Noctua lanserar svarta fläktar och kylarhöljen i Chromax-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så är det ju. Det nya färgerna är väl inget fel på per se.. Men de ser ut som vilka noname-fläktar som helst. Det är lite som att köpa en porche som ser ut som en volvo 240. Folk kommer ju tro att man kör 240.

Fast å andra sidan är det ju mycket coolare att se ut som en volvo 240 och blåsa(!) iväg som en porsche. De bruna får stanna kvar ett tag till.

Permalänk
Avstängd

Kommer fortsätta med mina bruna Noctua fläktar,blir för dyrt att uppgradera bara för färgens skull.Men varför tramsar dom till det att ha olika färger på hörnorna?
Förstår väl målgruppen.Men jag vill ha helt svarta.
Eftersom jag kan ändra belysningen i chassit,till vilken färg som helst typ.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

@TuHack:
Håller med helt.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv

Kommer nog ha kvar mina bruna, ogillade färgen i början men har nog fastnat lite för den vackra bruna.
Jag tror att det är den avskräckande färgen som gör att de blåser så bra som de gör.

Permalänk
Medlem

@Mange43: Medföljer ju även svarta pluppar så du kan ha dem helsvarta om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Dom har problem med misljud dock, bytte ut alla mina Vardar. Motorerna på dom lät som stenkrossar efter 2-3 månader. Kanske är fixat i EVO modellerna!

Åfan... Hade jag ingen aning om. Tack för den informationen Det ska ju flyttas mycket luft men det skall också vara tyst i klassen! så att säga... Får avvakta lite med köp då. Vart annars mäkta imponerad av det statiska trycket så det hade varit fint till radiatorn, men låter de och lever om får det vara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

Första som poppar upp i skallen när man ser dessa skapelser..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Dom grisbruna håller bra i alla fall, hemmaservern har bara sådana och har gått dygnet runt i ett par år. Fortfarande mycket tystare än huvuddatorn trots fintrimmad fläktstyrning på den. Skulle säga att dom grisbruna har fantastisk kvalitet

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

är dom bättre eller är det bara Bling Bling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Va! Inga RGB-LED's , vafan! flopp!

/s

Noctua tenderar att inte implementera mainstream fasoner i sina produkter om de inte fyller en funktion. Varför tror du Noctua helt struntade i folks fixering vid färgen på deras fläktar under många år för?

Själv föredrar jag deras "originalfärg". Det liksom säger att man äger en Noctuafläkt och deras kaffefärg är ändå hyfsad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Köper folk på riktigt fläktar som inte kommer från Noctua? Kvalitet före bling, now and forever.

Permalänk

Kör vidare med de beige/bruna. Men bra att det finns olika färger. Använder chassit stängt ändå.

Skrivet av Xverminator:

Hur är ljudnivåerna?

Ljudnivåerna är mycket bra.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Noctua siktar väl in sig på funktion till 99.9% men varför inte hyra in en designer som fixar lite färger så dom ser snyggare ut. Nej dessa nya med färgade gummihörn räknas inte

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Dom grisbruna håller bra i alla fall, hemmaservern har bara sådana och har gått dygnet runt i ett par år.

Jepps. Har en 120S och en 120P som snurrat konstant dygnet runt i över 4 år (anslutna till CPU-anslutning + alternativ CPU-anslutning på den PC jag sitter och knappar på i detta nu.) De är lika ljudlösa som när de inhandlades. Men färgen på dem har jag aldrig gillat, måste erkännas.

Skrivet av Xinpei:

Själv föredrar jag deras "originalfärg". Det liksom säger att man äger en Noctuafläkt och deras kaffefärg är ändå hyfsad.

Färgen går väl an om den är konsekvent, men de 140mm chassifläktar jag köpte för en dryg vecka sedan nu är mer rosa än mina tidigare Noctuaor, inkluderat de 140mm på CPU-kylaren och 120mm i chassit i samma dator. Tillika är impellern inte heller i samma färgton. Sånt ger mig gråa OCD-hår...

Då kan jag lika gärna byta allt till svart istället!

Permalänk
Medlem

Hade verkligen uppskattat om de släppt modeller med vita fläktblad. Hade helt klart kunnat betala en hel del extra för en ljus Noctua. Vill ogärna modda fläktar, det lär sluta med missljud och obalans.

Bygger nästan aldrig svart, det känns lika uttjatat nu som beigevitt var på 80- och 90-talet.

Prövat alla möjliga olika märken på fläktar men fortfarande inte hittat något som matchar Noctua.

Permalänk
Medlem

Genom att byta färg till svart försvinner premium-intrycket i mina ögon, mycket tråkigt. Noctua borde hålla sig till sitt nischade färgtema!

Men antar givetvis att detta endast ska fungera som ett komplement till RGB-nördar som inte kan ha bajsbruna fläktar i sitt bygge

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Wow, en fläkttillverkare lanserar svarta fläktar. Förstasidesstoff.

Kanske inte men Noctua är ju en av dem bästa fläkttillverkarna som finns, att man nu dessutom slipper deras beigea färg är ju faktiskt jäkligt skönt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

... Men varför tramsar dom till det att ha olika färger på hörnorna?
Förstår väl målgruppen. Men jag vill ha helt svarta.
Eftersom jag kan ändra belysningen i chassit,till vilken färg som helst typ.

Svart ingår ju i alternativen!
Om jag någon gång skulle bygga dator med insyn och RGB-belysning skulle jag nog huvudsakligen välja vitt (för att reflektera belysningen) med svarta detaljer.

Jag tycker att det är helt okej med dessa nya produkter som komplement till det vanliga sortimentet.

Permalänk
Medlem

Någon svensk återförsäljare som lagt upp dessa i sortimentet ännu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Noctua borde hålla sig till sitt nischade färgtema!

Du är ju inte tvungen att köpa dem. Du kommer dessutom att få en grisrosa/fisbrun fläkt med i förpackningen till varje ny kylfläns. Du kan känna dig lugn och nöjd!

Lustigt, detta. Fram tills i detta ögonblick har jag ALDRIG sett någon som prisat Noctua för sitt bisarra färgschema. Aldrig. Någonsin. Möjligtvis att folk uppger att de tolererar färgen, just och pass. Och när nu svarta fläktar lanserats är allt jag ser ojande och klagolåt. Jösses! Det är som att man plötsligt hamnat på bizarro-världen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aPZ:

är dom bättre eller är det bara Bling Bling?

Behöver de vara bättre? Noctuas fläktar är faktiskt högpresterande. De behöver bara prestera identiskt eller i närheten av deras kaffebruna så finns det en marknad för dessa.

Skrivet av Agustavsson:

Köper folk på riktigt fläktar som inte kommer från Noctua? Kvalitet före bling, now and forever.

Har Corsair Air i mitt chassi. Inte riktigt i klass med Noctuas men ändå bra fläktar. Inte mycket bling men desto mer kvalité. Har dock Noctuafläktar (två stycken) på min NH-D14.

Skrivet av anon132576:

Du är ju inte tvungen att köpa dem. Du kommer dessutom att få en grisrosa/fisbrun fläkt med i förpackningen till varje ny kylfläns. Du kan känna dig lugn och nöjd!

Lustigt, detta. Fram tills i detta ögonblick har jag ALDRIG sett någon som prisat Noctua för sitt bisarra färgschema. Aldrig. Någonsin. Möjligtvis att folk uppger att de tolererar färgen, just och pass. Och när nu svarta fläktar lanserats är allt jag ser ojande och klagolåt. Jösses! Det är som att man plötsligt hamnat på bizarro-världen...

https://vignette.wikia.nocookie.net/marvel_dc/images/e/e9/Bizarro_World_002.jpg/revision/latest?cb=20160708193348

Du vet. Folk klagar bara för att klaga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Du är ju inte tvungen att köpa dem. Du kommer dessutom att få en grisrosa/fisbrun fläkt med i förpackningen till varje ny kylfläns. Du kan känna dig lugn och nöjd!

Lustigt, detta. Fram tills i detta ögonblick har jag ALDRIG sett någon som prisat Noctua för sitt bisarra färgschema. Aldrig. Någonsin. Möjligtvis att folk uppger att de tolererar färgen, just och pass. Och när nu svarta fläktar lanserats är allt jag ser ojande och klagolåt. Jösses! Det är som att man plötsligt hamnat på bizarro-världen...

https://vignette.wikia.nocookie.net/marvel_dc/images/e/e9/Bizarro_World_002.jpg/revision/latest?cb=20160708193348

Haha, kanske är så! Det får dock stå för andra, själv har jag sedan dag ett uppskattat Noctuas ovanliga färgschema

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Någon svensk återförsäljare som lagt upp dessa i sortimentet ännu?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte lyckats hitta någon än. Däremot finns de på Noctuas officiella Ebay om man inte står ut att vänta.

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicktarr:

Jag har inte lyckats hitta någon än. Däremot finns de på Noctuas officiella Ebay om man inte står ut att vänta.

Jag skickade ett mejl till Inet och frågade och de hade fått flera förfrågningar på dessa och kommer troligtvis att ta in dem i sortimentet.

Finns även på Amazon.co.uk och med expressfrakt så har man dem på 1-2 dagar, men priset sticker iväg då tyvärr.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |