det så har de slagit Nvidia på fingrarna med pris/prestanda. Nu har de varken pris, prestanda, strömförbrukning eller lanseringsdatum på sin sida.
Floppen är ett faktum, motsvarigheten till Bulldozer på GPU sidan om man så vill.

HD 2900xt var sämmre. Men det finns två saker som räddar dem. Vega 56 med AIB och vega Nano.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Priset överraskade ju tack och lov i alla fall, hade hoppats på högre prestandan dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ekorrism:

14e Augusti står det om detta va?

Kan inte se något datum nämnas alls i SweCs nyhetsartikel, bara en AMD-slide med texten "augusti", vilket är ganska löst definierat... Kanske jag är både korkad och blind? Ingen nyhet, isåfall.

Annars, ett custom ASUS med trippel-slot kylare är nog vad som behövs för att tämja den här strömslukande besten. Vem vill sitta med ett referenskort som drar 300 watt med en ulande radialfläkt och klockfrekvenser som åker jojo så fort GPUn får flåsa lite? Har mardrömmar om AMDs referenskylare från tiden med både Radeon 4890 och 6970, har hört hårtorkar som var tystare, ärligt talat...

Jag är redo att byta ut mitt R9 390X, fast behöva vänta till någon gång i september bränner som faen. Lagren i fläktjävlarna på båda mina 390 är slutkörda så de skallrar och skorrar så fort de gasar upp, och eftersom det är specialfläktar går de ju inte att byta hursomhelst heller...

Permalänk

Var ju synd att dom bara stoppat i 8GB vram, hjälper ju inte hur snabbt än minnet är om det är för lite av det.
Sen som andra säger, man förväntar sig bättre ett år efter.
Ser fram emot Volta.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk

Säg rx 56 presterar liknande ett gtx 1080 ev till ett lägre pris. Blir isf lätt ett köp. Detta till trots att jag som gpu hellre har haft ett 1080 som verkar mer energisnålt. Varför rx56 då? Jo en av de största framgångarna på grafikkortsfronten är ju adaptiv sync och en freesync skärm är åtminstone 1000-2000kr billigare från grunden. Kan du dessutom som det ser ut nu också få en rätt fet rabatt på cpu/moderkort/skärm så låter det som ett kap.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nivity:

Bra dom har ett kort ute snart äntligen, men dom ligger redan bakom Nvidia, och när Nvidia lanserar Volta, vad ska AMD då göra.

Släppa Navi? Volta spelkort ligger långt fram i tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bonaqua:

12 TFLOPS SP menar du. DP är inte i närheten av de siffrorna.

RX Vega 64 är ett rent fjasko från AMD.
Att börja konkurrera med nVidia's GTX 1080 mer än ett år senare kan inte kallas annat än ett fjasko.

Dessutom så undrar jag hur konsistent det är med den prestandan då de anger peak performance...

När korten finns ute i handeln spelar det ingen roll om det ena alternativet släpptes ett år tidigare.
Eller tänker du så här:
- "kort A är iofs snabbare med ett lägre pris, men jag tar kort B för det släpptes för mer än ett år sedan?"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Tycker det var mycket pessimism här, själv tycker jag kortet verkar ganska lovande, klart man hade hoppats på mer men beräkningskraften finns ju där:

Vega 64 12,6Gflops
gtx 1080Ti 11Gflops
Vega 56 10.5Gflops
gtx 1080 9Gflops

Sen kommer det väl bli som tidigare, att spelmotorer och annat är sämre optimerat för AMD graffen i början men när tiden går så kommer de prestera bättre och bättre jämfört med nvidia, precis som när R9 290X kom och presterade snarlikt som ett gtx 780, sen nån månad senare presterade det bättre i allt och nvidia tvingades släppa 780Ti för att konkurera, ett år senare slår 290X även 780Ti i allt.

Lite samma med gtx 980Ti och Fury ju, först var amd efter sen kom de ikapp och gick förbi med drivrutinsoptimeringar och annat (för att sedan i det fallet tyvärr hamna lite efter igen när spel började nyttja mer vram)

Sen håller jag helt med AMD om att FPS på 1% low är mycket mer intressant än medel FPS. Spelar jag på min 75Hz skärm vill jag hålla minst 75FPS när det är massa action, om det sen blir 100 eller 200fps när jag tittar i himlen påverkar inte upplevelsen, droppar man dock ner mot 60 fps i några sekunder märks det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tycker det var mycket pessimism här, själv tycker jag kortet verkar ganska lovande, klart man hade hoppats på mer men beräkningskraften finns ju där:

Vega 64 12,6Gflops
gtx 1080Ti 11Gflops
Vega 56 10.5Gflops
gtx 1080 9Gflops

Sen kommer det väl bli som tidigare, att spelmotorer och annat är sämre optimerat för AMD graffen i början men när tiden går så kommer de prestera bättre och bättre jämfört med nvidia, precis som när R9 290X kom och presterade snarlikt som ett gtx 780, sen nån månad senare presterade det bättre i allt och nvidia tvingades släppa 780Ti för att konkurera, ett år senare slår 290X även 780Ti i allt.

Lite samma med gtx 980Ti och Fury ju, först var amd efter sen kom de ikapp och gick förbi med drivrutinsoptimeringar och annat (för att sedan i det fallet tyvärr hamna lite efter igen när spel började nyttja mer vram)

Sen håller jag helt med AMD om att FPS på 1% low är mycket mer intressant än medel FPS. Spelar jag på min 75Hz skärm vill jag hålla minst 75FPS när det är massa action, om det sen blir 100 eller 200fps när jag tittar i himlen påverkar inte upplevelsen, droppar man dock ner mot 60 fps i några sekunder märks det direkt.

1procent low är något jag också värderar högt. 1080ti är ju bäst på det. Får se om vega kan matcha low där. Iom att man har en svindyr gsync skärm så är man ju låst på nvidia ett tag framöver:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

En användare har testat Vega Pro med 2TB SSD.
https://forum.beyond3d.com/posts/1993512/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

När släpps tester? Inte 14e augusti väl? Vilket fall så tror ja det blir ett Vega 56 för min del. Alternativt Vega 64 om det slår 1080 Ti.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan få köpa Vega 64 i ett Radeon Pack om man redan köpt Ryzen 7 och en Freesync 2 skärm?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

För prestandajägare var det ju som väntat ett otroligt tråkigt släpp, däremot är det ingen som verkar ha kommenterar deras paketlösning. Måhända att det inte är top of the line, men om du ska lägga en bra slant på ny burk så kan du ju få ett riktigt monster för en bra peng om det går att kombinera moderkort, cpu och en vega 64, det måste ju ses som den stora fördelen.

Har dock lite svårt att se hur Vega ska slå annars när det som andra säger presterar likvärdigt med idag redan 14 månader gammal hårdvara som dessutom är rejält mycket strömsnålare. AMD kanske kan lyckas göra något liknande för Dell, HP och Lenovo... annars känns det som en generation halv bortkastad som bara kommer ha blivit en kostnad.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Frågan är vad dom har gjort på AMD. Varför ny arkitektur när den inte är bättre än den gammla? Dom borde ju bara ha kunnat krympa Fiji och klocka högre.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Som en del påpekar påpekar så är det lite synd att man inte väljer att släppa ett så starkt kort som möjligt med prestanda runt och över 1080ti, även om det är i denna prisklassen dom stora pengarna finns att hämta.
Ett 14 månader gammalt kort håller jämt med ett dagsfärskt, prisbilden är ju positiv åtminstone. Men som vissa påpekat så är det ju bättre att köpa kortet utomlands för att slippa alla våra svenska påslagsavgifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Efter besvikelsen med Polaris så blev mina förväntningar uppfyllda den här gången.
Väntade mig verkligen inte nån 1080 ti killer.
Verkar vara ett prestanda- och pris-mässigt sjysst kort som gå rätt varmt.

En ny arkitektur - Gått ifrån GCN till NCU, vi får väl se i framtiden om det var lyckat.
Antar att man kan jämföra den direkt mot Fury och tycker då den borde presterat ännu bättre.
Personligen tycker jag AMD ska skippa topp-prestanda segmentet helt och fokusera på 2000-4000kr korten men som då måste prestera som nVidias motsvarande.
Detta är för att de saknar de ekonomiska musklerna som nVidia har och har legat efter nVidia sen Fermi.

+Lanseringspriset

+Freesync

+Inget Gameworks

-HBM2 - de hade lika gärna kunnat skippa detta och kört GDDR istället.

-Referensdesign med radialkylare, att de inte lär sig, nVidia gör ju dock samma sak.

För egen del tyckte jag det var väldigt intressant med paketerbjudanden då jag både kommer köpa en skärm och ett moderkort.

Lanseringspriser:
GTX 1080 Founder's Edition 699 USD
GTX 1080 (partnertillverkare) 599 USD

RX Vega 56 (luftkyld) 399 USD
RX Vega 64 (luftkyld) 499 USD

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

12 TFLOPS SP menar du. DP är inte i närheten av de siffrorna.

RX Vega 64 är ett rent fjasko från AMD.
Att börja konkurrera med nVidia's GTX 1080 mer än ett år senare kan inte kallas annat än ett fjasko.

Dessutom så undrar jag hur konsistent det är med den prestandan då de anger peak performance...

Lite tidigt att ropa "fiasko" kan jag tycka, speciellt när du ännu inte sett några "riktiga" prestanda tester. Sen handlar det väldigt mycket om priset, vilket många inte verkar förstå. Det är inte i toppsegmentet det finns mest pengar för dom att hämta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Frågan är vad dom har gjort på AMD. Varför ny arkitektur när den inte är bättre än den gammla? Dom borde ju bara ha kunnat krympa Fiji och klocka högre.

Sannolikt kunde de inte klocka högre. Polaris kan nå 1.4 GHz men då har man vridit ur allt genom att öka spänningen. Det är samma som Pitcairn klarade på ursprungliga GCN, så det är sannolikt att det är "critical path" som sätter begränsningen där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

-HBM2 - de hade lika gärna kunnat skippa detta och kört GDDR istället.

Tror inte man skall stirra sig för blind på bandbredden när de gäller HBM2. Det är skillnad på latenser med minnet såpass nära, vilket "eventuellt" även kan ge fördelar i gaming som AMD hintat om tidigare. Kan tänka mig att rätt utnyttjande av minnet kan leda till mindre pop-in av texturer i spel, men det är naturligtvis bara spekulationer från min sida.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Om Vega 64 AC är som ett 1080 standard, så kanske Vega 64 WC ligger mellan 1080 och 1080 Ti. Skiljer ju ändå 131 Mhz som mest mellan dessa Vega. 1700 Mhz klarar tydligen WC av 24/7 i vilken kass låda som helst. Bra ventilation, antagligen några Mhz mer. Borde dock ha kostat något mindre.

Är nog jäkligt bra kort detta, bara det att kalendern visar fel år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Frågan är vad dom har gjort på AMD. Varför ny arkitektur när den inte är bättre än den gammla? Dom borde ju bara ha kunnat krympa Fiji och klocka högre.

Dra nytta av funktioner i DX12 som tidigare inte varit möjligt, plus att det förmodligen finns andra finesser/funktioner som inte tidigare var möjliga utan HBM2. Sen är arkitekturen med största sannolikhet något strömsnålare än tidigare.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Tycker det var mycket pessimism här, själv tycker jag kortet verkar ganska lovande, klart man hade hoppats på mer men beräkningskraften finns ju där:

Vega 64 12,6Gflops
gtx 1080Ti 11Gflops
Vega 56 10.5Gflops
gtx 1080 9Gflops

Sen kommer det väl bli som tidigare, att spelmotorer och annat är sämre optimerat för AMD graffen i början men när tiden går så kommer de prestera bättre och bättre jämfört med nvidia, precis som när R9 290X kom och presterade snarlikt som ett gtx 780, sen nån månad senare presterade det bättre i allt och nvidia tvingades släppa 780Ti för att konkurera, ett år senare slår 290X även 780Ti i allt.

Lite samma med gtx 980Ti och Fury ju, först var amd efter sen kom de ikapp och gick förbi med drivrutinsoptimeringar och annat (för att sedan i det fallet tyvärr hamna lite efter igen när spel började nyttja mer vram)

Sen håller jag helt med AMD om att FPS på 1% low är mycket mer intressant än medel FPS. Spelar jag på min 75Hz skärm vill jag hålla minst 75FPS när det är massa action, om det sen blir 100 eller 200fps när jag tittar i himlen påverkar inte upplevelsen, droppar man dock ner mot 60 fps i några sekunder märks det direkt.

Jag föredrar att jämföra Vega med AMD's senaste Fury X och RX 480. Krossar Fury X 980ti idag? nej inte ens nära. Krossar RX 480 1060 idag? nej. Gör inte som konsolplebsen o jämför Teraflops blint.

Jag nekar dock inte att 7970 och 290/390(x) presterar mycket bra i dagens spel jämfört med GTX 680/770 och 780/780ti, så det finns en liten chans att Vega åldras bättre än 1080 om fem år. Vill också påpeka att Fury aldrig kom förbi 980ti om man inte bara räknar DOOM.

Fury X har 8.6 TF mot 980ti's 5.63, RX 480 har 5.8 TF mot 1060's 4.3. Samma gäller Vega's 12.6 TF mot 1080's 8.9 TF, Vega kommer förmodligen inte slå 1080 i varken 1080,1440 eller 2160p och det är därför amd vill påpeka med deras grafer att dom i.a.f. kan slå Nvidia på min fps i 4k (i de fåtal spel de nämnt) för det är det enda området där den skiner.

EDIT: Kolla bara deras bilder här Ultra wide lows mot UHD lows, de väljer även fritt deras egna spel, där de försöker visa att Vega är bättre, de kör även alla tester i DX12 eller Vulkan. Resten finns på techpowerups hemsida.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

En del av mig vill skrika "decenniets flopp!"
Samma spelprestanda som Nvidia 14 månader senare och till en sämre strömförbrukning.

En annan del av mig tycker att kortet ändå uppfyller en funktion, då dess spelprestanda verkligen inte går att klassa som "dålig" (Hade lätt kunnat tänka mig byta ut mitt GTX 980 Ti mot ett RX Vega om priset faller), och kortet har bra beräkningskraft. Slutligen så ger det alla som sitter på Free-sync skärmar en chans att äntligen göra ett noterbart prestandakliv.

Kan mycket väl tänka mig att RX Vega kommer sälja bra trots alla "om" och "men".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Såg nyss det här på nylleboken :

Asus ROG Strix RX VEGA64 OC edition 8GB with Aura Sync RGB for best VR & 4K gaming

https://www.asus.com/Graphics-Cards/ROG-STRIX-RXVEGA64-O8G-GA...

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS