Permalänk
Medlem

esxi server och UPS

Hej,

Finns det UPSer som fungerar tillsammans med en ESXI-server så att man kan stänga ned valda processer vid olika tidpunkter vid strömavbrott?
T.ex. att man stänger ned mediaservern direkt men behåller själva filservern uppe tills spänningsnivån har sjunkit till ett visst värde.
Hur och vad för UPSer använder ni till era EXSI-servrar?

Permalänk

utan att ha en UPS själv så skulle jag säga att APC's UPS som de tillverkar verkar riktigt trevlig.
Man kan då koppla en USB till en vm som sköter nedstängningen samt att den är kompatibel med mångt och mycket.
https://www.dustinhome.se/product/5010519104/back-ups-pro-150...

Finns självklart flera märken men om du läser en av de recensionerna så verkar det fungera fint

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Håller med om APC. Själv driftar jag en VMware 6.5 med APC 1000 VA: http://www.apc.com/shop/th/en/products/APC-Smart-UPS-1000VA-L...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Kan också tipsa om APC. Kör själv ett par stycken. Samt har nätverkskort i dom så att man kan köra det officiella stödet som finns för ESXi.

Permalänk
Medlem

UPS-mässigt spelar det ingen större roll om du kör APC eller Eaton men välj någon av dessa två märken.

Nu är jag partisk men beroende på hur miljön ser ut så är Eatons Automatiska nertagning/uppstart av hela VMWare-miljön helt underbar.
Kostar ju dock därefter.... 15000 för mjukvaran som sköter nertagning/uppstart av VMar och hostar i den ordning man själv önskar och när man önskar.

Prismässigt så tror jag UPSerna ligger likvärdigt men jag ska inte lägga mig i där eftersom jag jobbar på företaget som produktchef för Eatons 1-fas UPSer samt Software & Connectivity Expert för Norden/Baltikum. Så vid problem med mjukvaran så är risken stor att ni får prata med mig

Permalänk
Medlem

Bara för att säga emot så anser jag att APC är så mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Bara för att säga emot så anser jag att APC är så mycket bättre

Haha... det gör du rätt i

Men du hade gärna fått motivera varför så att jag kan tjata på produktutvecklarna så att vi blir bättre på alla dessa punkter

mvh Mikael Monnier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monnier:

Haha... det gör du rätt i

Men du hade gärna fått motivera varför så att jag kan tjata på produktutvecklarna så att vi blir bättre på alla dessa punkter

mvh Mikael Monnier

Alltså det kommer att kosta dig minst 2st 2200VA

Permalänk
Medlem

Njae

jag har en 9PX 2200VA hemma men den låter du bli

Permalänk
Medlem

Besviken! Ingen redundans
Det som hållt mig kvar på APC är främst att dom har ett brett stöd ibland olika typer av produkter.
Det har säkert Eaton också fått nu men APC var först fram vid min dörr så att säga

Men å andra sidan så är det ju schneider electric som drar i trådarna nu.

Permalänk
Medlem

Redundans?

Nöjer mig med att jag kan spela i upp till 90 minuter trots att strömmen är borta
Samt att mitt NAS Stänger av sig om avbrottet varar i mer än 45 minuter

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Så har även vi

Nu har jag inte koll på vad PowerChute kan och inte kan göra i sin kostnadsfria version men vet att det finns begränsningar.

Det som skiljer vår gratisversion mot betalversionen är i alla fall:

Antalet noder
Automatisk hantering av VMar i HA-läget
Komplett nerstängning av den virtuella miljön samt uppstart med några få klick.
En installation oavsett antalet hosts och VMar
Stöd för UPSer från exempelvis APC

Sedan vet jag att många kunder har en så liten miljö att de nöjer sig med gratisversionen. Det beror lite på behovet.

Sedan har jag en fråga till er APCare.. Jag har försökt hitta en APC UPS med Power Factor 1.0 i storleken upp till 3kVA men totalt misslyckats med att hitta en. Har de inga UPSer med PF1.0 eller kan ni ge mig exempel på modeller?

Permalänk
Medlem

Powerchute kräver även en licenserad version av esxi för direkt kommunikation till host, eller rättare sagt esxi kräver det.
Sen av erfarenhet tycker jag det var jäkligt meckigt att få allt att lira.
Eaton har ju kommit som en uppstickare på UPS marknaden på senaste där APC varit dominant, och det verkar, utan att ha testat själv, som att Eaton är mer användarvänligt för den mer hobby inriktade klient.