Försöker testa olika ICC profiler, men ger ingen skillnad ?

Permalänk

Försöker testa olika ICC profiler, men ger ingen skillnad ?

Hej

Försöker testa till olika ICC profiler, men ger ingen skillnad ? Även när jag har profilen i fråga satt som standard och ''använd mina inställningar'' ibockad.

Tacksam för respons! ^^

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Ser ingen skillnad i vilka program?

Varför vill du testa olika ICC-profiler?

Permalänk

Ja alltså rent allmänt, jag försöker testa olika profiler för att få bättre bild i skärmen

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Ja alltså rent allmänt, jag försöker testa olika profiler för att få bättre bild i skärmen

Jag använder http://www.datacolor.com/photography-design/product-overview/... vet inte om den bättre eller sämre än andra hardvarukalibrerare... Dock känns det skönt att veta att mina skärmar visar "rätt"... Sedan beror lite på vad du tänkte dig med bra bild? Bra för dig, det bestämmer du själv, eller bra bild för att reproduktion på annat media, typ fotoskrivare eller för att skicka för tryckning...

Visa signatur

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Answer: General Failure is the cousin of General Protection Fault. They both from a Bad Sector of town, and engage in Illegal Function Calls.

When General Failure shows an interest in your disk drive, you probably should just replace the drive to get rid of him.

Permalänk
Medlem

Kanske du precis som mig är färgblind på ett eller annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Kanske du precis som mig är färgblind på ett eller annat sätt?

Kanske inte färgblind, men finns det hjälpmedel som gör att man lite enklare får en korrekt bild på skärmen så varför inte använda det?

Visa signatur

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Answer: General Failure is the cousin of General Protection Fault. They both from a Bad Sector of town, and engage in Illegal Function Calls.

When General Failure shows an interest in your disk drive, you probably should just replace the drive to get rid of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Problematik: ICC-profiler är metadata. De innehåller information om displayens påstådda fysikaliska ljusegenskaper och detta kan användas av program (inte alla program dock) för att beräkna fram kompensationer för färgavvikelser och för att simulera effekterna av olika målfärgrymder. Som att en skärm återger ljus med en viss typ av energifördelning men att du försöker matcha mot en annat färgmål som din skärm inte riktigt följer.

Då kan programmen (de program vilka använder detta) tack vare metadata i ICC-profilen korrigera det som går att korrigera likt vitbalans och tonkurva. Samt att simulera effekten av att din skärm (oftast) inte är fysiskt kapabel att återge alla färger som finns i målfärgrymden. Eller mer ovanligt på vanliga allround- och gamingskärmar, att skärmen faktiskt har för stor färgrymd och återger färger för starkt. Då kan en icc-profil tala om för programmen hur de ska simulera till exempel sRGB-färger så att det blir rätt.

Så när du är ute efter "bättre bild" genom att godtyckligt testa olika icc-profiler blir det alltså ganska, tja knasigt.

Varje icc-profil har ett syfte och specifikt ändamål. Vet du inte exakt vad detta ändamål och syfte är och vad i bilden du ska titta efter kan det bli svårt att se skillnader. Och det behöver inte ens bli synliga skillnader då syftet med en ICC-profil kan vara att ge rätt information om skärmens ljus i samband med matchning mot en annan färgstandard. Dvs att den synliga effekten först blir i program likt Photoshop när du arbetar mot en annan målfärgrymd.

"Bättre bild" få man främst genom att välja en bättre skärm. ICC-profiler är ingen magisk lösning som hux-flux ger bra bild. Då hade skärmtillverkarna redan ordnat detta från början.

Färgprofilering och kalibrering med mätverktyg handlar om att få rätt bild och rätt färger, vilket i förlängningen kan vara samma sak som "bättre" ifall man exempelvis arbetar med färger i någon form.

Men är skärmen ganska kass från början finns det en praktisk gräns hur mycket nytta en ICC-profil faktiskt gör. Eftersom ICC-profiler endast påverkar grafikkortet så måste man kompensera för felen i skärmen genom att addera fel i signalen vilket i slutändan ofta leder till sämre bild överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Hej

Försöker testa till olika ICC profiler, men ger ingen skillnad ? Även när jag har profilen i fråga satt som standard och ''använd mina inställningar'' ibockad.

Tacksam för respons! ^^

Kör du Windows? För ICC hanteringen där är långt ifrån uppenbar. Man kan behöva sätta profilen med en högre behörighetsnivå för att det faktiskt ska fungera (på systemnivå).

Permalänk

@laxpudding

Tack för det utförliga svaret och tack all andra också

Jag fick till bilden på skärmen till slut ^^

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |