Permalänk

streama med en 20k-25k dator?

http://www.inet.se/kundvagn/bild/10793338/

vad ska man tänker på när man ska streama lite med en dator på till exempel twitch? måste man ha lite mer ram eller tar det mycket på hela datorn?

Permalänk
Avstängd

Du behöver en hyggligt bra processor också, men detta ryms under din budget.

Här är ett exempel på en skitbra rigg för runt 20K som en annan medlem här postade:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/10753309/

AMD i just detdär exemplet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@spinymartin: att streama tar givetvis prestanda, men det bör inte vara några problem med en 8700k, om det skulle vara det kan du alltid titta på Ryzen R7 då dessa ska vara utmärkta att streama med.
Någon speciell anledning till att du valt ett så dyrt chassi?
Du behöver dessutom köpa till kylare till 8700k

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Avstängd

Lägg till en större hårddisk, eller en större SSD, samt ett chassi och en bättre kylare.
(i exemplet är kylaren temporär men den duger)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Jaha, jag så inte länken fören nu...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Om du ska streama mycket så hade jag nog valt en 1800(x) istället. 16GB borde räcka utan problem, däremot hade jag nog funderat på en bättre skärm. 1080p och 24" med senaste prollen och 1080ti blir nog nästan overkill med 1080p. Hade rekommenderat en 1440p-skärm istället

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Här finns pengar att spara ser jag! Min rekommendation:
Ryzen 1600X, GTX 1080Ti
15 394 Kr

Permalänk
Avstängd

Rent innehållsmässigt kommer den i TS första länk att fungera, den är litet vassare på singelcore än den jag postade om han huvudsakligen vill spela på den.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag tror han var inne på Intel, men angående AMD så funderar jag att lägga på ett par hundralappar till Ryzen 5 1600X, den presterar litet bättre i singel core tror jag, jämfört med 3,2GHz modellen, vet ej hur mycket det skiljer i praktiska tester dock.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

@spinymartin: Här är ett förslag på ett Ryzen-system,
http://www.inet.se/kundvagn/visa/10793378/

Det som skiljer mot ditt förslag (förutom AMD istället för intel) är snabbare ram, större NVMe-SSD (kan utan inverkan på spel bytas till en SATA-SSD), mindre och billigare chassi samt en kylare, som kommer hålla processorn sval och skön (och kan hantera överklockning om du känner att du behöver det)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Avstängd

Jag tänker själv köra på ett paket som liknar detdär.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Om du inte vill ha AMD, så kör som du tänkt med 8700K om du har lust att vänta om du främst vill spela på den utöver detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag tänker själv köra på ett paket som liknar detdär.

Du sparar 6 000 Kr med mitt paket jämfört med de flesta som postats. Du gör som du vill med den informationen

Permalänk
Avstängd

Ja, jag menade inte att det var ett dåligt paket, det var ett mycket bra och prisvärt paket tycker jag.
Jag har också använt delar av det till mitt planerade bygge.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk

@sweisdapro: aa okej tack för tipset. är det värt att lägga typ 1k mer på processorn eller blir det typ samma om man ska köra med AMD? har aldrig använt deras innan men ha hört att de är väldigt bra nu.

Permalänk
Avstängd

AMDs är bra på multitask grejer, men Intel har bättre prestanda i de flesta idag förekommande spel, eftersom dessa inte kan hantera full potential hos alla kärnor, därför kommer du att få mer kräm i spel med Intel alternativet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Så, kortfattat kommer du i just sådana situationer att få bottleneck med tex Ryzen, jämfört med tex I7 modellerna du länkade till, men Rysen kommer att kunna fullprestera i saker som streams, videoredigering, multitasking mattematiska beräkningar i cad/cam, mm mm. Ryzen 7 är klar vinnare där just nu i skrivandets stund enligt min och några fler här uppfattning sett till bang for tha bucks.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

@spinymartin: 1700, 1700X och 1800X är i princip samma processorer, men med olika klockningar (och de högre är givetvis bättre binnade), i mina ögon inte värt det (köp 1700(X) istället och klocka den), och få liknande (i vissa fall bättre) resultat.

Visa signatur