Uppdateringsfrekvens på dator för filmer? 24hz eller 50 hz?

Permalänk
Medlem

Uppdateringsfrekvens på dator för filmer? 24hz eller 50 hz?

Hejsan!

Jag är helt grön på det här området så om mina frågor verkar rådumma så får ni ursäkta.

Jag har nyligen köpt en dator av en kompis. En Apple Macbook Pro. Min tanke är att använda den för att spela upp Bluray-filmer på min tv. Så i helgen hyrde jag ett antal filmer från hemmakväll, kopplade in HDMI-sladd till tv och dator och det funkade fint. Men... till och från i filmerna så hackade bilden till lite. Min kompis, säger att det beror på uppdateringsfrekvensen. Enligt honom har Bluray-filmer oftast 24fps (24 frames per second har jag googlat mig fram till) och enligt honom ska man sätta uppdateringsfrekvensen på 50 hz (PAL) på datorn.
När jag gjorde detta hackade bilden lite grann, inte mycket men det störde ändå en del. Testade då istället 24 hz som uppdateringsfrekvensen och då flöt den bättre. Men enligt min vän så blir bildkvalitén sämre när man sätter ner uppdateringsfrekvens till 24 hz... Och det vill jag ju såklart inte. Enligt honom så får man då välja om man vill att bilden ska flyta bättre (24 hz) eller om man vill få en bättre bild men hackigare "flyt" (50 hz PAL).

Jag har googlat och läst hela söndagen men inte förstått riktigt hur allt funkar.

Min fråga, eller frågor egentligen, stämmer det min kompis säger? Eller vilken uppdateringsfrekvens ska jag välja på datorn när jag tittar på en Bluray-film? Blir bildkvalitén sämre av 24 hz?

Om någon orkar eller vill svara så hade jag varit jättetacksam. Har fått jättestor hjälp här innan så gör en chansning.

Permalänk
Medlem

@empa91: Ja, filmer är oftast i 24 fps eller 25 fps. Du får inte sämre kvalité av att köra på 24Hz. Är filmen gjord i 24 fps så ska du köra 24Hz om det går. Så flyter filmen fint i 24Hz så använd det medans du tittar på filmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Rekordmedlem

Filmer är ofta gjorda i 23,976 Hz och ska spelas upp i den frekvensen och inte i 24 Hz.
Spelas de upp i 24 Hz kommer det inte att bli rätt utan man hoppar över nån bildruta ibland.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Filmer är ofta gjorda i 23,967 Hz och ska spelas upp i den frekvensen och inte i 24 Hz.
Spelas de upp i 24 Hz kommer det inte att bli rätt utan man hoppar över nån bildruta ibland.

det är väl ntsc som har 23.967 och pal har 25?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Christley:

det är väl ntsc som har 23.967 och pal har 25?

Ja det är en present från Hollywood som ställer till det, man använder ju även 29,97 Hz och inte 30 Hz.
Intels integrerade grafikdelar har länge haft problem med att kunna spela upp med rätt frekvens så de har ju inte varit populära för htpc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Filmer är ofta gjorda i 23,976 Hz och ska spelas upp i den frekvensen och inte i 24 Hz.
Spelas de upp i 24 Hz kommer det inte att bli rätt utan man hoppar över nån bildruta ibland.

Det är korrekt MEN dom flesta TV apparater visar ändå 24Hz som det korrekta läget. Onödigt försvåra mot en som inte är så insatt. Tex min LG TV har endast 24Hz som ett läge men det är samma som 23.976.

Sen är 24Hz betydligt bättre än 50Hz för den delen för en film som är gjord i 23.976 fps.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!!!!
Då kör jag 24 hertz för de andra alternativen är 25, 30, 50 och 60.

Får man också fråga vad ex 50 hertz och 60 hertz används till? För det är väl inte högupplösta filmer?

Permalänk
Bildexpert 📺

Så gott som allt vi tittar på som produceras spelas in med 24 eller 25 bilder i sekunden. 50 och 60 Hertz kommer av bildfältshastigheten i de format som används.

I nordamerika använder man basen 60 Hz omräknat med x1000/1001 av teknisk skäl från tiden man introducerade färg-TV. Därför talar man om 59,94 (60) Hz och 29,97 (30) Hz där den senare varianten förekommer vid en del direktsändningar och liknande. En del konsertfilmer på BD är inspelade den hastigheten.

Filmer spelas in 24 fps men återges som regel med 24x1000/1001, dvs 23,976 Hz. Men det förekommer också varianter med material kodat för 24,000 Hz och 23,98 Hz vilket historiskt sett har ställt till med problem. 1000 bildrutor vid 24 fps är ca 42 sekunder och fel hastighet brukar innebär ett hack var 42:a sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så gott som allt vi tittar på som produceras spelas in med 24 eller 25 bilder i sekunden. 50 och 60 Hertz kommer av bildfältshastigheten i de format som används.

I nordamerika använder man basen 60 Hz omräknat med x1000/1001 av teknisk skäl från tiden man introducerade färg-TV. Därför talar man om 59,94 (60) Hz och 29,97 (30) Hz där den senare varianten förekommer vid en del direktsändningar och liknande. En del konsertfilmer på BD är inspelade den hastigheten.

Filmer spelas in 24 fps men återges som regel med 24x1000/1001, dvs 23,976 Hz. Men det förekommer också varianter med material kodat för 24,000 Hz och 23,98 Hz vilket historiskt sett har ställt till med problem. 1000 bildrutor vid 24 fps är ca 42 sekunder och fel hastighet brukar innebär ett hack var 42:a sekund.

Då är jag med:) Tack för lektionen! Finns det något sätt att undvika hack helt? Förstår att det krävs 23,976 hz givetvis men kan man komma åt den på något vis?

Permalänk
Bildexpert 📺

@empa91: För att undvika hack ser man till att hålla materialets frekvens genom hela signalkedjan från källa till display. Sedan gäller det att TV:n i fråga återger det på rätt sätt, vilket inte är självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@empa91: För att undvika hack ser man till att hålla materialets frekvens genom hela signalkedjan från källa till display. Sedan gäller det att TV:n i fråga återger det på rätt sätt, vilket inte är självklart.

Yes! Det är jag med på. Men om man inte kan få in 23,976 Hertz på datorn går det väl inte oavsett?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av empa91:

Yes! Det är jag med på. Men om man inte kan få in 23,976 Hertz på datorn går det väl inte oavsett?

Det finns olika lösningar på problemet. Själv löser jag det genom att köra skärmen på 119,88hz vilket gör att skärmen visar samma bildruta exakt fem gånger när jag ser på källmaterial i 23,976hz. Andra frekvenser som går jämt ut är 47,952hz / 71,928hz / 95,904hz / 119,88hz / 143,856hz och så vidare.

Andra lösningar/workarounds är t.ex. interpolering, reclock eller madvr smooth motion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det finns olika lösningar på problemet. Själv löser jag det genom att köra skärmen på 119,88hz vilket gör att skärmen visar samma bildruta exakt fem gånger när jag ser på källmaterial i 23,976hz. Andra frekvenser som går jämt ut är 47,952hz / 71,928hz / 95,904hz / 119,88hz / 143,856hz och så vidare.

Andra lösningar/workarounds är t.ex. interpolering, reclock eller madvr smooth motion.

Okej! Jag tror tyvärr inte att jag kan ändra Hertz till decimaler på datorn, alternativen som finns är 24, 25, 20, 50 och 60. Jag använder kodi, kanske finns det någon lösning där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@empa91:
Windows och de flesta program avrundar till närmsta heltal. T.ex. så hamnar min egen skärm på 119,88hz om jag ställer den på 120hz i Windows. Har man inget alternativ som passar så kan man alltid försöka lägga till ett med custom resolution utility. Det var precis vad jag gjorde tidigare när jag hade en 60hz-skärm. Med custom resolution utility lyckades jag överklocka den till 71,928hz.

Använder inte Kodi själv, men det borde finnas möjlighet att visa upp statistik under uppspelning som visar exakt vilken frekvens din skärm ligger på med flera decimalers precision. Jag kan iallafall få fram det i MPC-HC och MadVR (ctrl+j). Där kan jag se min skärms uppdateringsfrekvens med 5 decimalers precision i realtid (man kan se de sista decimalerna varierar lite över tid) och där finns mycket annan information som är användbar för att optimera eller felsöka uppspelningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@empa91:
Windows och de flesta program avrundar till närmsta heltal. T.ex. så hamnar min egen skärm på 119,88hz om jag ställer den på 120hz i Windows. Har man inget alternativ som passar så kan man alltid försöka lägga till ett med custom resolution utility. Det var precis vad jag gjorde tidigare när jag hade en 60hz-skärm. Med custom resolution utility lyckades jag överklocka den till 71,928hz.

Använder inte Kodi själv, men det borde finnas möjlighet att visa upp statistik under uppspelning som visar exakt vilken frekvens din skärm ligger på med flera decimalers precision. Jag kan iallafall få fram det i MPC-HC och MadVR (ctrl+j). Där kan jag se min skärms uppdateringsfrekvens med 5 decimalers precision i realtid (man kan se de sista decimalerna varierar lite över tid) och där finns mycket annan information som är användbar för att optimera eller felsöka uppspelningen.

Jag får undersöka det helt enkelt. Men bilden blir inte bättre av den ex visas 5 gånger på ~120 Hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av empa91:

Jag får undersöka det helt enkelt. Men bilden blir inte bättre av den ex visas 5 gånger på ~120 Hz?

Det viktigaste är att det blir rätt flyt i filmer eftersom film vid 23,976fps synkroniserar perfekt med skärmen när den kör 199,88hz. Det är inte möjligt vid t.ex. 60hz eftersom det inte är jämt delbart med 23,976.

Sedan upplever jag att just min skärm har bättre bildkvalitet vid 199,88hz. Vid lägre frekvens, som t.ex. 47,952hz eller 60hz får jag märkbar rörelseoskärpa och overdrive-skuggor, men det är just min skärm, och behöver inte vara något som påverkar alla.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Grymma är ni! 👍🏻👍🏻👍🏻👌🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon78208
Kan jag anta att du skrivit fel och menar 119.88Hz?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Tänkte vara lite fräck och dra upp denna tråden igen för jag har ungefär samma fråga. Kör både Spel och film via HTPC mot min Plasma som stöder 24hz, 50hz, och 60hz. Kör den just nu i 60hz och Vsync i MPC-HC, har i alla år trott att det är det bästa man kan göra. Men det kanske finns ett bättre sätt att ställa in det på?

Jag vill ju inte spela i 24FPS, så när jag spelar vill jag att den ska slå över till 60hz, samma när man bara surfar på nätet så upplever jag 24hz som väldigt segt och hackigt. Behöver man köra 24hz mot skärmen för att få bästa flyt i film?

Har läst på lite snabbt om madVR som någon nämnde ovan. Det står på deras sida att den inte kör 3:2 pulldown vid 60hz. Hur funkar detta? Låter lite magiskt nästan. Måste ju vara någon form av interpolering av bildrutor ?

EDIT: Man kanske bara ska slänga TVn åt fanders och skaffa en som har en riktigt 120hz/240hz panel så man får en jämn fördelning av frames i alla lägen?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Filmer är ofta gjorda i 23,976 Hz och ska spelas upp i den frekvensen och inte i 24 Hz.
Spelas de upp i 24 Hz kommer det inte att bli rätt utan man hoppar över nån bildruta ibland.

För att vara lite besserwisser:
Filmer från Hollywood är nästan uteslutande gjorda i 24fps (passar för vita duken), inför ett släpp på t.ex. Blu-ray så saktas dock filmen ner till just 23.976 (eller snarare 24/1.001) för att bättre passa till NTSC-standarden.

EDIT: Var visst ett väldigt gammalt inlägg, men det förändrar ju inte fakta
+ Laxpudding var före!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tänkte vara lite fräck och dra upp denna tråden igen för jag har ungefär samma fråga. Kör både Spel och film via HTPC mot min Plasma som stöder 24hz, 50hz, och 60hz. Kör den just nu i 60hz och Vsync i MPC-HC, har i alla år trott att det är det bästa man kan göra. Men det kanske finns ett bättre sätt att ställa in det på?

Ja, det gör det. Det du kan göra är att köra 60Hz som standard i desktop, sen ställer du in att den ändrar frekvens automatiskt när du spelar filmer, för att sen återgå till 60Hz när du stänger ner. Finns sådana funktioner i flera program, bl.a. MPC-HC ("autochange fullscreen monitor mode" i "Fullscreen" options) och madVR (under "display modes" finns lite alternativ och där kan man skriva vilka upplösningar/frekvenser den får byta till). Funktionen i madVR är kanske snäppet enklare/begripligare. Där kan du välja att den t.ex. får byta till "1080p23, 1080p24, 1080p50, 1080p59, 1080p60" (de som finns tillgängliga enligt OS) så kommer den ta den frekvens som matchar filmens bäst.

Citat:

Har läst på lite snabbt om madVR som någon nämnde ovan. Det står på deras sida att den inte kör 3:2 pulldown vid 60hz. Hur funkar detta? Låter lite magiskt nästan. Måste ju vara någon form av interpolering av bildrutor ?

Detta är "smooth motion"-funktionen och det stämmer att det är en form av interpolering som kan användas om man inte kan/vill byta frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Ja, det gör det. Det du kan göra är att köra 60Hz som standard i desktop, sen ställer du in att den ändrar frekvens automatiskt när du spelar filmer, för att sen återgå till 60Hz när du stänger ner. Finns sådana funktioner i flera program, bl.a. MPC-HC ("autochange fullscreen monitor mode" i "Fullscreen" options) och madVR (under "display modes" finns lite alternativ och där kan man skriva vilka upplösningar/frekvenser den får byta till). Funktionen i madVR är kanske snäppet enklare/begripligare. Där kan du välja att den t.ex. får byta till "1080p23, 1080p24, 1080p50, 1080p59, 1080p60" (de som finns tillgängliga enligt OS) så kommer den ta den frekvens som matchar filmens bäst.

Detta är "smooth motion"-funktionen och det stämmer att det är en form av interpolering som kan användas om man inte kan/vill byta frekvens.

Det är en bra ide, har inte kikat på den funktionen tidigare. Dock testade jag madVR och smooth motion, och det funkade faktiskt förvånansvärt bra. Märkte ingen ghosting eller "soap opera" effekt, ingen tearing heller. Så det verkar vara en väldigt bra algoritm i alla fall.

Står dock på wiki att det inte är interpolering utan "frameblending" vad det nu betyder:
"Smooth Motion is a recently introduced frame blending system for madVR. What Smooth Motion is not, is a frame interpolation system—it will not introduce the “soap opera effect” like you see on 120Hz+ TVs, or reduce 24p judder."

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Man kan väl se frameblending som en simplare sorts interpolering. Den ökar inte frameraten men skapar i alla fall nya frames (kombinationer) utifrån de diskreta som existerar. Har själv aldrig använt den då jag vill ha en så ren videokedja som möjligt men funkar den för dig så är det väl bara köra på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

@BrottOchStraff: Man kan väl se frameblending som en simplare sorts interpolering. Den ökar inte frameraten men skapar i alla fall nya frames (kombinationer) utifrån de diskreta som existerar. Har själv aldrig använt den då jag vill ha en så ren videokedja som möjligt men funkar den för dig så är det väl bara köra på!

Ska testa att låta den växla över till 24hz fullscreen och se om det upplevs som bättre

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm