Permalänk
Medlem

Att koppla ner

Skulle du klara sju dagar utan din telefon?

Vi har idag tillgång till internet och sociala medier 24/7 tror att många är beroende utav det och kan helt enkelt inte koppla ner.
Hur gör du för att koppla ner eller är du uppkopplad 24/7?

Tror det det är viktigt både för kropp och skäl att man kopplar ner helt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Beror på beroendemönstret. Min telefon förenklar min vardag och gör den mer effektiv och enkel, jobb relaterat,, kontakt med barn osv. Har inga problem att hantera det så att det blir problematiskt. Sover gott om natten, försummar inte mina barn genom att ändlöst sitta och scrolla på luren. Men, det är jag det.
Om något så hade 7 dagar utan min telefon gjort min tillvaro mer problematisk. Det betyder inte samma sak som att jag är beroende av min telefon /internet.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Sju dagar utan mobiltelefon, sju dagar med telefon men utan internet på telefonen eller sju dagar helt utan internet på alla enheter från mobil till dator, tvspel till tv-apparater?

Min enkla lösning att inte fastna vid mobiltelefonen är att ha pott på 500MB och inget trådlöst hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Sju dagar utan mobiltelefon, sju dagar med telefon men utan internet på telefonen eller sju dagar helt utan internet på alla enheter från mobil till dator, tvspel till tv-apparater?

Min enkla lösning att inte fastna vid mobiltelefonen är att ha pott på 500MB och inget trådlöst hemma.

Tänker alla enheter just att man ska koppla av helt från nätet.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Min PC är uppkopplad 24/7 utom när det är uselt väder t ex åska, då stänger jag av och drar ur diverse kablar ur vägguttagen. Jag behöver inte vara uppkopplad konstant med min mobil, faktum är att jag har den uppkopplad några få gånger per vecka.
Skulle jag klara mej en vecka utan mobiltelefon? Tja, om det skulle innebära att den är i flygplansläge i en vecka så visst. Skulle det innebära att mobilen är inlåst i ett skåp och jag kommer inte åt den? Tveksamt i och med att jag lyssnar en hel del på musik med den när jag ska iväg någonstans.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Klart att det är intressant hur många som "klarar" en vecka utan telefonen (och de funktioner som finns därigenom).

Jag ser det som ganska osannorlikt att folk vet hur de skulle klara en sån dag/vecka utan att ha varit med om det, många har nog inte tänkt så långt t.ex. vad det innebär att inte bli nådd med viktiga samtal, planera noga innan för att möta folk på platser vid speciella tider med mera.

Jag tycker det är intressantare och kanske mer "på riktigt" vad folk skulle göra om de åker till Skolan/jobbet/heldagsaktivitet och glömmer telefonen hemma - hur mycket av sin tid man kan tänka lägga på att dra tillbaka och hämta telefonen för att sedan ta sig till heldagsaktiviteten, eller helt enkelt att köra hela dagen utan.

Jag själv brukar sällan ha telefonen på mig, lägger den på "sin plats" på jobbet och hemma och kikar på den vid behov/när något aviserar. Har inga aviseringar förutom för samtal/SMS/jobbmail. Skulle jag glömma den hemma så skulle jag förmodligen vända hemåt och hämta den igen om det inte innebär att jag kommer orimligt för sent dit jag ska. T.ex. så har jag 1:30 till jobbet och skulle nog inte lägga mer än 15 min på att åka hemåt igen för att hämta den, då får man glatt klara sig utan.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

1veckas vandring utan mobil inga problem. I vardags behöver jag knappt telefon. Om hemtelefoner hade varit i bruk fortfarande så skulle ja haft en sådan istället tror ja. Får inte ha telefon på jobbet så de är lugnt.:) de som ska nå mig ringer till jobbtelefon istället;=) trevlig helg

Permalänk

Jag skulle inte ha några större problem att koppla ner privat i en vecka.
Kan man inte koppla ner privat i en vecka för att man måste bara hålla koll på sociala medier, spela spel, etc så bör man kanske ta sig en funderare...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Klarat mig, absolut. Det mest kritiska jag använder min telefon till är dess funktion som väckarklocka. Men jag hade nog inte uppskattat upplevelsen förrän efteråt.

Nu håller jag inte på med sociala medier, alls, men internet är en tidstjuv. Nu är inte all tid bortkastad men det blir ofta för mycket av det goda. Jag skiter i att jobba på pågående projekt och göra saker som jag borde men inte måste till fördel för att kika på intressanta YT-videos.

Tror som du att det vore nyttigt att plugga ur routern, stänga av datorn, stänga av wifi och datatrafik på mobilen under en vecka.. Kommer jag göra det? Tveksamt.

Permalänk
Medlem

Var utan telefon 2-3 veckor i somras utan problem. Helt enkelt för att jag glömde att ladda den och sedan fick den ligga i en låda tills semestern var slut. Ska dock nämnas att jag har en dumtelefon.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Rekordmedlem

Skulle ganska lätt klara att vara utan mobilen då jag främst använder gpsdelen i den och i övrigt vill jag alltid ha nått med stor skärm och tangentbord, använder aldrig sociala medier via telefonen (och knappt via datorerna heller) använder inte heller mobilt bredband i nån större utsträckning (för att jag vill ha obegränsad trafik eller ingen alls) utan kör med wifi utom just i en del tillfällen där jag behöver använda bankid och gps och är lite för lat för att aktivera wifi i telefonen eller inte har åtkomst till wifi, det enda riktiga problemet som jag ser utan mobilen är att jag inte skulle kunna använda mobilt bankid som vanligt vilket skulle tvinga mig att avstå från linux i vissa lägen.
I övrigt så ser jag inga större problem med att vara utan mobil men däremot vore det bökigare att inte kunna använda internet under en längre tid då det skulle kräva en del ändringar i rutiner för att byta kommunikationssätt så att man tex byter till pappersfakturor och liknade saker.
Några veckor går ju enkelt att förbereda utan att byta rutiner för tex betalningar men handlar det om lägre tid så kräver det ju att man backar betalrutinerna 20 år så att allt sker via papper och post (om nu Postnord är nått att lita på )

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skulle lätt klara mig utan sociala medier sms osv. Men utan Google Keep och kalendern skulle jag knappt klara att borsta tänderna på morgonen.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Några veckor går ju enkelt att förbereda utan att byta rutiner för tex betalningar men handlar det om lägre tid så kräver det ju att man backar betalrutinerna 20 år så att allt sker via papper och post (om nu Postnord är nått att lita på )

Man får ju självklart förbereda så att man inte behöver logga in och betala nån räkning

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Proffsmoddare

Jag åker ofta ut en helg i skogen, fiskar, grillar och dricker någon pilsner. Enda tekniken jag har med mig då är en kamera och en bluetooth högtalare och något att spela musik ifrån, ingen täckning där vilket är skönt.

Jag vilar upp mig otroligt mycket av en sådan helg.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Inaktiv

Omöjligt när jag kodar som en kratta och kan dygnet runt få telefonsamtal där någon kund klagar på att någon av mina lösningar ej fungerar. Jag kan få ett telefonsamtal precis när som helst året runt. Även om jag kodade bättre så måste man hela tiden ha internet för att inhämta information.

Om man bortser från jobbet och jag vare sig skulle få använda någon "datorehet" eller tv i en vecka så vore det grymt. Idag är alla så himla upptagna,

Det är bara se när jag flyttade hemifrån, nästan alla ungdomar var ute på lördagskvällarna. Vad gör vi nu istället? Jo pillar med någon arbetsuppgift. Jag tror på sätt och viss folket kunde må bättre utan all dritt, men när folk p.g.a sitt jobb tvingas ha prylarna jämnt så är det kört.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att jag har semester så ja. Dock gäller det att man inte är utomlands, guld värt att ha telefonen och kunna söka på allt man undrade/sökte.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Klarar utan problem 7 dagar utan internet, men jobbet skulle suga om jag inte kan ha telefonen för att spela musik.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

50/50

Utan sociala medier absolut, inga problem.

Att börja köra en väckarklocka, mp3 spelare istället för mobilen kan väll också funka...

Dock vid frågan av kommunikationen så är jag fundersam... Om jag hade bott en vecka i skogen så hade det funkat men i vardagslivet med jobbet etc så tror jag inte det. Så 50/50, leva utan en smartphone 1 vecka men ha en "dumbphone" som man kan ta emot samtal med samt sms så hade det funkat!

Är förövrigt rätt trött på mina arbetskamrater som alla sitter vid ett bord med en mobil i ansiktet... Ingen säger något på 30min, alla bara sitter och kollar nyheter och scrollar på facebook... Finns tyvärr inte så mkt man kan göra då själv så är oftast tvungen att ta upp mobilen efter en 10-15 min när jag ätit och kollat runt på allt som finns att kolla på, det är antingen det eller sova 15min.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extremaz:

Är förövrigt rätt trött på mina arbetskamrater som alla sitter vid ett bord med en mobil i ansiktet... Ingen säger något på 30min, alla bara sitter och kollar nyheter och scrollar på facebook... Finns tyvärr inte så mkt man kan göra då själv så är oftast tvungen att ta upp mobilen efter en 10-15 min när jag ätit och kollat runt på allt som finns att kolla på, det är antingen det eller sova 15min.

Prova att gå ut i friska luften med en kopp kaffe i handen och rensa tankarna. Extra skönt när solen skiner!

Tar inte ens med telefonen till jobbet, och lämnar den ofta hemma annars med. Otroligt skönt att slippa tänka på skiten. Vill någon något viktigt så finns så många alternativ ändå.

Helt sinnessjukt hur bussar och tåg kan vara fulla med zombies som stirrar in i sina telefoner. Känns surrealistiskt ibland när man är den enda utan elektronik.

Permalänk
Avstängd

Nej, då skulle alla tro att jag vore död. Pratar ofta i telefon/sms. Snapchat, spotify, instagram och steam använder jag dagligen

Permalänk
Medlem

Jag använder inte mobiltelefon alls i vardagen. Jag har fast lina hemma men funderar på att gå över till IP-telefoni.
Har haft jobbmobil när jobbet givit mig en, men då har den mest legat oanvänd på hyllan på jobbet.
Jag har en mobiltelefon som jag använder nästan uteslutande när jag är ute och reser. Använder inte sånt som brukar kallas "sociala medier".

Väckarklockan har jag på andra sidan sovrummet så att jag ska bli tvungen att gå upp för att stänga av den.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Mobilen klarar jag mig utan ganska enkelt. Använder inte sociala medier så har mest min telefon för kommunikation. Ringer väl 1-2 samtal i månaden och skickar kanske fem sms. Har inte jobbmejl heller, tycker det är så störigt att konstant bli notifierad. Datorn skulle vara svårare då jag jobbar med utveckling.

Permalänk
Medlem

Inget internet i telefonen. Så jag kopplar ned när jag är utanför hemmet. Max ett par SMS och telefonsamtal per vecka dessutom.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Mobilen, i bästa fall svarar jag när det ringer men inte så mycket mer.
Inga problem att vara utan dator så länge det inte är på grund av att den inte startar eller tex att uppkopplingen strular.
Är jag hemma så är det dock väldigt ovanligt att jag inte just sitter framför datorn.

Inget beroende men helt klart lite av ett missbruk då jag egentligen vill läsa fler böcker men datorn snor nästan all tid. Föredrar dock fysiska böcker så när det väl blir en god bok så är resten av världen helt ignorerad.
Sen förstås en dush på minst 30 minuter varje dag kan nog räknas till att vara frånkopplad och nästan som meditation.

Permalänk
Medlem

Zappade precis förbi ett avsnitt av Supernanny Sverige där morsan var helt beroende och det var som att sluta att röka att inte ha med sig mobilen lite läskigt att det går så långt för vissa. Ungarna satt helt fast vid skärmen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Varje gång det är elavbrott i några timmar blir jag förvånad över hur beroende av el vi är idag. Datorn dör, kan inte göra något. Ingen TV, ingen film, ingen netflix. Lågt batteri på mobilen = bäst att låta den leva så länge som möjligt utifall att, så ej röra. Kyl börjar bli varm, går inte laga mat på varken spis eller micro. Osv osv.

On topic, köp en flip phone för nån hundring, typ nåt sånt här:

CDon flipphone

Testa i en vecka och återkom. Har själv en gammal liknande, även fast det är koppla ner specifikt i denna tråd, det är så mycket vi är beroende av mer än bara internetåtkomst. Kamera, MMS, alla möjliga messenger- och skicka-bild-appar, onlinekalender, delade bokmärken, osv.

Det är svårare än man tror om man inte levt genom det. Testa om du har bollarna, så att säga. Jag lever ett ganska simpelt liv så jag skulle nog "bara" känna av det, utan att det svider.

Bonus: Testa ha mobilen på ljudlös utan vibrator i en vecka. Se hur ofta du spontant kollar den (för att få din fix!).

Permalänk
Medlem

Brukar varje höst fjällvandra och om man vandrar från Abisko på Kungsleden söderut, så finns det ingen mobiltäckning. Ett bra sätt att koppla av och komma ifrån ett stressigt jobb eller vardag..
Brukar checka av att allt är okej med kunder och familj, sen slår jag av telefonen och vandrar iväg 5-7 dagar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Bor på landet där mobiltäckningen är bedrövlig så jag snackar bara i mobilen någon gång i månaden. Har för övrigt fast telefon via kopparkabel.
Däremot tillbringar jag alldeles för mycket tid vid mina datorer som är uppkopplade via ADSL. Stänger dock av datorerna nattetid när jag sover min skönhetssömn eftersom jag aldrig kan vara säker på när det blir ett strömavbrott eller åskväder.

Permalänk
Medlem

Var utan telefon, internet och dator i tolv dagar i våras. Inga problem men använder inte sociala medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

1veckas vandring utan mobil inga problem. I vardags behöver jag knappt telefon. Om hemtelefoner hade varit i bruk fortfarande så skulle ja haft en sådan istället tror ja. Får inte ha telefon på jobbet så de är lugnt.:) de som ska nå mig ringer till jobbtelefon istället;=) trevlig helg

Jobbtelefonen är ingen telefon?
Känns som att "skulle du klara dig med en telefon någon annan betalar ?" är en annan frågeställning än den TS framförde.

Jag klarar inte en jobbvecka utan mobilen.
Samtal, sms, mail, gps. Att vara bortkopplad en hel vecka hade inte funkat.

Har däremot även en dumbphone med ett privatnummer.
Kan ibland vara skönt på semester/fritid att inte vara tillgänglig.
Men ändå kunna ringa/smsa någon privat, använda som klocka och väckarklocka.
Ha möjlighet att ringa 112 om något skiter sig (om man fortfarande är vid medvetande).