Ett subjektivt första intryck från mig:
Fick mitt msi vega 56 idag och har bara hunnit testa det i 2 timmar, men bara genom att droppa volten till 1.07 och höja minnesfrekvensen till 930MHz presterar det strax över ett gf 1080 i referensutförande (sweclockers siffror) samt vega 64 i standard (sweclockers siffror även där), må vara marginellt (5.5% mot 1080), dock endast siffror från firestrike i alla 3 versioner samt timespy. Intressant är att jag får 29% bättre grafikpoäng än 1070 i 1080 och 22 i 4k, med tanke på prisbild. Men hittills imponerande för 4090 kronor, temperaturen maxade enligt gpu-z på 73 grader. referenskylare, den hörs absolut men jag störde mig inne på den, detta i tyst rum, chassifläktar på ~600rpm, kortets fläkt maxade på 2200rpm upplevde spoltjut vid 1080 upplösning men inte vid de högre. inte ljud som kommer upplevas när jag spelar på långa vägar. jag är ganska ljudkänslig men inte någon fantast. Max effekt enligt gpu-z: 243W.
När jag fått bättre koll kommer jag prova att använda flytande metall då jag fick en temperatursänkning av mitt r9 390 med 25 grader, förutsätter att kontaktytan är av koppar på kylflänsen, samt prova byta bios till 64ans för att se vad det ger i temperatur (dvs i slutändan ljudnivå) samt vad frekvenserna vill till.
Vill tillägga att varken wattman eller afterburner låter mig röra frekvenserna det minsta, då ger systemet upp totalt, vet itne om det är bios eller drivrutiner som ger mig den effekten, här spelar inte volten någon roll alls utan den krashar under belastning innan frekvensen är i närheten av den maximala. Har någon uppgifter eller erfarenhet av detta så skriv gärna.
Hoppas någon fick ut något av det här, Visar inte på något hitills okänt för de som sökt information om korten aktivt, men kan alltid vara bra att fler validerar kända data.
Over and out
(ledsen för ett rörigt inlägg)