Köpråd, vill bygga en monsterdator 15-17k budget

Permalänk

Köpråd, vill bygga en monsterdator 15-17k budget

Hej!

Vill ha lite råd inför ett datorköp jag planerar. Tänkte köpa till ett 1080 Ti kort utöver nedanstående komponenter.

Har fått ett pris på 11000kr för allt det här av en nära vän, självklart begagnat men med kvitton:

Intel Core i7-5960X 16 trådar / 3,0GHz / 20MB / Socket 2011-3
ASUS X99-E WS - CEB / X99
Corsair PowerSupply (PSU) AX1500i 1500W
2 x Corsair Vengeance LPX 16GB / 2666Hz / DDR4 / CL16
Samsung 512GB SM951-NVMe SSD
Plextor M5 Pro Xtreme Series 256GB
be quiet Dark Rock Pro 3

Hur håller den här burken? Är 11000kr ett bra pris för komponenterna ovan? Hoppas på att denna funkar som en monstergaming dator.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Oof, det där låter inte som ett bra köp rent spontant..

Processorn är inte riktigt väl optimerad för spel, det är snarare en arbetsstations-processor med antalet trådar den har. Det gör att klockfrekvensen ligger lite lågt för att den ska göra sig riktigt bra i spel...

Nätdelen är på tok för kraftfull, och hade aldrig rått dig att köpa den ny, men får du den för ett OK begpris så varför inte...

32 GB minne kommer inte ge dig någon fördel i spel över huvud taget. Över 8 GB ger ingen ytterligare spelprestanda, men jag brukar rekommendera 16 för att inte behöva tänka på minne alls.

NVMe SSD ger dig inte heller någon fördel i spel.

Med den budget du har känns det som att du borde kunna bygga en dator som, ur spelsynpunkt, är lika bra eller bättre.

Jag väljer att inte ta ställning till om priset är bra eller inte för vad det är, men det känns inte som att det är rätt mix av delar för att optimera spelprestanda... det betyder att antingen du eller din kompis gör en dålig affär hur ni än gör.

För er vänskaps skull tror jag det är bättre om han säljer sina grejer på marknaden till någon som kan använda dem bättre, och att du köper något som är mer ändamålsenligt.

Permalänk
Medlem

11000 är ett bra pris med tanke på delarna.
Men överklocka processorn. Sen bör ett 1080 (ti) vara ett krav som gpu

Permalänk

Ingen tvekan att det där är en bra dator men den är inte riktad mot gaming som sagt.
Den burken är en kraftfull skogmaskin från gårdagen. Du vill ju ha en trimmad ferrari.(?)
Och för det priset kan du plocka ihop bättre delar i butik för gaming.

7700k är väl kung just nu för spel men 7800k kommer snart samt chipset.
1080ti kung just nu Volta runt hörnet, tidig 2018(men så är det ju alltid men pascal är top iaf 6-8mån till). 16Gb superklockade ram med tighta timings e det du vill ha, prispremium men det verkar du ha råd med Har du råd med en 960 pro Nvme köp det så stor som plonken klarar.
Seasonic PRIME titanium 850w är psun du vill ha, bästa agget som de tillverkat.
Vattenkyl (gärna custom) men om man är lat hitta en bra 280-360 AIO (kraken?) --->5Ghz+??

Permalänk
Medlem

Det är ju inte på något vis dåliga komponenter men det är mycket "lullul" som inte ger någon skillnad i spel.
5960X är som tidigare nämnt ett riktigt monster, men nu har den ett par år på nacken och tyvärr så väntar vi fortfarande på att spel ska vara mer optimerat för fler kärnor. Jag hade nog hellre väntat in Coffee Lake istället. Visserligen kommer du gå ner i antalet trådar men jag använder knappast mina nuvarande 12 och ser då heller ingen nytta med 16. Coffee Lake verkar ge 11%+ singeltrådsprestanda gentemot 7700K, vilket blir ännu mer gentemot dessa Haswell-E. Samtidigt som man inte går ner i råstyrka i trådantalet.

Nu är jag inte helt säker på detta, men moderkortet kan vara ett E-ATX vilket gör det knepigare att välja ett passande chassi då dessa är större än vad de flesta moderkort är. Dvs, kräver större chassin.

Corsair AX1500i har jag aldrig riktigt förstått mig på. 4200kr för ett nätagg som inte ger någon markant skillnad mot ett på säg 2000kr..

Ram och ssd är det inget speciellt med. Hade dock aldrig köpt en NVMe ssd själv då man inte vinner något direkt på det såvida det inte är ett konkurrenskraftigt pris gentemot standard SATA-ssder.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clevestam:

Ingen tvekan att det där är en bra dator men den är inte riktad mot gaming som sagt.
Den burken är en kraftfull skogmaskin från gårdagen. Du vill ju ha en trimmad ferrari.(?)
Och för det priset kan du plocka ihop bättre delar i butik för gaming.

7700k är väl kung just nu för spel men 7800k kommer snart samt chipset.
1080ti kung just nu Volta runt hörnet, tidig 2018(men så är det ju alltid men pascal är top iaf 6-8mån till). 16Gb superklockade ram med tighta timings e det du vill ha, prispremium men det verkar du ha råd med Har du råd med en 960 pro Nvme köp det så stor som plonken klarar.
Seasonic PRIME titanium 850w är psun du vill ha, bästa agget som de tillverkat.
Vattenkyl (gärna custom) men om man är lat hitta en bra 280-360 AIO (kraken?) --->5Ghz+??

Håller med om det mesta, men jag tror inte du klarar ovanstående på 15k-17k. Bara nätdelen kostar ju typ 2500 kr...

Ett "monster gaming" bygge idag måste centrera runt en i7-7700K, så länge "monster" betyder höga framerates. Ska "monster" betyda typ 4k 60Hz så är Ryzen lika bra eller bättre.

960 Evo är inte prisvärt för gaming dock. Ger ingen fördel i ladtider mot en SATA-SSD. Inget fel på 960 Evo som produkt, men igen... skogsmaskin vs ferrari.

Permalänk

Tack

Tackar för samtliga svar/köpråd!

Jag avstår från köpet tack var det er.

Tack!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pv2b:

960 Evo är inte prisvärt för gaming dock. Ger ingen fördel i ladtider mot en SATA-SSD. Inget fel på 960 Evo som produkt, men igen... skogsmaskin vs ferrari.

Nej och högt klockade ram med tighta timings ger inte mycket mer prestanda än "vanliga" handlar om ensiffrig % ökning.

Med datorer så är det ju så att man kommer till en viss punkt där få procent mer prestanda kostar lika mycket som en helt ny riktigt bra dator. Vill man ha ett monster så kostar det annars tar man ju monstrets mindre ökända men nästan lika farliga brorsa för halva priset.

*edit* dock tycker jag att vissa komponenter är värda att lägga extra på(men inte dyraste bara för att det är dyrast) t.ex. psu, graffe, cpu
Och skulle jag köpa ny disk idag skulle det bli en nvme.. prestandan är helt klart bättre överlag.

Permalänk

Är detta ett bra beg. paketpris?

Hej!

Tänkte kolla med er om jag får ut mycket för pengarna om jag köper detta paket begagnat för 13000, allt i fint skick.

Skärm: ACER PREDATOR G3-710

Burk: https://www.komplett.se/product/922421/gaming/gaming-pc/stati...

Vill ha en del bang for the buck så att säga 😁

Tack!

Permalänk
Medlem

Nja. Visst en i7 7700 är ju bra, och samma med ett GTX 1080. Men processorn är låst för överklockning, moderkortet är mediokert, det är långsamt klockat RAM, grafikkortet är med största sannolikhet ett högljutt founders edition, nätaggregatet är rätt klent för en dator av den kalibern etc. Jag hade tittat vidare då jag tror du kan få bättre begagnade burkar med den budgeten.

Sen vet vi ju inte vilken skärm som ingår eftersom G3-710 är modellnamnet på datorn, inte skärmen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

@Starric:

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

vad är det för skärm ? du länkade till datorn och listar datorn som skärm också.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Starric:

Nja. Visst en i7 7700 är ju bra, och samma med ett GTX 1080. Men processorn är låst för överklockning, moderkortet är mediokert, det är långsamt klockat RAM, grafikkortet är med största sannolikhet ett högljutt founders edition, nätaggregatet är rätt klent för en dator av den kalibern etc. Jag hade tittat vidare då jag tror du kan få bättre begagnade burkar med den budgeten.

Sen vet vi ju inte vilken skärm som ingår eftersom G3-710 är modellnamnet på datorn, inte skärmen

Skrivet av Toivo83:

vad är det för skärm ? du länkade till datorn och listar datorn som skärm också.

Förlåt för det, fick dålig info.

Skärmen är en ZOWIE by BenQ XL2411 24” 144Hz e-Sports Monitor

Permalänk

Köpråd: Vilken skärm ska jag beställa till denna burk?

Hej!

Precis köpt denna dator och undrar vad för skärm jag borde välja för att få den bästa upplevelsen.

Burken:
https://www.komplett.se/product/11254?offerId=KOMPLETT-312-11...

Gärna en skärm där jag får mest bang for the buck.

Tack på förhand.

Permalänk

Är denna dator prisvärd?

Hej!

Köpte denna dator ganska nyligen och undrar hur mycket prestanda jag fick för pengarna.

Plockade bort Windows 10 då jag redan har en licens tillgänglig. (-999kr)

Bytte även CPU kylaren till ett Corsair Hydro Series H60.(+500kr)

Totalt: 17,500 kr

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av karreflipp:

Hej!

Köpte denna dator ganska nyligen och undrar hur mycket prestanda jag fick för pengarna.

Plockade bort Windows 10 då jag redan har en licens tillgänglig. (-999kr)

Bytte även CPU kylaren till ett Corsair Hydro Series H60.(+500kr)

Totalt: 17,500 kr

Tack på förhand

Nja, det är ju inte en dålig dator förstås. Men kanske heller inte det absolut mesta man kan få för 17500kr.

Det tokiga är att det inte är en överklockningsbar processor, samt att det är nya processor från Intel precis på väg att lanseras.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd

@karreflipp: du köpte en dator för 18 tusen, men kan inte klocka processorn, inte så bra det.
Sen vad du ska göra med datorn är ju en annan femma.

Permalänk

@karreflipp: Vet inte riktigt om skärmen, men rekommenderar starkt att du bygger datorn själv och lämnar tillbaka den här, om du orkar såklart Det är inte svårt som man tror och man spara tusenlappar på det!

Permalänk

Hur håller den här burken för ca 15.5k?

Tja!

Tänkte bygga något nytt då jag ångrade mig på ett datorköp jag gjorde nyligen och fick tillbaka hela slanten.

Grafikkort på burken blir
ASUS GeForce GTX 1080 Ti TURBO - 11GB 6799kr

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-GTX-1080-Ti-TU...

Burken:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10668981/

Totalt 15.5k för allt, hur håller denna ?

Tack!

Permalänk
Medlem

Otroligt bra i allt ifrån spel till streams.
Det enda "dåliga" är att fläkten (GPU) är en blower och låter oftast mera

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av karreflipp:

Tja!

Tänkte bygga något nytt då jag ångrade mig på ett datorköp jag gjorde nyligen och fick tillbaka hela slanten.

Grafikkort på burken blir
ASUS GeForce GTX 1080 Ti TURBO - 11GB 6799kr

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-GTX-1080-Ti-TU...

Burken:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10668981/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10668981/

Totalt 15.5k för allt, hur håller denna ?

Tack!

Rekommenderar ett lite dyrare moderkort, kanske Asus Strix B350-F. VRMen är bättre så det funkar med lägre temperaturer om man överklockar eller kör 8-kärniga processorer i framtiden. 250 spänn mer kostar det.

Permalänk
Skrivet av hakd:

Otroligt bra i allt ifrån spel till streams.
Det enda "dåliga" är att fläkten (GPU) är en blower och låter oftast mera

Bryr mig mest om prestanda 😁, att få ur mest bang for the buck.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Rekommenderar ett lite dyrare moderkort, kanske Asus Strix B350-F. VRMen är bättre så det funkar med lägre temperaturer om man överklockar eller kör 8-kärniga processorer i framtiden. 250 spänn mer kostar det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10669081/

15.7k för denna burk inkl ett 1080ti, ekonomisk monsterdator eller vad tycker ni ?

Permalänk
Inaktiv

@karreflipp Jag tycker att du är Good To Go.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@karreflipp: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord