Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

@A.d.m: Nice! vart beställa du där moderkort? Jag vänta fortfarande på den!

Det ser ut som det finns hos många återförsäljare, bara att välja.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4502470

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Någon som lyckades beställa en 8700k ifrån Vellinge PC Byggare? Hade tydligen 10st i lager, men det gick inte beställa, sedan blev sidan borttagen.

Permalänk

@220volt:

Det var inte min fråga, Jag beställa från Webhallen förra vecka fredag den 13 oktober och den ha inte fortfarande komma.. Därför undra jag vart han beställa från.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Byggt och klart

En kort stunds lekande och 5GHz på alla kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

Byggt och klart

En kort stunds lekande och 5GHz på alla kärnor.

Grymt!

vad har du för v-core samt kylare, vad får du för temps

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Vart går det att köpa dessa i dagsläget?

Permalänk
Medlem

Varför köper ni inte direkt åt mig när ni hittar?! ;D

Permalänk
Medlem

På frågan om NetOnNet så har jag inte sett något om att någon skulle ha fått en. Jag har inte. Jag beställde framåt kl 18 på releasedagen.

Skrivet av grimboso:

200 hz gsync hdr. Damn, känns som jag måste göra mig av med min predator x34 och köpa en sån här istället!

HDR lär ju ta ifatt mycket av skillnaden IPS har mot VA när det kommer till färg! VA HDR lär ju va ett rätt bra optimum.

Jag vet inte vad du menar med det första påståendet.

Samsung har ju haft HDR-skärmar med VA och quantum dotteknik ett tag nu och på de i fullhd till helt ok priser också.
Det jag inte vet är om quantum doteffekten sitter ovanpå någon lcd (och färgfilter?) del av panelen och säg tar emot ljus och avger ett annat ljus utifrån sin storlek (anledningen till att jag undrar det är framförallt för att jag har sett någon quantum dot display tror jag med vad som upplevdes som bättre betraktningsvinkel än IPS men det kan ju ha varit kontrasten som gjorde det med kanske) eller vilket jag har blivit fundersam på med nyligen om det är små kristaller som sitter på ett filter direkt efter bakgrundsbelysningen som exempelvis ger tre olika slags färger som bakgrundsbelysning inför nästa steg och därav högre färgrymd eller möjligen som sitter i delar av specifika storlekar för varje färgdel av en pixel för att bara ge rätt färg för denna. Alldeles oavsett är det ju i Samsungs displayer så att det är quantum dots som ger den större färgrymden på ett eller annat vis och vad ASUS använder för panel vet jag inte. Jag har inte heller fått det visat för mig att Samsung skulle nyttja någon form av lokal skuggning/ljusreglering i sina skärmar.

Så i fallet med Samsungs QD VA-paneler om quantum doteffekten sitter under själva LCD-biten och bara påverkar ljuset som skickas in i de övre skikten i panelen så skulle jag anta att betraktningsvinklarna är sämre än på IPS, färgrymden större än på en sRGB-skärm och kontrasten bara i nivå med VA vilket iofs är bättre än IPS men inte lika bra som Dolby Vision vill ha. Det är heller inte så att Samsungskärmarna alls kan ge tillräckligt med mycket ljus för att leva upp till specifikationen, en av dem kunde ge 350 nits men bara 250 när man slog på de snabbare responslägena.

Om nu quantum dots skulle sitta ovanpå en VA-panel så är jag öppen för att det kanske kan påverka betraktningsvinklarna och göra dem jättebra, om skärmen har lokal skuggning/ljusreglering, vilket jag tror ASUS skärm hade åtminstone? så kan man ju få högre kontrastomfång än 3000:1, dock är det ju lite begränsat då man inte har den ner på pixelnivå utan typ 340 zoner eller så. Så det är ju inte perfekt. Och kanske hade man velat komma upp i de där 1000 nits med.

Det är mycket möjligt att ASUS-skärmen är ett strå vassare än det Samsung säljer.

Ser man istället på TVs så gick det exempelvis idag att köpa en Samsung 43" UHD HDR-TV för 6000 kr som hade local dimming, så där borde det ju kunna handla om HDR som verkligen upplevs som HDR. Men jag vet inte. Dessutom är det kanske inte så mycket material änsålänge och jag vet att på dator så är det ju väldigt få spel som stödjer det, dåligt stöd i Windows och filmstreamingtjänsterna som stödjer HDR genom app gör det visst inte genom webläsaren. Man kan ju undra om man får ner det på pixelnivå och/eller får OLED till ok pris snart med.

Skrivet av Bodorio:

Fina specs, synd att jag tycker den är för stor och inte tycker om curved

Letar efter en skärm 1440p+, låg latens(helst 1-2ms), frekvens på helst 165+,gsync och helst 27tum. Icke-välvd.

Om det nu är VA och quantum dot ligger i belysningslagret och inte påverkar betraktningsvinklarna så är det ju så att VA påverkas ganska snabbt med en annan betraktningsvinkel och då är kanske välvd på en datorskärm önskvärt för att justera så att du får mer lika betraktningsvinklar överallt. Flyttar du dig väldigt långt ifrån brännpunkten så kommer du ju dock få ännu värre betraktningsvinklar och förvrängningar av bilden (får man kanske redan av att den är välvd även annars med? Borde man justera FOV då? Eller blir det bara bättre av att den är väld?) vilket ju gör det hela ännu sämre. Så på en TV som man tittar på från olika vinklar och avstånd är det kanske inte lyckat.

Skrivet av tvelander:

https://i.imgur.com/BcELeqf.png

B die går klocka satan.

Den som är högst upp är 3600 CL16
CL är viktigt med.

Vad för processor är spelet testat med?

Permalänk
Medlem

@EddAa:

Volten ligger strax under 1.35.
Testade i Wildlands en stund och det såg ut att ligga runt 65C, hade peaks på 77.
Kyls med Cryorig H5 Ultimate.

Inget finlir än.
Återkommer när jag har haft mer tid att få ordning på siffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

@EddAa:

Volten ligger strax under 1.35.
Testade i Wildlands en stund och det såg ut att ligga runt 65C, hade peaks på 77.
Kyls med Cryorig H5 Ultimate.

Inget finlir än.
Återkommer när jag har haft mer tid att få ordning på siffrorna.

Vet du vad som är "ok" 24/7 volt? hittar ingen exakt info.

Permalänk
Medlem

@VooDoo:

Så länge du håller Temps så hade jag inte varit orolig vid 1.35V

90-95 grader ska den nog tåla konstant.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JohanH79:

På frågan om NetOnNet så har jag inte sett något om att någon skulle ha fått en. Jag har inte. Jag beställde framåt kl 18 på releasedagen.
Jag vet inte vad du menar med det första påståendet.

Samsung har ju haft HDR-skärmar med VA och quantum dotteknik ett tag nu och på de i fullhd till helt ok priser också.
Det jag inte vet är om quantum doteffekten sitter ovanpå någon lcd (och färgfilter?) del av panelen och säg tar emot ljus och avger ett annat ljus utifrån sin storlek (anledningen till att jag undrar det är framförallt för att jag har sett någon quantum dot display tror jag med vad som upplevdes som bättre betraktningsvinkel än IPS men det kan ju ha varit kontrasten som gjorde det med kanske) eller vilket jag har blivit fundersam på med nyligen om det är små kristaller som sitter på ett filter direkt efter bakgrundsbelysningen som exempelvis ger tre olika slags färger som bakgrundsbelysning inför nästa steg och därav högre färgrymd eller möjligen som sitter i delar av specifika storlekar för varje färgdel av en pixel för att bara ge rätt färg för denna. Alldeles oavsett är det ju i Samsungs displayer så att det är quantum dots som ger den större färgrymden på ett eller annat vis och vad ASUS använder för panel vet jag inte. Jag har inte heller fått det visat för mig att Samsung skulle nyttja någon form av lokal skuggning/ljusreglering i sina skärmar.

Så i fallet med Samsungs QD VA-paneler om quantum doteffekten sitter under själva LCD-biten och bara påverkar ljuset som skickas in i de övre skikten i panelen så skulle jag anta att betraktningsvinklarna är sämre än på IPS, färgrymden större än på en sRGB-skärm och kontrasten bara i nivå med VA vilket iofs är bättre än IPS men inte lika bra som Dolby Vision vill ha. Det är heller inte så att Samsungskärmarna alls kan ge tillräckligt med mycket ljus för att leva upp till specifikationen, en av dem kunde ge 350 nits men bara 250 när man slog på de snabbare responslägena.

Om nu quantum dots skulle sitta ovanpå en VA-panel så är jag öppen för att det kanske kan påverka betraktningsvinklarna och göra dem jättebra, om skärmen har lokal skuggning/ljusreglering, vilket jag tror ASUS skärm hade åtminstone? så kan man ju få högre kontrastomfång än 3000:1, dock är det ju lite begränsat då man inte har den ner på pixelnivå utan typ 340 zoner eller så. Så det är ju inte perfekt. Och kanske hade man velat komma upp i de där 1000 nits med.

Det är mycket möjligt att ASUS-skärmen är ett strå vassare än det Samsung säljer.

Ser man istället på TVs så gick det exempelvis idag att köpa en Samsung 43" UHD HDR-TV för 6000 kr som hade local dimming, så där borde det ju kunna handla om HDR som verkligen upplevs som HDR. Men jag vet inte. Dessutom är det kanske inte så mycket material änsålänge och jag vet att på dator så är det ju väldigt få spel som stödjer det, dåligt stöd i Windows och filmstreamingtjänsterna som stödjer HDR genom app gör det visst inte genom webläsaren. Man kan ju undra om man får ner det på pixelnivå och/eller får OLED till ok pris snart med.Om det nu är VA och quantum dot ligger i belysningslagret och inte påverkar betraktningsvinklarna så är det ju så att VA påverkas ganska snabbt med en annan betraktningsvinkel och då är kanske välvd på en datorskärm önskvärt för att justera så att du får mer lika betraktningsvinklar överallt. Flyttar du dig väldigt långt ifrån brännpunkten så kommer du ju dock få ännu värre betraktningsvinklar och förvrängningar av bilden (får man kanske redan av att den är välvd även annars med? Borde man justera FOV då? Eller blir det bara bättre av att den är väld?) vilket ju gör det hela ännu sämre. Så på en TV som man tittar på från olika vinklar och avstånd är det kanske inte lyckat.Vad för processor är spelet testat med?

7700k , scalar ännu bättre på 8700k

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

avbokade min 8600k från Netonnet då jag fick tag i en på annat håll, tack vare denna tråden!
Surt att de enda som fattas nu är ett itx-kort från ASRock som inte kommer förens nästa vecka

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem

Fick hem min 2nd 8700k idag, blir att bygga ihop dator nummer 2 nu då
(Körde på g.skill cl 14 minnen tack vare @tvelander och @KalBumling tips här i tråden)

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Finns det någonstans man kan få fram en i7 8700k i dagsläget eller får mitt moderkort stå och vänta i ensamhet fram till december?

Visa signatur

Intel core i7 8700k, Asus ROG z370-H gaming, Asus GeForce 1080 ti o11g OC gaming, Corsair vengeance cl15 3000mhz, samaung 960 evo 500ggb nvme ssd, Corsair RM750x psu, nzxt kraken x62 280mm radiator, nzxt h440 window red/black med 4st chassifläktar

Permalänk
Medlem

Fick leveransbesked med kollinummer från Netonnet...Men det var bara ram-minnena som var skickade :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Inaktiv

8350k rullar fint @ 5.2GHz och 72 grader i stress med en Noctua D15 på ett Asus rog z370-G i väntan på en 8700K

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

Fick hem min 2nd 8700k idag, blir att bygga ihop dator nummer 2 nu då
(Körde på g.skill cl 14 minnen tack vare @tvelander och @KalBumling tips här i tråden)

https://i.imgur.com/LZQZnUB.jpg

Vilka trident är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Vilka trident är det?

Här har du:

https://www.inet.se/produkt/5300299/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus930:

Finns det någonstans man kan få fram en i7 8700k i dagsläget eller får mitt moderkort stå och vänta i ensamhet fram till december?

Titta på prisjakt.se varje dag, det händer att vissa får in då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

Varför valde du just dem? Pga rgb? Annars finns det ju samma hastighet för betydligt mindre pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Dels på grund av att de har riktigt bra RGB-belysning, dels för att de som andra har sagt i tråden ska vara bra för överklockning vad jag har förstått

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Medlem

Tjenare
Beställde en 8700k från mobilyx, och 30 minuter senare får jag ett bekräftelse mail från inet att min processer är är på väg, så nu står jag här med 2st.... Är någon intresserad kan jag ge kvitto, o allt plus oöppnat paket från mobilyx... För självkostnadspris

Endast avhämtning i stockholm och jag tar endast swish....

Skicka pm om du är intresserad,

Hälsn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

@A.d.m: Nice! vart beställa du där moderkort? Jag vänta fortfarande på den!

Beställde det sista exet från Webbhallen i veckan . Men jag tog ett återköp på den idag. Tror någon varit i lådan innan leverans, såg ut som det.
Tex: förseglingstejp saknades på produkten, det vanligaste är ju att det sitter någon sorts garantitejp på lådan så man vet om den varit öppen eller ej. Beställde ett 'Aorus by Gigabyte Z370 Gaming' 5 ifrån Netonnet istället

Permalänk

Trodde inte jag låg så pass bra till i kön hos webhallen att de skulle skicka min 8700k idag men det gjorde dem, en trevlig överaskning må jag säga

Permalänk
Medlem

@A.d.m: Det brukar inte sitta någon försegling på kartongen i sig, däremot på ESD-påsen som kortet ligger i

Permalänk
Medlem

@Trebsor: Kanske var lite paranoid, sen ville ju Webbhallen ha en anledning också (även om jag har rätt till öppet köp vilket som)

Men ville ha den jag beställde istället mera ändå

Permalänk

@A.d.m: Ah hoppas det inte händer mig när jag få den.. Men såg nu att Netonnet ha pris på Aours Ultra Gaming på 1592 kr och webhallen 1949 kr.. förran vecka på netonnet kostade den på 2100 kr nu kostar det 1592 kr.. skum

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk

@Bloodwolf: När beställde du?

Permalänk

@BallistaSlim: 2017-10-05 16:46, ser så många som skriver att dom beställde en hel timma eller mer före mig så jag trodde att jag skulle få vänta ett bra tag innan jag kom ikapp

Permalänk

@Bloodwolf: Låter bra, nu ligger man bättre till.. Tack för infon!