Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Medlem

Ett subjektivt första intryck från mig:

Fick mitt msi vega 56 idag och har bara hunnit testa det i 2 timmar, men bara genom att droppa volten till 1.07 och höja minnesfrekvensen till 930MHz presterar det strax över ett gf 1080 i referensutförande (sweclockers siffror) samt vega 64 i standard (sweclockers siffror även där), må vara marginellt (5.5% mot 1080), dock endast siffror från firestrike i alla 3 versioner samt timespy. Intressant är att jag får 29% bättre grafikpoäng än 1070 i 1080 och 22 i 4k, med tanke på prisbild. Men hittills imponerande för 4090 kronor, temperaturen maxade enligt gpu-z på 73 grader. referenskylare, den hörs absolut men jag störde mig inne på den, detta i tyst rum, chassifläktar på ~600rpm, kortets fläkt maxade på 2200rpm upplevde spoltjut vid 1080 upplösning men inte vid de högre. inte ljud som kommer upplevas när jag spelar på långa vägar. jag är ganska ljudkänslig men inte någon fantast. Max effekt enligt gpu-z: 243W.

När jag fått bättre koll kommer jag prova att använda flytande metall då jag fick en temperatursänkning av mitt r9 390 med 25 grader, förutsätter att kontaktytan är av koppar på kylflänsen, samt prova byta bios till 64ans för att se vad det ger i temperatur (dvs i slutändan ljudnivå) samt vad frekvenserna vill till.

Vill tillägga att varken wattman eller afterburner låter mig röra frekvenserna det minsta, då ger systemet upp totalt, vet itne om det är bios eller drivrutiner som ger mig den effekten, här spelar inte volten någon roll alls utan den krashar under belastning innan frekvensen är i närheten av den maximala. Har någon uppgifter eller erfarenhet av detta så skriv gärna.

Hoppas någon fick ut något av det här, Visar inte på något hitills okänt för de som sökt information om korten aktivt, men kan alltid vara bra att fler validerar kända data.

Over and out

(ledsen för ett rörigt inlägg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Ett subjektivt första intryck från mig:

Fick mitt msi vega 56 idag och har bara hunnit testa det i 2 timmar, men bara genom att droppa volten till 1.07 och höja minnesfrekvensen till 930MHz presterar det strax över ett gf 1080 i referensutförande (sweclockers siffror) samt vega 64 i standard (sweclockers siffror även där), må vara marginellt (5.5% mot 1080), dock endast siffror från firestrike i alla 3 versioner samt timespy. Intressant är att jag får 29% bättre grafikpoäng än 1070 i 1080 och 22 i 4k, med tanke på prisbild. Men hittills imponerande för 4090 kronor, temperaturen maxade enligt gpu-z på 73 grader. referenskylare, den hörs absolut men jag störde mig inne på den, detta i tyst rum, chassifläktar på ~600rpm, kortets fläkt maxade på 2200rpm upplevde spoltjut vid 1080 upplösning men inte vid de högre. inte ljud som kommer upplevas när jag spelar på långa vägar. jag är ganska ljudkänslig men inte någon fantast. Max effekt enligt gpu-z: 243W.

När jag fått bättre koll kommer jag prova att använda flytande metall då jag fick en temperatursänkning av mitt r9 390 med 25 grader, förutsätter att kontaktytan är av koppar på kylflänsen, samt prova byta bios till 64ans för att se vad det ger i temperatur (dvs i slutändan ljudnivå) samt vad frekvenserna vill till.

Vill tillägga att varken wattman eller afterburner låter mig röra frekvenserna det minsta, då ger systemet upp totalt, vet itne om det är bios eller drivrutiner som ger mig den effekten, här spelar inte volten någon roll alls utan den krashar under belastning innan frekvensen är i närheten av den maximala. Har någon uppgifter eller erfarenhet av detta så skriv gärna.

Hoppas någon fick ut något av det här, Visar inte på något hitills okänt för de som sökt information om korten aktivt, men kan alltid vara bra att fler validerar kända data.

Over and out

(ledsen för ett rörigt inlägg)

förmodligen drivers som buggar ang OC.. Dock tror jag att de flesta vega 56 har mer att hämta med bios flash. Är det något du tänker göra?
Sen att ett tweakat vega 56 presterar som ref 1080 är för mig inte ett dugg förvånande

Permalänk
Medlem

@criscros: hehe, läs en gång till jag ska testa flasha vid senare tillfälle, vill lära känna kortet lite bättre först bara
tack för input

Permalänk
Medlem

Har idag flashat in Vega64 LCE bios på mina 2 kort, och jag verkar inte fått några topp kort (iaf huvudkortet då jag inte kan testa det andra förrän crossfire är enblat av AMD) då de inte klarar av LCE kortets State 7 hastighet på 1752 MHz @ 1.2V trots vattenkylning. 1734 @ 1.2V verkar vara max för mig.

LCE korten har även som standard en State 6 på 1667 MHz @ 1.15V vilket mitt kort heller inte gillar, det vill ha minst 1.2 för det.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått samma sak typ 3-4 ggr i BF1. Spelar 2-3 games kortet klockar ner sig otroligt mycket och får fps drop som fasen. Håller i sig typ 20-30 sekunder sen släpper det.

Runt 70-80 grader på kortet. Sjukt irriterande. Funtar på att returnera kortet om det ska vara så..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat (igen)*

Observera att detta ej är ännu en Nvidia vs AMD-tråd, vänligen återgå till topic.

Citat:

Ni som har fått era kort skriv lite om intryck, gärna tester och om fick ni ett kort för 5000.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Installerade mitt 56 igår, de är ju onekligen en enorm skillnad jämfört med mitt förra 7970. Förutom ljudnivån, kortet låter en hel del när fläkten går igång. Kan kanske bero på att mitt 7970 var knäpptyst med eftermarknads kylare.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Installerade mitt 56 igår, de är ju onekligen en enorm skillnad jämfört med mitt förra 7970. Förutom ljudnivån, kortet låter en hel del när fläkten går igång. Kan kanske bero på att mitt 7970 var knäpptyst med eftermarknads kylare.

Tips är att köra med Chill igång, eller v-sync om du föredrar det (dem tar ut varandra så antingen eller, beror ju även på om dina spel stöds av Chill eller inte). Jag har en vanlig 60 Hz kontorsskärm att spela på och med kortet cappat på 60 Hz är det faktiskt nästan uthärdlig ljudnivå, fläkten brukar ligga på runt 1500 rpm. Jag har även ställt en 120mm på ovansidan kortet som fraktar bort värmen som kommer ur hålet i backplat:en.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dekkan:

Nu har jag fått samma sak typ 3-4 ggr i BF1. Spelar 2-3 games kortet klockar ner sig otroligt mycket och får fps drop som fasen. Håller i sig typ 20-30 sekunder sen släpper det.

Runt 70-80 grader på kortet. Sjukt irriterande. Funtar på att returnera kortet om det ska vara så..

Köp ett kort med eftermarknads kylare och du inte ska vattenkyla, verkar ej gå att spela med kortet fullt ut.
Man kan läsa detta på flera håll.

Eller köpa ett ac aggregat och leda in en slang i datorn och blåsa in 15-18 gradig luft när du ska spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Tips är att köra med Chill igång, eller v-sync om du föredrar det (dem tar ut varandra så antingen eller, beror ju även på om dina spel stöds av Chill eller inte). Jag har en vanlig 60 Hz kontorsskärm att spela på och med kortet cappat på 60 Hz är det faktiskt nästan uthärdlig ljudnivå, fläkten brukar ligga på runt 1500 rpm. Jag har även ställt en 120mm på ovansidan kortet som fraktar bort värmen som kommer ur hålet i backplat:en.

Intressant det ska jag pröva. Sitter också på en helt vanlig "kontorsskärm"
Det är vid typ 2000rpm och över som jag upplever att det börjar blir störande högt, allt under är helt klart godkänt. Så kan man ligga på 1500rpm så borde det vara perfekt.

I övrigt så flyter det på helt underbart i BF1 med allting på Ultra och 1440p! Även PUBG lirar på riktigt riktigt bra!!

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Trist. Vilken profil kör du i drivrutinen? Balanced, power saving? Tanka hem GPU-Z så har du en flik som heter sensors. Kolla om det är din HBM2 frekvens som droppar. Det kan du se då den har histogram om du inte vill köra den som skärmöverläggning i realtid. Är så fallet så kan du öka kortets power limit något samt sänka spänningen på 7'e läget (där frekvensen är som högst) till ca 1.1-1.15v beroende på. Då kommer även kortet att boosta högre och gå svalare utan drops på HMB2 modulerna AMD kommer nog eventuellt finputsa detta beteende med kommande drivers. Fråga mig om du undrar över något mer.

Skrivet av Gambit_2K:

Har idag flashat in Vega64 LCE bios på mina 2 kort, och jag verkar inte fått några topp kort (iaf huvudkortet då jag inte kan testa det andra förrän crossfire är enblat av AMD) då de inte klarar av LCE kortets State 7 hastighet på 1752 MHz @ 1.2V trots vattenkylning. 1734 @ 1.2V verkar vara max för mig.

LCE korten har även som standard en State 6 på 1667 MHz @ 1.15V vilket mitt kort heller inte gillar, det vill ha minst 1.2 för det.

1752MHz är väl bara den rapporterade maxboosten och inte den faktiska? Jag kom upp i 1732Mhz faktisk boost in-game på luft-bios med 1180mv på mitt kort med EK block. Är egentligen nöjd så men lite kul hade det varit att låta kortet andas ut fullt och se hur högt det till med 1.2-1.25v

Skrivet av anon200632:

Köp ett kort med eftermarknads kylare och du inte ska vattenkyla, verkar ej gå att spela med kortet fullt ut.
Man kan läsa detta på flera håll.

Eller köpa ett ac aggregat och leda in en slang i datorn och blåsa in 15-18 gradig luft när du ska spela.

Om du är så missnöjd med Vega så förstår jag inte vad du gör i varenda Vega-relaterat tråd i Radeon delen och i princip smutskastar kortet när du köpt ett 1080 istället som du nu upplyst alla om. Det förbättrar knappast konkurrensläget. Vill du att alla ska köpa 1080 istället för att du gjort det? Jag inkl flera är nöjda med Vega korten. Ett 1080TI satt i min maskin innan Vega-kortet åkte in och jag har en allmän fetisch kring grafikkort sedan Rage128/NV4, så har på så vis en hel del att jämföra med samt erfarenhet att luta tillbaka emot också. 5000kr kostar Vega och kommer sopa skiten med 1080 när saker och ting fått landa lite. I skrivande stund så har inga av korten några som helst problem med något spel. Pascal är optimerad till fullo. Vega är nytt. FP16, DSBR och desto mer kapacitet för asynkrona beräkningar ligger och bara väntar på att bli använt hos Vega vilket kommer nu i ID tech6, Farcry 5 med flera... I drivern så finns fler olika lägen. Det låter inte mer än mitt 1080TI i balanced. Den första och sista uppmaningen då tråden handlar om Vega, så något svar är inte att vänta här om en x vs x diskussion.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

1752MHz är väl bara den rapporterade maxboosten och inte den faktiska? Jag kom upp i 1732Mhz faktisk boost in-game på luft-bios med 1180mv på mitt kort med EK block. Är egentligen nöjd så men lite kul hade det varit att låta kortet andas ut fullt och se hur högt det till med 1.2-1.25v

Vet ej, vet bara att mitt kort inte klarar det, jag flashade tillbaka till orginal bioset igen och klockar manuellt 1732 Mhz vilket ger allt mellan 1700-1740 vad jag sett (om man kan lita på det). Med LCE bioset och turbo inställning var jag ibland på över 1750+ iaf, sen låste sig allt.

Såg nu också att med mitt orginal bioset så kan jag inte ställa volten över 1.2 (trodde det var senaste drivrutinen som gjorde valet möjligt). Så det verkar helt klart som det finns fördelar med att klocka LCE bioset på airkorten (om man har ett bra ex som klarar hastigheterna).

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enigma:

Trist. Vilken profil kör du i drivrutinen? Balanced, power saving? Tanka hem GPU-Z så har du en flik som heter sensors. Kolla om det är din HBM2 frekvens som droppar. Det kan du se då den har histogram om du inte vill köra den som skärmöverläggning i realtid. Är så fallet så kan du öka kortets power limit något samt sänka spänningen på 7'e läget (där frekvensen är som högst) till ca 1.1-1.15v beroende på. Då kommer även kortet att boosta högre och gå svalare utan drops på HMB2 modulerna AMD kommer nog eventuellt finputsa detta beteende med kommande drivers. Fråga mig om du undrar över något mer.

Om du är så missnöjd med Vega så förstår jag inte vad du gör i varenda Vega-relaterat tråd i Radeon delen och i princip smutskastar kortet när du köpt ett 1080 istället som du nu upplyst alla om. Det förbättrar knappast konkurrensläget. Vill du att alla ska köpa 1080 istället för att du gjort det? Jag inkl flera är nöjda med Vega korten. Ett 1080TI satt i min maskin innan Vega-kortet åkte in och jag har en allmän fetisch kring grafikkort sedan Rage128/NV4, så har på så vis en hel del att jämföra med samt erfarenhet att luta tillbaka emot också. 5000kr kostar Vega och kommer sopa skiten med 1080 när saker och ting fått landa lite. I skrivande stund så har inga av korten några som helst problem med något spel. Pascal är optimerad till fullo. Vega är nytt. FP16, DSBR och desto mer kapacitet för asynkrona beräkningar ligger och bara väntar på att bli använt hos Vega vilket kommer nu i ID tech6, Farcry 5 med flera... I drivern så finns fler olika lägen. Det låter inte mer än mitt 1080TI i balanced. Den första och sista uppmaningen då tråden handlar om Vega, så något svar är inte att vänta här om en x vs x diskussion.

@Enigma
Jag vet inte varför du ska vara så bitter då det förstör stämningen här inne.
Det kommer ju optimeringar till Nvidia korten ochså titt som tätt tycker jag.

Jag är inte missnöjd med vega 64, jag bara förmedlar vad andra har börjat skriva om korten de köpt.
Att de blir för varma/låter som fan och klockar ner sig och bilden fryser några sekunder för att sedan rulla på när kortet kylt ner sig lite.
"Du själv kör ju inte med original-kylningen, AMD Vega64 // EK-block "

Det är bara för att de kanske ska vänta på kort med bättre kylare så de inte blir besvikna och måste skicka tillbaka korten som många har börjat göra.

Jag tänkte köpa vega 64 men ändrade mig när folk började skriva hur kortet är och köpte ett gtx 1080 då jag behövde mer kraft och priset va helt ok när jag köpte det.
Jag väntar på eftermarknads kylare till vega 64 och ska se om det blir ett köp då.

Och återigen: Jag är inte missnöjd med Vega, tycker detta är jätteskoj med nytt.

Mvh

Permalänk
Hjälpsam

Ja köpte ett R9 290 när det kom och dess kylare har dugt bra för mig.
Största problemet är att den hade för lite utsläpp för luften, det verkar numera vara åtgärdat.

Slå på målkontroll för bildhastighet i Radeon Settings, då går det svalare, eller kräver ni att kortet skall kunna leverera 5000 fps i menyerna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Ja köpte ett R9 290 när det kom och dess kylare har dugt bra för mig.
Största problemet är att den hade för lite utsläpp för luften, det verkar numera vara åtgärdat.

Ja jag har ochså sätt det där med "utsläppet" borde vara ett ända stort hål tycker man för bästa flöde.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200632:

Ja jag har ochså sätt det där med "utsläppet" borde vara ett ända stort hål tycker man för bästa flöde.

Jag har beställt ett "silver" kort, där är utsläppet generöst.

Modade min kylare nu i våras det sänkte tempen med nästan 10 grader.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1474215-gettomod-av-ref...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Jag har beställt ett "silver" kort, där är utsläppet generöst.
https://www.komplett.se/img/p/1200/be1dbd02-b4ec-5d1f-631a-84d7972ea94e.jpg

Modade min kylare nu i våras det sänkte tempen med nästan 10 grader.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1474215-gettomod-av-ref...

@Ratatosk

Det där såg riktigt bra ut Snyggt kort.

Gillar din Mod på gamla kortet, helt i min stil hehe

Edit: Borde vara lätt att kopiera och bocka en sådan plåtbit och ha ett ända stort hål för utblåset.
Lätt att skruva av den?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200632:

@Ratatosk

Det där såg riktigt bra ut Snyggt kort.

Gillar din Mod på gamla kortet, helt i min stil hehe

Edit: Borde vara lätt att kopiera och bocka en sådan plåtbit och ha ett ända stort hål för utblåset.
Lätt att skruva av den?

För mitt 290 var det lätt, man fick skruva bort kåpan till kylaren, för att komma åt en skruv som fäste plåten till kretskortet, sedan var det några skruvar som låg vid kontakterna, dessa ligger ju lättåtkomliga.

Enligt denna bild bör man kunna nästan fördubbla utblåset för ett Vega Black, genom att såga i plåten, det har dock betydligt bättre utblås än vad 290 hade redan från fabrik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Vad har du för inställningar i Wattman och BF1 profilen? Vad spelar du på för skärm, upplösning och Hz?

Det är viktigt att komma ihåg att drivrutinerna vi har idag är nästintill alpha stadie, det kommer bli väldigt mycket bättre inom kort men i början så är det bla problem som dessa som kan uppstå med nya kort.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Hur Vega 56 presterar i ett spel: https://www.youtube.com/watch?v=9hp9q-NzlvI
Intressant att se hur bra det presterar när man spelar spel och inte kör benchmarks

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@Dekkan: Vad har du för inställningar i Wattman och BF1 profilen? Vad spelar du på för skärm, upplösning och Hz?

Det är viktigt att komma ihåg att drivrutinerna vi har idag är nästintill alpha stadie, det kommer bli väldigt mycket bättre inom kort men i början så är det bla problem som dessa som kan uppstå med nya kort.

Mvh

Håller helt med om drivrutinerna. Är Alpha! Rena skämtet ibland, tror att man har gjort en inställning, men, nej då det har du inte så det så
Väntar med att mixtra tills att det kommer en drivrutin som är åtminstone "beta"

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Kör balanced ändra lite första dagarna men efter som den nollställde sig varje gång så slutade jag ändra 120hz 24" atm. Letar eftee schyst free-sync skärm.
Jo jag antar väl det.. kunde inte ens öppna facebook för allt frös. Löste sig efter senaste drivrutinen. Däremot fungerar andra spel bra och såg att folk skriver om fps drop efter bf1 patchen. Så kanske är det inte gpu som strular? Jaja.. man får ha tålamod:) tackar alla för råd o tips iaf!

Lirade lite pubg idag, där går kortet verkligen upp i varv. Redan i menyn. Spelet måste ju vara riktigt dåligt gjort?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dekkan:

Kör balanced ändra lite första dagarna men efter som den nollställde sig varje gång så slutade jag ändra 120hz 24" atm. Letar eftee schyst free-sync skärm.
Jo jag antar väl det.. kunde inte ens öppna facebook för allt frös. Löste sig efter senaste drivrutinen. Däremot fungerar andra spel bra och såg att folk skriver om fps drop efter bf1 patchen. Så kanske är det inte gpu som strular? Jaja.. man får ha tålamod:) tackar alla för råd o tips iaf!

Lirade lite pubg idag, där går kortet verkligen upp i varv. Redan i menyn. Spelet måste ju vara riktigt dåligt gjort?

Lite dum fråga, men har du bockat i verkställ, längst upp till höger i Wattman, efter det att du ändrade?
Var något jag missade till en början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite dum fråga, men har du bockat i verkställ, längst upp till höger i Wattman, efter det att du ändrade?
Var något jag missade till en början.

Självklart, men efter en omstart av datorn har den nollställt till balanced.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Självklart, men efter en omstart av datorn har den nollställt till balanced.

Har samma problem jag med, provade att inte starta upp msi afterburner vid uppstart då tips här var att den spökade till det, men wattman beter sig lika iaf?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Jag hade väldigt stora problem första veckan med frysningar, svart skärm, omstarter, bsod, mm. Efter en ren och metodisk ominstallation av Windows 10 så gick det utmärkt.

Vad har du för övriga specs?.

Har du stängt av Hpet?

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Pholostan: MSI tillåter att man tar av kylaren, se bara till att du inte tar bort klistermärket där det står warranty void.

Menar du dethär klistermärket?

Sure, behöver ju inte ta bort det, men det lär ju bli ett hål format efter skruvmejseln då det sitter direkt på en av skruvarna som håller kylaren.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Dekkan: Jag hade väldigt stora problem första veckan med frysningar, svart skärm, omstarter, bsod, mm. Efter en ren och metodisk ominstallation av Windows 10 så gick det utmärkt.

Vad har du för övriga specs?.

Har du stängt av Hpet?

Mvh

Ok, ska ha lite mer tålamod. Det släpper nog.
Vad för specs menar du? Hårdvara?

Förlåt, vad är Hpet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Har samma problem jag med, provade att inte starta upp msi afterburner vid uppstart då tips här var att den spökade till det, men wattman beter sig lika iaf?

MSI Afterburner har som default att nollställa alla inställningar till default vid boot. Finns längst ned i inställningarna (för AMD). Det är för att man ska kunna komma in i Windows över huvud taget. Annars när du sätter tex en klockfrekvens som krashar kortet så kommer du aldrig komma in in Windows igen då AMD sparar inställningarna och sätter dem vid start (hare Safe Mode). Ändra inställningen i MSIAB eller avinstallera (nollställ inställningarna vid avinstallation, du kan spara inställningsfilerna som finns i Porfiles där MSIAB installerats).

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Förlåt, vad är Hpet?

High Precision Event Timer. Windows 10 har normalt inte den aktiverad, så har du inte ändrat det så behöver du inte tänka på det

AMD hade problem med HPET, och tack vare att deras programvara "RYZEN Master" i början krävde HPET påslaget i Windows blev det många problem.

Visa signatur

--