Permalänk
Medlem

Ah synd. En del indie utvecklare har fått dem. Touch är ju fortfarande nytt så utvecklarna kommer nog komma på samma sak med tiden om de ger sig tid att lira istället för utveckla i alla fall tror jag. Det orsakar lite mer anspänning helt i onödan och gör en lite tröttare i händerna efter längre sessioner att konstant måsta ha den intryckt i spel där man bär ex vapen 24/7. Ibland blir man så inne i spelet och tycker man håller i ett riktigt vapen det är då de lätt kan droppas

Bättre att hålla i greppet fritt. Även om de vart smarta och givit knapparna noll resistans med touch och jag enkelt kommer åt den med ringfingret så skapar de lite anspänning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

@oqvist: Det är inte utvecklarna utan (Rift)spelarna som vill ha det så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe ja det är väl möjligt vad vet jag fast kan inte begripa riktigt varför mer än marknadsföringen.
Du håller ju alltid i kolven oavsett.

Som jag förstår det så på knuckles är det bara sensorerna de använder för att simulera grepp så där räcker det med att greppa kontrollerna i sig. När rift spelarna som vill ha grepp knappen testar knuckles tror jag de kommer omvärdera

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

@oqvist: Jag har inte spelat så mycket Rift, min kollega som är Rift-ansvarig. Men på Vive är det mycket skönare att toggla iaf. Skulle inte vilja ha att man måste hålla ner för att behålla vapnet i handen. Men på Rift verkar inte så vara fallet bland de flesta spelarna helt enkelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

@oqvist: Jag har inte spelat så mycket Rift, min kollega som är Rift-ansvarig. Men på Vive är det mycket skönare att toggla iaf. Skulle inte vilja ha att man måste hålla ner för att behålla vapnet i handen. Men på Rift verkar inte så vara fallet bland de flesta spelarna helt enkelt.

Ah jo det är ju fördelen med greppknappen på vive. Du kommer inte lätt åt den av misstag så toggle där fungerar ju bra :). Trevligt med lättåtkomliga knappar men det gör det lite riskabelt med samma funktion på Touch dock då du både lätt råkar trycka in den och lätt råkar släppa den.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Robo Recall är faktiskt en vågskjutare som verkar hålla ett tag. Får samma adrenalinkick som i vr sports challenge. Någon som vet hur nära retail de är?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Någon som har strul med att oculus home är förskjutet åt sidan? Har kört hela sensor setupen igen från början. Inte riktigt klar över hur de tänkt att man ska visa hur kamerorna är positionerade. Jag tog utefter att bågen de visa var reguljära monitorn i rummet och kamerorna efter det. Inte kamerorna utefter så som jag vill ha fram. Men vyn jag får överensstämmer inte med om jag skulle haft monitorn som fram heller. Tidigare vill jag minnas det räckte med den snabba centreringsfunktionen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Tror inte man ska bry sig om monitorn de visar utan placera dem i relation till hur du står när du är centrerad i ditt utrymme.

Permalänk
Medlem

Wow spelade Paintball i Rec Room mot min bror, svettig som fan kan jag säga!
Tar nog ett tag att bli van med att man måste teleportera sig hela tiden.

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Robo Recall är faktiskt en vågskjutare som verkar hålla ett tag. Får samma adrenalinkick som i vr sports challenge. Någon som vet hur nära retail de är?

Robo Recall är retail?

Skrivet av oqvist:

Någon som har strul med att oculus home är förskjutet åt sidan? Har kört hela sensor setupen igen från början. Inte riktigt klar över hur de tänkt att man ska visa hur kamerorna är positionerade. Jag tog utefter att bågen de visa var reguljära monitorn i rummet och kamerorna efter det. Inte kamerorna utefter så som jag vill ha fram. Men vyn jag får överensstämmer inte med om jag skulle haft monitorn som fram heller. Tidigare vill jag minnas det räckte med den snabba centreringsfunktionen.

Monitorn är bara en uppskattning samt medan att ge dig en viss orientering, du ska inte visa hur de är positionerade, det du ser är representationen för vad Oculus har läst av och sedan är det menat att du ska ställa dig åt det håll du vill ha som "framåt".

EDIT
Så ordningen är;
1. Sätt ut sensorerna.
2. när du kör setup så ställ dig som du vill stå, om oculus säger åt dig att vrida en kamera så gör det men oftast behövs inte mycket.

Det du ska tänka på är att sensorfälten ska överlappa mycket mer än man tror för att få så bra täckning som möjligt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Robo Recall är retail?

Monitorn är bara en uppskattning samt medan att ge dig en viss orientering, du ska inte visa hur de är positionerade, det du ser är representationen för vad Oculus har läst av och sedan är det menat att du ska ställa dig åt det håll du vill ha som "framåt".

EDIT
Så ordningen är;
1. Sätt ut sensorerna.
2. när du kör setup så ställ dig som du vill stå, om oculus säger åt dig att vrida en kamera så gör det men oftast behövs inte mycket.

Det du ska tänka på är att sensorfälten ska överlappa mycket mer än man tror för att få så bra täckning som möjligt.

Det där har jag gjort tidigare och har alltid fungerat har inte behövt bry mig om monitor diagrammet. Får väl ta kontakt med supporten om jag inte får till det ikväll. Ska få fästena så jag kan montera permanent. Inte hundra hur jag ska sätta upp front kamerorna. Har kört vänster fram i taket och höger fram på golvet. Gillar hur de skannar känns som jag får mer vertikal fov än om jag kör alla i taket. Men de kanske täcker av en större yta/ samarbetar bättre med alla tre som trackar oftare med unison placering. Golvet borde bli bättre med tre i taket känns det som.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det där har jag gjort tidigare och har alltid fungerat har inte behövt bry mig om monitor diagrammet. Får väl ta kontakt med supporten om jag inte får till det ikväll. Ska få fästena så jag kan montera permanent. Inte hundra hur jag ska sätta upp front kamerorna. Har kört vänster fram i taket och höger fram på golvet. Gillar hur de skannar känns som jag får mer vertikal fov än om jag kör alla i taket. Men de kanske täcker av en större yta/ samarbetar bättre med alla tre som trackar oftare med unison placering. Golvet borde bli bättre med tre i taket känns det som.

Om du bara har i taket måste de vara ganska tätt placerade, speciellt om taket är högt, optimalt är om de inte här i samma läge då oculus får två eller fler punkter med olika höjd att räkna ut din placering från och därmed kommer kunna se din relativa höjd till varje sensor.
Nu gissar jag bara men tror de just använder relativa positioner och gör en avstämning, sitter sensorerna på samma höjd blir detta svårare pga att de diffen mellan dem är mindre och risken för dålig tracking ökar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tack intressant. Har du någon bild på din setup? Hur många kameror har du?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Är det fler än jag som upplever att det är svårt att få till bra bild/korrekt placering på huvudet? Headsetet känns väldigt oförlåtande och bara den skiftas en aning blir texten oläslig. Jag störs inte nämnvärt av SDE och liknande men det är ganska jobbigt när det inte ens går att läsa text i spelen.

Det där målarprogrammet man får på köpet (Quill?) är ett utmärkt exempel där bilden är helt OK men texten på vänstra paletten går knappt att läsa oavsett hur jag flyttar den.

Är det jag som gör något galet eller är det ett mjuk-/hårdvaruproblem?

P.S. Jag läste att nästa uppdatering kommer att integrera SteamVR i Oculus Home så att man slipper krångla för att få igång spelen.

Jag köper hellre spel på Steam eftersom man inte vet vad som väntar i framtiden och det känns dumt att investera i en tjänst som är 'låst' till en viss plattform. Även om Oculus inte länge blockerar Viveanvändare känns Steam ändå som en mer långsiktig lösning.

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Är det fler än jag som upplever att det är svårt att få till bra bild/korrekt placering på huvudet? Headsetet känns väldigt oförlåtande och bara den skiftas en aning blir texten oläslig. Jag störs inte nämnvärt av SDE och liknande men det är ganska jobbigt när det inte ens går att läsa text i spelen.

Det där målarprogrammet man får på köpet (Quill?) är ett utmärkt exempel där bilden är helt OK men texten på vänstra paletten går knappt att läsa oavsett hur jag flyttar den.

Är det jag som gör något galet eller är det ett mjuk-/hårdvaruproblem?

P.S. Jag läste att nästa uppdatering kommer att integrera SteamVR i Oculus Home så att man slipper krångla för att få igång spelen.

Jag köper hellre spel på Steam eftersom man inte vet vad som väntar i framtiden och det känns dumt att investera i en tjänst som är 'låst' till en viss plattform. Även om Oculus inte länge blockerar Viveanvändare känns Steam ändå som en mer långsiktig lösning.

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett optiskt problem, ungefär likadant med glasögon också. Sitter de på fel avstånd/fel vinkel så tappar du skärpa. Även om det blir extremare med VR och den låga bildupplösningen förstås.

Jag brukar försöka få till ett någorlunda bra läge och noga försöka läsa vad som står. Hade inte skadat om man kunde se rakt igenom Riften för att se riktiga skärmen och vad man klickar och först när man är inne i en VR-miljö aktiverar Riften. Hade minskat behovet att dra av och på lösningen med.

Permalänk
Medlem

Hur hade en sån lösning fungerat? Holo lens? Minns man innan vive släpptes att de kändes vettigt med kameran. Men den visade sig va totalt värdelös.

Att skaffa tunnare face inserts så man kommer närmare gör sweetspoten större och mycket lättare att hitta. Så det gäller få linserna så nära ögat som möjligt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tack intressant. Har du någon bild på din setup? Hur många kameror har du?

Jag har 3 st sensorer, dock så stökigt och svårt att få till bra bild så beskriver istället.

Har en sensor till vänster (~1.5m framför) om mig (start position) på ungefär 1 meters höjd, en sensor till höger om mig (~1.5m framför) som är på 1,5 meters höjd, de två har ungefär 2 meter mellan varandra och sedan en sensor bakom mig som sitter i taket uppe i "högra hörnet" (~1.5m bakom) av spelutrymmet och har allmänt felfri tracking. Jag får du en effektiv spelyta på ungefär 2x2,5m där trackingen är bra och inte haft några problem med det

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Inte Oculus men värt att nämna är ju att Microsofts lösningar faktiskt sjunkit i pris, devkitten kan köpas för runt 300 dollar. Inte specifikt VR dock och hur den fungerar men "vanliga" VR-titlar är mer än jag vet.

Utvecklingen håller helt klart på att ta fart.
https://www.theverge.com/2017/8/1/16075926/microsoft-windows-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inte Oculus men värt att nämna är ju att Microsofts lösningar faktiskt sjunkit i pris, devkitten kan köpas för runt 300 dollar. Inte specifikt VR dock och hur den fungerar men "vanliga" VR-titlar är mer än jag vet.

Utvecklingen håller helt klart på att ta fart.
https://www.theverge.com/2017/8/1/16075926/microsoft-windows-...

Verkar ju dock som att dom inte säljer dom utanför USA! Eller har jag missat något?
Du kan ju alltid starta en ny tråd om dessa i forumet.

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av segafreaks:

Verkar ju dock som att dom inte säljer dom utanför USA! Eller har jag missat något?
Du kan ju alltid starta en ny tråd om dessa i forumet.

Det lär nog dröja lite, MS har tyvärr varit lite väl mycket "USA! USA! USA!" där resten av världen får vänta. Vi har fortfarande inte fått tillgång till custom Xbox One-kontroller vilket USA haft i snart ett år eller så.

Men det kommer nog. Och 1440x1440 per öga känns lovande ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det lär nog dröja lite, MS har tyvärr varit lite väl mycket "USA! USA! USA!" där resten av världen får vänta. Vi har fortfarande inte fått tillgång till custom Xbox One-kontroller vilket USA haft i snart ett år eller så.

Men det kommer nog. Och 1440x1440 per öga känns lovande ändå.

Registrerade mig så jag får mer information:
https://developer.microsoft.com/en-us/windows/projects/campai...

Visa signatur

Internminne:

Permalänk
Medlem

Kanske värt en egen tråd?

Dammade av The Climb. Engagerar inte alls klättermekaniken är riktigt tråkig. Lite halvkul med alla påskägg etc men nja. Känner inget sug för att jaga high scores for fem öre så det kommer va över bra fort. Precis låst upp alla klättringar. Inget jag skulle betala 40$ för igen. Välgjort men spelmekaniken är för tråkig och jag får noll sug i magen av någon anledning trots att jag irl har respekt för höjder.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Någon som testat Killing Floor: Incursion. Ser lite småmysigt ut men i videon så står man på fläcken det finns inga nivåer att navigera runt? Hur är rörelseschemat i sådana fall?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det har väl inte släppts? Eller du kanske menar på något event? Jag väntar dock fortfarande på min rift, beställde 18e och fortfarande inget :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Någon som testat Killing Floor: Incursion. Ser lite småmysigt ut men i videon så står man på fläcken det finns inga nivåer att navigera runt? Hur är rörelseschemat i sådana fall?

Gissar bara men låter som att det är wave based cover teleport, dvs att du står på ett ställe, tar ett antal waves, sedan får du flytta dig olika vägar.
Tycker det är lite trist när det är statiskt så, teleport köper jag att det är med men borde vara valfritt teleport eller full locomotion, efter att ha tränat lite med BAM har jag inga problem med full analog, dock bara uppe på 90% än men tror jag skulle klara 100% speed med. Dock allt fler utvecklare som inser att folk inte sågar produkten bara för att de har det i spelet och samt optimalt är ju ofta en kombo eller att det är valfritt vad man vill ha.

EDIT: kollade, det är teleport som gäller med en 2 sec delay mellan teleports, iom begränsningen kan det mycket väl vara även full locomotion, skulle kunna balansera det.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Får hålla utkik. Var inget vidare förbokningserbjudande ändå. Edge of Nowhere är vad jag har sikte på härnäst när de kommer upp någon deal

Efter många om och men har jag fått mina kamerafästen. Har försökt fästa dem med Super pads från Clas Ohlson. Fäste inte klockrent på min tapet jag kraschtesta en smått omgående. Har gamla tapeter så bättre förstöra dem än borra Hade vart bättre om fästena hade vart helt platta istället för lite skålade men de tar ändå runtom så det är nog främst tapeten som gör att de inte känns helt tillförlitliga. Hoppas limmet härdar en del. Sensorn överlevde fallet i alla fall. Satte dem i tre hörn i rummet och invinklade 45 grader. Fungerar gör det i alla fall även om det inte ger värdens snyggaste kabeldragning. Bättre dra efter backen då. Oculus setupen tycker jag har på tok för stora avstånd men för nära så får man ju ingen fov så det är ju en balansakt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Jag fingrar lite på köpknappen på Gorn faktiskt, någon som hunnit testa detta? Ser blodigt och intressant ut, Blood for the blood god!

https://www.humblebundle.com/store/gorn

Permalänk
Medlem

Någon annan som kör sensorerna i USB 2.0? Testade jag att sätta i 3.0 under setupen fick jag error, något i stil med USB port incompatible. När jag satte i 2.0 gick det bra?

Permalänk
Medlem

Vissa usb 3 kontroller är inte kompatibla så säkraste är usb 2.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Beställde den 25:e, fortfarande inte hört eller sett ngt ang min beställning på Oculus hemsida. Ngn som har koll på nösta leverans ?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop